Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei Suomessa ole sektiopalvelua tarjoavaa yksityissairaalaa?

Vierailija
27.09.2018 |

Tietääkö joku tarkemmin aiheesta? Voisin kuvitella, että Venäjältäkin olisi tulossa porukkaa kunhan asiaa tehokkaasti siellä mainostettaisiin.

Minulle raha ei ole kynnyskysymys, lähinnä rasittaa ajatus siitä, että pitäisi matkustaa ulkomaille raskauden loppuvaiheessa. Pidän suomalaista (yksityistä) terveydenhuoltopuolta todella laadukkaana.

Minulla ei varmasti ole lääketieteellisiä perusteita sektiolle enkä halua nöyristellä ja valehdella pelkopolilla.

Omat syyni haluuni sektion suhteen ovat näitä turhamaisia eli en halua kätilöiden töllistelevän alapäätäni enkä halua ottaa riskiä mahdollisista alapään vaurioitumisista. Mieluummin otan riskin mahdollisista sektioon liittyvistä komplikaatioista. Ja kyllä, olen perehtynyt asiaan huolella.

Toivon, että saan asiallisia vastauksia (eli ole hyvä ja avaa oma ketjusi, mikäli haluat kyseenalaistaa valintaani oman kehoni suhteen).

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti ei ole kysyntää tarpeeksi, muutenhan sellainen olisi.

Tämä on se syy, vaikka se alapeukutuksista päätellen monia harmittaa. Suomessa yksityinen sairaanhoito muutenkin ohjaa potilaan julkiselle heti kun tila todetaan vähänkin vakavammaksi. Ei ole tarpeeksi maksukykyisiä jos mennään kaikkein yleisimpien palvelutarpeiden ulkopuolelle. Joku yksittäinen yksityinen syöpäsairaala ja urheiluvammaklinikka on, mutta se on siinä se.

Suomessa syntyi viime vuonna 50 139 lasta. Osa kaksosia ja osa kolmosia, joten synnytyksiä ei ollut edes tuota 50 000 per vuosi. Kuinka moni tuosta noin 48 000 äidistä haluaisi yksityisen sektion? Keskossynnytykset hoidetaan julkisella, eli heistä ei kukaan. Lääketieteellisin syin tehtävät sektiot hoidetaan julkisella, eli heistä ei kukaan. Suurin osa naisista haluaa synnyttää alateitse, joten heistä ei kukaan. 

Vierailija
82/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset puolustavat tyttölasten abortteja, mutta nainen ei saa itse valita miten synnyttää. Te kierot kanat vaikka tapatte lapsenne jos ukkonne käskee. Te välitätte lapsistanne vähemmän kuin miehistä. Jos sanktioita tehtäisiin miesten käskystä, tekisitte niitä heti mukisematta.

Oletko sinä "te-typerät-kanat-otatte-miehen-sukunimen"? Kuka hitto abortoi lapsensa sukupuolen perusteella. Sukupuolen saa yleensä selvillekin vasta toisessa ultrassa rv 20 tienoilla, silloin alkaa olla aika kiire ja harva haluaa synnyttää sen ikäistä kuollutta vauvaa. Mikä hitto sua vaivaa?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla vaikka siksi, että sen järjestäminen mihin tahansa sairaalaan ei ole ihan niin yksinkertaista. Henkilöstöä tarvitaan valtavasti - anestesialääkäri, anestesiahoitaja, useampi sairaanhoitaja hoitamaan äitiä ja kätilöitä vauvan hoitoon. Kuka uskaltaa mennä sektioon johonkin klinikalle, jossa ei ole varauduttu hätätilanteisiin? Mitä jos äiti alkaa yhtäkkiä vuotaa kesken suunnitellun sektion? Saa sydänpysähdyksen? Tai anafylaktisen shokin puudutteesta? Massiivisen veritulpan? Entä jos vauva syntyy yllättäen huonovointisena?

