Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhustyössä uupunut Nina, 41, vaatii lähihoitajille soveltuvuuskokeita: ”Kuka tahansa pääsee sisään”

Vierailija
30.09.2018 |

Työntekijät, ammattiliitot ja työnantajat pitävät haitallisena sitä, ettei lähihoitajaksi opiskelevien soveltuvuutta alalle enää testata.

Oireet alkoivat näkyä hiljalleen viime keväänä.

Lähihoitajana hoivakodissa työskentelevä Nina, 41, tunsi ennen työvuorojensa alkua, ettei jaksaisi vaihtaa työvaatteita ylleen. Loppukeväästä töihin lähtemisestäkin tuli ylivoimaista.

Kyse ei ollut siitä, etteikö Nina olisi viihtynyt työssään, jota hän on tehnyt jo kymmenen vuoden ajan, kyllä hän viihtyi. Oli kuitenkin eräs asia, joka hiersi: alalle soveltumattomat kollegat.

Sen jälkeen, kun lähihoitajaopintojen soveltuvuuskokeet poistettiin, alalle on tullut Ninan mukaan liikaa sellaisia, jotka ovat täysin soveltumattomia työhön.

– En liioittele, kun väitän, että kuka tahansa pääsee sisään. Se on valtavan raskasta. Potilasturvallisuus on koko ajan vaarassa, ja käytännössä muut ikään kuin sammuttavat tulipaloja ja tekevät tällaisten lähihoitajien työt. Oikeastaan tämä on pelkkää tulipalojen sammuttamista, eikä niin saisi olla.

Kommentit (137)

Vierailija
121/137 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin varmasti empaattinen hoitaja, mutta kuitenkin liian ujo hakemaan koulutukseen. En ole koskaan ollut sen alan pääsykokeissa, mutta uskon silti, että ne sosiaalisemmat tapaukset veisivät paikat. Oma äitini on lähihoitaja ja hyvin puhelias sekä tarpeeksi rohkea kyseiseen ammattiin. Itse olen koskaan varmasti olisi kenellekään ilkeä, mutta muuten ehkä liian hiljainen.

Vierailija
122/137 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole alalla mutta olen kesätyön verran nähnyt mistä on kyse ja lisäksi läheisiä on paljon alalla. Vuosia on samasta asiasta puhuttu mutta mitään ei ole tehty. Koko järjestelmään pitäisi tehdä muutos, siis alkaen työhyvinvoinnista. Niin, että ala olisi houkutteleva ja sinne voisi hakeutua muitakin kuin näitä röökimuijia, jotka eivät muuallekaan pääse (anteeksi yleistys) 

Kaikki tuntemani sairaanhoitajat esim. vanhainkodeissa ym. kuntoutuslaitoksissa ovat olleet täysin burn outin partaalla ja osa vaihtanutkin alaa. Kaiken sen kuormittavuuden  keskellä on vielä rankkaa, kun mitään vapaa-ajan ohjelmaa ei voi oikein suunnittella, kun työvuoroja ei tiedä etukäteen. 

MIelestäni pitäisi lähteä siitä mitä nämä hoitajat haluavat.  Tiedän erään (ei- hoitoalalla työskentelvä), jonka työaika on viisi päivää töitä ja 6 päivää vapataa. Rankempaakin työtä jaksaa näin, kun tietää, että tulevilla vapailla oikeasti ehtii vähän levähtääkin. 

Jos joku esim. haluaa tehdä vain neljäpäiväistä viikkoa niin se pitäisi olla ihan ok. Joustavuutta työntekijöitä kuunnellen. Jollei työntekijöitä riitä niin sitten Filippiineiltä lisää hoitajia. Kai se kielitaidotonkin hoitaja on parempi kuin täysin epämoitivoitunut alalle soveltumaton lähihoitaja. 

LIsäksi pitäisi mielestäni enemmän huomiota ryhmädynamiikkaan, että työyhteisöön valittaisiin sellaisia henkilöitä, jotka työskentelvät hyvin yhteen hiileen tukien toisiaan. 

