Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riitaa vauvan hoidosta - olenko liian herkkä..?

Vierailija
01.10.2018 |

Vauva on nyt 4kk ja yllätyksekseni on ilmennyt, että meillä miehen kanssa onkin aika eriävät näkemykset hoitamisesta. Puheet raskausaikana olivat ihan muuta. Emme kumpikaan ole nuoria, vaan 35+. Tilanne ei tunnu selkiytyvän ollenkaan ja olen aika väsynyt ja stressaantunut. Riitojen aiheita mm. vauvan peseminen, mies haluaa viedä vauvan suihkuun ja myös sukelluttaa sitä suihkussa aamuin illoin niin että joutuu pidättämään hengitystä suihkun alla. Mies myös minulta kysymättä ilmoitti itsensä vauvan kanssa vauvauintiin ja käydään nyt sitten siellä kerran viikossa. Viimeksi vauva itki pesuhuoneessa pois lähtiessä koko pukeutumisen ajan aivan täysiä. Sanoin pukuhuoneen ovelta pariin kertaan että anna vauva minulle syliin mutta mies kieltäytyi. Itse ei saanut vauvaa rauhoittumaan ollenkaan eli paniikki-itku kesti n. 15 minuuttia.

Tätä on nyt puitu muutamaan kertaan ja miehen mielestä vika minussa, vauvat kun kuulemma itkevät ja itkee se kotonakin. Lisäksi totesi että tuskin se minunkaan sylissä olisi rauhoittunut. Huuto oli aivan kauheaa ja voin oikeastaan fyysisesti huonosti kun jouduin kuuntelemaan oman vauvan itkua voimatta tehdä mitään. Mies siis syyttää minua hysteeriseksi ym. Kun kysyin miksi vauva itki mies totesi että ehkei se vai halunnut pois uimasta. Tästä nyt tuskin oli kyse. :( Vauva tällä hetkellä vierastaa kovasti ja jo altaassa oli väsynyt ja hieroi silmiään.
MIes vielä vetosi siihen että jos lapsi 7v itkee ettei halua kouluun niin sanonko ettei tarvitse mennä ja väittää että mm neuvolassa olisi käsketty itkettämään vauvaa (ei pidä paikkaansa). Muutenkin mies valittaa mm. vauvan vaatteista, ei jaksa pukea sitä on nyt syksylläkin laittoi sen kotona sitteriin pelkässä vaipassa vaikka sisällä 20 astetta. Minusta mies on yksinkertaisesti täysin empatiakyvytön ja olen jo pari kertaa sanonut että lähdetäänkö keskustelemaan tästä perheneuvolaan vai mitä teemme. Kun vauva itkee kotona, mies saattaa kysellä siltä että mikä *ituttaa ja laittaa vauvan lattialle. Vauva joskus saattaa jopa hämmentyä niin että hiljenee. Mies on neuvolassakin valittanut kuinka itku turhauttaa kun vauva itkee kuulemma turhaan eikä sillä ole mikään hätä. Olen hävennyt silmät päästäni kuinka idiootti mies on.. En olisi uskonut. Raskausaikana selitti miten on ihanaa vaihtaa vaippaa ym että vauvalla hyvä olo.

Nyt kuitenkin ollaan ihan pattitilanteessa. En halua antaa vauvaa miehen "kynsiin" ilman että olen mukana. Eihän tämä näinkään voi jatkua. Kun kysyin että onko uinti välttämätöntä niin vauva kuulemma tykkää siitä. Ainoat hymyt ovat irronneet kun näkee äidin altaan reunalla. Vedessä vauvalla aika varautunut ilme mikä ehkä normaalia koska ollut mukana vasta joitakin kertoja. Mies kuitenkin väittää kaikille vauvan nauttivan. Myös vanhempani ovat ihmetelleet ettei mies huomioi kuin oman näkemyksensä. Sanoo mm että tottakai vauva nauttii uinnista koska hänkin nauttii.

Muutaman kerran on ottanut niin päähän että oln jo miettinyt onko miehellä joku luonnehäiriö koska ei tunnu ollenkaan osaavan elää vauvan ehdoilla. Uinnin osaltakin väitti ettei vauvan tarvitse syödä pariin tuntiin ennen uintia vaikka infossa painotettiin että ruoka tuntia ennen. Muutenkan vauvalla menisi lähes 4h ruokailujen välissä mikä meidän vauvalle ainakin aivan liikaa. Mies ei myöskään ymmärrä, että vauva jaksaa virkeänä pari kolme tuntia. Ihmetteli viimeksikin kun palasimme kotiin että miksi se taas nukkuu kun vastahan se nukkui ennen kuin lähdettiin. Lähtemisestä oli siinä vaiheessa jo 3 tuntia.

