Rahallinen korvaus oman vanhemman auttamisesta
Onko oikein, että iäkkään vanhemman lapsi on mielestään oikeutettu saamaan rahallista korvausta auttamisesta? Siis kuskaus lääkäriin, kaupassa käynti tmv. Ei kyse täysin toimintakyvyttömästä ihmisestä, tekee mm.ruoat itse, pääsee suihkuun, ottaa lääkkeet. Lapsi pikemminkin tekee vanhemmasta sairaamman kuin onkaan. Auttaja perheetön, työtön,jolla aikaa.
Kommentit (63)
Mun mielestä kulut voi maksaa, bensat tms jos toisella on varaa ne maksaa.
Mutta ei mitään tuntipalkkaa nyt herranjumala oman vanhemman hoidosta jumankauta..
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan oikein että tuosta maksetaan vähintään kulukorvausta. Vanhempi kai voi halutessaan myös kieltäytyä avusta ja maksamasta korvausta.
Jos vaatii apua auttaja voi kieltäytyä, mutta jos joku haluaa autta, en maksaisi siitä.
Jos ei halua auttaa vanhempaansa niin olkoot auttamatta. Törkeää auttaa jotta saa rahaa.
Määrittele rahallinen korvaus?
Jos (olkoonkin työtön) kuskaa omalla ajalla ja autolla vanhempiaan, niin bensakulut ja vaikka "pullakahvit" on ihan ok maksu. Ei se että mittari tikittää kuten taksissa, mutta ei lapsen (oletan että pienituloinen jos työtön) voi olettaa "omasta pussista" maksavan vanhempien kuiskauksia JOS raha ei ole.
Vanhempi voi myös ostaa palvelut ulkopuolisilta paljon kalliimmalla. Kumpi on parempi?
Vierailija kirjoitti:
Jos (olkoonkin työtön) kuskaa omalla ajalla ja autolla vanhempiaan, niin bensakulut ja vaikka "pullakahvit" on ihan ok maksu. Ei se että mittari tikittää kuten taksissa, mutta ei lapsen (oletan että pienituloinen jos työtön) voi olettaa "omasta pussista" maksavan vanhempien kuiskauksia JOS raha ei ole.
Puhutaan isommista rahoista kuin kympiy ja pullakahvit.
Ei ole vaadittu auttamaan ja vaivannäkö korvataan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi voi myös ostaa palvelut ulkopuolisilta paljon kalliimmalla. Kumpi on parempi?
Onko kukaan maksanut takaisin sitä, kun omat vanhemmat huolehtivat lapsena teistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaan isommista rahoista kuin kympiy ja pullakahvit.
Ei ole vaadittu auttamaan ja vaivannäkö korvataan.
Kuulostaa hyväksikäyttäjältä. Lopettaa maksamisen ja katsoo, jatkuuko apu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan maksanut takaisin sitä, kun omat vanhemmat huolehtivat lapsena teistä?
Niinpä. Älä auta, jos se ei huvita.
Äitini maksaa minulle bensat, kun käytän lääkärissä. Kun käyn siivoamassa, saattaa antaa parikymppiä bensarahaa. Alussa kakistelin vastaan. Mutta huomasin, että äiti ei kehtaa pyytää apua, ellei saa antaa aina jonkun kympin bensarahaksi. Toisinaan antaa lapsille synttärirahaa, että kokee, että saa korvata jotenkin sitä apua, mitä annan. Lapsille antaa aina jonkun euron, kun tekevät jotain mummille. Sekin ihan siksi, että saa itse hyvän mielen, kun saa antaa vitosen joskus, kun ajavat nurmikon tms. eli antaa lapsenlapsille palkkaa.
Kerran taisi äiti antaa minulle 50 euroa. Olin kovasti vastaan, että älä nyt hulluja. Mutta jankutti ja jankutti ja sanoi, että kun käyt vapaapäivänäsi täällä, hän haluaa antaa vähän rahaa, koska hänestä on niin vaikea pyytää apua, kun tietää, että minulla itsellänikin olisi hommia rästissä. Otin sitten sen 50 euroa vastaan ja kiitin kauniisti ja sanoinkin, että tästä on kyllä kovasti apua.
En auta. Vanhemmilla oli keskinäinen omistusoikeustestamentti eli ilmeisesti joku ulkopuolinen on leskelle tärkein ja läheisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Kukaan ei ole itse valinnut syntymistä. Ihan omista itsekäistä syistä ovat tehneet lapsia, lapsi ei ole velvollinen korvaamaan huolenpitoa.
Onkoa täällä vanhempia auttamaton sisarus huolissaan perintörahoistaan? Jos noin huolissasi olet, niin sen kun lähdet kesken työpäivän auttamaan vanhempaasi lääkäriin, ettei vain tule mielestäsi hyväksikäytetyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Kukaan ei ole itse valinnut syntymistä. Ihan omista itsekäistä syistä ovat tehneet lapsia, lapsi ei ole velvollinen korvaamaan huolenpitoa.
Samasta syystä jos lapsi auttaa vanhempaa, tämä ei ole velvollinen maksamaan lapselle siitä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Onkoa täällä vanhempia auttamaton sisarus huolissaan perintörahoistaan? Jos noin huolissasi olet, niin sen kun lähdet kesken työpäivän auttamaan vanhempaasi lääkäriin, ettei vain tule mielestäsi hyväksikäytetyksi.
Ehkä hänestä on väärin ottaa siitä rahaa. Ja ymmärsin, ettei apua tarvittaisi, jos se maksaa.
Äitini yritti juoksuttaa minua ja maksoi siitä sisarelleni. Lopetin juoksemisen.
Lähipiirissä vastaava, läheltä seurasin, en liity asianosaisena. Alkoi aika pyyteettömästi, lopulta alkoi mennä auttavan omat ja muorin rahat sekaisin. Oli todella ristiriitainen tilanne, kun piti olla sekä kiitollinen, että muorista huolehdittiin ja samalla harmitti, kun yksi nyhti lähes palkan tasoista korvausta. Eikä sekään niin, että se rahaa otti, tarpeeseen kai meni, mutta kun alkoi määräämään muorin asioista.
Ei kallista, mutta tarpeellista sänkyä, ei uutta takkia, ei silmälaseja. Muut omaiset yrittivät saada muorille näitä, hoitaja -omainen laittoi hanttiin, että nämä on kaikki perinnöstä pois eikä vanhalle enää kannata kalliita hankkia.
Eihän tuo suvun välien kannalta lopulta hyvin mennyt, ikävä perinnönjako ja useita omavaltaisuuksia paljastui.
En oikein vieläkään tiedä, mitä ajatella, kai vaan niin, että perheissä asiat menee usein mutkikkaasti ja kun riidellään, riidellään eri asioista kun luullaan. Ja raha vaikuttaa ihmisiin eri tavalla ja merkitsee eri asioita.
Minusta on ihan oikein että tuosta maksetaan vähintään kulukorvausta. Vanhempi kai voi halutessaan myös kieltäytyä avusta ja maksamasta korvausta.