Poika vaihtoi koulua, eikä pääse nyt 9. luokan leirikouluun mukaan, ellei makseta 900 euroa kahdessa viikossa.
Vanhassa koulussa kerättiin varoja leirikouluun 7. ja 8. luokalla yhteiseen pottiin. Mitään rahaa ei oltu korvamerkitty, vaan kaikki kerättiin luokan yhteiseen kassaan. Tarkoitus oli lähteä Ranskaan leirikouluun ysin keväällä.
Muutimme toiseen kaupunkiin ja luonnollisesti koulukin vaihtui. Uusi ysiluokka on lähdössä leirikouluun marraskuun alussa. Kyselin opettajalta, miten rahaa on kerätty ja miten toimitaan, että meidänkin poika pääsee leirikouluun mukaan. Opettaja sanoi, että rahaa on kerätty samalla tavalla 7. ja 8. luokalla ja luokalta lähti nyt kaksi oppilasta pois, joten eiköhän yhteisestä kassasta meidän poika pääse mukaan.
No, luokkatoimikunnan yhdeltä äidiltä tuli viesti, että meidän pitää maksaa nyt kahdessa viikossa 900 euroa, jotta päästään mukaan. Sen verran on rahaa kerätty kahtena aikaisempana vuotena ja vielä viimeinen erä tässä ysiluokan alussa. Ja niiden kahden luokkalaisen, jotka lähtivät pois, rahat on palautettu niille takaisin.
En tiedä, mikä tässä olisi nyt oikein. Kyllä, me tulimme yllättäen ysiluokalle ja rahaa oli jo kerätty. Mutta oltiin mekin kerätty aiemmalle luokalle rahaa, eikä todellakaan lähdetä niitä nyt karhuamaan takaisin. Sehän oli yhteiseen pottiin. Samoin tällä uudella luokalla on kerätty yhteiseen pottiin, muttei kai sitten olekaan, jos rahoja palautellaan ja meidän pitäisi nyt riipiä melkein tonni kasaan yhtäkkiä.
Mikä teidän mielestänne olisi oikein? Opettaja sanoi, ettei puutu asiaan. Rahaa on kerätty luokkatoimikunnan toimesta, eikä hänellä ole leirikoulussa muuta virkaa kuin olla mukana opettajana. Ei ole osallistunut rahankeräykseen lainkaan.
Kommentit (472)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki pitää samasta potista kustantaa. Mun lapseni luokka keräsi luokkaretkeä varten. Ja kun rinnakkaisluokka yhdistettiin. Vanhempainillassa opettajat ilmoitti, että nyt kerätyt on kummankin luokan käytössä.
Ei niillä opettajilla ole minkäänlaista asiaa tai oikeutta päättää luokan rahoista.
Ei niin, eikä velvollisuutta holhota luokkaretkeä, joka niillä rahoilla on kustannettu.
Kyllä opettaja on velvollinen opettamaan.
Opettajaa ei voi velvoittaa leirikouluun. Sehän on täysin palkaton 24/7 huki jossa toimit vieläpä virkavastuulla. Moni ope kieltäytyy ehdottomasti.
Kyllä sen aikana saa ihan normipalkkaa
T ope
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä itseänne tilanteessa, että olisitte töissä tehneet pitkään jotain suurta projektia työryhmässä. Sitten siihen tulee ihan loppupuolella uusi työntekijä joka ei tee projektin eteen yhtään mitään, mutta jonka kanssa joudutte jakamaan palkkanne. Tuntuisiko kivalta?
Ei tarvitse edes miettiä. Tulin firmaan töihin loppuvuodesta ja sain saman tulospalkkion kuin muutkin työntekijät. Sitä varten on lait ja työehtosopimukset.
Pakkoko sinne helveti leirikouluun on lähteä
Onko pakko ryypätä niin paljon että tissiposki ei pääse matkaan? Kokeilkaa loisia eri koulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan taivastele tuota leirikoulun hintaa? 900 euroa/oppilas! Mikähän kermapersekoulu on kyseessä? Ja mihin matka suuntautuu?
Me kerättiin ala-asteelaiselle puolessa vuodessa 1300 euroa per nenä. Menivät viikoksi leirikouluun Lappiin.
Lapissa osataan rahastaa jos missä...ihan karseaa. Ihan kuin kaikki etelästä tulevat olisivat rikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä itseänne tilanteessa, että olisitte töissä tehneet pitkään jotain suurta projektia työryhmässä. Sitten siihen tulee ihan loppupuolella uusi työntekijä joka ei tee projektin eteen yhtään mitään, mutta jonka kanssa joudutte jakamaan palkkanne. Tuntuisiko kivalta?
