Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahallinen korvaus oman vanhemman auttamisesta

Vierailija
28.09.2018 |

Onko oikein, että iäkkään vanhemman lapsi on mielestään oikeutettu saamaan rahallista korvausta auttamisesta? Siis kuskaus lääkäriin, kaupassa käynti tmv. Ei kyse täysin toimintakyvyttömästä ihmisestä, tekee mm.ruoat itse, pääsee suihkuun, ottaa lääkkeet. Lapsi pikemminkin tekee vanhemmasta sairaamman kuin onkaan. Auttaja perheetön, työtön,jolla aikaa.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempi voi myös ostaa palvelut ulkopuolisilta paljon kalliimmalla. Kumpi on parempi?

Onko kukaan maksanut takaisin sitä, kun omat vanhemmat huolehtivat lapsena teistä?

Miksi pitäisi? Kukaan ei ole itse valinnut syntymistä. Ihan omista itsekäistä syistä ovat tehneet lapsia, lapsi ei ole velvollinen korvaamaan huolenpitoa.

Samasta syystä jos lapsi auttaa vanhempaa, tämä ei ole velvollinen maksamaan lapselle siitä yhtään mitään.

Ei lapsella ole mitään velvollisuutta auttaa vanhempaansa, toisin kuin vanhemmalla on alaikäiseen lapseensa elatusvelvollisuus.

Vierailija
22/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä pyytäisi omilta vanhemmilta rahaa auttamisesta, enkä myöskään odota palkkiota. Vanhempani kuitenkin haluavat antaa ”bensarahaa” tai korvata jotain heille pyynnöstä tai pyytämättä ostamiani juttuja yläkanttiin, jolloin otan kyllä rahat kiitollisena vastaan. Olen itse keskituloinen perheellinen ja vanhempani ovat velattomia ja hyvätuloisia eläkeläisiä, yksin isäni eläke on suurempi kuin oma palkkani.

Ainokainen veljeni on tyytyväinen tilanteeseen, hän ei itse ehdi/viitsi autella eikä onneksi ole perintökään kärkkymässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempi voi myös ostaa palvelut ulkopuolisilta paljon kalliimmalla. Kumpi on parempi?

Onko kukaan maksanut takaisin sitä, kun omat vanhemmat huolehtivat lapsena teistä?

Miksi pitäisi? Kukaan ei ole itse valinnut syntymistä. Ihan omista itsekäistä syistä ovat tehneet lapsia, lapsi ei ole velvollinen korvaamaan huolenpitoa.

Ei tosin kyllä yhteiskuntakaan tulisi olla velvollinen maksamaan avustuksia esimerkiksi työttömyyskorvauksen muodossa ihan vaan siksi, että synnyit tänne.

Vierailija
24/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosin kyllä yhteiskuntakaan tulisi olla velvollinen maksamaan avustuksia esimerkiksi työttömyyskorvauksen muodossa ihan vaan siksi, että synnyit tänne.

Se ei ole ollut yhteiskunnan valinta vaan niiden vanhempien. Edelleenkin. Yhteiskunta elättää kaikki, jotka eivät siihen itse pysty kuten eläkeläiset. Miksi yhteiskunta maksaa takuu- ja kansaneläkettä?

Vierailija
25/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinä aikoina olen usein tätä miettnyt. Vastaus on oikeastaan kyllä. Olen kiitollinen siitä, että minulla on lapsuudessa ollut perhe, jossa olen saanut elää turvallisen, tavallisen lapsuuden. Siksi nyt vanhempana olen auttanut mm. hakkaamalla halloja, leikkaamalla pensasaitaa tai yleensäkin auttanut pyydettäessä, vaikka omakin elämä on aika haasteellista. Olen siis pyrkinyt maksmaan takaisin teoilla, en rahalla. Ja tämä rakkaudesta vanhempiin. Olen hankkinut pyytämättä tarpeellisia tavaroita yms. heidän kesäpaikkaan. Kunnostanut paikkoja jne. Nöyrän kiitollisena.

Vierailija
26/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ole autettu, enkä itse auta. Niin makaa kuin petaa. Nyt kun on eläkepäivät ja kunto huonontunut, on alkanut myös syyllistäminen. Harmi vaan ettei se tehoa. Jokainen on omillaan, kuten mullekin aina on hoettu. Sen konkretisoituminen taitaa vaan ottaa koville vanhuksella.

Vierailija
27/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin omille sisaruksilleni, että jos joku heistä pitää huolta vanhasta isästäni kotonaan, hän saa minun puolesta pitää kaikki isäni tulot siltä osin, kun isäni ei tarvitse. Enkä vaadi mitään kirjanpitoa tms. 

Tuollaisesta pikku auttelusta voi hyvin saada vanhukselta bensarahaa ja pientä vaivanpalkkaa, jos vanhus haluaa antaa. Jos siitä jouku muu lapsista älämöi, hän on ahne ja itsekäs pa..ainen, ajattelee vain perintöä eikä ole itse valmis auttamaan. 

Vierailija
28/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ole autettu, enkä itse auta. Niin makaa kuin petaa. Nyt kun on eläkepäivät ja kunto huonontunut, on alkanut myös syyllistäminen. Harmi vaan ettei se tehoa. Jokainen on omillaan, kuten mullekin aina on hoettu. Sen konkretisoituminen taitaa vaan ottaa koville vanhuksella.

Kylmäsydämisiä ihmisiä on ollut aina. Toivottavasti vanhemmillasi on lämpöisiäkin ihmissuhteita.

Vierailija
29/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla ei ilman ajeta. Bensojen lisäksi maksetaan varaosia ja huoltoa, vakuutusta+veroa. Moni autoton unohtaa nämä. Jos auttaja on pienituloinen, ei se ole paha juttu, jos maksetaan vähän enemmänkin kuin auton kulut. Etenkin, jos autettavalla on varaa maksaa. Miksi ei saisi maksaa, jos tahtoo? Tietysti hyväksikäyttöä ei pidä sallia.

Pitäiskö sitä perittävää kerätä jollekin muulle?

Vierailija
30/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylmäsydämisiä ihmisiä on ollut aina. Toivottavasti vanhemmillasi on lämpöisiäkin ihmissuhteita.

Mitäpä luulet, onko kylmäsydämisellä vanhuksella lämpöisiä ihmissuhteita? Tämä on juuri tätä omaan nilkkaan jne. Kannattaisi todella funtsia ajoissa, miten aikoo vanhuutensa hoitaa.

Vierailija
31/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinä aikoina olen usein tätä miettnyt. Vastaus on oikeastaan kyllä. Olen kiitollinen siitä, että minulla on lapsuudessa ollut perhe, jossa olen saanut elää turvallisen, tavallisen lapsuuden. Siksi nyt vanhempana olen auttanut mm. hakkaamalla halloja, leikkaamalla pensasaitaa tai yleensäkin auttanut pyydettäessä, vaikka omakin elämä on aika haasteellista. Olen siis pyrkinyt maksmaan takaisin teoilla, en rahalla. Ja tämä rakkaudesta vanhempiin. Olen hankkinut pyytämättä tarpeellisia tavaroita yms. heidän kesäpaikkaan. Kunnostanut paikkoja jne. Nöyrän kiitollisena.

Koska vanhemmat ovat tehneet ja halunneet sinut maailmaan, se on itsestäänselvyys, että on turvallinen ja lämmin koti ja perhe. Ja siitä olet nöyrän kiitollinen??

Vierailija
32/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä oli monta vuotta työtön ja samaan aikaan hänen appivanhemmat tarvitsivat kotonaan apua.

