Kertokaa nyt asuntolainan lyhennyseränne? Maksammeko paljon?
Tilanne on nyt se, että nyt kun maksamme täyttä lyhennystä, ei rahaa jää enää mihinkään. Laskut saa juuri ja juuri maksettua. Elin viime kuukauden todella säästellen, en ostanut kuin pakollist eli ruuan, bensaa, lapsen busilipun ja yksi aptekkikäynti. Näihin meni kuukaudessa 700 euroa. Yhtään enempää ei olisi ollutkaan rahaa. Loput nettopalkasta (2300 €) menivät asuntolainaan 820 €, autolainaan 230 €, autovakuutukseen 250 €, kiinteistöveroon 230 €. Nämä tekevät yhteensä 2230 €. Laskuja olisi vielä jäljellä vesimaksu, sähkö, laajakaista, lasten liittymät, oma kuntosali. Rahat ei riittänyt vaikka mies maksaa osansa. Lapsille pitäisi ostaa talvivaatteita, mutta joka kuukausi kaikki menee mitä tulee. Olen olevinani ihan ok-tuloinen3400 € kuukausipalkallani, mutta totuus on, että ravintolassa käymiseen tai mihinkään muuhun huvitukseen ei ole rahaa kun haluamme, että lapset voi jotain harrastaakin.
Täytyy varmaan luopua omasta harrastuksesta vaikka se tärkeää onkin päälle sekä fysiikalle.
Tai sitten pitäisi muuttaa maalle, missä asuminen on halvempaa. Siellä tosin ei ole töitä.
Kampaamon ja omat vatteet voin unohtaa. Autovakuutusta ja kiinteistöveroa ei tietysti ole joka kuukausi, mutta sitten on jotain muuta, lämpö, jäte- tms. Laskua.
Ahdistavaa. Nykyään en edes poistu kotoa viikonloppuisin muualle kuin ruokakauppaan, jottei vaan tule kuluja. Tylsäähän tämä elämä on.
Kommentit (56)
Lainanlyhennyt+korot 780 e/kk. Autolainaa ei ole. Ollaan ostettu aina autot käytettyinä ja maksettu käteisellä.
Onko normaalia että autovakuutus maksaa 250 e kk?
Meillä lainan kuoletus korkoineen 1365€/kk. Mun autosta vähän maksettavaa vielä, 2v 300€/kk.
Ettekö tee mitään pidemmän ajan seurantaa? Paljonko laskut, vakuutukset, vesi, sähkö yms kuukaudelle juvitettynä? Varmaan aika monella palaa kaikki rahat ja enemmänkin, jos kerralla on paljon maksuja. Esim meillä kotivakuutus, henkivakuutukset, liikennevakuutus + kasko maksuun samassa kuussa. Budjetti menee miinukselle pahasti. Mutta sitten on ne 11kk jolloin noita ei mene, niin ei se kuukautta kohti ole paljon. Reilun satasen siis.
Jos keroiset koko perheen tulot, lainan alkup. pituuden eli voiko laina-aikaa pidentää yms. niin tähän voisikin jotain kommentoida.
Meillä molempien kk tulot yhteensä nettona n. 4500 euroa/kk eli tuo + lapsilisät, vaihtelee molempiin suuntiin työtilanteen, lisien, ylityökorvausten ym mukaan. Asuntolainaa reilu 200 000 alunperin ja lyhennys tonnin kuussa. Rahaa jää säästöön useita tuhansia vuodessa ja aika normaalisti eletään. Ulkomaan matkoja ei tehdä ja kukaan perheestä ei harrasta mitään superkallista. Lapsia 3. Mutta, meillä vain yksi auto, syödään edullista kotiruokaa ja kulutetaan aika samoin kuin silloin, kun oltiin molemmat opiskelijoita. Mutta isompituloisen pitempiaikainen sairastuminen tai työttömyys sekoittaisi perheen talouden täysin, mikä osasyy siihen, että yritetään elää säästäväisesti että saadaan säästöön pahan päivän varaa.
Tuo ap:n lyhennys kuullostaa kyllä hurjan isolta, jos laina samaa tasoa kuin meillä. Miksi niin nopea lainan maksuaika?
Paperilla (tai näytölle) todellinen kulutus kaikkien kulujen muodossa, niin näette onko asuntolaina liian suuri, vai palaako rahaa muuhun liikaa. Mitä laskuja teille tulee koko ajan?
Nettotulot lapsilisineen noin 5200€. Neljä lasta, eli kuusi henkeä. Lyhennys+korko noin 680€. Yksi auto, josta velkaa. Rahaa jää säästöön reilu tonni kuussa. Katsellaan isompaa asuntoa.
1500 lainaan. Saman verran säästöön kk. Ollaan aina ostettu vaatimattomia tulojen mukaan, autot käteisellä. Tämä asunto ollaan maksettu vuodessa, Sen jälkeen otetaan taas laina ja isompi. Olen maksanut 30 000-60 000 ( yksin , näiden hinta nousi 20 prossaa muutamissa vuosissa ) puolksi 180 000- 300 000- 350 000 ( nousut muuamia prossia) , seuraava tulee olemaan 500 000, siitä lähdetään sitten kaksioon kun lapset lähtee ja lopuilla mitä myynnistä jää tehdään eläkkeelle rahaa. Asuntosäästäminen.