Ei ihan riitä, että paikalla on joku lääkäri joka osaa ottaa vauvan pihalle. Ympärille tarvitaan vähän muutakin, nämä tilanteet on sellaisia että kiirus tulee ja hengenlähtö enemmän kuin todennäköistä jos pitää lähteä ambulanssikyydillä siirtymään toiseen sairaalaan jossa on valmiudet tehohoitoon. Myös vastasyntyneiden tehohoito on löydyttävä samasta rakennuksesta. Niinkin yksinkertainen pulju kuin verikeskus (ja sitä myötä sitten labrakin) on myös oltava juuri näiden vuototapausten takia, että jääplasmaa/punasoluja saadaan pumpattua heti eikä tunnin päästä. Sektio on massiivinen operaatio, ei mikään pieni päiväkirurginen toimenpide joka käydään hoitamassa pois päiväjärjestyksestä Stockmannin spa-osastolla, jonka jälkeen lähdetään siitä sitten vauva kainalossa jatkamaan joululahjaostoksia. Tiivistettynä voisi sanoa, että aika hemmetin monta rahakasta mammaa siihen vaaditaan, että joku pistää pystyyn tämän tasoisen yksityissairaalan.

Minulla oli normaalisti edennyt raskaus, mutta jouduin sektioon liian kapean lantion vuoksi. Olen terve, ja sektion piti mennä hyvin. Mutta vauva joutui suoraan leikkaussalista vastasyntyneiden teholle ja minä aikuisten teholle. Oltaisiin molemmat kuoltu, jos näitä ei olisi ollut samassa talossa saatavilla.

Mutta sinänsä yksityinen synnytys on hyvä idea. Se vain pitäisi toteuttaa niin, että yksityinen synnytyssairaala toimisi samoissa tiloissa kuin julkinen synnytyssairaala. Suunnitellut sektiot tehdään julkisella virka-aikaan. Yksityinen sairaala voisi vuokrata julkisen puolen synnytyssairaalasta vaikkapa yhtä leikkaussalia ilta-aikaan yksityisesti hoidettavia suunniteltuja sektioita varten. Tällöin samassa talossa olisi ne teho-osastot ja veri-keskukset ym. Toinen kysymys sitten on, että kenen lääkärin etiikka antaisi myöden leikata tuollaisella idealla, koska ilman lääketieteellistä syytä tehdyt sektiot ei ole lääkärietiikan mukaisia Suomessa (huom. pelko on lääketieteellinen syy).

Ne leikkaussalit ovat iltaisin päivystyskäytössä kiirellisiä sektioita ja hätäsektioita varten. Sen lisäksi joissain sairaaloissa voidaan niissä tehdä myös muita kiireellisiä toimenpiteitä, esimerkiksi jos istukka on jäänyt kiinni.

Hyksin Oy:n potilaat maksavat ison summan mutta eivät välttämättä pääse edes yksityishuoneeseen eivätkä saa parempaa ruokaa kuin muutkaan; ja jos tulee komplikaatioita, tulee niistö heti lisähintaa. Hoito on samanlaista kuin julkisella puolella.

Vierailija
84/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[wuote]

Mä taas toisaalta kaipaisin synnytyskoteja, kätilöjohtoisesti kodinomaisessa ympäristössä sairaalan sijaan. Jo sairaalaan meno saattaa vaikeuttaa synnytystä, koska alkukantaiset vaistot lyö synnytyksen seis, kun olosuhteet ei tunnu turvallisilta.

Jaa. Minusta taas olosuhteet tuntuivat synnyttäessäni turvallisilta juuri siksi että muutaman askelen päässä oli valmiina erikoislääkäri, leikkaussali ja vastasyntyneiden teho-osasto.

Niin, sitähän minä juuri tuossa peräänkuulutin, että turvallisia vaihtoehtoja laidasta laitaan, jotta jokainen saa valita ilman mitään hörhöksi leimaamista tai pelkopolilla valehtelemista.

Vierailija
85/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöjen abortointi miehen edun mukaan ei toki ole itsekästä! Ikinä ette miehiä parjaa, aina muiden kimpussa. Itse en imetä päivääkään varsinkaan jos lapsi on poika :) ,en ymmärrä miksette tee jotain tasa-arvon eteen ja jätä poikia imettämättä, miesten sukujärjestelmissä tytöt eivät saa syntyä eikä heille anneta ruokaa. Miehet voivat ihan itse imettää lasta joka kuuluu heidän sukuunsa. :)

Vierailija
86/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttöjen abortointi miehen edun mukaan ei toki ole itsekästä! Ikinä ette miehiä parjaa, aina muiden kimpussa. Itse en imetä päivääkään varsinkaan jos lapsi on poika :) ,en ymmärrä miksette tee jotain tasa-arvon eteen ja jätä poikia imettämättä, miesten sukujärjestelmissä tytöt eivät saa syntyä eikä heille anneta ruokaa. Miehet voivat ihan itse imettää lasta joka kuuluu heidän sukuunsa. :)

Mistä hitosta sä puhut, sama joka ketjussa? Olet psykoottinen.

