Lapsella menee päivässä 1-2 tuntia läksyihin
1.luokkalainen kyseessä.
Minusta on aika kohtuutonta! Ensin on koulussa 4-6 tuntia, sitten iltapäiväkerhossa 2-4 tuntia ja illalla kotona 2 tuntia menee läksyihin! Sitten kohta pitääkin jo mennä nukkumaan.
Lisäksi 2 kertaa viikossa on harrastuksia.
Joutuu tekemään normiläksyjen lisäksi myös ne, mitä ei tunnilla ehtinyt tehdä. Yleensä käyvät läpi 2 aukeamaa ja lapseni ehtii tehdä vain ensimmäisen sivun, aina ei edes koko sivua, ja sitten 3 sivua pitää tehdä kotona.
Olin tänään mukana tunnilla ja huomasin, että puolet luokasta ei pysynyt perässä. Kaikki eivät ehtineet edes ottaa kirjaa esille, kun opettaja siirtyi jo seuraavaan aineeseen. Läksyn hän mainitsi vain ohimennen, enkä usko, että kaikki ehtivät edes merkata. Yksi lapsi otti vasta Tuhattaituria esiin, kun opettaja jo laittoi jotain laulua soimaan ja hetken päästä jotkut lukivat jo Aapista.
Lisäksi huomasin, että yksi lapsi pureskeli kynää ja heitteli kuminpalasia ympäriinsä. Koko ajan oli huutoa ja mölinää ja jotkut juoksivat luokassa. Opettaja vain piti tuntia, eikä puuttunut mitenkään. Luokassa ei ollut edes avustajaa.
Ihan järkyttyneenä katsoin touhua! Olen itse koulunkäyntiavustajana toisessa koulussa, eikä meillä sellainen meininki tulisi kuuloonkaan! Olisi niin tehnyt mieli puuttua siihen.
Lapsi joutuu kotona kysymään neuvoa läksyissä ja olen ihmetellyt miksei opi tunnilla. Nyt en enää yhtään ihmettele!
Kotimatkalla totesin lapselle, että olipas aika levotonta. Lapsi katsoi hölmistyneenä ja sanoi: ”Äiti, ku mä just meinasin sanoa et tänään oli tosi rauhallista ku sä olit!”
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä läksyjä ei voi tehdä siellä ip-kerhossa?
Kuulema siksi, että läksyt ovat vanhempien vastuulla. Olen kyllä toivonut, että tekisi siellä, mutta kuulema koululta on tullut viesti, että vanhemmat valvovat läksyjä. Olen ehdottanut, että tekisi läksyt ip:ssä ja sitten kotona tarkistetaan, mutta ei kuulema käy.
Ap
Älä vaan siellä töissä neuvo muksuille, että se kirjoitetaan "kuulema". Kuulostaa porvoolaiselta.
Ainakin yksi asia minkä perheeni opetti oli ei tehdä asioista liian isoja numeroita vauhkoamalla. Toivon samaa sinulle.
Jokainen tahdillaan ja ajallaan.
Meillä meni myös. Ja läksyjen teko oli parasta aikaa, kun sairaanhoitaja-äiti tuki ja istui vieressä.
Onneksi ei ollut älypuhelimia tai nettiä. Oli 1980.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, älä viitsi. Suomessa on määritelty enimmäispituus koulupäivälle. Ekaluokkalaisille se on 5 h päivässä.
Niinpä muuten onkin! Minäpä otan tämänkin puheeksi ja soitan myös rehtorille. Vieläpä kunnallinen koulu kyseessä. Ja eikös rehtori kuitenkin hyväksy lukujärjestykset? Hänen on pakko olla tietoinen tästä!
Ap
Mua alkoi nyt just ärsyttää tämä sun typerä provo. Miksi haluat liata koulunkäynninohjaajan ammatin?
T. Se oikea koulunkäynninohjaaja
Taidat olla itse provo
-ei ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, älä viitsi. Suomessa on määritelty enimmäispituus koulupäivälle. Ekaluokkalaisille se on 5 h päivässä.
Niinpä muuten onkin! Minäpä otan tämänkin puheeksi ja soitan myös rehtorille. Vieläpä kunnallinen koulu kyseessä. Ja eikös rehtori kuitenkin hyväksy lukujärjestykset? Hänen on pakko olla tietoinen tästä!
Ap
Mua alkoi nyt just ärsyttää tämä sun typerä provo. Miksi haluat liata koulunkäynninohjaajan ammatin?
T. Se oikea koulunkäynninohjaaja
Tämä ei ole provo, enkä todellakaan halua liata kenenkään ammattia! Teen itse koulunkäyntiavustajan työtä lastenohjaajan pätevyydellä, eli en siis ole koulunkäynninohjaaja ammatiltani, vaan lastenohjaaja, vaikka teenkin koulunkäyntiavustajan työtä. Ja oikeasti aloin nyt tuota tuntimäärää katsoa tarkemmin ja itsekin hämmästyin.
Tietysti olen tutustunut opetussuunnitelmaan, vaikka se onkin valmistumiseni jälkeen muuttunut. Mutta en ole tuota tuntimäärää aiemmin katsonut, enkä ole aiemmin tajunnut edes ihmetellä.
Ap
Kun esikoinen oli alaluokilla, en nyt muista oliko eka luokka vai mikä, mutta vanhempainillassa tuli puhetta että oppilailla meni läksyissä tosi kauan aikaa, ja opettaja otti siitä onkeensa ja vähensi läksyjä reilusti.
Tiedän erään perheen, joka kauhisteli ekaluokkalaisen poikansa suurta läksymäärää. Meni juurikin 2-3 tuntia läksyihin. Eivät ehtineet ottaa kouluun yhteyttä, vaan sieltä jo erityisopettaja soitteli, että olivat hakemassa pojalle erityisen tuen päätöstä. Nyt neljännellä pojalla on yksilöllinen oppimäärä kaikissa lukuaineissa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään perheen, joka kauhisteli ekaluokkalaisen poikansa suurta läksymäärää. Meni juurikin 2-3 tuntia läksyihin. Eivät ehtineet ottaa kouluun yhteyttä, vaan sieltä jo erityisopettaja soitteli, että olivat hakemassa pojalle erityisen tuen päätöstä. Nyt neljännellä pojalla on yksilöllinen oppimäärä kaikissa lukuaineissa.
Siis neljännellä luokalla pojalla on...
Rauha kirjoitti:
Ainakin yksi asia minkä perheeni opetti oli ei tehdä asioista liian isoja numeroita vauhkoamalla. Toivon samaa sinulle.
Jokainen tahdillaan ja ajallaan.
Meillä meni myös. Ja läksyjen teko oli parasta aikaa, kun sairaanhoitaja-äiti tuki ja istui vieressä.
Onneksi ei ollut älypuhelimia tai nettiä. Oli 1980.
En ole tehnytkään numeroa, ihmettelin vain. Kyllä itsekin olen odottanut, että pääsen lapsen kanssa tekemään läksyjä, kun töissäkin saan auttaa ja neuvoa lapsia. Etenkin lukuläksyä on kiva kuunnella ja on kiva nähdä se onnistuminen. Mutta tänään aloin vain ihmetellä, miten meni koko ilta läksyihin, eikä vieläkään saanut kaikkia tehtyä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
AP, ota yhteyttä koulusi erityisopettajaan ja pyydä saada lapsellesi tehostettua tukea. Se on lapsesi oikeus, jotta hän ei tule ylemmillä luokilla tippumaan kelkasta.
Kiitos vinkistä! En huomannutkaan viestiäsi aiemmin.
Erityisopettaja oli kyllä teettänyt lapselle ne testit, mitkä kaikille teetetään ja todennut, että ei ole mitään vaikeuksia. Luokassa oli niitäkin, jotka eivät pystyneet keskittymään ja jotkut oppilaat olivatkin erityisopettajan luona. Mietin tuossa sitäkin, että voi hyvinkin olla jotain keskittymisvaikeuksia tunnilla, kun siellä on levotonta. Tiedän lapsia, jotka kyllä keskittyvät hyvin, jos on aivan hiljaista, mutta keskittyminen häiriintyy heti, jos on meteliä.
Ap
Kiitos vielä kaikille vastauksista! Tässä onkin nyt paljon selviteltävää. Pitää yrittää olla miettimättä liikaa tätä nyt viikonloppuna, kun ei voi ottaa kouluun yhteyttä. Olen vielä kamalan herkkä stressaamaan ja välillä ehkä ylireagoinkin. Kiitos vielä kaikille!
Ap
Meillä 1. Luokkalaisella kaikki päivät 4 h. Läksyjä tekevät ip-kerhossa, lukuläksy kotona, siihen menee n. 5 min. Joskus jää matikkaa kotona tehtäväksi, menisikö 15 min ihan enimmillään.
Kyllä tiedän sen tuntimäärän ja juuri tarkistin! Lapseni lukujärjestyksessä on 21 viikkotuntia! Ei ole vapaapäiviä, mutta on kyllä 3,5 tunnin päiviä.
En tiedä sitten miten ne tunnit ja välitunnit menee, kun lapsi sanoo että välillä on pidempiä välitunteja. Mutta selvittelen tätä heti maanantaina!
Olen kyllä tutustunut opetussuunnitelmaan. Sehän kuuluu työhöni. Mutta en ole tajunnut katsoa tarkemmin tuota tuntimäärää edes. En muutenkaan kiinnitä huomiota koulupäiviin, kun lapsi menee suoraan iltapäiväkerhoon, eli käytännössä hänen päivät ovat 8-16 joka päivä.
Ap