Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valehtelusta

1970
30.09.2018 |

Olen 48-vuotias mies ja olen valehdellut koko elämäni mitä erillaisin tavoin. Toivoisin kuulevani miten te olette päässeet eroon valheistanne? Ja jos asia ei ole henkilökohtainen, niin olisin kiitollinen kaikista neuvoista ja ehdotuksista, jotka liittyvät aiheeseen. Olen satuttanut pitkäaikaista puolisoani todella pahasti ja nyt olen valmis tekemään paljon työtä hänen takiaan.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
22/22 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelu voi liittyä erinäisiin mt-ongelmiin. Entinen ystäväni valehteli kaiken aikaa. Tarinat olivat mitä hullumpia. Usein tarinoita esiintyi hankalissa tilanteissa, joissa hän koki olevansa jotenkin ahtaalla. Tai tilanteissa, joissa hän halusi huomiota. Valhe tuntui olevan pakokeino kaikesta. Myös valheet, joilla henkilö pyrki manipuloimaan minua ja panettelemaan toisia, olivat yleisiä. Esim. mustasukkaisuus saattoi aiheuttaa valheita toisista ihmisistä. 

Aluksi niitä uskoi, mutta myöhemmin kaavan alkoi tunnistaa ja ymmärsi myös kaikki vanhat tarinat valheiksi. Kyse ei siis todellakaan ollut mistään hassusta pikku valehtelusta, vaan sen ymmärsi sivustakin, että kyseessä on sairas, pakonomainen valehtelu, jossa ei ollut lopulta enää kenenkään kannalta varmasti mitään hauskaa. Henkilö alkoi itse mennä sekaisin, mitä oli puhunut missäkin tilanteessa, eikä tietenkään pystynyt myöskään selittämään asioita. Jälkikäteen saattoi voimakkaasti kieltää tarinoineensa erinäistä soopaa tai edes sanoneensa jotakin. Sellainen saattaa ehkä olla jopa ns. aitoa unohtamista, en tiedä. Ainakin ehkä puoliaitoa. 

En tiedä, uskoiko henkilö itse valheisiinsa. Välillä vaikutti siltä. Jos henkilö kärsii esim. dissosiaatiohäiriöstä, niin siihen voi kuulua valehtelua. Tällä henkilöllä oli PTSD taustalla, päälle masennusta ja itsetuhoisuutta. Myös terveysoireista kertomiseen liittyi valehtelua, sillä henkilö ymmärsi saavansa huolenpitoa liioittelemalla oireitaan, joten valehtelu kohdistui myös terveydenhuoltopuolelle. 

En tiedä, miten noihin valheisiin tulisi läheisen suhtautua, vaikka ne tunnistaisi. Mutta uskoisin väärän tavan olevan ainakin sen, että tekee asioista suuren numeron. Tähän ainakin itse sorruin. Valheista ei pidä palkata antamalla huomiota, näin uskoisin. 

Läheisille tuollainen on kamalaa, sillä valheista jää tunne, että on loppujen lopuksi itse aivan seko. Kokemukset vaikuttavat myös melko lähtemättömästi jatkoon elämässä, sillä on vaikeata päästä eroon siitä tunteesta, että kaikki ei ehkä olekaan kaikkien kohdalla valhetta - toisaalta mistä taas sitten tunnistaa valheet ja miten estää vastaavan tapahtuminen uudestaan. Minä tässä odottelenkin itse terapiapäätöstä, tosin myös paljolti muista syistä. 

Tuskin tästä juuri hyötyä oli kenellekään, mutta hakeutukaa hoitoon valheittenne kanssa. Aiheutatte suurta vahinkoa sekä itsellenne että muille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme