Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on mennyt pieleen suomalaisessa lasten kasvatuksessa?! TILANNE ERITTÄIN HUOLESTUTTAVA!!!!

Vierailija
28.09.2018 |

Täällähän pomppii nykyään lapset ja teinit ihan silmille. Ei minkäänlaista kunnioitusta!!

Olen kiertänyt kouluissa tekemässä sijaishommia sekä myös kouluvierailuja, sekä ala- että yläasteella.
Pienet lapset vaan riehuu ja mekastaa, teinit räplää puhelinta ja opettajaa ei kunnioiteta vaikka mitä sanois.
Ja tämä ei ole vain oma kokemukseni vaan myös muiden opettajien.

Sellasta lellimistä aamusta iltaan nykylapsille eikä sormellakaan uskalla koskea kun naapuri voi tehdä lastensuojeluilmotuksen.

Nykynuoret kävelee kaupungillakin niin ettei tajua antaa muille edes tilaa vaan valtaavat koko tien. Sit jos siitä huomauttaa niin huudetaan keskisormi pystyssä et painu v . .

Olen itsekin 3-vuotiaan lapsen äiti enkä todellakaan haluaisi että lapsestani tulee ihminen joka ei osaa ottaa muita huomioon.

Vai onko meno ollut aina tällaista, ehkä joku vanhempi osaa kertoa. Itse olen vasta kolmikymppinen.

Kommentit (300)

Vierailija
141/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdoton enemmistö lapsista on hyvinkasvatettuja ja hyvätapaisia. Iso osa on oikein mukaviakin. Yksi aika iso ongelma on erityislapset, jotka ovat integroitu tavallisiin luokkiin. Jos vaikka 5 prossaa lapsista on haastavia, tarkoittaa et keskimäärin joka luokassa on joku aiheuttamassa härdelliä. Siihen lähtevät hyvätapaiset mutta impulsiiviset lapset helposti mukaan.

Vierailija
142/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla että nuoret eivät reagoi enää samanlaiseen kurinpitoon kuin ennen, eivätkä näe opettajaa auktoriteettina? Tämän seurauksena vanhan koulukunnan opettajat ovat pulassa, mutta nuoret modernit kasvattajat pärjäävät nuorten kanssa hyvin?

Voi kuule kertoa, että ainakaan Opettajankoulutuslaitoksella ei opeteta nuorten kanssa pärjäämisestä yhtään mitään! 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdoton enemmistö lapsista on hyvinkasvatettuja ja hyvätapaisia. Iso osa on oikein mukaviakin. Yksi aika iso ongelma on erityislapset, jotka ovat integroitu tavallisiin luokkiin. Jos vaikka 5 prossaa lapsista on haastavia, tarkoittaa et keskimäärin joka luokassa on joku aiheuttamassa härdelliä. Siihen lähtevät hyvätapaiset mutta impulsiiviset lapset helposti mukaan.

Joku? Niitä voi olla vaikka kuinka monta! Niin monta, ettei saa tehtyä edes toimivaa istumajärjestystä, kun häiriköitä riittää aina liian lähekkäin.

Vierailija
144/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

fjfnnfnf kirjoitti:

Haluan opettaa lapsille kohteliaita käytöstapoja, ja siksi puhun heille usein "Antaisitko sen sukan." Samaa opetetaan lapsille päiväkodissa, lisää ruokaa, juomaa jne saa vasta kun osaa pyytää kauniisti. Jostain syystä omat lapseni, etenkin pienempi on sisäistänyt tämän esimerkin kautta hyvin.. 3-vuotias kysyy: "Saisinko maitoa, kiitos." En usko, että onnistuis jos olisin itse käyttänyt aina lausahdusta "Anna sukka!!" Ja samalla toitottanut kohteliaista tavoista. Se, että käyttää ansaisitko muotoa ei vielä kerro kurinpuutteesta. Ei ole vielä koskaan tarvinu raahata lasta toisessa kainalossa, ja vaatteita toisessa kainalossa, vaan lapset on totelleet muutenkin. Niin moni asia vaikuttaa auktoriteettiin..

t: Äiti ja varhaiskasvattaja

Missasit pointin, ehkä tahallasi?

Ei ole epäkohteliasta sanoa lapselle: "Istu alas, ole hyvä" 

Ongelmallisempaa on tämä asenne: "Haluaisitko istua nyt alas?"

Silloin kun jotain on oikeasti tehtävä, se on sanottava vastaan hangoittelevalle lapselle jämäkästi. Sitähän lapsi etsii, rajaa. 

Lässyttämällä et hallitse tilannetta silloin kun pitäisi hallita. Vai annatko lapsen valita esim. lentokoneessakin haluaisiko hän istua vai riehua ilman turvavyötä?

Kuka idiootti voi tätä alapeukuttaa?