Kuinka eteenpäin? Onko tällaiset ongelmat enää normaaleita? Välillä tuntuu etten jaksa enää.. :(

Kommentit (312)

Vierailija
21/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinä projisoit kovasti omia ennakkoluulojasi asiaan. Kerroit itse, että koet tulleesi väkisin uitetuksi lapsena, ja siksi kammoat miehesi vauvauintia ja suihkussa oloa. Meidän muiden ketjussa kommentoijien mielestä vauvauinti on aivan ok.

Mitä sinä oikeasti teit siellä miesten pukkarissa huutamassa miehellesi vauvasta, kun vauva huusi? Miehesi on aivan oikeassa, vauvat itkevät tämän tästä väsymystä, nälkää yms. Lisäksi sinun OMA hätäsi siinä vieressä vain lisäsi stressiä. Vauvatkin vaistoavat tuollaiset jännitteet!

Ihan selvästi sinulla ja miehelläsi on erilaiset kasvatus- ja hoito-otteet. En mene sanomaan, kumpi on oikeassa, kun en oikeasti ole paikalla näkemässä niitä tilanteita.

Mutta se on selvää, että sinun on vaikea antaa tilaa miehellesi olla isä omalla tavallaan. Oikeasti. Koko kirjoituksestasi oikein huutaa ilmi se, että sinä näet vain yhden oikean tavan hoitaa vauvaa, ja se on omasi.

Ja miehesi toisaalta esittää asiattomalla tavalla kritiikkiä sinua kohtaan (vääränlaiset vaatteet, se, että et harrasta lapsen kanssa jne.). Lisäksi jos vauvalle on neuvolan fysioterapeutti jostakin syystä antanut jotain jumppaohjeita, niitä on miehesikin syytä noudattaa.

Oikea paikka puhua tuollaisesta on perheneuvola. Kannattaa tosiaankin ottaa asia esille neuvolassa ja pyytää ohjausta parisuhdeterapiaan, sitä saa ilmaiseksi perheneuvoloista.

Vierailija
22/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulee paha olo, kun kuvailet miestäsi. Jotenkin tunteettoman oloinen. Miksi se ei välitä siitä, millainen olo sinulle tulee hänen käytöksestään? Miksi ihmeessä se haluaa käydä vauvan kanssa suihkussa aamuin illoin!?

Sanopa se. Samaa itsekin ihmetellyt. Mutta kuittaa koko jutun että kun olen hysteerinen niin ei tarvitse välittää. Minua kohtaan mitään empatiaa ei ole näkynyt; kieltäytynyt hoitamasta vauvaa viikolla edes niinä öinä kun olen kärsinyt migreenistä. Samoin raskausaikana ei joustanut juurikaan vaikka jouduin vuodelepoon jne. Siksi pelkään miten puolustuskyvytön lapsi mahtaa pärjätä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmissa vikaa. Vauva uinti on todella hauskaa, enkä näe miehen tavassa suihkuttaa yhtään mitään vikaa. Kannattaa katsoa, että vauva olisi mahdollisimman virkeä ennen uintia eikä ole nälkäinen.

Vauva ei onneksi ole uinnissa vielä itkenyt, mutta suihkussa mennen tullen. Mies myös ilmoitti meidät uintiin vaikka sanoin että minä en aio osallistua uintiin. Itse uinti sinänsä ei ole se ongelma vaan miehen asenne. Mies täysin sivuuttaa vauvan reaktiot, uimassa mutta myös muulloin. Ap

Jos kerran olet siellä mukana, niin miksi et hoida vauvaa pesutiloista altaalle? Voisit imettää ennen uintia ja välittömästi sen jälkeen. Sitähän se vauva itkee. Nälkäänsä.

En kertakaikkiaan näe kuin positiivista siinä, että isä haluaa harrastaa vauvauintia lapsensa kanssa.

Mitä tämä isä sun mielestä noin niinkuin saisi tehdä sen vauvan kanssa? Jos vauva on ok pelkässä vaipassa sitterissä, niin mikä ongelma? Mikä ongelma, että rauhoittuu siirrettäessä lattialle? En vaan tajua.

Tietenkin jos itkee, niin itkulle pitää yrittää löytää selitys. 4 kk ikäisillä se on yleensä tissin puute.

Mies itse valittaa kylmää, on verkkareissa mutta pitäisi pientä vauvaa alastomana koska bodyissä on rasittavia neppareita. Kuulemma puen vauvaa epämukaviin vaatteisiin eli niihin bodyihin. Pitäisi olla verkkareissa kuten isänsäkin. 

Vauvaa en voi viedä altaalle koska en itse mene uimaan. Minua lapsena sukellutettiin väkisin ja koin sen niin epämukavana etten ole sen jälkeen enää uinut. Tästä siis jo lähes 30 vuotta aikaa. Ap

No aivan varmasti pääset vauvauinnissa pukutiloihin, kunhan kysyt.

Enkä nyt edes tajua että miksi et ui? Ei siis ole pakko, mutta pesutiloihin pääset kyllä ihan vaan kysymällä, sanot että isä uittaa vauvaa, mutta sinä imetät ja siksi viet ja tuot vauvan altaalle.

Vauvauinnissa se juttu on että siinä on kumpikin vanhempi mukana ja vauvaa esim. sukellutetaan toiselta toiselle.

Minusta ei pesutiloissa ole hyötyä koska vauva pitäisi pestä ennen uintia enkä mene suihkuun kun en ui. Suurin osa ei näin kyllä tee, vaan äidit vievät vauvan vaipanvaihtohuoneesta suoraan altaalle. Kyllä minä _naisten_ pukuhuoneeseen pääsen ja olen siellä ollutkin. Uinti ei ole minun juttu, aloin inhota sitä jo lapsena. Minusta oltaisiin voitu valita harrastus josta kaikki pidämme eikä sitä ainoaa lajia maailmassa jota inhoan. Mies tämän hyvin tietää mutta sivuuttaa täysin mielipiteeni. Sukelluttaa vauvaa yksin laittamalla sen veden alle. Ap

Mies ei halua lapsestaan samanlaista vesikammoista kuin äitinsä ja se on pelkästään hyvä juttu. Vauvauinnissa ollut lapsi ei hätäänny jos joutuu veden varaan, siitä on oikeasti hyötyä tulevaisuudessa.

Olisin huolestunut ainoastaan siitä jos mies yrittää istuttaa liian pientä vauvaa, eikä ymmärrä miten paljon ne nukkuvat, mutta noihin puree asiallinen valistus.

Vierailija
24/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä perhetyöntekijä päiväksi tarkkailemaan. Hän näkee, mikä on tilanne ja jos mies toimii toisin kuin normaalisti, niin voit kertoa sen kahden kesken perhetyöntekijälle. Harva mies kun jaksaa esim. 4 tuntia olla vauvan kanssa toisin kuin muuten.

Vierailija
25/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu ap älä ole nynny! Vain SINÄ voit puolustaa vauvaasi, itse vauva ei osaa. Jos mies on julma vauvalle, niin vauva kainaloon ja turvakotiin!

Kuulostaa mielenterveysongelmaiselle tunteettomalle sosiopaatille. Tekisin lasun jos tietäisin osoitteen. Vauvaa ei saa rääkätä ja pakkosukelluttaasuihkussa, vauva on kauhuissaan ja pelkää hukkuvansa!!

Vierailija
26/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on saanut uuden lelun ja tolkku vaikuttaa puuttuvan aivan täysin. Mikä siinä on, ettei miehillä yläpää toimi normaalisti.

Vierailija
27/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinä projisoit kovasti omia ennakkoluulojasi asiaan. Kerroit itse, että koet tulleesi väkisin uitetuksi lapsena, ja siksi kammoat miehesi vauvauintia ja suihkussa oloa. Meidän muiden ketjussa kommentoijien mielestä vauvauinti on aivan ok.

Mitä sinä oikeasti teit siellä miesten pukkarissa huutamassa miehellesi vauvasta, kun vauva huusi? Miehesi on aivan oikeassa, vauvat itkevät tämän tästä väsymystä, nälkää yms. Lisäksi sinun OMA hätäsi siinä vieressä vain lisäsi stressiä. Vauvatkin vaistoavat tuollaiset jännitteet!

Ihan selvästi sinulla ja miehelläsi on erilaiset kasvatus- ja hoito-otteet. En mene sanomaan, kumpi on oikeassa, kun en oikeasti ole paikalla näkemässä niitä tilanteita.

Mutta se on selvää, että sinun on vaikea antaa tilaa miehellesi olla isä omalla tavallaan. Oikeasti. Koko kirjoituksestasi oikein huutaa ilmi se, että sinä näet vain yhden oikean tavan hoitaa vauvaa, ja se on omasi.

Ja miehesi toisaalta esittää asiattomalla tavalla kritiikkiä sinua kohtaan (vääränlaiset vaatteet, se, että et harrasta lapsen kanssa jne.). Lisäksi jos vauvalle on neuvolan fysioterapeutti jostakin syystä antanut jotain jumppaohjeita, niitä on miehesikin syytä noudattaa.

Oikea paikka puhua tuollaisesta on perheneuvola. Kannattaa tosiaankin ottaa asia esille neuvolassa ja pyytää ohjausta parisuhdeterapiaan, sitä saa ilmaiseksi perheneuvoloista.

Uinti olisi ok jos se tapahtuisi vauvan ehdoilla eli kun väsyy niin pääsisi pois altaasta kuten muut yhtä pienet. Lisäksi muut vauvat lähtevät 10min uinnin päättymisen jälkeen, meidän vauvaamme mies hinkuttaa suihkussa ja saunottaa 30min uinnin päätteeksi. Tilanne on kuitenkin päässyt kärjistymään. Vauva kuitenkin itki todella hätääntyneenä minkä takia oli minusta pelkkää kiusaamista molempien kannalta olla antamatta vauvaa minulle esim. syömään. Ap

Vierailija
28/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti mies ymmärtää lähteä tuollaisesta suhteesta.

Vierailija
29/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ole normaalin isän touhua aamuin illoin suihkuttaa ja sukelluttaa itkevää vauvaa.

Ne hommat mitkä on pakollista tehdä vauvan itkiessä, tehdään, mutta ei huvin vuoksi itketetä.

Tuon ikäinen ei itke turhaan, aina jotain puuttuu tai sattuu, kun itkee.

.

Vierailija
30/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko ap vastata miksi sinun pitää olla siellä mukana vaikket ui etkä halunnut uintiin alunperinkään?

Vierailija
31/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä en uisi, haluaisin ihan välttämättä nähdä oman vauvani vauvauinteja. Eikä mun miehellä olis mitään ongelmaa, että hengailisin mukana.

Meillä kolme vauvaa ollut vauvauinneissa ja heti uinnin jälkeen jokainen on halunnut rinnalle syömään.

Vauvat ovat nauttineet uinnista ja kun väsähtäneet, lopetettu ja syötetty.

Vierailija
32/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uinti olisi ok jos se tapahtuisi vauvan ehdoilla eli kun väsyy niin pääsisi pois altaasta kuten muut yhtä pienet. Lisäksi muut vauvat lähtevät 10min uinnin päättymisen jälkeen, meidän vauvaamme mies hinkuttaa suihkussa ja saunottaa 30min uinnin päätteeksi. Tilanne on kuitenkin päässyt kärjistymään. Vauva kuitenkin itki todella hätääntyneenä minkä takia oli minusta pelkkää kiusaamista molempien kannalta olla antamatta vauvaa minulle esim. syömään. Ap

Niin, sinä et vieläkään huomaa tuota ajattelutapaasi. Se, että miehesi tykkää lämmitellä rauhassa saunassa ja olla lämpimässä suihkussa vauvan kanssa uitireissun päälle on sinusta "sadistista hinkuttamista"

Myönnä edes, että haluat oma vauvan ja määrätä, miten asiat tehdään!

Mitäpä, jos annat miehelle seuraavalle uintikerralle mukaan valmiiksi ladatun tuttipullon? Mies saa omana tahtiinsa tarjota sitä uinnin päälle vauvalle ja olla omatoiminen. Älä sinä puutu asiaan millään tavalla, koska miehesi puolustaa nyt isyyttään sinun tuppautumista ja neuvomista vastaab vähän turhankin jääräpäisesti.

Vauvalle voi vallan hyvin antaa välillä korviketta tuttipullosta, se ei enää nelikuisella tuhoa imetystä millään tavalla. On jopa ihan hyvä asia pitää yllä pullostasyömisen taitoa.

22

Vierailija
33/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei ole normaalin isän touhua aamuin illoin suihkuttaa ja sukelluttaa itkevää vauvaa.

Ne hommat mitkä on pakollista tehdä vauvan itkiessä, tehdään, mutta ei huvin vuoksi itketetä.

Tuon ikäinen ei itke turhaan, aina jotain puuttuu tai sattuu, kun itkee.

.