Hän kävi siellä kerran 2 viikossa. Teki siivoukset, kävi kaupassa, oli seuraneitinä. Asuntokauppa oli kunnassa jäässä, laittoivat talon myyntiin ja olikin myynnissä vuosia, olisko ollut 3 vuotta.

Alakerrassa oli vain keittiö / sali ja makuuhuone, mutta yläkerrassa oli saman verran säilytystilaa ja yläkerta oli täynnä tavaraa.

Kenelläkään ei ollut varaa maksaa mitään palkkaa, mutta sai jonkun tuen kunnalta ja sai joka kerta ottaa laatikollisen tavaraa vintiltä.

Siellä oli satoja laatikollisia roinaa.

Vei kotiin, pesi, putsasi, korjasi ja laittoi huutikseen. Tästä on aikaa n 10 v tai yli.

Kun asunto lopulta meni kaupaksi, oli vintti lähes tyhjä ja myynneillä saaduilla rahoilla oli maksettu heidän perheen ruokalaskut sekä lasten harrastusmaksut.

Jokainen voitti, eniten posti.

Vierailija
33/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä vertaus.Ei lapsi ole itse valinnut tänne tuloaan eikä käy lapsena töissä että voisi mitään maksaa.Tuskimpa itsekkään olet maksanut vanhemmillesi takaisin lapsena käyttämäsi rahat.Kyllä se vanhuksen kuljettelu täytyy maksaa ei se bensa ole ilmaista ja saahan siinä myös seuraa ettei ole yksin.Monet sisarukset kun lakkaavat käymästä vanhuksen kunnon huononuttua.

Vierailija
34/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavaa kaupankäyntiä rakastaminen tuntuu olevan nykyään.

Vierailija
35/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhus on luonteeltaan kovin inhottava, niin mukavaa, että joku edes korvausta vastaan suostuu auttamaan.

Vierailija
36/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhus on luonteeltaan kovin inhottava, niin mukavaa, että joku edes korvausta vastaan suostuu auttamaan.

Joo. Huonot luonteenpiirteet korostuu monella, kun tulee kipua muistihäiriöitä ym.

Vierailija
37/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin tilanne näissä on se, että monipäisestä sisarusparvesta yksi huolehtii iäkkäistä vanhemmista. Se kiltein ja velvollisuudentuntoisin. Muut sisarukset katsovat päältä ja vahtivat tätä auttajaa, ettei tämä vaan ota töistään mitään korvausta. Vaikea sanoa, mite he selittävät itselleen  sen, etteivät auta ikääntyneitä vanhempiaan millään lailla ja sen, että miksi tämän yhden sitten pitää homma hoitaa. Erittäin usein on niin, että tämä ainoa, joka vanhempia hoitaa, on perheetön tai eronnut.

Vierailija
38/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Huonot luonteenpiirteet korostuu monella, kun tulee kipua muistihäiriöitä ym.

Kyllä. Tekemisissä oleminen tuntuu vaikealta, kun vanhus katsoo korkean iän olevan oikeutus käyttäytyä miten tahansa muita kohtaan. Jossain vaiheessa omaiset alkavat uupua tuollaiseen käytökseen.

Vierailija
39/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Tekemisissä oleminen tuntuu vaikealta, kun vanhus katsoo korkean iän olevan oikeutus käyttäytyä miten tahansa muita kohtaan. Jossain vaiheessa omaiset alkavat uupua tuollaiseen käytökseen.

Omainen uupuu helpommin, jos hän ajattelee, että vanhus ilkeyttään käyttäytyy rumasti, vaikka taustalla on hyvin usein sairaus, alzheimer tai dementia. 

Vierailija
40/63 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omainen uupuu helpommin, jos hän ajattelee, että vanhus ilkeyttään käyttäytyy rumasti, vaikka taustalla on hyvin usein sairaus, alzheimer tai dementia. 

Jossain vaiheessa voi silti omainenkin väsyä huonoon käytökseen, vaikka ymmärtäisikin sen taustalla olevia syitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme