Mun tekemät sämpylät on AINA kovia ja kuivia, taikinamaisia. Missä menee vikaan?
Kokeillut vaikka mitä eri reseptejä. Haluaisin pehmeitä ja hyviä sämpylöitä..
Kommentit (14)
Liikaa jauhoja, ei tarpeeksi kohonneita, liian kuumassa paistettu
- omista yleiskone
- mittaa koneen kulhoon 300 g puolikarkeita vehnäjauhoja, 5 g suolaa, 5 g sokeria ja 35 g kuivahiivaa, pyöritä sekaisin taikinakoukulla
- lisää kulhoon 210 g vettä, vaivaa hitaimmalla nopeudella puoli tuntia.
- pysäytä kone, anna levätä kelmulla peitettynä puoli tuntia
- ota taikina koneesta leivinpöydälle, pyörittele sämpylöiksi pellille
- anna kohota liinalla peitettynä huoneenlämmössä puoli tuntia
- paista keskitasolla 200 astetta 18 minuuttia
- anna jäähtyä hetken, nauti pehmeistä sämpylöistä
Varmaan liikaa jauhoja. Sämpylätaikinan kannattaa olla aika löysää, siitä voi tehdä jopa sellaista ettei niitä sämpylöitä voi pyöritellä käsissä ollenkaan vaan kipataan vaan lusikalla pellille.
Ei liikaa jauhoja, taikinan vaivaaminen huolella, kunnon kohotus, niin hiivaakaa ei tarvitse kovin paljon käyttää. Jos sämpylöissä käyttää paljon kovia ainesosia (hiutaleita, siemeniä, jyviä jne.), niin sämpylöistä saattaa tulla raskaita ja kovia.
Liikaa jauhoja, liikaa vatkattu taikina, liian kauan uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei liikaa jauhoja, taikinan vaivaaminen huolella, kunnon kohotus, niin hiivaakaa ei tarvitse kovin paljon käyttää. Jos sämpylöissä käyttää paljon kovia ainesosia (hiutaleita, siemeniä, jyviä jne.), niin sämpylöistä saattaa tulla raskaita ja kovia.
Lisään: kohotus kaksi kertaa, ensin taikina ja sitten leivotut sämpylät.
mulla aina sama ongelma. Tänään bongasin tämän ohjeen ja ajattelin kokeilla:
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/201805112200935533_rh.shtml
tykkään siitä että leivässä on jyvää ja rakennetta, käytän mielelläni muuta kuin vehnäjauhoja. Ehkä olen siinä mennyt vikaan? Kerran muistaakseni kokeilin myös sämpyläjauhopussin ohjeen mukaan tehdä ja tuli hyvät, omat reseptikokeiluni ovat varmaan menneet liian jyväpitoisiksi ja jauhontäyteisiksi.
Mulla oli pullien kans sama ongelma ennenkuin tajusin alkaa kohottamaan ne kunnolla kaksi kertaa.
Luin sämpylänteko ohjeesta että,
3rkl sinappia tai hunajaa.
Lukihäiriö tekee joskus hassuja temppuja :)
En vaivaa sämpylöitä ollenkaan
Taikinan on oltava hyvin pehmeä
Kumpan kohonneen taikinan pöydälle ja leikkelen siitä sämpylöitä ja muotoilen kevyesti
Osa sämpyläjauhosekoituksista ei ole hyvä
Se joka hlvetin ohjeessa peräänkuulutettu vaivaaminen itse asiassa pilaa niin sämpylät kuin pullat. Löysä taikina, sekoitat vaan ihan pakollisen määrän, kohotat kunnolla.
Voi myös kohottaa liikaa, ja sitten tulee likilaskuisia, kovia sämpylöitä taas.
Laitatko liikaa jauhoja?