Vauva nelikuisena voi itkeä vaikka väsymystä tai sitä, että äiti riitelee siinä vieressä isän kanssa.

Vierailija
34/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene sinne uintiin mukaan ollenkaan, anna miehen hoitaa se kokonaan, onhan se hänen harrastuksensa vauvan kanssa.

Vierailija
35/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heität saippuat hittoon, 4 kk lämmönsäätely ei toimi, joten saunasta vedät ne ulos vaikka korvasta. Jos on kylmä, heitä viltti vauvan päälle, jos et pysty pukemaan.

Vierailija
36/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta itkettämisestä uimahallissa jää vauvalle huonot muistot, eikä se opi kunnolla tykkäämään uimisesta. Kannattaa tämä kertoa miehelle.

Meillä oli miehen kanssa vähän samantyyppisiä ongelmia kuin sinulla, mutta lopulta sain uimaopettajan kanssa taottua miehelle järkeä päähän. Ja teidän vauva on tosi pieni vielä, ne ei välttämättä tykkää uimisesta tuossa iässä ollenkaan. Jos tuo ei tunnu nyt hyvältä, niin pitäkää vaikka 3-4 viikkoa taukoa ja kokeilkaa sitten uudestaan. Meillä tyttö oppi tykkäämään uinnista vasta puolivuotiaana.

Vierailija
37/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mä en uisi, haluaisin ihan välttämättä nähdä oman vauvani vauvauinteja. Eikä mun miehellä olis mitään ongelmaa, että hengailisin mukana.

Meillä kolme vauvaa ollut vauvauinneissa ja heti uinnin jälkeen jokainen on halunnut rinnalle syömään.

Vauvat ovat nauttineet uinnista ja kun väsähtäneet, lopetettu ja syötetty.

Niin? Tässähän tilanne oli että ap ei halunnut mihinkään vauvauintiin alunperinkään, vaan mies halusi vauvan kanssa.

Vierailija
38/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella tulee kylmä uinnin jälkeen, ja varmasti on myös väsy. Silloin vauvat nyt vain itkevät. Omani, nyt jo parikymppinen itski vielä kolmevuotiaana kun lähti altaasta suihkuun, ja ihan normaali tuli.

Vierailija
39/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä synnärillä ja neuvolassa on neuvottu vauvan pesemisestä? Vauvan iho on vielä niin ohut, että se ei yleensä kestä pesemistä joka päivä, saatikka kahdesti päivässä. Ja suihku sitten. En yhtään ihmettele, jos vauva ei tykkää suihkusta. Pisarat ropisevat voimalla lapsen iholle ja se saattaa jopa ottaa kipeää. Eikö vannassa lempeä pesu olisi parempi.

Olisikohan sinun muuten paikallaan mennä aikuisten uimakouluun, jotta pääsisit sukelluskammostasi ja tottuisit uimaan?

Onko vauva muuten tyttö vai poika? Tuli vaan mieleeni ...

Vierailija
40/312 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Minulla on vain kaksi lasta, joten en ole mikään alan ammattilainen, mutta nelikuinen vauva ainakin oman kokemukseni mukana voi itkeä milloin mistäkin syystä. Nälästä, väsymyksestä, kivusta - mutta myös vaikkapa siksi, että valo osuu silmään, korviin tulee kova ääntä tai on pitkästynyt.

Jos puolisoni olisi siinä tilanteessa hyökännyt paikalle ja alkanut syyttää minua siitä, että hoidan vauvaa väärin ja vaatia häntä kimakasti nalkuttaen syliinsä, olisin suuttunut todella pahasti.

Itku ei ole todellakaan välttämättä jokin merkki huonosta hoidosta.

Ap ei luota selvästi mieheensä pätkääkään. Ja koska hän on aina syyttämässä miestään vauvan itkuista, mies todennäköisesti on ajatunut toisen ääripään vallihautaan eli alireagoi itkuun, koska vaimon asenne rassaa, ja hän siksi vähättelee vauvan itkuun reagoimisen tärkeyttä.

Teidän pitää mennä tosiaan pariterapiaan. Ja ap, sinussa on aivan yhtä lailla parantamisen varaa kuin sun miehessäsi. Ihan alkajaisiksi lopetat käynnit siellä vauvauinnissa ja panet miehen sinne vauvan (ja tuttipullon) kera kahdestaan. Et selvästikään luota mieheesi siellä ja se sinun ahdistunut ja kritisoiva räpistelysi lähistöllä on todennäköisesti se syy, miksi vauva itki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi