Kertokaa nyt asuntolainan lyhennyseränne? Maksammeko paljon?
Tilanne on nyt se, että nyt kun maksamme täyttä lyhennystä, ei rahaa jää enää mihinkään. Laskut saa juuri ja juuri maksettua. Elin viime kuukauden todella säästellen, en ostanut kuin pakollist eli ruuan, bensaa, lapsen busilipun ja yksi aptekkikäynti. Näihin meni kuukaudessa 700 euroa. Yhtään enempää ei olisi ollutkaan rahaa. Loput nettopalkasta (2300 €) menivät asuntolainaan 820 €, autolainaan 230 €, autovakuutukseen 250 €, kiinteistöveroon 230 €. Nämä tekevät yhteensä 2230 €. Laskuja olisi vielä jäljellä vesimaksu, sähkö, laajakaista, lasten liittymät, oma kuntosali. Rahat ei riittänyt vaikka mies maksaa osansa. Lapsille pitäisi ostaa talvivaatteita, mutta joka kuukausi kaikki menee mitä tulee. Olen olevinani ihan ok-tuloinen3400 € kuukausipalkallani, mutta totuus on, että ravintolassa käymiseen tai mihinkään muuhun huvitukseen ei ole rahaa kun haluamme, että lapset voi jotain harrastaakin.
Täytyy varmaan luopua omasta harrastuksesta vaikka se tärkeää onkin päälle sekä fysiikalle.
Tai sitten pitäisi muuttaa maalle, missä asuminen on halvempaa. Siellä tosin ei ole töitä.
Kampaamon ja omat vatteet voin unohtaa. Autovakuutusta ja kiinteistöveroa ei tietysti ole joka kuukausi, mutta sitten on jotain muuta, lämpö, jäte- tms. Laskua.
Ahdistavaa. Nykyään en edes poistu kotoa viikonloppuisin muualle kuin ruokakauppaan, jottei vaan tule kuluja. Tylsäähän tämä elämä on.
Kommentit (56)
2000€/kk nto, lyhennys 800€/kk.
Ei muuta velkaa, säästöön ei jää mitään ja teen iltahommia että saa vähän taskurahoja.
Vanha ok-talo velkaa 93000€.
Laina-aikaa on vielä reilusti yli 10 vuotta ja nyt alkaa tuntumaan, että haluan enemmän rahaa elämiseen kuin lainojen ja laskujen maksuun. Olisin valmis muuttamaan syrjemmälle, vaikka onhan tämä itse rakennettu koti kiva. Muu perhe vastustelee ajatusta, koulu ja kaverit jäisivät jos muuttaisimme kunnolla kauemmaksi.
En tiedä mitä tekisin..
Ap
Mitkä on miehesi tulot?
Sanoit että paremmat kuin sinulla, mutta sinä maksat 700e perheen ruokia kk?
Yhteiset kulut kannattaa jakaa maksukyvyn mukaan, ei puoliksi.
Miten auton vakuutukset voi olla 250€/kk?? Ostakaa käytetty halvempi auto, ihan pölöä maksaa noin helvetisti niistä autoista
Asun Helsingissä kerrostalokolmiossa. Lainaa lyhennän 650 € kuussa, vastike kolmesataa. Nettotulot n. 2700. Autoa, lapsia tms. rahareikiä ei ole.
No mun palkka on 4500e/kk brutto, josta jää nettona 2850e/kk. Miehellä muutamia satasia enemmän ja netto noin 200e/kk enemmän. Maksamme omaan asuntoon lainanlyhennystä 1100e/kk + vastikkeet/vedet/sähköt n.390e/kk. Ja toiseen asuntoon lainan lyhennystä 900e/kk +vastikkeet/vedet 200e. Eli yhteisistä nettotuloista 5850e/kk asuntoihin menee 2600e/kk. Vakuutuksiin, ruokiin, salimaksuihin, bussilippuihin, auton polttoaineeseen ja mitä näitä pakollisia nyt on menee suurin piirtein se toinen 2000-2500e/kk, ja säästöön jää 500-1000e/kk.
Lyhennys 450€/kk, laina-aika 10v. Meillä on omat käyttötilit ja yhteinen asumiskulutili johon molemmat maksaa kuukausittain "vastiketta" yhteensä 900-1200€, kuitenkin aina vähintään 450€/pää. Tältä tilitä menee laina sekä kaikki asumisen menot ja se mikä jää tilille, kasvattaa hissukseen puskurivaraa. Jos hajoaa joku isompi kodinkone niin sen saa käydä käteisellä ostamassa. Isot vuosittaiset laskut ei ns.tunnu missään kun niihin on koko vuosi varauduttu. Talotililtä ei tehdä siirtoja käyttötilille päin, vaan jos tili tyhjenee niin se on sitten suu säkkiä myöten.
5 henkinen perhe ollaan ja omakotitalo.
Me päinvastoin maksamme joka kk extraa. Tiukimpinakin kuukausina on maksettu vähintään 20 e extraa ja kun myimme kesämökin, tein 100 000 e lisälyhennyksen .
Korot nousevat ihan varmasti 5 v sisällä ja kummankaan työpaikat eivät ole varmat.
Miehellä on nyt äitiysloman sijaisuus kesäkuuhun asti, jonka jälkeen alkaa taas liiton päivät juosta ja minulla on normitilanne tällä hetkellä töissä. Ainakin 2 - 3 v pystymme hyvin suurella tod näk normaalisti.
Meillä on okt Helsingissä. Lainaa jäljellä n. 167 000 ja lyhennys 900 €/kk. En halua maksaa asumisesta enempää. Laina loppuu kun loppuu tai sitten jos laina alkaa ahdistamaan niin myymme talon. Ei ainakaan vielä ahdista yhtään. Mieluummin maksan omaa kuin vuokraa. Meille on ihan sama vaikka laina-aika olisi miten pitkä. Ainakaan ei tarvitse kituuttaa. Pienentäkää lyhennystä.
Kuinka te olette saaneet noin ison lainan noilla tuloilla?
Netto 1700 ja lainanlyhennys 500. Lisäksi asumusmenona vastike 270. Yksin asun.
Mulla on yksin vanhasta omakotitalosta lainaa vähän päälle 150 000 e. Lyhennys on vähän alle 700 e / kk. Mulla on pienet asumiskulut: talvisin lämmitys+käyttösähkö noin 300 e / kk, mutta nytkin mulla on ollut lämmöt pois päältä jo huhtikuusta lähtien ja tällöin vain käyttösähkö noin 40 e / kk. Kohta kyllä pitää laittaa lämmöt päälle - nää muutamat kylmät viikot oon tässä pärjännyt tulisijojen avulla.
Lisäksi menee pieni jätemaksu, vesimaksu joka on aika pieni, koska ollaan vesipihejä, ja kiinteistövero. Asumiskulut on joka tapauksessa 12 kuukaudelle jaettuna alle 1000 e / kk. Pidän tästä asumismuodosta, koska pystyn itse vaikuttamaan asumiskuluihini todella paljon.
Remontteja teen itse ja sukulaisten avulla, pienellä rahalla. Etsin käytettyä tavaraa purkutavarakirppiksiltä jne.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on nyt se, että nyt kun maksamme täyttä lyhennystä, ei rahaa jää enää mihinkään. Laskut saa juuri ja juuri maksettua. Elin viime kuukauden todella säästellen, en ostanut kuin pakollist eli ruuan, bensaa, lapsen busilipun ja yksi aptekkikäynti. Näihin meni kuukaudessa 700 euroa. Yhtään enempää ei olisi ollutkaan rahaa. Loput nettopalkasta (2300 €) menivät asuntolainaan 820 €, autolainaan 230 €, autovakuutukseen 250 €, kiinteistöveroon 230 €. Nämä tekevät yhteensä 2230 €. Laskuja olisi vielä jäljellä vesimaksu, sähkö, laajakaista, lasten liittymät, oma kuntosali. Rahat ei riittänyt vaikka mies maksaa osansa. Lapsille pitäisi ostaa talvivaatteita, mutta joka kuukausi kaikki menee mitä tulee. Olen olevinani ihan ok-tuloinen3400 € kuukausipalkallani, mutta totuus on, että ravintolassa käymiseen tai mihinkään muuhun huvitukseen ei ole rahaa kun haluamme, että lapset voi jotain harrastaakin.
Täytyy varmaan luopua omasta harrastuksesta vaikka se tärkeää onkin päälle sekä fysiikalle.
Tai sitten pitäisi muuttaa maalle, missä asuminen on halvempaa. Siellä tosin ei ole töitä.
Kampaamon ja omat vatteet voin unohtaa. Autovakuutusta ja kiinteistöveroa ei tietysti ole joka kuukausi, mutta sitten on jotain muuta, lämpö, jäte- tms. Laskua.Ahdistavaa. Nykyään en edes poistu kotoa viikonloppuisin muualle kuin ruokakauppaan, jottei vaan tule kuluja. Tylsäähän tämä elämä on.
Mun menot on melkein samat, 2000€. Säästän tuon 230€, kun ajan tonnin autolla, siihen ei tarvitse kallista vakuutusta.
Kiinteistövero
Vinkkinä ensi vuodelle: maksa kiinteistövero pois jo kesälomarahoista tai sellaisena kuukautena tai osissa joka kuukausi, kun ei ole vakuutusmaksuja.
Maksan kahden lapsen kanssa yh noin 400€. Vastike 250€. Vuokralla maksaisin liki tuplan. Ei muita lainoja. Netto 2500€ plus lapsilisät ja elarit.
Asun yksin kolmen lapsen kanssa. Asuntolainaa lyhemmän noin 950€/kk, autolainaa 170€/kk ja vastike plus sähkö (lämmitys) on noin 360€. Asuntolainaa on 100 000€ jäljellä.