Vierailija
87/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

30% saa neurologisen vamman? Ja lähde tähän kiitos....😂😂😂

Vierailija
88/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/27986703/

Elektiivinen sektio liittyy merkitsevästi suurentuneeseen akuuttin lymfoblastileukemian riskiin. Syy on epäselvä. Hätäsektio ei lisännyt leukemiariskiä.

Vierailija
89/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cesarean section and development of the immune system in the offspring ...

https://www.sciencedirect.com › pii

Kirjoittaja: CE Cho · 2013 · Viittausten määrä: 194 · Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Recent epidemiological studies provide evidence that elective cesarean section (CS) is associated with aberrant short-term immune responses in the newborn infant, and a greater risk of developing immune diseases such as asthma, allergies, type 1 diabetes, and celiac disease.

Vierailija
90/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo alapään töllistely on?

Joko soitit yksityiselle ja sait tietää, ettei seoktioita tehdä tilauksesta?

Terveisin kätilö

Jos olet oikeasti kätilö, saisit hävetä ja sinut pitäisi laittaa viralta. Niin asiaton kommenttisi on. Juuri tuollaisten ihmisten takia monelle synnytys on traumaattinen kokemus. Häpeäisit edes.

Vierailija
91/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/27986703/

Elektiivinen sektio liittyy merkitsevästi suurentuneeseen akuuttin lymfoblastileukemian riskiin. Syy on epäselvä. Hätäsektio ei lisännyt leukemiariskiä.

Mistäs hemmetistä sinä tähänkin ketjuun kerkesit linkkejäsi jakelemaan? Olen ap ja tutkinut asiaa parikymppisestä saakka. Luen erinomaisesti myös englanniksi.

Aloituksessani pyysin avaamaan oman ketjun jos haluaa vauhkota alatiesynnytyksen puolesta. Sinä et sitten edes suomea ole oppinut lukemaan?

Vierailija
92/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla ei ilmeisesti ollut mitään terveydellisiä syitä olla synnyttämättä alateitse, mutta halu sektioon vaikuttaa niin voimakkaalta, että synnytä sektiolla, eikai tässä kannata siit vääntää. Toivon, että se menee osaltasi hyvin. Keksisin kyllä itse kymppitonnille muutakin käyttöä ja kävisin siellä pelkopolilla ja sopimassa suunnitellun sektion. Hyvin voit tuon rahan sijoittaa tulevaan pieneen. Toivotaan, että sektion saat ja että lapsi ei ala syntymään ennen sitä. Siinäkin tapauksessa toivon, että kaikki sujuu hyvin, niinkuin suurimmalla osalla synnyttäjistä. Jos olet raskaana, toivotan onnea raskauteesi. Toivottavasti sinä ja käärösi voitte ja pärjäätte hyvin myös tulevaisuudessa. Sinulla on varmasti vanhemmuuteen liittyen muutakin mietittävää kuin tuleva synnytys.

Vierailija
93/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun naisen keholla saadaan miehen halut täytetyksi, ketään ei haittaa edes tyttölasten tappaminen. Ei yllätä, että naiset kuitenkin haukkuvat naisia itsekkääksi, kun he haluavat itse päättää oman kehonsa, vain omaan hyötyynsä. Jos sektiolla ajettaisiin vaikka miehen seksuaalista oikeutta vaimon kehoon, kaikki liputtaisivat sen puolesta. Miesvaltaisissa maissa lapsen hyvinvoinnilla ei ole tippaakaan väliä, vaan lapsen sukupuolen saa valita miehen vallanhimon mukaan. Harmi, että ette omaa miehiä kohtaan samaa kritiikkiä.

Olisi mukavaa kuulla miehiltä kiitosta, että hirviömäisen väkivallan ja naisvihan jälkeen he saavat edelleen sukunimensä jatkumaan. Naisethan voisivat koska vain lopettaa miesten edun, mutta miesten annetaan vain jatkaa perhevaltaa.

Vierailija
94/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun naisen keholla saadaan miehen halut täytetyksi, ketään ei haittaa edes tyttölasten tappaminen. Ei yllätä, että naiset kuitenkin haukkuvat naisia itsekkääksi, kun he haluavat itse päättää oman kehonsa, vain omaan hyötyynsä. Jos sektiolla ajettaisiin vaikka miehen seksuaalista oikeutta vaimon kehoon, kaikki liputtaisivat sen puolesta. Miesvaltaisissa maissa lapsen hyvinvoinnilla ei ole tippaakaan väliä, vaan lapsen sukupuolen saa valita miehen vallanhimon mukaan. Harmi, että ette omaa miehiä kohtaan samaa kritiikkiä.