Kyllä minun entisessä työpaikassani oli sellainen systeemi, että yksikölle palkinnoksi luvattu tykyraha käytettiin tykypäivän henkilöstön kesken eikä siitä entisille työntekijöille mitään hyvitetty. Eikä entisiä työntekijöitä kutsuttu pikkujouluihinkaan, mutta uudet työntekijät kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki pitää samasta potista kustantaa. Mun lapseni luokka keräsi luokkaretkeä varten. Ja kun rinnakkaisluokka yhdistettiin. Vanhempainillassa opettajat ilmoitti, että nyt kerätyt on kummankin luokan käytössä.
Ei niillä opettajilla ole minkäänlaista asiaa tai oikeutta päättää luokan rahoista.
Ei niin, eikä velvollisuutta holhota luokkaretkeä, joka niillä rahoilla on kustannettu.
Opettajaa ei voi velvoittaa leirikouluun. Sehän on täysin palkaton 24/7 huki jossa toimit vieläpä virkavastuulla. Moni ope kieltäytyy ehdottomasti.
T ope
Kyllähän kk palkka tietysti juoksee, mutta eihän se ole sama asia kuin saada palkka tehdystä lisätyöstä leirikoulussa: esim jos minulla olisi 4h opetusta normaalisti vaikkapa to-pe, mutta olemmekin nuo päivät retkellä, saan sen 8h ajalta palkkaa, vaikka olen töissä 48h.
Ihme että opettajat ylipäätään suostuvat lähtemään näihin reissuihin ilmaiseksi.
Eli siis tässä on kuukausi suunnilteen retkeen? Kaikki lennot ja majoituksethan on jo varattu, tilat mietitty, jne. Pelkästään lapselle lennon hankkiminen olisi hankalaa, olisi outoa että yksi lentää erikseen ja kuitenkin ope on vastuussa. Vaikka saisitte rahat niin olisi aika kyseenalaista toimintaa.
Mikäli on tarkoitus järjestää koko luokan kaikki tunnit reissussa, lapsesi on PAKKO ottaa mukaan. Eri asia jos olisi joku pieni kieliryhmä jossa on eri säännöt. Voit kannella rehtorille ja ylemmällekin taholle, silti olet oikeassa ja asia ei muutu. Eri asia miten asia ratkaistaan, toivottavasti pääsevät silti.
Onneksi on jo ysiluokalla, jos kyse on jostain kermapersekoulusta ja vihat tulee päälle, niin ei välttämättä joudu kiusatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T ope
Kyllähän kk palkka tietysti juoksee, mutta eihän se ole sama asia kuin saada palkka tehdystä lisätyöstä leirikoulussa: esim jos minulla olisi 4h opetusta normaalisti vaikkapa to-pe, mutta olemmekin nuo päivät retkellä, saan sen 8h ajalta palkkaa, vaikka olen töissä 48h.
Ihme että opettajat ylipäätään suostuvat lähtemään näihin reissuihin ilmaiseksi.
Mitä ihmettä sinä lasket?
Kyllä minä paljon mieluummin olen turistimatkalla Toscanassa kuin kökötän Suomessa.
Mun poika lähtis vastaavassa tilanteessa sen vanhan luokkansa kanssa leirikouluun, ja fiksuna vanhempana olisin hoitanut tätä asiaa koskevat neuvottelut jo viime keväänä.
Mutta joo, hauskanen provo tänään tämä. Vähän jotain uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T ope
Kyllä minä paljon mieluummin olen turistimatkalla Toscanassa kuin kökötän Suomessa.
Tarkoitan sitä, että kyllä työnteosta ja vastuusta pitäisi opettajalle maksaa palkka työtuntien mukaan. Nythän ei edes päivärahoja makseta. Ihan älytöntä lähteä täydellä vastuulla ison oppilasryhmän kanssa reissuun ilman kunnon korvausta. Mutta opettajat on tunnetusti juuri tällaisia, että riittää kun ”pääsee itse reissuun.” Pääsisihän sitä reissuun jos siitä saisi lisäksi sen palkankin. En siis ymmärrä sinun logiikkaasi.
Kun seuraavan kerran (nykyisessä some-kulttuurissa) jollain leirikoululla oppilas kuolee tai loukkaantuu valavasti, niin opettaja joutuu siitä sellaiseen kuseen, ettei sen koommin kukaan uskalla enää reissuihin lähteä. Näin ennustan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T ope
Tarkoitan sitä, että kyllä työnteosta ja vastuusta pitäisi opettajalle maksaa palkka työtuntien mukaan. Nythän ei edes päivärahoja makseta. Ihan älytöntä lähteä täydellä vastuulla ison oppilasryhmän kanssa reissuun ilman kunnon korvausta. Mutta opettajat on tunnetusti juuri tällaisia, että riittää kun ”pääsee itse reissuun.” Pääsisihän sitä reissuun jos siitä saisi lisäksi sen palkankin. En siis ymmärrä sinun logiikkaasi.