Vierailija
145/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

fjfnnfnf kirjoitti:

Haluan opettaa lapsille kohteliaita käytöstapoja, ja siksi puhun heille usein "Antaisitko sen sukan." Samaa opetetaan lapsille päiväkodissa, lisää ruokaa, juomaa jne saa vasta kun osaa pyytää kauniisti. Jostain syystä omat lapseni, etenkin pienempi on sisäistänyt tämän esimerkin kautta hyvin.. 3-vuotias kysyy: "Saisinko maitoa, kiitos." En usko, että onnistuis jos olisin itse käyttänyt aina lausahdusta "Anna sukka!!" Ja samalla toitottanut kohteliaista tavoista. Se, että käyttää ansaisitko muotoa ei vielä kerro kurinpuutteesta. Ei ole vielä koskaan tarvinu raahata lasta toisessa kainalossa, ja vaatteita toisessa kainalossa, vaan lapset on totelleet muutenkin. Niin moni asia vaikuttaa auktoriteettiin..

Silloin kun jotain on oikeasti tehtävä, se on sanottava vastaan hangoittelevalle lapselle jämäkästi. Sitähän lapsi etsii, rajaa. 

Lässyttämällä et hallitse tilannetta silloin kun pitäisi hallita. Vai annatko lapsen valita esim. lentokoneessakin haluaisiko hän istua vai riehua ilman turvavyötä?

Saatan myös sanoa lentokoneessa, että istuisitko alas. Myös istuisitko alas, tai haluaisitko istua alas on vähän eri. Ymmärsin kyllä pointin, mutta nämä eivät ole se ongelman ydin. Vaikka sanon lapselleni lentokoneessa Istuisitko alas, hän tietää tasan tarkkaan, että hänen on istuttava. Tietysti jos kerrasta ei totella, niin sitten sanotaan jämäkämmin. En ole kuitenkaan niitä vanhempia, jotka antavat lasten tehdä mitä lystää, olen vain kasvattanut heidät hyvin, osaavat totella vaikkei heitä käskyttäisikään, usein pelkkä katse riittää. Mutta ymmärrän, on myös niitä vanhempia, jotka hokevat "haluaisitko" mantraa taukoamatta, eikä mitään tapahdu, mutta siinä on pielessä moni muu asia, kuten esim. vanhemman kunnioitus, ei pelkästään se sana.

Vierailija
146/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku? Niitä voi olla vaikka kuinka monta! Niin monta, ettei saa tehtyä edes toimivaa istumajärjestystä, kun häiriköitä riittää aina liian lähekkäin.

Eipä niillä häiriköille ole väliä vaikka istuisivat toisella puolella luokkaa, jos niikseen tulee. Ei niitä ketä kuuluisi pienryhmään nyt keskivertoluokkaan niin montaa mahdu. Ei kaikki häiriköt ole käytöshäiriöisiä.

Vierailija
147/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

fnfnnfnf kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

fjfnnfnf kirjoitti:

Saatan myös sanoa lentokoneessa, että istuisitko alas. Myös istuisitko alas, tai haluaisitko istua alas on vähän eri. Ymmärsin kyllä pointin, mutta nämä eivät ole se ongelman ydin. Vaikka sanon lapselleni lentokoneessa Istuisitko alas, hän tietää tasan tarkkaan, että hänen on istuttava. Tietysti jos kerrasta ei totella, niin sitten sanotaan jämäkämmin. En ole kuitenkaan niitä vanhempia, jotka antavat lasten tehdä mitä lystää, olen vain kasvattanut heidät hyvin, osaavat totella vaikkei heitä käskyttäisikään, usein pelkkä katse riittää. Mutta ymmärrän, on myös niitä vanhempia, jotka hokevat "haluaisitko" mantraa taukoamatta, eikä mitään tapahdu, mutta siinä on pielessä moni muu asia, kuten esim. vanhemman kunnioitus, ei pelkästään se sana.

Ajattelen asian niin, että suurinosa nyt ajattelee pointin olevan se, et käytetään haluaisitko sanaa, eikä se että vanhempi nyt vain on surkea auktoriteetti yleisen olemuksensa vuoksi. Hoksasin tietysti, että kyse on siitä, että ollaan vanhempia ei kavereita.. Mutta kommenteista päätellen monikaan ei hoksannut, pahan alku ja juuri on vain se kohtelias kysymysmuotoon asetettu pyyntö, vaikkei kyse ole pelkästään siitä :) On vanhempia ja "vanhempia."

Vierailija
148/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin nuoriso on tilastojen mukaan kunnollisempaa kuin ikinä ennen ja tilastojenkin mukaan yli 90% lapsista ja nuorista voi hyvin.

Juuri piti kirjoittamani samaa. Nuoriso on jopa vähentänyt radikaalisti ryyppäämistä ja kännissä n*imista verrattuna mun nuoruuteeni.