Ei työntekijöitä kuunnella enää laisinkaan, ei missään asioissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/137 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti soveltuvuuskokeet takaisin.

Järkyttävää ja täysin käsittämätöntä, että ne ykskaks poistettiin.

Ei niistä soveltuvuuskokeista mitään hyötyä ole. Itsekin olen sellaisessa käynyt ja ne "oikeat" vastaukset on helppo antaa, olipa se totta vai ei. Annan pari esimerkkiä: sinulla on edessä kuva leikkivistä lapsista. Käsketään kertoa kuka heistä olet. Yksi lapsista piilottelee puun takana, yksi leikkii yksin hiekkalaatikolla, pari lasta leikkii yhdessä, noin kolme lasta leikkii yhdessä ja noin 6-7 hengen joukko lapsia leikkii yhdessä. Ei ole vaikea arvata että et pistä ruksia yksinään leikkivän lapsen kohdalle vaan siihen joka leikkii isommassa porukassa.

Toinen esimerkki on ryhmähaastattelu. Paikalla on psykologi joka antaa aiheen mistä ryhmässä keskustellaan. Taaskin oli helppo arvata kuinka hoitaa pisteet kotiin. Osallistu keskusteluun, anna myös muiden puhua ja kuuntele heitä. Esitä reipasta ja sosiaalista.

T. Lähäri joka ei sovellu työhön. En ole sosiaalinen tiimipelaaja. Valitsin tämän ammatin koska en silloin keksinyt mitä tehdä ja koulutodistukseni oli niin surkea että ei jäänyt valinnanvaraa, mentiin sinne mihin päästiin. Keskiarvo ylä-asteella oli 5,7

Asutko pikkupaikkakunnalla? Silloin kun itse hain koulutukseen,hakijoita oli useita satoja ja kouluun otettiin 60. Meidän luokalla oli ihan hyvin koulussa pärjänneitä ja normaaleita tyyppejä,oma 7,5 keskiarvo oli varmaan huonoin luokkakavereista..

Asuin Varkaudessa, jossa tuo koulu oli. Nykyään asun Kuopiossa.

Vierailija
124/137 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko nyt kaikki pääsykokeet poistettu mutta itse kun hain lähihoitajaksi niin sellaiset kyllä oli ja kestivät useamman tunnin. Oli sanaryhmätehtäviä, matematiikan tehtäviä ja niiden tehtävien lisäksi projektiivisia testejä (mm. kuvien jatkamista). Testien jälkeen oli psykologin ja opettajan haastattelut.

Mulla oli jo laboratorioanalyytikon tutkinto mutta heikon työtilanteen vuoksi halusin hammashoitajaksi. Tuohon aikaan sinne hammaspuolelle oli kovasti tunkua ja paikkoja niin vähän että käytännössä kaikkien ekan opintovuoden numeroiden tuli olla kiitettäviä jos halusi sinne pitää ovet auki. Itse oon ollut aina hyvä koulussa joten se ei mitään ongelmia tuottanut.

Valmistumisen jälkeen olen työn ohessa jatkanut opintoja avoimessa (bilsaa) ja napsinut kiitettäviä. Pidän opiskelusta, erityisesti juuri sellaisesta vanhanaikaisesta luentotyyppisestä joten jatkan sitä omaksi ilokseni. Hammaslääkäriparini onneksi arvostaa paljon työtäni ja naureskelee mun hyville tenttituloksille (siis hyväntahtoisesti). Ei siis pidä kuitenkaan yleistää että se heikoin aines hakeutuu alalle, syyt hakeutua voivat olla hyvin moninaiset.

Vierailija
125/137 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen sitä mieltä, että soveltuvuuskokeet ovat hyvät. Tein nuorena tällaisen kokeen, mutta en missään nimessä halunnut alalle. Se ei kiinnostanut. Sain kuitenkin hyvät pisteet. Tein seurana henkilölle joka halusi alalle, hän sai huonon tuloksen.

Ensimmäinen asia on se, että ihmisiä ei pitäisi painostaa aloille joihin he eivät halua.

Jos on oikea motiivi niin voi oppia loput vaikka ei olisikaan mikään huippu.

Vierailija
126/137 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin varmasti empaattinen hoitaja, mutta kuitenkin liian ujo hakemaan koulutukseen. En ole koskaan ollut sen alan pääsykokeissa, mutta uskon silti, että ne sosiaalisemmat tapaukset veisivät paikat. Oma äitini on lähihoitaja ja hyvin puhelias sekä tarpeeksi rohkea kyseiseen ammattiin. Itse olen koskaan varmasti olisi kenellekään ilkeä, mutta muuten ehkä liian hiljainen.

Itse olen myös hiljaisemmasta päästä ja olen lähihoitaja. Toki pitää sosiaalisuutta olla ja rohkeutta mennä tilanteisiin, mutta ei se toinen ääripää ole välttämättä aina hyvä asia, siis sellaiset ihmiset, jotka ovat aina itse äänessä. Hoitajan työssä kuitenkin äärimmäisen tärkeää on osata myös kuunnella.

Vierailija
127/137 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoissa kaupungeissa on aikuispuolella satoja hakijoita 15 aloituspaikkaa kohti. Vaikea päästä sisään. Nuortenpuolelle helpompi.

Vierailija
128/137 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella on vaikea päästä aikuispuolella lähohoitajakoulutukseen. Kaksi kouluttajaa: takk ja tredu... pari kertaa vuodessa alkaa koulutukset ja yhteensä tuhansia hakijoita sataa paikkaa kohti.

Vierailija
129/137 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on että osalla puutteita ihan perustaidoissa. Minulla nyt pari vuotta ollut työpari jolla edelleen esim. suuria vaikeuksia osata käyttää työpaikan tietokonetta (siis tyyliin missä oma kansio, mistä löytyy lomakkeet, miten sähköposti toimii jne..), ei kykene täyttämään työvuorolistaa viikottain vaan käyttää kuukaudessa kokonaisen tunnin siihen että miettii milloin sitä on töissä ollutkaan... Aina on paperit kadoksissa ja hommat tekemättä ja kaikki levällään. Pomo joutuu kulkemaan perässä ja sanomaan aina uudestaan että nämä paperit menee tähän kansioon ja nämä tuohon.

En tiedä onko kyseessä hahmotushäiriö ja tai välinpitämättömyys vai mikä.

Vierailija
130/137 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko nyt kaikki pääsykokeet poistettu mutta itse kun hain lähihoitajaksi niin sellaiset kyllä oli ja kestivät useamman tunnin. Oli sanaryhmätehtäviä, matematiikan tehtäviä ja niiden tehtävien lisäksi projektiivisia testejä (mm. kuvien jatkamista). Testien jälkeen oli psykologin ja opettajan haastattelut.

Mulla oli jo laboratorioanalyytikon tutkinto mutta heikon työtilanteen vuoksi halusin hammashoitajaksi. Tuohon aikaan sinne hammaspuolelle oli kovasti tunkua ja paikkoja niin vähän että käytännössä kaikkien ekan opintovuoden numeroiden tuli olla kiitettäviä jos halusi sinne pitää ovet auki. Itse oon ollut aina hyvä koulussa joten se ei mitään ongelmia tuottanut.

Valmistumisen jälkeen olen työn ohessa jatkanut opintoja avoimessa (bilsaa) ja napsinut kiitettäviä. Pidän opiskelusta, erityisesti juuri sellaisesta vanhanaikaisesta luentotyyppisestä joten jatkan sitä omaksi ilokseni. Hammaslääkäriparini onneksi arvostaa paljon työtäni ja naureskelee mun hyville tenttituloksille (siis hyväntahtoisesti). Ei siis pidä kuitenkaan yleistää että se heikoin aines hakeutuu alalle, syyt hakeutua voivat olla hyvin moninaiset.

Tähän lisäyksenä että aikuispuolelle jonne hain ja pääsin (Helsinki) oli yli 700 hakijaa ja sisään pääsi alle 150.

Vierailija
131/137 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne soveltuvuuskokeetkaan kaikkia ääliöitä karsineet (tiesin monta kiusaajaa ym. törppöä jotka pääsi) ja toisaalta taas kaikki sopivat eivät päässeet. Itse hain enkä päässyt. Tiedän kyllä että mokasin ryhmäkeskustelutehtävän koska jäädyin totaalisesti siinä. Silti olisin mielestäni ollut työhön sopiva. Minulla oli jo lastenhoitajan tutkinto mutta halusin vaihtaa vanhusten pariin. Oli ollut palkattomasta työharjoittelussa vanhainkodissa ja saanut siellä kehuja niin pomolta kuin asiakkailta ja heidän omaisiltaan.

Vierailija
132/137 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

133 lisää vielä että hain siis työttömille tarkoitettuun koulutukseen johon otettiin joku n. 20 hakijaa.

Vierailija
133/137 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehetkin ihan munattomia nykyään. Kotihoitoon palkataan näitä kakaroita, joilla ei minkäänlaista työmoraalia. Kaikesta mahdollisesta laistetaan ja nostellaan nokkaa kun asiasta huomautetaan. Pikkuneidit on niin kaikkitietäviä, isien ja äitien kullannuppuja joille ei vastaan sovi sanoa. No, liitto hoitakoon asiaa, alkaa olemaan niin räikeitä laiminlyöntejä asiakkaita kohtaan.

Vierailija
134/137 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mutta onko nykyään vara olla liian nirso työntekijöiden suhteen? Työvoimapula ja kaikki. Kukaan "kunnollinen" ei halua hoitajaksi.

Mitä helvettiä? Kyllä tuolla sairaalassa ainakin on täysin KUNNOLLISIA sairaanhoitajia kaikin puolin. Ja oma terveydenhoitaja on myös erittäin KUNNOLLINEN hoitaja. Miten voit edes sanoa noin?! Hoitoalalle ei edes saisi ottaa muita kuin KUNNOLLISIA ihmisiä!!

hoitoala on heikompaa ainesta varten, hoitajat on kielitaidottomia maahanmu*ttajia tai kotimaisia päihdeongelmaisia rupusakin edustajia. Mut joo kyllä siihen joukkoon jokunen kympin tyttökin mahtuu joka ei lopulta keksinyt muuta.

Vierailija
135/137 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän hallitus ajaa koko ajan: se saa tehdä joka halvimmalla tekee.

Ihan sama osaatko kieltä tai ylipäätään yhtään mitään kunhan saadaan vaadittu henkilöstö mitoitus haalittua edes paperilla mahdollisimman halvalla.

Vierailija
136/137 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mutta onko nykyään vara olla liian nirso työntekijöiden suhteen? Työvoimapula ja kaikki. Kukaan "kunnollinen" ei halua hoitajaksi.

Mitä helvettiä? Kyllä tuolla sairaalassa ainakin on täysin KUNNOLLISIA sairaanhoitajia kaikin puolin. Ja oma terveydenhoitaja on myös erittäin KUNNOLLINEN hoitaja. Miten voit edes sanoa noin?! Hoitoalalle ei edes saisi ottaa muita kuin KUNNOLLISIA ihmisiä!!

hoitoala on heikompaa ainesta varten, hoitajat on kielitaidottomia maahanmu*ttajia tai kotimaisia päihdeongelmaisia rupusakin edustajia. Mut joo kyllä siihen joukkoon jokunen kympin tyttökin mahtuu joka ei lopulta keksinyt muuta.

Muista kertoa hoitoon joutuessasi millaisena rupusakkina pidät hoitajiasi,niin saat arvoistasi hoitoa ja kohtelua. :)

Vierailija
137/137 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten se kympin tyttö kyllä keksi ja opiskelikin muuta mutta halusi lopulta kuitenkin työllistyä eikä jäädä ikuiseen epävarmaan tilanteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi