Mikä on mennyt pieleen suomalaisessa lasten kasvatuksessa?! TILANNE ERITTÄIN HUOLESTUTTAVA!!!!
Täällähän pomppii nykyään lapset ja teinit ihan silmille. Ei minkäänlaista kunnioitusta!!
Olen kiertänyt kouluissa tekemässä sijaishommia sekä myös kouluvierailuja, sekä ala- että yläasteella.
Pienet lapset vaan riehuu ja mekastaa, teinit räplää puhelinta ja opettajaa ei kunnioiteta vaikka mitä sanois.
Ja tämä ei ole vain oma kokemukseni vaan myös muiden opettajien.
Sellasta lellimistä aamusta iltaan nykylapsille eikä sormellakaan uskalla koskea kun naapuri voi tehdä lastensuojeluilmotuksen.
Nykynuoret kävelee kaupungillakin niin ettei tajua antaa muille edes tilaa vaan valtaavat koko tien. Sit jos siitä huomauttaa niin huudetaan keskisormi pystyssä et painu v . .
Olen itsekin 3-vuotiaan lapsen äiti enkä todellakaan haluaisi että lapsestani tulee ihminen joka ei osaa ottaa muita huomioon.
Vai onko meno ollut aina tällaista, ehkä joku vanhempi osaa kertoa. Itse olen vasta kolmikymppinen.
Kommentit (300)
Vierailija kirjoitti:
Ootteko muuten ikinä miettiny seuraavaa ilmiötä?; Se mikä oli "ennen wanhaan" aivan normaalia järjenkäyttöä ja kohteliasta käytöstä, on nykyään suuri ihme ja saavuttaa mediassa kunnon lööpit ja suurenmoisen ihailun. Esimerkiksi petteri 5v kerää roskia ja laittaa roskiin, nainen avaa vanhukselle oven, teini antaa invalidille paikkansa bussissa ym.
Muiden ihmisten tai lunonon kunnioittaminen on nykyään niin harvinaista, että ihan normaalisti ja fiksusti käyttäytyvistä ihmisistä tehdään iso spektaakkeli. Hyvähän se on että noita juttuja nostetaan esille, mutta pohjimmiltaan surullista sinänsä :(
Myös nuoren oman mielipiteen esittäminen tai jos hän puuttuu asioihin, koetaan huonoksi käyttökseksi, koska sitä ei ennen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huolissani siitä että 20-30 prosenttia lapsista on nykyisin tavalla tai toisella 'erityisiä', eivätkä nämä tule ikinä huolehtimaan edes omasta elannostaan. Puhumattakaan siitä että he joskus osallistuisivat yhteiskunnan ylläpitoon. Aikaisemmin kehitysvammaisia oli ehkä yksi tuhannesta, mikä oli vielä kestettävissä kun loput ottivat vastuun elämästään eivätkä velttoilleet työttöminä.
Voi jeesus mitä paskaa taas. Näytäs nyt vähän tilastoja tukemaan tätä sun väittämääsi... Ai niin, sellaisia ei ole, kun ihan vaan hatusta vetäisit tämän paskasi.
Sitten asiaan. Tiedätkö kun nykyään ymmärretään, tunnistetaan ja osataan enimmäkseen auttaakin näitä "erityisiä", niin sehän johtaa vallan siihen, että he eivät enää samalla tavalla ajaudu vain syrjäytymään ja vankilakierteeseen. Jos katsot tämän hetken tilannetta, niin juuri ne hoitamattomat ADHD:t ja muut ongelmaiset kansoittaa aivan turhaan meidän vankiloita.