Ei se johdu nuorten yleisestä kunnollisuudesta, vaan alkoholikontrollin tiukentumisesta. 

Ei vaan nuorten arvot ovat nyt ihan toiset, kuin aikaisemmin. Ehkä ei enää ole niin hienoa ryypätä itseään tajuttomaksi. Polttaminen on typerää aika monenkin nuoren mielestä. Ja jos ei nyt typerääkään, niin ainakin ihan turhaa.  Ei  alkoholia ole ennenkään myyty alaikäisille ja kaupoissa ei ollut ollenkaan tälläistä tarjontaa kuin nyt. Kontrolli on itseasiassa ollut ennen tiukempaa, ja kyllä ne vanhemmat kaverit ennenkin osasivat sitä nuoremmille tuoda.

Vierailija
149/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiiättekö mitä. Mulla on kaksi lasta. Huomaan, että ajoittain vaikea olla läsnä heille. Kun katson äitiäni lasteni kanssa huomaan myös hänessä ajoittaisen läsnäolon vaikeuden. Hän siivoaa, laittaa ruokaa ja täyttää tyhjää tilaa touhuamalla. Tämä on ollut myös omaa lapsuuttani. Tunne- ja yhteystyhjää. Silloin ei ymmärretty läsnäolon merkitystä niin laajasti. Nyt vaaditaan sitä. Ne jotka on jääny vaille, ei osaa automaattisesti antaa sitä myöskään lapsilleen. Jotain tarttis tehdä, mutta syyllistäminen johtaa entistä suurempaan ahdistukseen ja voimavarasyöppöön, joka on taas lopult pois lapselta.

Vierailija
150/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuntouttanut veteraaneja ja näin ollen ollut heidän kanssaan paljon tekemisissä. Heidän koulumuistonsa ovat olleet täynnä väkivaltaa, sekä opettajien, että toisten oppilaitten tekemänä. Karttakeppi on hiuhunut tiuhaan tahtiin ja nurkassa on seisotettu, kun "nuorisohuligaaneja" on laitettu kuriin. Yhtäkin opettaja oli lyönyt niin lujaa korvalle, että kuulo oli vaurioitunut. ja vain sen takia, kun joku toinen oli tönäissyt   häntä niin lujaa, että oli kaatunut päin ikkunaa ja ikkuna oli mennyt rikki. Yksi opettaja oli laitattanut kurittomat pojat seisomaan kuuman kakluunin viereen ja kädet kuumaan kakluuniin.

Ja eräs sanoi, että ei niillä naisopettajilla ollut mitään keinoa saada niitä kurittomia poikia ojennukseen, vaan välillä piti hakea miesopettaja painimaan oppilaan kanssa.

Lapset vetelivät sätkää jo pikku-poikina ja miehet opettivat juomaan vii*aa. Aika moni oli oppinut polttamaan jo 12 vuotiaana. 

Samalla lailla osattiin kiusata ja heikompia/köyhempiä sortaa jo silloinkin.

Kyllä nykyään kaikki on paremmin ja nuoriso huomattavasti fiksumpaa kuin ennen. 

Naisopettajia veteraaneilla. Hhmmmm.

Vierailija
151/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuntouttanut veteraaneja ja näin ollen ollut heidän kanssaan paljon tekemisissä. Heidän koulumuistonsa ovat olleet täynnä väkivaltaa, sekä opettajien, että toisten oppilaitten tekemänä. Karttakeppi on hiuhunut tiuhaan tahtiin ja nurkassa on seisotettu, kun "nuorisohuligaaneja" on laitettu kuriin. Yhtäkin opettaja oli lyönyt niin lujaa korvalle, että kuulo oli vaurioitunut. ja vain sen takia, kun joku toinen oli tönäissyt   häntä niin lujaa, että oli kaatunut päin ikkunaa ja ikkuna oli mennyt rikki. Yksi opettaja oli laitattanut kurittomat pojat seisomaan kuuman kakluunin viereen ja kädet kuumaan kakluuniin.

Ja eräs sanoi, että ei niillä naisopettajilla ollut mitään keinoa saada niitä kurittomia poikia ojennukseen, vaan välillä piti hakea miesopettaja painimaan oppilaan kanssa.

Lapset vetelivät sätkää jo pikku-poikina ja miehet opettivat juomaan vii*aa. Aika moni oli oppinut polttamaan jo 12 vuotiaana. 

Mitä hhmmmm??? Mitä ihmeellistä tuossa on?

Vierailija
152/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetellään kun en halua lapsia! :D

Vierailija
153/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ihmetellään kun en halua lapsia! :D

Muiden vikahan se. Just. Tässä kulminoituu koko nykyaika.

Vierailija
154/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hhmmmm??? Mitä ihmeellistä tuossa on?