Jos teillä on vain keskituloisina yli 200 tonnia asuntolainaa, kaksi velkaista autoa, ja useampi lapsi päälle, niin eihän tuo yhtälö voi tuottaa muuta lopputulosta kuin että tiukkaa tekee! Tuo kokoinen velka JA lapsia JA sellainen asuinpaikka että on pakko olla kaksi autoa on todella iso rahareikä kenelle tahansa. Ettekö laskeneet yhtään etukäteen paljonko kaikki tuo kustantaa?
Meillä on lainaa 400 000. Mun netto on 1770 e.
Miehellä parempi.
Maksan 1000 e lyhennystä, 500 e keittiöremonttia ja 100 e kk seutulipun .
Minulla on lounassetelietu, saan joka pv arvoa kortilleni 10,40 e, reilu 200 euroa kk.
Olemme saaneet appivanhemmiltani kaikkea myytävää esim Iittalaa, Kupittaan Savea, Arabiaa, venäläistä posliinia.
Olen tehnyt näistä ilmoituksia mm Toriin ja teen väh yhden kaupan per kk.
Keittiöremontti maksoi 20 000 ja vanhempani antoivat meille puolet, lopuista otettiin 10 kk laina, jota maksamme puoliksi.
Laina loppuu huhtikuussa.
Mikä kampaaja, mitkä vaatteet ?
Mies maksaa yhtiövastikkeen ja muut kulut.
Nainen, älä valita. Sinulla on perhe ja katto pään päällä.
Me maksetaan n. 800 €/kk ja siihen sisältyy kaikki lainakulut.
Ollaan 4-henkinen perhe ja asutaan kohtuullisen uudessa talossa pienen kaupungin keskustan tuntumassa.
Rahaa jää ihan hyvin muuhun elämään ja matkustamiseen.
Ihan tarkoituksella valittiin sellainen lainasumma että pystytään elämään muutakin elämää.
Mulla on asuntolainaa jäljellä 75 000€, ei muita lainoja. Lyhennys plus korot 300€ kuussa, aika pitkä laina-aika on, mutta koen, että nyt kahden teinin yh-äitinä tarvitsen rahaa muuhunkin. Nythän korot on matalalla, mutta annuiteetti lainassa erä nousee kun korot nousevat, eli joskus sitten menee isompikin summa.
Lyhennysjousto on käyttämättä vielä kokonaan, sitä sitten käyttöön, jos tiukka paikka tulee.
Lyhennys 1150, kerrostalokämppä ison kaupungin keskustassa
Lainaa jäljellä 120.000 ja lyhennys tällä hetkellä 0 eur/kk ja korkoihin 40 eur/kk, seuraava lyhennys vuonna 2022. Noin 110 vuotta vanha omakotitalo pääkaukaupunkiseudulla.
Autot on niin huono sijoitus että olen aina ostanut vain sellaisia mihin on käteisellä varaa.
Jos ja kun jää ylimääräistä, makselen lainaa pois niin että seuraava lyhennys siirtyy taas eteenpäin. Antaa kivasti liikkumavaraa talouteen kun ei tarvitse pakolla maksaa joka kuukausi muuta kuin tuo 40 e/kk.
Meidän lainalyhennys on 630 e/kk. Nettotulot kahden aikuisen ja yhden lapsen perheessä 2400 e.
Lyhennys on meillä 430/kk, on teillä isot menot mielestäni. Jos et asu nyt maalla, niin voitteko esim. luopua toisesta autosta ja toinen kulkea julkisilla? Jostakin pitäisi luopua ja auto olis helpoin(asunto vaikeempi)
Minun lainanlyhennyskulut ovat n. 650 vakuutuksineen. Lisäksi maksan 130 e yhtiövastiketta. Laina on siedettävä 2300 nettotuloilla maksettavaksi.
Autot ostan n. 10 vuotta vanhoina, eikä niistä ole lainaa. Laitan itse paljon ruokaa, marjastan ja sienestän, mutta ruokaan menee silti noin 300 e kuussa.
Matkailuun säästän rahaa. Sijoitan n. 300 e kuussa. Yhden hengen talous.
Vierailija kirjoitti:
Ja maksamme siis lainanlyhennystä yhteensä 1640 e kun mies maksaa puolet. Olemme 5-henkinen perhe 10 vuotta vanhassa omakotitalossa.
Ap
Aika paljon. Meillä lyhennys 1000e ja korko 50e kuukaudessa. Perheen nettotulot n. 4500e kuukaudessa. Maksimi mitä halutaan maksaa.
Me maksetaan lainaa 600e/kk, tai siis teidän talouden matikalla minä maksan lainaa 300e/kk. Asutaan 10 vuotta vanhassa omakotitalossa. Ajellaan sellaisilla autoilla, jotka on ollut vara ostaa käteisellä etukäteen säästäen.
Mun nettotulot on n. 3500e/kk, miehen nettotulot n. 2000e/kk. Nämähän ovat siis meidän yhteisiä rahoja. Ei meillä ole ollut koskaan rahat loppu, aina on jäänyt ihan reilusti säästöön. Niinpä vuosittaiset laskut kertamaksuna ei millään tapaa rassaa taloutta. Jos rassaisi, niin laskisin säännölliset laskut yhteen vuoden ajalta, jakaisin summan 12 osaan ja ihan joka palkasta siirtäisin osuuden säästötilille jossa sitten olisi aina varaa maksaa kalliita vuosilaskuja, niin ei pääse yllättämään. Ehkä joku "pohjakassa" olisi hyvä olla tilillä ensin.