Olisi mukavaa kuulla miehiltä kiitosta, että hirviömäisen väkivallan ja naisvihan jälkeen he saavat edelleen sukunimensä jatkumaan. Naisethan voisivat koska vain lopettaa miesten edun, mutta miesten annetaan vain jatkaa perhevaltaa.

Ketä muka ei haittaa tyttölapsen tappaminen? Katkeavatko kaikki sukulaissuhteet sukunimen vaihdossa? Hitto, en tiennyt.... Nyt kuule syö lääkkeesi.

Vierailija
95/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInä ihmettelen miksi politikot huutaa ihmisiä synnytystalkoisiin, uutisissa kauhistellaan laskevia synnytyslukuja ja kuitenkaan ei tehdä mitään toimenpiteitä synnytysten lisäämiseksi. Miksi ei anneta sektiota niitä haluaville, lahjasoluhoitoja lapsettomuudesta kärsiville, hedelmöityshoitoja itsellisille naisille ja kohdunvuokrausta lailliseksi. Jos jokainen syntyvä lapsi tarvitaan rakentamaan tulevaisuuden Suomea, niin nyt täytyy tehdä toimenpiteitä niiden lapsien syntymisen eteen.

Sektioita tehdään niitä haluaville, mutta ensin punnitaan lääketieteelliset hyödyt ja haitat. Lahjamunasoluja ei ole tuosta vain saatavilla, koska lahjoittaminen on raskasta ja halukkaita siihen vähän. Siittiöitä saa helpommin. Lapsettomuus ei aina liity sukusolujen saatavuuteen, ja muutenkin hedelmöityshoidot on kalliita ja raskaita. Niitä kyllä tehdään ihan julkisella puolella, ei se ole ongelma. Kohdun vuokraus ei ole mikään yksinkertainen juttu. Ei ole monia halukkaita, ja tulee mukaan ihmiskaupan riskit, vastuukysymykset sun muut. Ei näitä asioita voi tuosta vain taikoa kaikille lapsia haluaville.

Oleellisin asia mikä heikentää syntyvyyttä Suomessa on taloudellinen epävakaus. Aktiivimallit sun muut pitäisi perua ja tukea työllisyyttä ja peruspalveluja.

Tiedän että lapsettomuushoidot ovat raskaita, koska olen itse niissä ollut reilut 2 vuotta. Suomessa ei lahjasoluhoitoja tehdä julkisella, koska tasapuolisuuden vuoksi hoitoja tulisi tehdä myös itsellisille naisille. Sen sijaan, että lahjasoluhoidot olisi avattu myös itsellisille naisille, ne kiellettiin kaikilta. Minä olen täysin tyrmistynyt tästä päätöksestä, mutta jostain syystä media on kokonaan vaiennut tästä. Ilmeisesti sinäkään et tästä tiennyt, kun sanoit että julkisella saa hoitoja. Itselliset naiset eivät saa mitään hoitoja julkisella puolella. Kohdun vuokraus ei ole yksinkertainen juttu, mutta se tulisi hyväksyä ja laillistaa Suomessa.

Vierailija
96/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trine kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tehtiin lääketieteellisestä syystä sektio, joka ei mennyt 100% hyvin, johtuen anestesialääkärin tunaroinnista sekä em. lääketieteellisestä syystä.

Lapsi on kuitenkin terve ja toivuin nopeasti. Kuten myös kaikki muut tuntemani 2010-luvulla sektion kokeneet.

Jos tekisin toisen lapsen, tekisin kaikkeni sen eteen, että saisin sektion.

Mielestäni sektiota haluavien hakeutuminen yksityissairaalaan olisi väärä tie. Yhteiskunnan pitäisi tulla tässä asiassa vastaan ja mahdollistaa sektio kaikille halukkaille syntyvyyden parantamiseksi.

Miten sektio parantaa syntyvyyttä?  Sehän ei ole (luuloista huolimatta) helppo, kivuton ja nopea "tapa" synnyttää.  Se on iso leikkaus ja paraneminen voi olla todella hankalaa ja pitkäkestoista ja kuten sanottu raskaus aiheuttaa kroppaan ja myös siihen ns. piukeaan alapäähän merkittäviä muutoksia joka tapauksessa.  Jos haluaa erikoisesti varjella kroppaansa, niin ei sitten synnytä. 

Voisin kuvitella, että jos näitä leikkauksia saisi yksityissairaalassa mikä nippu sopimuksia synnyttävän äidin on allekirjoitettava. Luovuttava kaikista hoitovirhevaatimuksista mahdollisien kompikaatioiden varalta... se nimittäin ei ole hoitovirhe, että haava on hirvittävän kipeä.... Sehän tässä provossa lieneekin pointti, että saa rahalla "kivuttoman ja helpon ja intiimin synnytyksen".  Sellaista ei saa rahallakaan.

Provohan tämä kuitenkin on. 

No sektio parantaa syntyvyyttä siten, että aika moni jättää kaikki lapset tai toisen lapsen tekemättä synnytyspelon takia.

Sektiohaava ei aina ole hirvittävän kipeä. Itselläni ei ollut ensimmäisten parin päivän jälkeen mitään kipuja.

Vierailija
97/103 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trine kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tehtiin lääketieteellisestä syystä sektio, joka ei mennyt 100% hyvin, johtuen anestesialääkärin tunaroinnista sekä em. lääketieteellisestä syystä.

Lapsi on kuitenkin terve ja toivuin nopeasti. Kuten myös kaikki muut tuntemani 2010-luvulla sektion kokeneet.

Jos tekisin toisen lapsen, tekisin kaikkeni sen eteen, että saisin sektion.

Mielestäni sektiota haluavien hakeutuminen yksityissairaalaan olisi väärä tie. Yhteiskunnan pitäisi tulla tässä asiassa vastaan ja mahdollistaa sektio kaikille halukkaille syntyvyyden parantamiseksi.

Miten sektio parantaa syntyvyyttä?  Sehän ei ole (luuloista huolimatta) helppo, kivuton ja nopea "tapa" synnyttää.  Se on iso leikkaus ja paraneminen voi olla todella hankalaa ja pitkäkestoista ja kuten sanottu raskaus aiheuttaa kroppaan ja myös siihen ns. piukeaan alapäähän merkittäviä muutoksia joka tapauksessa.  Jos haluaa erikoisesti varjella kroppaansa, niin ei sitten synnytä. 

Voisin kuvitella, että jos näitä leikkauksia saisi yksityissairaalassa mikä nippu sopimuksia synnyttävän äidin on allekirjoitettava. Luovuttava kaikista hoitovirhevaatimuksista mahdollisien kompikaatioiden varalta... se nimittäin ei ole hoitovirhe, että haava on hirvittävän kipeä.... Sehän tässä provossa lieneekin pointti, että saa rahalla "kivuttoman ja helpon ja intiimin synnytyksen".  Sellaista ei saa rahallakaan.

Provohan tämä kuitenkin on. 

No sektio parantaa syntyvyyttä siten, että aika moni jättää kaikki lapset tai toisen lapsen tekemättä synnytyspelon takia.

Sektiohaava ei aina ole hirvittävän kipeä. Itselläni ei ollut ensimmäisten parin päivän jälkeen mitään kipuja.

Niin, entäs sitten?  Itselläni on kaksi lähes kivutonta helppoa alatiesynnytystä. Kumpi meistä on oikeassa?

En silti lähde huutelemaan, että KAIKKI ALATIESYNNYTYKSET ovat helppoja, koska ne eivät ole. MUTTA ei ole myöskään sektiot.  Tätä harhaluuloa moni levittää.  On selvää, että jos suorastaan panikoi alatiesynnytyksen takia, niin se pelko on aiheellinen, MUTTA tosiasiat pitää tuoda myös esille näillekin. Mikään synnytys ei ole täysin kivuton.  Paitsi jos miehet alkaisivat synnyttää.....

Vierailija
98/103 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektion hinta hyksin oyssä n 10000€

Rahalla saa...

Vierailija
99/103 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektion hinta hyksin oyssä n 10000€

Rahalla saa...

Ei saa ilman lääketieteellistä syytä. Tosin se syy voi olla myös paha synnytyspelko.

Vierailija
100/103 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa klinikka ei voi tarjota sektiopalveluja. Täytyisi olla tietty määrä vuodessa, että taso pysyy laadukkaana sekä täytyisi olla esim. Keskosille tai muille hoitoavaativille vauvoille/ äideille hoitopaikat. Ei ole vaan se sektio.