Kun näitä erityislapsiakin autetaan ja pidetään mukana yhteiskunnassa, he myös oppivat olemaan osa yhteiskuntaa, eivät aina vain se ei-toivottu osa jota haukutaan ja joka ei osaa tehdä mitään oikein. Mitä paremmin homma hoidetaan, sen varmemmin nämäkin lapset aikanaan huolehtivat omasta elannostaan. Nimittäin siitä, miten joku lapsi pärjää peruskoulun alaluokilla ei nyt ihan hirveästi kannata vielä elämänkestoista ennustetta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kännyköiden ja pelien pelaaminen ja räpläys on tehnyt lapsista keskittymiskyvyttömiä. Vihdoin tämä aletaan havaita ja myöntää ihan tutkijapiireissökin. Näin ollen koulun vaatimukset ovat täydellisessä ristiriidassa tämän kanssa, koska koulussa pitää lukea, laskea jne.pitkäjänteisesti ja keskittyneesti. Eihän se enää onnistu näillä lapsilla!! Kännyköidä ei lammasmaiset virkamiehet Opetushallituksessa halua kieltää koulutunneilla: minusta se on ainoa keino pelastaa edes osa kouluopetukselle ennen kuin on liian myöhäistä. Pitäisi paukauttaa nyrkki pöytään ja määrätä. Suomessa lässytetään turhaa paskaa ja jargonia kouluasioissa eikä tervettä järkeä käytä kukaan. Opettajat on välikädessä, kun pitää vaan Jessipetteriä kiltisti kieltää käyttämästä tunnilla kännykkää. Nämähän nauraa päin naamaa. Kaikenlainen aktoriteetti on kielletty, jottei tule paha mieli ja traumoja. Saatana, että vituttaa tämä touhu.
Sehän on juuri toisinpäin. Pelaaminen, tietsikat ja puhelimet kouluttaa lapsia juuri nykyajan vaatimuksia varten. Työtkin on hektisiä ja vaihtuvia. Kaupungit ympäristöstään samanlaisia. Vanhempi sukupolvi vain tippuu kyydistä ja roikkuu vanhoissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuntouttanut veteraaneja ja näin ollen ollut heidän kanssaan paljon tekemisissä. Heidän koulumuistonsa ovat olleet täynnä väkivaltaa, sekä opettajien, että toisten oppilaitten tekemänä. Karttakeppi on hiuhunut tiuhaan tahtiin ja nurkassa on seisotettu, kun "nuorisohuligaaneja" on laitettu kuriin. Yhtäkin opettaja oli lyönyt niin lujaa korvalle, että kuulo oli vaurioitunut. ja vain sen takia, kun joku toinen oli tönäissyt häntä niin lujaa, että oli kaatunut päin ikkunaa ja ikkuna oli mennyt rikki. Yksi opettaja oli laitattanut kurittomat pojat seisomaan kuuman kakluunin viereen ja kädet kuumaan kakluuniin.
Ja eräs sanoi, että ei niillä naisopettajilla ollut mitään keinoa saada niitä kurittomia poikia ojennukseen, vaan välillä piti hakea miesopettaja painimaan oppilaan kanssa.
Lapset vetelivät sätkää jo pikku-poikina ja miehet opettivat juomaan vii*aa. Aika moni oli oppinut polttamaan jo 12 vuotiaana.
Samalla lailla osattiin kiusata ja heikompia/köyhempiä sortaa jo silloinkin.
Kyllä nykyään kaikki on paremmin ja nuoriso huomattavasti fiksumpaa kuin ennen.
Naisopettajia veteraaneilla. Hhmmmm.
Mitä hhmmmm??? Mitä ihmeellistä tuossa on?
Kuinka paljon mahtoi olla naisopettajia pojilla 1920 ja 1930 -luvuilla?
1930-luvulla naisopettajia oli jo enemmistö oppikoulussa. Jo 1800-luvun lopussa on naisopettajia ollut enemmän kuin miesopettajia. Joten revi siitä. Vai luuletko, että pojilla oli eri opettajat kuin tytöillä. ja siksi toisekseen, nuo tarinat olen kuullut suoraan veteraanien suusta, joten väitätkö, että he valehtelevat?
