Kaveripyyntö psykologille?
Käyn mukavan psykologin luona ja tulemme todella hyvin juttuun. Olen ajatellut lähettää hänelle ystäväpyynnön, mutta voiko niin tehdä?
Kommentit (39)
Ei voi tai voi mutta ei se sitä hyväksy
Ei voi. Ei vaan voi. Tuossa tilanteessa mahdollisen kaveripyynnön pitää tulla psykologilta itseltään jos joltain. Ei potilaalta. Tottakai psykologi on mukava, olethan hänen asiakkaansa. Mutta itseni tuon psykologin tilanteeseen ajattelevana ensimmäinen ajatus kaveripyynnöstäsi olisi jotakuinkin seuraava: "Voi ei, potilas haluaa kaveerata, mitä mä nyt teen, enkö saa enää olla vapaa-ajalla rauhassa, alkaakohan se lähetellä viestejä" jne jne.
Ei ole sopivaa. Sen lisäksi asetat ammattiauttajan epämiellyttävään tilanteeseen, koska hän joutuu ihan ammatillisista syistä torjumaan sinut. Jokainen yhtään normaali ymmärtää olla tekemättä tuota. Vaikuttaa vähintäänkin epätoivoiselta.
Onko hän joku sun tuttavasi, (ei kyseessä asiakassuhde), kuten kaveri, naapuri,sukulainen, tms?
Joo, ei ei ei. Olen itse vähän sellainen, että "joo kyllä voi", mutta tätä ei kyllä voi. Kaivat omaa hautaasi, jos sen teet.
Toisaalta vaikeata uskoa aloitusta edes todeksi.
Yleensä psykologit sanoo jo etukäteen, että en tervehdi sinua jos tulet jossain vastaan. Se on osa vaitioloa. Psykologi ignooraa asiakkaat työn ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä psykologit sanoo jo etukäteen, että en tervehdi sinua jos tulet jossain vastaan. Se on osa vaitioloa. Psykologi ignooraa asiakkaat työn ulkopuolella.
Lähinnä siis tervehtivät, jos asiakas itse ottaa kontaktin.
En lähettäisi kaveripyyntöä. Tosin lähetän aina joskus sähköpostia entiselle psykologilleni (jonka vastaanotolla kävin monta vuotta) ja kerron lyhyesti kuulumisia, mutta asiasta on sovittu hänen kanssaan yhdessä ja tiedän ettei hänellä ole mitään sitä vastaan.
Kerran kävin yhdellä toisella psykologilla ja sattumalta näin hänet kaupassa heti käynnin jälkeen. Naureskelimme, että taas nähdään. Ei siis ignoorannut täysin.
Voit jos hankit ensin toisen psykologin.
Voi kaveripyynnön lähettää, mutta ei saa loukkaantua jos ei vastaa pyyntöön. Toiset haluavat pitää työn ja omat kuviot selkeästi erillään. Psykologi ei itse voi lähettää kaveripyyntöä (salassapito). Minulla ollut kivoja potilaita, eikkä haittaisi vaikka kaveripyynnön laittaisivat. Varsinkaan jos potilassuhde on jo ohi. Joskus mietin mitä heille kuuluu.
-psykologi
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vanhaa hapatusta. Nykyisin todellakin tervehditään asiakasta - tosin asiakkaan tervehtiessä ensin. Tai voihan toki olla tervehtimättä, mutta ammattietiikan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, vaan itsensä korottamisen ja kuvitteellisen ylemmyyden. Maine menee myös mukavaksi, koska juttu kyllä kulkee.
Facebook-pyyntöä en laittaisi tietenkään, mutta en enää koskaan käyttäisi psykiatrin/psykologin/terapeutin palveluja joka ei siviilissä vastaisi tervehdykseeni. Kertoo ihan vain ihmisyydestä, lähinnä sen puutteesta.
Ootpa sekaisin.