Lapsella menee päivässä 1-2 tuntia läksyihin
1.luokkalainen kyseessä.
Minusta on aika kohtuutonta! Ensin on koulussa 4-6 tuntia, sitten iltapäiväkerhossa 2-4 tuntia ja illalla kotona 2 tuntia menee läksyihin! Sitten kohta pitääkin jo mennä nukkumaan.
Lisäksi 2 kertaa viikossa on harrastuksia.
Joutuu tekemään normiläksyjen lisäksi myös ne, mitä ei tunnilla ehtinyt tehdä. Yleensä käyvät läpi 2 aukeamaa ja lapseni ehtii tehdä vain ensimmäisen sivun, aina ei edes koko sivua, ja sitten 3 sivua pitää tehdä kotona.
Olin tänään mukana tunnilla ja huomasin, että puolet luokasta ei pysynyt perässä. Kaikki eivät ehtineet edes ottaa kirjaa esille, kun opettaja siirtyi jo seuraavaan aineeseen. Läksyn hän mainitsi vain ohimennen, enkä usko, että kaikki ehtivät edes merkata. Yksi lapsi otti vasta Tuhattaituria esiin, kun opettaja jo laittoi jotain laulua soimaan ja hetken päästä jotkut lukivat jo Aapista.
Lisäksi huomasin, että yksi lapsi pureskeli kynää ja heitteli kuminpalasia ympäriinsä. Koko ajan oli huutoa ja mölinää ja jotkut juoksivat luokassa. Opettaja vain piti tuntia, eikä puuttunut mitenkään. Luokassa ei ollut edes avustajaa.
Ihan järkyttyneenä katsoin touhua! Olen itse koulunkäyntiavustajana toisessa koulussa, eikä meillä sellainen meininki tulisi kuuloonkaan! Olisi niin tehnyt mieli puuttua siihen.
Lapsi joutuu kotona kysymään neuvoa läksyissä ja olen ihmetellyt miksei opi tunnilla. Nyt en enää yhtään ihmettele!
Kotimatkalla totesin lapselle, että olipas aika levotonta. Lapsi katsoi hölmistyneenä ja sanoi: ”Äiti, ku mä just meinasin sanoa et tänään oli tosi rauhallista ku sä olit!”
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ammatti-ihminen ja haluat avautua asiasta av-palstalla. Eikö nyt asiallisempaa olisi keskustella opettajan ja rehtorin kanssa kuin täällä haukkua anonyymina?
En ole mitään tai ketään haukkunut. Ihmettelin vain, eikö ole kohtuutonta.
Tänään en ehtinyt puhua opettajalle, eikä minusta tällaista hoideta wilman kautta. Mutta aivan varmasti keskustelen asiasta. Halusin vain tietää, mitä mieltä muut ovat. Mutta kai se sitten on ihan normaalia. Mietin tässä vain mielessäni, että mitäs sitten, kun tulee enemmän aineita ja enemmän läksyjä.
Ap
En kyllä ymmärrä, että menit siis katsomaan lapsesi koulupäivää etkä puhunut mitään opettajan kanssa välituntisin. Et todellakaan vaikuta kovin ammattitaitoiselta. Opettajan kanssa reflektio on juuri se tärkeä ominaisuus koulunkäynninohjaajalta.
T. Toinen koulunkäynninohjaaja
Siis olin sen 40 minuuttia mukana oppitunnilla. Yritin kyllä puhua opettajalle, mutta ei hän ehtinyt edes tervehtiä. Jäi todella omituinen fiilis koko tuosta tunnista. Mutta otan tämän kaiken puheeksi kyllä ensi viikolla. Oli outoa muutenkin olla siellä koulussa vanhemman roolissa, kun olen tottunut olemaan avustajan roolissa. Ehkä tarkkailin vähän liikaakin sitä tilannetta tietystä näkökulmasta. Vertasin omaan työpaikkaani.
Ap
Täällä nyt näköjään tulee kahdenlaisia mielipiteitä. Osan mielestä siis 1-2 tuntia läksyihin on normaalia ja osan mielestä kohtuutonta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
1.luokkalainen kyseessä.
Minusta on aika kohtuutonta! Ensin on koulussa 4-6 tuntia, sitten iltapäiväkerhossa 2-4 tuntia ja illalla kotona 2 tuntia menee läksyihin! Sitten kohta pitääkin jo mennä nukkumaan.
Joutuu tekemään normiläksyjen lisäksi myös ne, mitä ei tunnilla ehtinyt tehdä. Yleensä käyvät läpi 2 aukeamaa ja lapseni ehtii tehdä vain ensimmäisen sivun, aina ei edes koko sivua, ja sitten 3 sivua pitää tehdä kotona.
Olin tänään mukana tunnilla ja huomasin, että puolet luokasta ei pysynyt perässä. Kaikki eivät ehtineet edes ottaa kirjaa esille, kun opettaja siirtyi jo seuraavaan aineeseen. Läksyn hän mainitsi vain ohimennen, enkä usko, että kaikki ehtivät edes merkata. Yksi lapsi otti vasta Tuhattaituria esiin, kun opettaja jo laittoi jotain laulua soimaan ja hetken päästä jotkut lukivat jo Aapista.
Lisäksi huomasin, että yksi lapsi pureskeli kynää ja heitteli kuminpalasia ympäriinsä. Koko ajan oli huutoa ja mölinää ja jotkut juoksivat luokassa. Opettaja vain piti tuntia, eikä puuttunut mitenkään. Luokassa ei ollut edes avustajaa.
Ihan järkyttyneenä katsoin touhua! Olen itse koulunkäyntiavustajana toisessa koulussa, eikä meillä sellainen meininki tulisi kuuloonkaan! Olisi niin tehnyt mieli puuttua siihen.
Lapsi joutuu kotona kysymään neuvoa läksyissä ja olen ihmetellyt miksei opi tunnilla. Nyt en enää yhtään ihmettele!
Kotimatkalla totesin lapselle, että olipas aika levotonta. Lapsi katsoi hölmistyneenä ja sanoi: ”Äiti, ku mä just meinasin sanoa et tänään oli tosi rauhallista ku sä olit!”
Lapsesi liene hieman hidas.Ei ekaluokan läksyihin mene kuin 20 minsaa ja osan voi tehdä jo koulussa välitunnilla.
Lapaesi taitaa olla niitä, jotka häiriköivät tunnilla ja eivät varmasti tee, mitä ope sanoo. Siismiit tekevät pari tuntia koulussa jo tehtäviä ja lapsesi ei tee mitään ja siksi tehtävät jäävät kotiin. Tää on niin tuttu tilanne. Ja tietysti uskot sinisilmäisesti kaiken mitä oma kullanmurusi kertoo kotona. "Emmä rikkonu kaverin kynää ja potkaissut häntä" "juu kulta uskon, vaikka ope, reksi ja avustaja väittivätkin nähneensä niin. He selvästi valehtelevat ja olet jostain syystä open silmätikku"
Jäi mielikuva, ettei lapseni koulussa ollut ikinä läksyjä ekalla. Ei oilein myöhemminkään. Nyy on yläasteella ja on jotain pientä joka päivä, menee n 5 minuutissa. On vielä matikkaluokalla. Vaihtelee näköjään paljon kouluittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ammatti-ihminen ja haluat avautua asiasta av-palstalla. Eikö nyt asiallisempaa olisi keskustella opettajan ja rehtorin kanssa kuin täällä haukkua anonyymina?
En ole mitään tai ketään haukkunut. Ihmettelin vain, eikö ole kohtuutonta.
Tänään en ehtinyt puhua opettajalle, eikä minusta tällaista hoideta wilman kautta. Mutta aivan varmasti keskustelen asiasta. Halusin vain tietää, mitä mieltä muut ovat. Mutta kai se sitten on ihan normaalia. Mietin tässä vain mielessäni, että mitäs sitten, kun tulee enemmän aineita ja enemmän läksyjä.
Ap
En kyllä ymmärrä, että menit siis katsomaan lapsesi koulupäivää etkä puhunut mitään opettajan kanssa välituntisin. Et todellakaan vaikuta kovin ammattitaitoiselta. Opettajan kanssa reflektio on juuri se tärkeä ominaisuus koulunkäynninohjaajalta.
T. Toinen koulunkäynninohjaajaSiis olin sen 40 minuuttia mukana oppitunnilla. Yritin kyllä puhua opettajalle, mutta ei hän ehtinyt edes tervehtiä. Jäi todella omituinen fiilis koko tuosta tunnista. Mutta otan tämän kaiken puheeksi kyllä ensi viikolla. Oli outoa muutenkin olla siellä koulussa vanhemman roolissa, kun olen tottunut olemaan avustajan roolissa. Ehkä tarkkailin vähän liikaakin sitä tilannetta tietystä näkökulmasta. Vertasin omaan työpaikkaani.
Ap
Olisi sitten kannattanut etukäteen ilmoittaa opettajalle, että olet ollut huolissasi lapsen koulunkäynnistä ja sopinut sellaisen tunnin ja välitunnin, että opettaja olisi ehtinyt sinun kanssasi jutella. Kyllä sinä tiedät, että opettajan työ on kiireistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1.luokkalainen kyseessä.
Lapsesi liene hieman hidas.Ei ekaluokan läksyihin mene kuin 20 minsaa ja osan voi tehdä jo koulussa välitunnilla.
Enpä tiedä yhtään alakoulua, jossa läksyt voisi tehdä välitunnilla. Välitunnilla pitää olla ulkona ja kirjat ja reppu on luokassa. Kyllä välitunnilla kaikki oppilaat ohjataan ulos.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jäi mielikuva, ettei lapseni koulussa ollut ikinä läksyjä ekalla. Ei oilein myöhemminkään. Nyy on yläasteella ja on jotain pientä joka päivä, menee n 5 minuutissa. On vielä matikkaluokalla. Vaihtelee näköjään paljon kouluittain.
Ja tämä poikani on hidas hienomotoriikaltaan eli kömpelö kirjoittamaan ja mennyt kouluun vuotta aiemmin kuin olisi kuulunut ikäluokkansa puolesta.
Olisiko ap sun lapsella joku oppimishäiriö, joka tulee ilmi noissa läksyissä?
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt näköjään tulee kahdenlaisia mielipiteitä. Osan mielestä siis 1-2 tuntia läksyihin on normaalia ja osan mielestä kohtuutonta.
Ap
Sille, että läksyihin menee tuntikaupalla on yleensä syynä joko lapsen oppimisvaikeudet tai käytöshäiriöt. Todella harvoin opettajan pedagoginen osaaminen on sitä tasoa, että hän tarkoituksella antaisi noin paljon läksyjä. Kyselepä muilta vanhemmilta, etenkin niiden fiksujen oppilaiden vanhemmilta, meneekö heillä yhtä kauan. Jos menee, niin opettaja vaihtoon. Luulen, että heillä menee vain 10-20 min. ja syys on lapsessasi.
Ap, älä viitsi. Suomessa on määritelty enimmäispituus koulupäivälle. Ekaluokkalaisille se on 5 h päivässä.
AP, ota yhteyttä koulusi erityisopettajaan ja pyydä saada lapsellesi tehostettua tukea. Se on lapsesi oikeus, jotta hän ei tule ylemmillä luokilla tippumaan kelkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokkalainen 6 tuntia koulussa.. just...
Kyllä, on myös 6 tunnin päiviä.
Ap
Ja tällä viimeistään ap paljastaa itsensä provoksi. Ekaluokkalaisilla on koulua 19 tuntia viikossa ja jos on 6 tunnin päiviä eli monikossa niin kuin ap väittää, olisi lapsella silloin myös kaksi kahden tunnin koulupäivää, vai onko Porvoon koululaisilla nykyään viikolla vapaapäiviä?
30 minuuttia olisi vielä ihan ok aika, näin sanottiin joskus meidän alakoulussa. Jos menee pidempään, niin sitten yhteyttä opeen,
Läksyjä tehtiin kyllä ip:ssäkin, kaikki tekivät, ja sitten vasta leikki.
Missään ei ole 6h päiviä ekaluokkaisilla, niillähän on muutenkin vain 20h viikkotunteja. Ja jos kerran viikossa on yksi 5h päivä ja yksi 3h ja muut 4h se on ok. Kolmosella on 22h viikossa, eikä edelleenkään ole 6h päiviä.
Ja jos läksyihin menee ekaluokalla yli puoli tuntia, tai oikeastaan millään luokalla ala-asteella, se on liikaa. Pitää puhua opettajan kanssa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, älä viitsi. Suomessa on määritelty enimmäispituus koulupäivälle. Ekaluokkalaisille se on 5 h päivässä.
Niinpä muuten onkin! Minäpä otan tämänkin puheeksi ja soitan myös rehtorille. Vieläpä kunnallinen koulu kyseessä. Ja eikös rehtori kuitenkin hyväksy lukujärjestykset? Hänen on pakko olla tietoinen tästä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokkalainen 6 tuntia koulussa.. just...
Kyllä, on myös 6 tunnin päiviä.
Ap
Ja tällä viimeistään ap paljastaa itsensä provoksi. Ekaluokkalaisilla on koulua 19 tuntia viikossa ja jos on 6 tunnin päiviä eli monikossa niin kuin ap väittää, olisi lapsella silloin myös kaksi kahden tunnin koulupäivää, vai onko Porvoon koululaisilla nykyään viikolla vapaapäiviä?
Toi 19 on itse asiassa MINIMItuntimäärä viikkoa kohden, enemmänkin siis voi olla. Mutta kuusi tuntia päivässä ei koulua saa ekaluokkaisella saa olla.
Aikanaan poika teki suitsait sukkelaan läksyt eikä tarvinnut neuvoa. Todistus kertoi että loistavasti menee. Samaten lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä muuten onkin! Minäpä otan tämänkin puheeksi ja soitan myös rehtorille. Vieläpä kunnallinen koulu kyseessä. Ja eikös rehtori kuitenkin hyväksy lukujärjestykset? Hänen on pakko olla tietoinen tästä!
Ap
Mua alkoi nyt just ärsyttää tämä sun typerä provo. Miksi haluat liata koulunkäynninohjaajan ammatin?
T. Se oikea koulunkäynninohjaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Muistat tämän sitten ensi kerralla tästä aiheesta provoillessasi.
ei missään nimessä läksyjä ip-kerhossa! Siellä on hälyä ja melua, mieli tekee leikkimään toisten kanssa jne...
Läksyt illalla rauhassa kotona aikuisen läsnäollessa, jotta voi näyttää äidille/isälle, kysyä jos on jotain kysyttävää ja lukea vähän aapista ääneen, se on ekaluokkalaiselle tärkeää.
1-2h tuntia on järkyttävän paljon, ekaluokalla noihin kuuluisi mennä n. 15 min. Läksyksi ei ole tapana antaa kokonaista aukeamaa, vaan esim. matikassa se pieni läksyruutu.
Auta lasta mahd. paljon, se ei ole kiellettyä, vaan hyväksi hänelle, että vanhempi on kiinnostunut, auttaa ja rakastaa. Kyllä te aukeamankin teette yhdessä nopeammin kuin tunnissa ?!!