Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Estonian uppoamisesta 24 vuotta. Missä olit, kun kuulit onnettomuudesta?

Vierailija
28.09.2018 |

Mä heräsin joskus kuuden jälkeen, kun äiti soitti, että joku laiva on uponnut Itämerellä. Mä en uskonut, että tilanne olisi kovin vakava, sanoin äidille, että kyseessä on varmaan joku pikku purkki, jos se kerta on ihan _uponnut_. Elin nimittäin siinä uskossa, että Itämeri on niin matala ja ruotsinlaivat niin isoja, että vaikka laiva uppoaisi, ylemmät kannet jäisi merenpinnan yläpuolelle. Mä olin 21-vuotias. Lapsenuskokin kuoli sinä aamuna.

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opiskelijavaihdossa Tanskassa. En osaa yhtään tanskaa ja isäntäperheen vanhemmat kertoivat tapahtuneesta. Jonkun verran aiemmin oli Sally Albatrossilla ollut pohjakosketus ja luulin, että tilanne oli samankaltainen. Myöhemmin yritin lukea onnettomuudesta tanskalaisesta sanomalehdestä ruotsin pohjalta. Lennolla Suomeen Itämeren yli oli kyllä hiljaista.

Vierailija
82/92 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsin unesta Raisiossa, kun Rajavartioston SuperPuma-helikopteri lensi talomme yli aivan matalalla kohti saaristoa. Muitakin helikoptereita ja lentokoneita lensi Turun kentältä ja kentälle edestakaisin. Arvasin niinä aamuyön tunteina, että jotakin tosi vakavaa on tapahtunut merellä. Aamun radiouutisista sitten kuulinkin, miten isosta onnettomuudesta oli kyse. Aamulla menin yliopistolle  ja katselin, kun suomalaiset ja ruotsalaiset pelastushelikopterit kiertelivät viereisen TYKS:in yllä etsien laskeutumispaikkaa.

Muistan sen yön ja päivän vielä kuin eilisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona aamulla, kun valmistauduin lähtemään keskussairaalaan tutkimuksiin. Koko matkan kuuntelin autoradion lähetystä. Minä sain leikkaustuomin. Sen jälkeen istuin kai vartin parkkipaikalla autossa. En tiedä, kumpi riipoi enemmän, se laivan ja ihmisten hukkuminen vai yllättävä määräys leikkaukseen. Jatkoin tilanteen seuraamista autoradiosta kotimatkalla ja pitkin iltaa kotona telkkarista.

Vierailija
84/92 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona, katsottiin uutisia aamulla, äiti ja hänen äitinsä olivat just lähdössä laivalla Tallinnaan, eikä uutisten jälkeen enää niin hyvillä mielin. Olin vasta 6 v.

Vierailija
85/92 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
86/92 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkalla yliopistolle, oli kiire. Vilkaisin ohimennen lööppiä, Joku Estonia, mikäs se semmonen laiva on?

Päivän mittaan asian vakavuus tipahti tajuntaan. 

Vierailija
87/92 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ihmettelin jatkuvaa helikopteri rallia yöllä TYK sairaalaan, aamulla radiosta kuulin.

Vierailija
88/92 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksessa . Koulupäivä oli juuri alkanut,saatiin tunneilla seurata tilannetta opetuksen ohessa

Vierailija
89/92 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kotona töistä vapaalla. Radion aamu-uutisista kuulin. En käsittänyt aluksi, että niin moni ihminen oli hukkunut. Olin muuttanut vähän aikaisemmin Ruotsista Suomeen ja kun kuulin, että niin moni (yli 500) ruotsalaista oli hukkunut niin aloin heti pelätä, että onkohan mukana joku tuttava tai entinen työtoveri. Tänä päivänäkään en tiedä mutta tuntemiani suomalaisia oli hukkuneiden joukossa. Vaikka olihan jokainen hukkunut traaginen tapaus niinkuin  myös pelastautuneiden taistelut henkensä puolesta. Muistan myös, että se onnettomuusyö oli pimeä, tuulinen ja kolkko myös täällä Helsingissä. Valvoin pitkälle aamuyöhön. Yöllä en kuunnellut uutisia enkä tiennyt milloin ensimmäiset tiedot tulivat.

Vierailija
90/92 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vapaata niin oli aikaa seurata.                                                                     cec-

Vierailija
91/92 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen Klasun pihassa. Kahdeksannella luokalla olin ja tulin koulun pihaan. Minulla oli oranssi syystakki ja oli tosi pimeää kun koulukaveri kertoi asiasta. Muistan sen.

Ahmin kaikki uutiset, käytiin ruokkiksella Stockmannilla lukemassa IP-lehdet ja uutiset seurattiin. Koulussa ei puhuttu mitään. 

Vierailija
92/92 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin bussissa menossa aamuvuoroon Tyks:iin. Kuljettajalla radio hiljaa auki niin yritin kuunnella mitä vakavaa on tapahtunut koska sävy sellainen. Superpuuma ja muut helikopterit toivat aluksi eloonjääneitä mutta hiukan myöhemmin oli tajuttava ettei elossa olevia enää tule vaan tulee vain  ruumiita. Heidät saattin sijoitettua sairaalarakennuksen alakäytävään. Os:lle tuli muistaakseni 3 pelastunutta hyvin vaiteliasta henkilöä. Iltapäivällä hain pientä poikaani hoidosta kun alkoi sataa kaatamalla. Minussa nousi jokin uhma tai vastaava päivän järkytyksistä kun kuljin vettä valuna ajatellen ettei merelläkään mitään suojaa ollut. En itke herkästi mutta joka kerta kun turmaa käsitellään, minulta tulee itku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän