Rahallinen korvaus oman vanhemman auttamisesta
Onko oikein, että iäkkään vanhemman lapsi on mielestään oikeutettu saamaan rahallista korvausta auttamisesta? Siis kuskaus lääkäriin, kaupassa käynti tmv. Ei kyse täysin toimintakyvyttömästä ihmisestä, tekee mm.ruoat itse, pääsee suihkuun, ottaa lääkkeet. Lapsi pikemminkin tekee vanhemmasta sairaamman kuin onkaan. Auttaja perheetön, työtön,jolla aikaa.
Kommentit (63)
Keski-ikäiset noteeraa vanhempuaan, vaikka eivät saa perintöä ja vaikka muistaa ilkeyksiä lapsuudestaan. Vanhempana ymmärtää, ettei kukaan ole täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhus on luonteeltaan kovin inhottava, niin mukavaa, että joku edes korvausta vastaan suostuu auttamaan.
Niin, mitä suostumista siinä on, jos saa rahaa? Ahnein ehtii ensin.
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä vastaava, läheltä seurasin, en liity asianosaisena. Alkoi aika pyyteettömästi, lopulta alkoi mennä auttavan omat ja muorin rahat sekaisin. Oli todella ristiriitainen tilanne, kun piti olla sekä kiitollinen, että muorista huolehdittiin ja samalla harmitti, kun yksi nyhti lähes palkan tasoista korvausta. Eikä sekään niin, että se rahaa otti, tarpeeseen kai meni, mutta kun alkoi määräämään muorin asioista.
Ei kallista, mutta tarpeellista sänkyä, ei uutta takkia, ei silmälaseja. Muut omaiset yrittivät saada muorille näitä, hoitaja -omainen laittoi hanttiin, että nämä on kaikki perinnöstä pois eikä vanhalle enää kannata kalliita hankkia.
Eihän tuo suvun välien kannalta lopulta hyvin mennyt, ikävä perinnönjako ja useita omavaltaisuuksia paljastui.
En oikein vieläkään tiedä, mitä ajatella, kai vaan niin, että perheissä asiat menee usein mutkikkaasti ja kun riidellään, riidellään eri asioista kun luullaan. Ja raha vaikuttaa ihmisiin eri tavalla ja merkitsee eri asioita.
Rahaa ei pitäisi sekoittaa vanhempiensa auttamiseen, se on törkeää ahneutta. Jos ei halua AUTTAA niin ei tee mitään, mutta rahan ottaminen on silkkaa pelkkää ahneutta.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin omille sisaruksilleni, että jos joku heistä pitää huolta vanhasta isästäni kotonaan, hän saa minun puolesta pitää kaikki isäni tulot siltä osin, kun isäni ei tarvitse. Enkä vaadi mitään kirjanpitoa tms.
Tuollaisesta pikku auttelusta voi hyvin saada vanhukselta bensarahaa ja pientä vaivanpalkkaa, jos vanhus haluaa antaa. Jos siitä jouku muu lapsista älämöi, hän on ahne ja itsekäs pa..ainen, ajattelee vain perintöä eikä ole itse valmis auttamaan.
Miten niin, miksi oman vanhemman auttamisesta pitäisi saada rahaa? Ahne se on, joka ei auta siksi, että rakastaa vanhempiaan.
Sehän siinä perintöä nimenomaan ajattelee, joka auttaa ja ottaa siitä rahaa. Perintöä ei näköjään teilläkäön edes jää, kun se menee auttajalle. Hän siinä perinnöstä on kiinnostunut, ei se, joka ei ota maksua jos auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ole autettu, enkä itse auta. Niin makaa kuin petaa. Nyt kun on eläkepäivät ja kunto huonontunut, on alkanut myös syyllistäminen. Harmi vaan ettei se tehoa. Jokainen on omillaan, kuten mullekin aina on hoettu. Sen konkretisoituminen taitaa vaan ottaa koville vanhuksella.
Kylmäsydämisiä ihmisiä on ollut aina. Toivottavasti vanhemmillasi on lämpöisiäkin ihmissuhteita.
Ne vanhemmathan niitä kylmiä tuossa ovat. Toivottavasti heidän LAPSELLAAN on lämpöisiäkin ihmissuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhus on luonteeltaan kovin inhottava, niin mukavaa, että joku edes korvausta vastaan suostuu auttamaan.
Raha ei useinkaan ole riittävä korvaus loukkauksista.
Vierailija kirjoitti:
Yleisin tilanne näissä on se, että monipäisestä sisarusparvesta yksi huolehtii iäkkäistä vanhemmista. Se kiltein ja velvollisuudentuntoisin. Muut sisarukset katsovat päältä ja vahtivat tätä auttajaa, ettei tämä vaan ota töistään mitään korvausta. Vaikea sanoa, mite he selittävät itselleen sen, etteivät auta ikääntyneitä vanhempiaan millään lailla ja sen, että miksi tämän yhden sitten pitää homma hoitaa. Erittäin usein on niin, että tämä ainoa, joka vanhempia hoitaa, on perheetön tai eronnut.
No eivät muut ole vastuussa siitä, jos joku ei osaa pitää puoliaan. Auttaisi vain sen, mitä ilmaiseksi itsekin haluaa. Pyytäisi ennemmin sisaruksilta rahaa, jos tekee enempikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siksi en auttaisi edes. Varsinkaan maksusta. Sen verran kovia on minuakin kohtaaan loukkaukset olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siksi en auttaisi edes. Varsinkaan maksusta. Sen verran kovia on minuakin kohtaaan loukkaukset olleet.
Ymmärrän pointin. Vanhuksen näkökulmasta silti on todennäköisesti parempi saada omaisilta sitä apua edes maksua vastaan.
Mut on heitetty suvusta pihalle, eipä tarvii miettii auttamisia. Mutsi kuoli muutama vuosi sitten, veli jakoi perinnön itselleen ja lapsilleen. Kai se väärensi jonkun valtakirjan, koska mua ei edes virallisesti kutsuttu perinnönjakoon eikä hautajaisiin. Ei mua haittaa. Faija on vielä hengissä enkä sen elämään ja kuolemaan osallistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkoa täällä vanhempia auttamaton sisarus huolissaan perintörahoistaan? Jos noin huolissasi olet, niin sen kun lähdet kesken työpäivän auttamaan vanhempaasi lääkäriin, ettei vain tule mielestäsi hyväksikäytetyksi.
Ehkä hänestä on väärin ottaa siitä rahaa. Ja ymmärsin, ettei apua tarvittaisi, jos se maksaa.
Ehkä sillä ei ole väliä mitä sisarus ajattelee. Onko itse auttamassa ilmaiseksi? Tuskin on jaksua/aikaa, mutta ehkä selittää itselleen "kyllä minä tekisin, mutta..." Ja sitten on kateellinen kun äiti ja sisarus auttavat toisiaan päikseen. Ehkä vanhempi haluaakin auttaa rahallisesti työtöntä ja noin se onnistuu ilman kiitollisuuden velkaan jäämistä, tai epäreiluutta muita lapsia kohtaan. Tai pitäisi onnistua siis.
Isältä meni ajokortti sairauden vuoksi pari vuotta sitten. Lähikauppa on parin kilometrin päässä, mutta ei äiti jaksa kävellä edestakaista matkaa ostoksien kanssa. Käytän äitiä isossa marketissa kerran viikossa, siellä on parempi valikoima ja halvemmat hinnat, samalla reissulla saa hoidettua myös apteekkiasiat. Minulla ongelma on, että äiti tyrkyttää lähes joka kerta viisikymppistä "otaotaota". En tarvitse enkä halua sitä rahaa, mutta en jaksa minuuttitolkulla vängätä vastaan, kun se seteli löytyy kuitenkin sitten penkiltä. Veli hoitaa heidän ulkotyöt ja siitä minusta voi maksaakin, ne on isotöisempiä ja raskaampia mitä ruokakassien kantaminen autosta sisälle.
Minkälainen ihminen ei auta omia vanhempiaan ilman palkkaa? Jos pitempi matka sairaalaan niin vanhempi varmaan bensarahaa antaa tai tarjoaa kahvit kanttiinissa mutta mitä muuta pitäisi saada?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi voi myös ostaa palvelut ulkopuolisilta paljon kalliimmalla. Kumpi on parempi?
Onko kukaan maksanut takaisin sitä, kun omat vanhemmat huolehtivat lapsena teistä?
Näinä aikoina olen usein tätä miettnyt. Vastaus on oikeastaan kyllä. Olen kiitollinen siitä, että minulla on lapsuudessa ollut perhe, jossa olen saanut elää turvallisen, tavallisen lapsuuden. Siksi nyt vanhempana olen auttanut mm. hakkaamalla halloja, leikkaamalla pensasaitaa tai yleensäkin auttanut pyydettäessä, vaikka omakin elämä on aika haasteellista. Olen siis pyrkinyt maksmaan takaisin teoilla, en rahalla. Ja tämä rakkaudesta vanhempiin. Olen hankkinut pyytämättä tarpeellisia tavaroita yms. heidän kesäpaikkaan. Kunnostanut paikkoja jne. Nöyrän kiitollisena.
Koska vanhemmat ovat tehneet ja halunneet sinut maailmaan, se on itsestäänselvyys, että on turvallinen ja lämmin koti ja perhe. Ja siitä olet nöyrän kiitollinen??
No ei ole itsestäänselvyys valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisin tilanne näissä on se, että monipäisestä sisarusparvesta yksi huolehtii iäkkäistä vanhemmista. Se kiltein ja velvollisuudentuntoisin. Muut sisarukset katsovat päältä ja vahtivat tätä auttajaa, ettei tämä vaan ota töistään mitään korvausta. Vaikea sanoa, mite he selittävät itselleen sen, etteivät auta ikääntyneitä vanhempiaan millään lailla ja sen, että miksi tämän yhden sitten pitää homma hoitaa. Erittäin usein on niin, että tämä ainoa, joka vanhempia hoitaa, on perheetön tai eronnut.
No eivät muut ole vastuussa siitä, jos joku ei osaa pitää puoliaan. Auttaisi vain sen, mitä ilmaiseksi itsekin haluaa. Pyytäisi ennemmin sisaruksilta rahaa, jos tekee enempikin.
No, kuka siinä voittaisi, jos tämä yksi oppisi pitämään puoliaan kuten muut ja vanhus jäisi ilman mitään apua. Niinhän siinä kävisi. Tämän esimerkin kerroin vain siksi, että näin asiat yleisesti menee. Kritiikkini kohdistui siihen seikkaan, että nämä muut sisarukset liiankin usein epäilevät, että tämä joka auttaa, saa siitä jotain hyötyä. Itse eivät viitsi vaivautua yhtään. Olen seurannut sivusta aika montaa tapausta ammattini vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihminen ei auta omia vanhempiaan ilman palkkaa? Jos pitempi matka sairaalaan niin vanhempi varmaan bensarahaa antaa tai tarjoaa kahvit kanttiinissa mutta mitä muuta pitäisi saada?
Vanhempiinsa pettynyt. Eivät olleet hyviä ihmisiä. En tosin auttaisi edes rahaa vastaan.
Miksi työtön olisi jotenkin velvollinen aikaansa käyttämään muiden hyväksi ilmaiseksi, kun toiset saa tärkeänä puuhailustaan (työstä) palkkaa? Koska onhan hän työttömänä ihmisarvonsa muille velkaa ja aika tulisi ainakin käyttää yleishyödyllisesti. Aloituksen kirjoittaja ei näe asioiden toista puolta ja on peruskateellinen, en toivoisi sukulaisekseni.
Entä jos auttaminen käännetään toisinpäin? Eli vanhemmat auttavat eri tavoin lapsiaan. Maksatteko niistä korvauksia vanhemmille?
Pitäs olla molemminpuolista.
Miksi ei saisi pyytää korvausta? Ei ole polttoaineet ilmaisia jos autolla kaupassa käy. Esim. minun tapauksessani vanhempani hyvillä mielin ottivat vastaan rahaa lapseni tunnin-parin aamuhoidosta ennen kouluunvientiä ekaluokalla sekä noista kouluunkuskauskuluista, vaikka he samalla matkalla kävivät kaupassa. Eläkeläisiä olivat ja aikaa heillä myös oli. Olin maksanut lapselle iltapäivähoidon koulun jälkeen kerhossa, mutta vanhempani hakivat monesti lapsen kotiin ennen töistäpääsyäni ja syöttivät. Tähän tietysti myös kului rahaa... Joskus suoraan kielsin hakemasta, koska kerhosta jo maksoin erikseen. Vähän on ristiriitainen olo, koska minun on hyvin vaikeaa pyytää rahaa nyt vuorostani kaupassakäyttämisestä, vaikka aikoinaan minun yksinhuoltajana ansaitsemani rahat kyllä kelpasivat.