Olen aika varma, jos minulla olisi 80-luvulla ollut kännykkä, niin olisin sitä salaa tunnilla käyttänyt. Siihen aikaan, jouduin tyytymään teinikalenterin täyttämiseen tai viestilappujen kirjoittamiseen ja toimittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että vanhemmat ei kurita lapsiaan, ettei ne saa traumoja. Sitte samat vanhemmat vinkuu vauva palstalla, että miksi lapset ei tottele.
Kuritus tekee vain sukupolvien yli jatkuvan väkivallan ja koston. En kannata koskaan väkivaltaa lasta kohtaan. Kasvatus alkaa jo heti kohdusta pääsyn jälkeen. Jos vauvalle koko lapsuuden ajan luetaan, jutellaan ja ollaan yhdessä ilman kännyköitä ja laitteita välissä, saa lapsi kokemuksen arvokkuudestaan ja kyvyn hallita tunteitaan. Teknologia on suomalaisille nykyään tärkeämpää kuin oma lapsi!
"Aikuisten aivotkin on jo "hattaraa" digitalisaation takia. Informaatiotulva, ihanaa.
Ja lapset tekee lapsia. En ymmärrä. Lapsen isä itsekkin lapsi häipyy ja pakenee vastuutaan uuden pi"llun perään ja kohta on taas 16-vee "Iida-Maria" raskaana.
Sit pissis retkahtaa taas johonkin bemaria rassaavaan idioottiin ja syntyy toinen isätön lapsi eri poikalapsen kanssa.
PILALLA.
Lastensuojelun pelko on aivan todellinen nykyään. Kaverini perhe joutui vainoamisen uhriksi ja siitähän tämä kaikki lähti. Ns. Normaali perhe, kunnolliset terveet lapset, kiva koti ja työssä käyvät vanhemmat. Jos joku lukisi nämä sosiaalitoimiston paperit tästä perheestä, niin ei uskoisi lukemaansa. Se mikä lukee paperilla on sossuille täysi tosi! Olen ihmetellyt sitä miten voidaan tavallisen perheen elämä pilata. Tämä on vain kaiken alkua.
Vierailija kirjoitti:
Olen aika varma, jos minulla olisi 80-luvulla ollut kännykkä, niin olisin sitä salaa tunnilla käyttänyt. Siihen aikaan, jouduin tyytymään teinikalenterin täyttämiseen tai viestilappujen kirjoittamiseen ja toimittamiseen.
Yleensä yläasteen atk:n tunneilla pelattiin koko tunti pokeria koneella.
Eräs koulupäivä keräsin tyhjiä pulloja, että sain markan. Pistin sen RAY:n pokeriin ja tuplasin kahdesta parista tulleen voiton 196 markkaan. Päivän päätteeksi ennen kotiin lähtöä pudotin vielä urheiluhallin kenosta, taas tuplaamalla yli 160 markkaa.
Oli karkkirahaa vähäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kännyköiden ja pelien pelaaminen ja räpläys on tehnyt lapsista keskittymiskyvyttömiä. Vihdoin tämä aletaan havaita ja myöntää ihan tutkijapiireissökin. Näin ollen koulun vaatimukset ovat täydellisessä ristiriidassa tämän kanssa, koska koulussa pitää lukea, laskea jne.pitkäjänteisesti ja keskittyneesti. Eihän se enää onnistu näillä lapsilla!! Kännyköidä ei lammasmaiset virkamiehet Opetushallituksessa halua kieltää koulutunneilla: minusta se on ainoa keino pelastaa edes osa kouluopetukselle ennen kuin on liian myöhäistä. Pitäisi paukauttaa nyrkki pöytään ja määrätä. Suomessa lässytetään turhaa paskaa ja jargonia kouluasioissa eikä tervettä järkeä käytä kukaan. Opettajat on välikädessä, kun pitää vaan Jessipetteriä kiltisti kieltää käyttämästä tunnilla kännykkää. Nämähän nauraa päin naamaa. Kaikenlainen aktoriteetti on kielletty, jottei tule paha mieli ja traumoja. Saatana, että vituttaa tämä touhu.
