Ketä on kähmitty koulussa?
Kuulun niihin 80- luvulla koulua käyneisiin jotka joutuivat sietämään kähmimistä ja seksuaalista häirintää päivittäin, enkä edelleenkään pysty kulkemaan miesjoukon ohi rennosti.
Millaisia traumoja teille on jäänyt?
Kommentit (81)
No ei sitä nyt päivittäin ollut, jonkun kerran muistan tapahtuneen. Ei se mukavalta tunnu, tiedän.
Minua ahdisteli seiskalla eräs opettaja myöskin. Pyysi aina tunnin jälkeen jäämään luokkaan vaikkei hänellä ollut mitään asiaa. Kun yritin lähteä, kääkkä kävi oven eteen estäen ulosmenoni. Tätä tapahtui muutamia kertoja. Sitten aloin ignooraamaan pyyntöjä. Olin ihan varma että vika oli minussa sillä ala-asteella minua kähmittiin poikien toimesta.
Mä olin yläasteella ihan 2000-luvun puolella ja mua kähmittiin päivittäin. Ei oman luokan pojat vaan vanhemmat pojat. Se oli nöyryyttävää ja inhottavaa. Syvät traumat jäi.
Uskooko joku muka että tämä on ollut vain 80-90-lukujen ongelma?! Että enää nykyään ei kähmitä kouluissa?
Kyllä tämä on ihan yleismaallinen ongelma läpi vuosikymmenten, pahoin pelkään.
Juu, ala-asteen loppupuolella ihan päivittäin kähmittiin paidan sisältä, kurkittiin paidan kaula-aukosta"tissejä" (joita ei siis ollut), painettiin maahan/seinää vasten ja tungettiin käsiä housuihin pikkareiden sisälle asti jne. Ei jäänyt traumoja, mutta näin aikuisena tuntuu uskomattomalta, että opettajat vaan katsoivat tyynesti päältä tätä touhua. Kilttityttö ei vissiin osannut älähtää tarpeeksi kovaa. Omat lapset opetan sanomaan napakasti vastaan kähmijöille ja jos ei touhu lopu niin nostamaan sellaisen äläkän, että se kuuluu rehtorin huoneeseen asti.
Kysykää tytöiltänne joutuvatko kärsimään tällaista, voitte yllättyä.
80-luvulla olin yläasteikäinen. Oli järjestetty oppilaat vastaan opettajat lentopallo ottelu. Kesken ottelun miespuolinen viiskymppinen reksi puristi naispuolista parikymppistä liikunan opettajaa perseestä. Muistan kun liikunnan ope lehahti punaiseksi ja kihisi raivosta. Ei kuitenkaan sanonut mitään vaan peli jatkui. Mitähän seuraamuksia tästä olisi nykyään 🤔
Tissien ja perseiden puristelu oli jokapäivästä. Näin sitä joka päivä yläasteella. Pienirintaisena minua haukuttiin laudaksi. Siitä jäi kyllä traumat.
On, tuota pidettiin normaalina, "pojat ovat poikia", ei jäänyt traumoja, mutta hyvä kun nykyään annetaan ihmisen itse määritellä rajansa, kaikkea ei tarvitse sietää ja pistää hormoonejen piikkiin, jokaisen pitäisi osata käytöstapoja vaikka olisi kuinka täynnä testosteronia.
Kyllä. Kähmittiin, availtiin rintsikoita, kourittiin haaroista, ahdistettiin nurkkaan ja käytiin päälle... kaikkea tätä päivittäin yläasteella 90-luvulla. Opettajat eivät joko olleet huomaavinaankaan tai jopa naureskelivat pilkallisesti kuin se olisi ollut minusta hauskaa. "Pojat on poikia" ja "rakkaudesta se hevonenkin potkii" olivat myös heidän yleisiä kommenttejaan. En osaa sanoa, jäikö traumoja, kun en tiedä, millaista nyt olisi, ellei sitä olisi ollut. Ainakin olen aina ällönnyt ja hävennyt kaikkea seksiin liittyvää.
Enemmän kuin kähmittiin. Erittäin pahat traumat jäik.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Myönnän, että olen joskus aikoinani parin edessä istuvan tytön rintsikoiden hakaset avannut luokassa takaapäin paidan läpi ilman lupaa. Ihan vaan siksi, että olin vähän ihastunut. Sorry, jos saitte siitä traumat. Voitte kivittää nyt.
Sietäisikin pyytää anteeksi. Etkö tajua, että toiseen ihmiseen ei saa kajota tuolla tavalla? Törkeää käytöstä.
Olin 12 kun se alkoi. Kourimista ja ahdistelua nurkkaan puristeltavaksi kesti pari vuotta. Sitten muutimme.
Vierailija kirjoitti:
Kävin koulua 60- ja 70-luvulla, ei ollut kähmintäkulttuuria.
Sinulla oli tuuria, jos ei koulussasi tuota ollut.
Kyllä se oli ihan päivittäistä monessa muussa koulussa. Vanhat opettajat kaiken lisäksi syyllistivät tyttöjä. Yäk.
Yläasteella pojilla oli sellainen pepulle läpsimis ja puristelu-vaihe. Ei siltä voinut välttyä, varsinkaan kun oli hoikka mutta löytyi sekä peppua että rintaa. Mutta kyllä siitä suurin osa tytöistä sai osansa. Minun kohdallani pojilla oli myös tapana ihmetellä ääneen miten niin hoikalla tytöllä voi olla niin iso peppu. Ärsyttävää oli mutta niin normaalia että ei sitä silloin osannut ajatella mitenkään sen kummempana. Traumoja ei sen kummemmin jäänyt.
Yläasteella olin 2003-2005 että ei mistään 80-luvusta puhuta nyt. Peppu on verrattain iso edelleen mutta nykyään kyllä tirvaisisin jos siihen joku kävisi ilman lupaa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Yläasteella pojilla oli sellainen pepulle läpsimis ja puristelu-vaihe. Ei siltä voinut välttyä, varsinkaan kun oli hoikka mutta löytyi sekä peppua että rintaa. Mutta kyllä siitä suurin osa tytöistä sai osansa. Minun kohdallani pojilla oli myös tapana ihmetellä ääneen miten niin hoikalla tytöllä voi olla niin iso peppu. Ärsyttävää oli mutta niin normaalia että ei sitä silloin osannut ajatella mitenkään sen kummempana. Traumoja ei sen kummemmin jäänyt.
Yläasteella olin 2003-2005 että ei mistään 80-luvusta puhuta nyt. Peppu on verrattain iso edelleen mutta nykyään kyllä tirvaisisin jos siihen joku kävisi ilman lupaa kiinni.
Miksi vasta nyt? Miksei nuoret tytöt aseta rajojaan yhtä jämptisti kuin aikuiset naiset. Miksi nuorten täytyy alistua? Kyllä kaiken ikäisillä tulee olla oikeus päättää omasta kehostaan, kuka siihen koskee ja missä ja miten.
80-luvun lopulla perseelle läpsimistä ja housut nilkkaan. Lähes jokapäiväistä. Jos oli kiva poika tekijänä, ei haitannut. Muuten ällötti vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vasta nyt? Miksei nuoret tytöt aseta rajojaan yhtä jämptisti kuin aikuiset naiset. Miksi nuorten täytyy alistua? Kyllä kaiken ikäisillä tulee olla oikeus päättää omasta kehostaan, kuka siihen koskee ja missä ja miten.
Eipä sitä 13-15 vuotias välttämättä tiedä tai osaa sanoa. Ikävä kyllä.
9 luokalla tyttis ei antanut laitta kättäni housuunsa mutta kaivoi aina munaani kyllä esiin tutkiakseen sitä, pelotti niin ettei edes seisonut
Vierailija kirjoitti:
Kävin koulua 60- ja 70-luvulla, ei ollut kähmintäkulttuuria.
Niin minäkin ,lukiossa pitkällä matikalla vähemmistöä, samoin opiskellessa ja sen jälkeen töissä.Koskaan kukaan kähminyt jos en itse tehnyt aloitetta.
Ihme touhua!
Minua, joskus 70-luvun lopulla yläasteella. Kähmijä oli opettaja, enkä uskaltanut sanoa kenellekään mitään. Hävetti ja pakoilin opettajaa, mutta jotenkin onnistui aina pääsemään lähelle minua ja ohimennen vähintään olkapäästä puristamaan. Olin ujo ja arka, mutta kaunis; ihanteellinen uhri keski-ikäiselle opettajalle. Näin sitä kääkkää joskus vuosien päästä asiakaspalvelutilanteessa ja silloinkin vielä oksetti. Nykyään toivottavasti on hällä jo metrikaupalla multaa päällään !!