Kuinka paljon mahtoi olla naisopettajia pojilla 1920 ja 1930 -luvuilla?

Vierailija
155/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos värikkäästä keskustelusta!

Näköjään on kokemuksia molemmista ääripäistä.

Halusin nostaa tämän aiheen esille koska omat kokemukseni ovat yhden kaupungin sisällä, ehkä muualla Suomessa on eri meininki, ehkä ei.

Heräsin todenteolla asiaan kun huomasin Suomeen muuttaneiden ulkomaalaisten järkyttyneen lasten ja teinien käytöksestä kaupungilla.. olisi mielenkiintoista kuulla myös näkemyksiä paljon matkustaneilta, miten lapset ja nuoret käyttäytyvät muualla?

Saattaahan se olla että olen yhtäkkiä mummoutunut, olen kyllä kapinallinen itsekin ollut ja edelleen koen systeemin vieraana mutta kyllä aina olen pyrkinyt silti muistamaan sen asian että täällä maailmassa on muitakin kuin minä ja käyttäytymään sen mukaisesti.

-Ap

Itse asiassa aika moni Suomeen muuttanut on juuri se huonosti käyttäytyvä. Kokona varsinkin tytöillä on niin kova kuri, että se puretaan koulussa huonolla käytöksellä.

Vierailija
156/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa nuorista kunnollisia. Opiskelevatja harrastavat. Sitten on niitä syrjäytyneitä nuoria. Se onkin suuri ongelma.

Vierailija
157/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten käytös kauppakeskuksien lähistöllä on kyllä uskomatonta, ei mitään tapoja. Seisotaan tien tukkeena ja poltetaan tupakkaa ulko-ovien edessä. Kyllähän sitä itsekin nuorena hölmöili, mutta en ikimaailmassa olisi käyttäytynyt julkisesti noin, koska jos joku tuttu olisi nähnyt ja tieto olis mennyt kotiin niin seurauksia olisi tullut, luultavasti pitkä puhuttelu ja aresti. Enkä myöskään olis kestänyt sitä häpeää. Nykyisin ei taida tulla seurauksia huonosta käytöksestä ja kaverivanhemmat antaa lapsensa polttaa tupakkaa, koska "parempi antaa polttaa niin, että tiedän, kuin että kieltäisin ja polttaisi salassa". Ei, ei ole. Olet vanhempi, et kaveri, et voi antaa luvan kanssa lapsesi alkaa tuhota keuhkojaan jo teininä.

Vierailija
158/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ennen ollut kaikki hyvin. Tarkkailuluokat tulisi palauttaa. Täytyy myös olla riittävästi aikaa opettajilla oppilaille.

Vierailija
159/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret työtöt kiekuvat ja kiroilevat nasaaliäänellään. Pojat taas röökit huulissaan päristelevät mopoillaan keskellä yötä välittämättä mistään mitään. Nuoriso on helvetin rasittavaa sakkia.

Vierailija
160/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen keskikokoisen suomalaisen työläiskaupungin isossa yhtenäiskoulussa ja minusta lapset on ihan fiksuja nykyään. Tosi vähän on huonoa käytöstä. Vähän semmoisia "minä, minä"-tyyppisiä on paljon, mutta se on luonnollista, kun kodeissakin lapsia pidetään kaiken keskiönä. Itse olen kasvattajana samanlainen. Lapset helposti pyörii tarpeineen elämäni keskiössä. En voi syyttää toisia vanhempia siitä, mihin itsekin syyllistyn. Nämä "minä, minä" -tyypit on enemmistö, mutta samalla ne on rakastettuja ja hyvinpidettyjä lapsia. Peruspalikat on kunnossa ja tunne-elämä tasapainossa. Kyllä niistä ihmisiä tulee, koska osaavat antaa, kun ovat itsekin saaneet paljon.

Mistä tämä käsitys tulee, että lapset tuolla laumoina haistattelisi ja perseilisi? Niin käyttäytyvät ovat todellinen vähemmistö, teineissäkin. Eräs erityisopettaja yläkoulun puolelta totesikin, että 30 vuoden erkkahistorialla nämä nykyteinit on ihan softeja. Pahimmatkin tapaukset on ihan asiallisia, vaikka sitä vääntämistä on sitten muista asioista päivittäin. Aikaisemmin sai takavarikoida kaikenlaisia nyrkkirautoja ja pelätäkin oppilaita. Ei nämä nykyiset semmoisia enää ole Hölöttävät, toimivat oman päänsä mukaan, mutta ovat tosi kilttejä konfliktitilanteissa niihin entisaikojen hurjimuksiin verrattuna. Kun aiemmin kerralla oli pienluokassa puolet näitä haistattelijoita, niin 2000-luvulla niitä tulee enää vastaan kerran kolmessa vuodessa.