👏👏👏👏👏👏👏👏
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun pelko on aivan todellinen nykyään. Kaverini perhe joutui vainoamisen uhriksi ja siitähän tämä kaikki lähti. Ns. Normaali perhe, kunnolliset terveet lapset, kiva koti ja työssä käyvät vanhemmat. Jos joku lukisi nämä sosiaalitoimiston paperit tästä perheestä, niin ei uskoisi lukemaansa. Se mikä lukee paperilla on sossuille täysi tosi! Olen ihmetellyt sitä miten voidaan tavallisen perheen elämä pilata. Tämä on vain kaiken alkua.
Miten idi"ootti pitää olla että alistuu kiusaamiseen ja pelkää kiusaajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos värikkäästä keskustelusta!
Näköjään on kokemuksia molemmista ääripäistä.
Halusin nostaa tämän aiheen esille koska omat kokemukseni ovat yhden kaupungin sisällä, ehkä muualla Suomessa on eri meininki, ehkä ei.
Heräsin todenteolla asiaan kun huomasin Suomeen muuttaneiden ulkomaalaisten järkyttyneen lasten ja teinien käytöksestä kaupungilla.. olisi mielenkiintoista kuulla myös näkemyksiä paljon matkustaneilta, miten lapset ja nuoret käyttäytyvät muualla?Saattaahan se olla että olen yhtäkkiä mummoutunut, olen kyllä kapinallinen itsekin ollut ja edelleen koen systeemin vieraana mutta kyllä aina olen pyrkinyt silti muistamaan sen asian että täällä maailmassa on muitakin kuin minä ja käyttäytymään sen mukaisesti.
-ApAlakoulumme on sellainen "kansainvälisyyteen" opettava ja koululaisemme käyvän monissa eri maissa tutustumassa muiden maiden kouluihin ja samaten muualta Euroopasta käydään tutustumassa meiden kouluumme. Poikkeuksetta kaikki tutustumassa käyneet opettajat ovat ihmetelleet ja kehuneet sitä, miten rauhallisia suomalaiset oppilaat ovat. Samoin opetuksen tasoa ihmettelevät kaikki.
Ulkomaalaisten small talkia. Ja suomalaiset uskoo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
👏👏👏👏👏👏👏👏
Sama on kylläkin tapahtunut myös aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuntouttanut veteraaneja ja näin ollen ollut heidän kanssaan paljon tekemisissä. Heidän koulumuistonsa ovat olleet täynnä väkivaltaa, sekä opettajien, että toisten oppilaitten tekemänä. Karttakeppi on hiuhunut tiuhaan tahtiin ja nurkassa on seisotettu, kun "nuorisohuligaaneja" on laitettu kuriin. Yhtäkin opettaja oli lyönyt niin lujaa korvalle, että kuulo oli vaurioitunut. ja vain sen takia, kun joku toinen oli tönäissyt häntä niin lujaa, että oli kaatunut päin ikkunaa ja ikkuna oli mennyt rikki. Yksi opettaja oli laitattanut kurittomat pojat seisomaan kuuman kakluunin viereen ja kädet kuumaan kakluuniin.
Ja eräs sanoi, että ei niillä naisopettajilla ollut mitään keinoa saada niitä kurittomia poikia ojennukseen, vaan välillä piti hakea miesopettaja painimaan oppilaan kanssa.
Lapset vetelivät sätkää jo pikku-poikina ja miehet opettivat juomaan vii*aa. Aika moni oli oppinut polttamaan jo 12 vuotiaana.
Samalla lailla osattiin kiusata ja heikompia/köyhempiä sortaa jo silloinkin.
Kyllä nykyään kaikki on paremmin ja nuoriso huomattavasti fiksumpaa kuin ennen.
Naisopettajia veteraaneilla. Hhmmmm.
Mitäs ihmeellistä tuossa on. Luuletko, että ennen oli vain miesopettajia? Jos katsot luokkakuvia miltä vuosikymmeneltä tahansa, huomaat, että kaikissa niissä on naisia opettajina. Ja kyllä Suomessa aina on naisopettajat opettaneet tytöille käsityöt ja "voimistelun".
Ei naisopettaja ole koskaan ollut mikään harvinaisuus.
Suomalaisia veteraaneja, millä vuosikymmenellä tahansa?!? Älä sotke asioita. Äläkä kirjoita asioista joista et tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni nuoret on nykyään fiksuja. Juovat ja polttavat vähemmän kuin ennen. Sellaisia jengejäkään ei ole kuin ennen. Nuoret ovat myös tottuneet keskustelemaan ja väittelemään. Heillä on vahvasti mielipiteitä, eivätkä he niele ja hyväksy mitä kohtelua vain.
Itse en ymmärrä mistä tulee tuo kauhea nuorten ja lapsien haukkuminen? Varmasti joukosta löytyy henkisesti sairaita yksilöitä, mutta keskimäärin lapset ja nuoret on ihan fiksuja.
Vapaa kasvatus on myytti. Ei sellaista ole oikeasti olemassa, kuin max.harvoissa erikoisperheissä.
Vahvasti on todellakin mielipiteitä, mutta faktoista ei ole tietoakaan.
Käy y-l-i-l-a-udalla ja ylläty nuorten "fiksuudesta" poikien demi, hah hah LOL.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huolissani siitä että 20-30 prosenttia lapsista on nykyisin tavalla tai toisella 'erityisiä', eivätkä nämä tule ikinä huolehtimaan edes omasta elannostaan. Puhumattakaan siitä että he joskus osallistuisivat yhteiskunnan ylläpitoon. Aikaisemmin kehitysvammaisia oli ehkä yksi tuhannesta, mikä oli vielä kestettävissä kun loput ottivat vastuun elämästään eivätkä velttoilleet työttöminä.
Kyllä erityislapset voivat hyvinkin huolehtia omasta elannostaan. Tosin palvelualat eivät välttämättä ole siihen paras ala (ehkä kaupan hyllyjen täyttöä lukuun ottamatta).
Nimenomaan diagnoosi auttaa pärjäämään. Minun aikaan ne oli vain tyhmiä tai luusereita ja niitä koulutettiin pultsareita, joita niistä sitten tuli. Näin jälkikäteen uskon, että oman luokan nykyiset alkoholisti-rikolliset olisi adhd-lääkkeellä pärjänneet paremmin. Moni aineiden käyttö on alkanut ns.itselääkinnästä. Eli on löydetty joku oloa helpottava aine. Muistan yksi aineita käyttävä tuttu sanoi, että hänen maailma kirkastui ensimmäisellä kokeilulla. Hän pystyi keskittymään ja teki töitä aineiden voimalla. Nykyään vanhuusäkkeellä. Selvisi elämänsä laittomia lääkkeitä käyttämällä. Jos hän olisi saanut diagnoosin nuorena, niin elämä olisi huomattavasti helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni nuoret on nykyään fiksuja. Juovat ja polttavat vähemmän kuin ennen. Sellaisia jengejäkään ei ole kuin ennen. Nuoret ovat myös tottuneet keskustelemaan ja väittelemään. Heillä on vahvasti mielipiteitä, eivätkä he niele ja hyväksy mitä kohtelua vain.
Itse en ymmärrä mistä tulee tuo kauhea nuorten ja lapsien haukkuminen? Varmasti joukosta löytyy henkisesti sairaita yksilöitä, mutta keskimäärin lapset ja nuoret on ihan fiksuja.