Ihan niin kuin muuten ei olisi töitä sen koulupäivän jälkeen. Paljon tylsempiä hommia. Loskaisessa ja kylmässä. Täydellä vastuulla.
Meillä oppilaat majoittuu perheissä, perheet huolehtivat ja valvovat. Usein se saman perheen oma teini on jo ennestään tuttu vastavierailulta.
20 fiksua tyttöä kolmella opettajalla ei ole vaikeaa.
Olisi reilua pyytää oma osuus vanhasta koulusta takaisin, kun tilanne on tämä ja poika haluaa lähteä.
Meidän teinillä ehkä ensi vuonna leirikoulu ja en aio osallistua mihinkään keräykseen enkä palaveriin.
Könttinä summa maksetaan.
Päätä särkee kun luen tätä ketjua. En myöskään halua tavata muiden vanhempia.
Niin monta ihmistä, niin monta mielipidettäkin. Ulkoistan itseni täysin.
Jos maksaa 900 niin maksan sen summan ja se on siinä.
Tuskin täällä meillä niin kalliita matkoja tehdään niin kuin teillä muilla siellä Etelä-Suomessa.
Pakkohan opettajan on ottaa kantaa asiaan ja kertoa miten opetusvelvollisuus toteutuu😂 onko kyseessä joku tosi nuori kokematon opettaja tai eläkkeen kynnyksellä oleva höpertynyt maikka? Mitä tapahtuu jos sanotte että rahaa ei tipu?
Toihan on aivan sikamaista että yksi vanhemmista on pari vuotta silmä kovana valvonut toisten maksamisia. Ei kuulu peruskouluun tuollainen rahan nylkeminen! KAIKKIEN kuuluu päästä mukaan, jos olisi kolme päivää aikaa niin asia olisi eri mutta kuukausi etukäteen on ihan riittävästi. Se saadaan järjestymään jos vain halutaan, sitäpaitsi asiasta ehtii hyvin kannella jos ei etene.
Itse olisin tasan niin "röyhkeä" että vaatisin uuttakin oppilasta mukaan, ihan viimeiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis tässä on kuukausi suunnilteen retkeen? Kaikki lennot ja majoituksethan on jo varattu, tilat mietitty, jne. Pelkästään lapselle lennon hankkiminen olisi hankalaa, olisi outoa että yksi lentää erikseen ja kuitenkin ope on vastuussa. Vaikka saisitte rahat niin olisi aika kyseenalaista toimintaa.
Mikäli on tarkoitus järjestää koko luokan kaikki tunnit reissussa, lapsesi on PAKKO ottaa mukaan. Eri asia jos olisi joku pieni kieliryhmä jossa on eri säännöt. Voit kannella rehtorille ja ylemmällekin taholle, silti olet oikeassa ja asia ei muutu. Eri asia miten asia ratkaistaan, toivottavasti pääsevät silti.
Onneksi on jo ysiluokalla, jos kyse on jostain kermapersekoulusta ja vihat tulee päälle, niin ei välttämättä joudu kiusatuksi.
Niinpä. Jos matkaa ei ole vielä varattu, niin nyt vain vanhempaintoimikunnan pitää lähettää vanhemmille viesti, että joudutaan muuttamaan suunnitelmia ja tekemään joku halvempi reissu, kun joku idiootti meni lahjoittamaan retkikassan rahoja pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T ope
Ihan niin kuin muuten ei olisi töitä sen koulupäivän jälkeen. Paljon tylsempiä hommia. Loskaisessa ja kylmässä. Täydellä vastuulla.
Meillä oppilaat majoittuu perheissä, perheet huolehtivat ja valvovat. Usein se saman perheen oma teini on jo ennestään tuttu vastavierailulta.
20 fiksua tyttöä kolmella opettajalla ei ole vaikeaa.
Mitä jos perhemajoituksessa tapahtuu jotain? Nuoret lähtee yöllä vaikka salaa kaupungille ja jotain sattuu? Onko vanhemmat allekirjoittaneet jonkun vastuuvapauden opettajalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/ohjeita_koulutuksen_jarjestamise…
Retkien, leirikoulujen ja vierailujen rahoittaminen
Opetuksen järjestäjä – useimmiten kunta - saa valtionosuutta opetustoimen käyttökustannuksiin. Koulujen opetussuunnitelman ja vuotuisen suunnitelman mukaisen retki- ja vierailutoiminnan järjestämisestä aiheutuneet kuljetus- ja pääsymaksukulut ovat osa kunnan opetustoimen kustannuksia. Ylläpitäjän päätösvallassa on siis osoittaa kouluille taloudellisten edellytystensä puitteissa resurssit retkiä, leirikouluja ja vierailuja varten.
Keväällä 2015 annetussa eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen kanteluratkaisussa (Dnro 3535/4/14) todetaan, että oppilaan opetusryhmää voidaan muuttaa myös kesken leirikoulun, mutta siitä aiheutuvia kustannuksia ei voida maksuttoman perusopetuksen piirissä periä oppilaan huoltajilta. Samoin kesken leirikoulun oppilaan palauttamisesta perittävää maksua voidaan pitää myös ylimääräisenä kurinpidollisena seuraamuksena, mistä syystä maksua ei voida määrätä. Maksusta ei voida myöskään sopia oppilaan tai tämän huoltajan kanssa.
Kouluissa järjestettävä rahankeräys
Koulun opintokäyntejä ja -retkiä, leirikouluja sekä opetukseen liittyviä tapahtumia voidaan tukea oppilaiden ja huoltajien yhteisesti keräämillä varoilla. Varojen keruun tulee olla oppilaille ja huoltajille vapaaehtoista. Jokaisella oppilaalla tulee olla mahdollisuus osallistua koulun opetussuunnitelman ja siihen perustuvan vuotuisen suunnitelman mukaiseen toimintaan huolimatta siitä, onko hän tai hänen huoltajansa osallistunut varojen keräykseen.
"Jokaisella oppilaalla tulee olla mahdollisuus osallistua koulun opetussuunnitelman ja siihen perustuvan vuotuisen suunnitelman mukaiseen toimintaan huolimatta siitä, onko hän tai hänen huoltajansa osallistunut varojen keräykseen"
^^ Leirikoulu ei yleensä kuulu koulun opetussuunnitelmaan ja mikäli koulu pystyy leirikoulun ajaksi järjestämään opetussuunnitelman mukaista toimintaa (esim. toisessa luokassa, jos kaikki ysit eivät ole samaan aikaan poissa), lasta ei ole pakko ottaa mukaan, ellei ole osallistunut varojen keräykseen. Ei ehkä reiluinta, mutta ihan laillista ja sallittua. Jos koko koulun ysit ovat samaan aikaan poissa, eikä korvaavaa ohjelmaa voida järjestää tai jos leirikoulu kuuluu koulun opetussuunnitelmaan, silloin kaikkien on päästävä mukaan, maksoi tai ei.
Jos leirikoulu on kouluaikana, on sen oltava opetussuunnitelmassa. Erityisiä rajoituksia voi olla tyyliin "latinanopiskelijat lähtevät Roomaan", mutta sellaista vaihtoehtoa ei ole, että suurin osa luokasta lähtee kouluaikana leirikouluun rehtorin luvalla ja muutama oppilas joutuu jäämään sieltä pois. Korvaavaan toimintaan ei ohjaa koulu, sen valitsee oppilas ja vanhempansa!
Edelleen ihan faktana: jos leirikoulu tai mikä muu tahansa tilaisuus on kouluaikana ja koulun suostumuksella, se on osa opetusta ja avoin kaikille. Jos leirikoulu ei ole osa opetussuunnitelmaa, kukaan opettaja ei lähde mukaan, koska ei saa ko. ajalta palkkaa eikä koulun vakuutukset ole voimassa. Sehän ei ole kouluaikaa.
Tässä nyt nopealla vilkaisulla kahden eri koulun koulukohtaiset opetussuunnitelmat.
http://oulunkylanyhteiskoulu.fi/ylaaste/opetussuunnitelma/https://www.mayk.fi/wp-content/uploads/2017/06/Peruskoulun-ops-2016.pdf
Molemmat sanovat, että leirikoulua voidaan käyttää yhtenä opetusmuotona. Mutta esim. suora lainaus Oulunkylän opetussuunnitelmasta: “Opintokäynnit ja leirikoulut voivat koskea koko kouluyhteisöä tai vain joitakin tai jotakin opetusryhmää.” --> Voivat koskea vain joitakin.
Helsingin kuntakohtaisesta opsista ei ainakaan hakutoiminnolla löytynyt kertaakaan sanaa ‘leiri’. Eli ainakaan mitään suoria virallisia ohjeita ei opsista löydy, että leirikoulu olisi pakollista opetussuunnitelman mukaista toimintaa, johon kaikkien osallistuttava. Avoin se voi olla kaikille, mutta ei tarvitse olla ilmainen kaikille, jos koululla on muutakin toimintaa, johon voi osallistua.
Kahdesta koulusta Helsingissä kokemusta nyt viimekuulta ja vuoden takaa: Molemmissa painotettiin, että jokaisella lapsella oikeus osallistua leirikouluun rajoituksetta.