Vapaa kasvatus on myytti. Ei sellaista ole oikeasti olemassa, kuin max.harvoissa erikoisperheissä.Vahvasti on todellakin mielipiteitä, mutta faktoista ei ole tietoakaan.
Käy y-l-i-l-a-udalla ja ylläty nuorten "fiksuudesta" poikien demi, hah hah LOL.
Kysyin teinipojaltani tuosta ylilaudasta. Hän kysyi, että mikä se on. En tiedä ketään muutakaan nuorta, joka siellä käy. Ne käyttäjät taitaa olla ikinuoria.
Eiköhän Ylilauta ole samanlainen marginaali kuin mitäV-lehtikin.
Näillä ihmisillä lähtökohta ja lakipiste elämässä on se, että mikä ei ole erikseen lakikirjassa kiellettyä, on sallittua. Käytös alkaa teini-iästä ja jatkuu vähintään pitkälle aikuisikään ja usein tämänlainen häikäilemätön ja usein moraaliton lähestymistapa kantaa hedelmiä myös työelämässä kun tekee uravalinnat oikein. Valitettavasti.
Tämä on mun näkökanta ja mulla on muutenkin hyvin paljon kyynisiä asenteita ja mielipiteitä ihmisistä ja maailmasta, enkä voi sille mitään.
Kaikkien ongelmien äiti on curlingvanhemmat.
Lapsi oppinut pienestä pitäen että hän saa määrätä, eikä rajoja ole asetettu.
Kaikki pyörii lapsen ehdoilla. Päivärytmi, pukeutuminem, mitä ruokaa laitetaan...kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että vanhemmat ei kurita lapsiaan, ettei ne saa traumoja. Sitte samat vanhemmat vinkuu vauva palstalla, että miksi lapset ei tottele.
Kuritus tekee vain sukupolvien yli jatkuvan väkivallan ja koston. En kannata koskaan väkivaltaa lasta kohtaan. Kasvatus alkaa jo heti kohdusta pääsyn jälkeen. Jos vauvalle koko lapsuuden ajan luetaan, jutellaan ja ollaan yhdessä ilman kännyköitä ja laitteita välissä, saa lapsi kokemuksen arvokkuudestaan ja kyvyn hallita tunteitaan. Teknologia on suomalaisille nykyään tärkeämpää kuin oma lapsi!
"Aikuisten aivotkin on jo "hattaraa" digitalisaation takia. Informaatiotulva, ihanaa.
Ja lapset tekee lapsia. En ymmärrä. Lapsen isä itsekkin lapsi häipyy ja pakenee vastuutaan uuden pi"llun perään ja kohta on taas 16-vee "Iida-Maria" raskaana.
Sit pissis retkahtaa taas johonkin bemaria rassaavaan idioottiin ja syntyy toinen isätön lapsi eri poikalapsen kanssa.
PILALLA.
Vähän huono. Itse olin 80-luvulla ala-asteen 5 luokkalainen, kun kuudennella yksi tyttö jäi ison vatsansa kanssa äitiyslomalle. En tiedä oliko synnyttäessä 12 vai 13 vuotias. Hän seurusteli aikuisen miehen kanssa, eikä siitä mitään oikeusjuttua tullut. Vauva meni adoptioon ja tyttö tuli meidän luokalle yläasteella. Abortteja teki yksi tyttö peruskoulussa kolme. Hän itse siitä puhui. En usko, että tuossa jaan ollaan menty huonompaan. Ehkä nuoret pitää lapset useammin kuin minun aikaan.
Mitäs ihmeellistä tuossa on. Luuletko, että ennen oli vain miesopettajia? Jos katsot luokkakuvia miltä vuosikymmeneltä tahansa, huomaat, että kaikissa niissä on naisia opettajina. Ja kyllä Suomessa aina on naisopettajat opettaneet tytöille käsityöt ja "voimistelun".
Ei naisopettaja ole koskaan ollut mikään harvinaisuus.