Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei Suomessa ole sektiopalvelua tarjoavaa yksityissairaalaa?

Vierailija
27.09.2018 |

Tietääkö joku tarkemmin aiheesta? Voisin kuvitella, että Venäjältäkin olisi tulossa porukkaa kunhan asiaa tehokkaasti siellä mainostettaisiin.

Minulle raha ei ole kynnyskysymys, lähinnä rasittaa ajatus siitä, että pitäisi matkustaa ulkomaille raskauden loppuvaiheessa. Pidän suomalaista (yksityistä) terveydenhuoltopuolta todella laadukkaana.

Minulla ei varmasti ole lääketieteellisiä perusteita sektiolle enkä halua nöyristellä ja valehdella pelkopolilla.

Omat syyni haluuni sektion suhteen ovat näitä turhamaisia eli en halua kätilöiden töllistelevän alapäätäni enkä halua ottaa riskiä mahdollisista alapään vaurioitumisista. Mieluummin otan riskin mahdollisista sektioon liittyvistä komplikaatioista. Ja kyllä, olen perehtynyt asiaan huolella.

Toivon, että saan asiallisia vastauksia (eli ole hyvä ja avaa oma ketjusi, mikäli haluat kyseenalaistaa valintaani oman kehoni suhteen).

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut. 90-luvun alussa ainakin Kuopiossa sairaala Lasaretti teki sektioita yksityisesti. 

Vierailija
42/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap! Kerrankin nainen joka arvostaa kehoaan eikä alenna sitä miehen leluksi tai yhteiskunnan koneeksi. Itsekin aion säilyttää alapääni. :) oma keho, oma valinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, jos "alapään töllistely" kauhistuttaa, niin käykö tämmöinen nainen edes gynekologilla. Synnytyksessä itsessään luulisi olevan sen verran tekemistä, ettei siinä  "töllistelijät" tule edes mieleen.

Sama tuli mieleeni... Multa kerran hoidettu papa-muutoksia, siinä oli mieslääkäri ja 2 naishoitajaa paikalla, oli kyllä ihan muut asiat mielessä kuin se alapään töllistely, kun pelotti niin paljon. Veikkaan että synnytyksessä myös jännittää enemmän muut asiat. Vaikken edelleen mielelläni menisi miesgynelle, vaan aina valitsen naisen, sekin toki ahdistaa.

Vierailija
44/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt samaa kuin ap. Juuri tälläistä sairaalaa Suomeen kaivataan!

Nyt on pakko matkustaa ulkomaille, mikäli haluaa itse vaikuttaa synnytystapaansa. Ns.pelkopolit ovat kuulemma aivopesupaikkoja, joissa kaikki käännytetään väkisin kannattamaan ainutta oikeaa, pyhää alatiesynnytystä. Kuka sellaiseen jaksaa mennä vääntämään.

Mieluummin menen sinne pelkopolille vääntämään, kuin maksan 9500e, ei mulla ole sellaisia rahoja enkä ala säästämään. Kyllä se sektiolupa sieltä tulee kun tarpeeksi uskottelee miten pelottaa ja saa ehkä jonkun paniikkikohtauksenkin siellä.

Vierailija
45/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tehty suunniteltu sektio ja ei siinä kyllä mitenkään helpommalla alastomuuden tai alapään katselun suhteen varmasti päässyt. Esikoinen syntyi alakautta ja VÄITÄN, että alastomuuden suhteen pääsin siinä helpommalla.

Sektiossa ympärillä ties kuinka monta lääkäriä ja todellakin, sairaalakaapu oli päällä, joka kuitenkin sitten siirrettiin sivuun. Jalat leväällään olin kun katetria laitettiin, alasti siinä makasin. Sitten alkoi toisesta rinnasta tihkua maitoa ja joku miespuolinen lääkäri (lääkäri tai hoitaja, en tiedä) pyyhki valuvaa maitoa rinnoistani. Rinnat piukeena törröttäen siinä nolostelin.

Osastolle takaisin päästyäni seuraavana päivänä rinnat lähes "poksahti", siis sojotti pinkeenä joka suuntaan ja maitoa suihkusi tisseistä niin, ettei vauva meinannut saada syödäkseen. Samalla tuli hoitaja painamaan mahaa (ja se jos joku niin sattui). Toinen hoitaja levitti jalkojani ja vaihtoi "vaippaa" minulle, en päässyt edes sängylle istumaan ilman apua. Eli summa summar: alapää verestä valuen hoitaja pesi alapäätäni ja vaihtoi kuivan siteen (vaipan) ja samalla tissit tykytti maitoa joka puolelle. Hoitaja puristi toisesta tissistä ja yritti saada vauvan imuotetta paremmaksi. Toinen tissi suihkutti maitoa sillä välin pitkin vatsaani. VÄITÄN, että olisi ollut mukavampaa kävellä ihan itse vessaan ja pestä omaa alapäätä ja päästä itse ilman apua istumaan ja imettää kaikessa rauhassa.

Siis apua :O Kuullostaa kamalalta... Kyllä tosiaan mieluummin synnyttää itse kätilön ja oman miehen läsnäollessa.

Vierailija
46/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ap! Kerrankin nainen joka arvostaa kehoaan eikä alenna sitä miehen leluksi tai yhteiskunnan koneeksi. Itsekin aion säilyttää alapääni. :) oma keho, oma valinta.

Juu, toki.

Kaikki ne, jotka uskoivat tuon provoviestin: alapään muutokset alkavat raskauden aikana. Jos ei siis halua kehoon raskauden aiheuttamia muutoksia, kannattaa jättää raskaaksi tuleminen kokonaan väliin.

Vierailija
47/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä ihmettelen miksi politikot huutaa ihmisiä synnytystalkoisiin, uutisissa kauhistellaan laskevia synnytyslukuja ja kuitenkaan ei tehdä mitään toimenpiteitä synnytysten lisäämiseksi. Miksi ei anneta sektiota niitä haluaville, lahjasoluhoitoja lapsettomuudesta kärsiville, hedelmöityshoitoja itsellisille naisille ja kohdunvuokrausta lailliseksi. Jos jokainen syntyvä lapsi tarvitaan rakentamaan tulevaisuuden Suomea, niin nyt täytyy tehdä toimenpiteitä niiden lapsien syntymisen eteen.

Vierailija
48/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektio näyttää maksavan 9500 euroa tuolla HYKSINissä. Täytyypä alkaa säästämään. Ei kai tarvitse olla pk-seudulta että tuonne pääsee?

Rahalla saa. Ei tarvitse olla edes Suomesta.

Vierailija
49/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taas joitain naisia suututtaa ja kadehdittaa, kun joku tuleva äiti päättää itse synnytystapansa.

t. Ei ap

Joitakin suututtaa, joitakin ihmetyttää... mutta kuka muka kadehtii? Sektio on riskialttiimpi ja toipumisen kannalta hitaampi kuin alatiesynnytys, ja sektion haluavat sen yleensä saavat. Tietty joskus lapsi päättääkin tulla vauhdilla maailmaan ennen sitä sektioaikaa tms.

Vierailija
50/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ja sun vaginasi...luonto on tehnyt sen lihas- ja limakalvoputken vain kahta asiaa varten: lapsen siittämistä ja sen ulospukkaamista varten. Varjelitko vaginaasi myös siltä ensimmäiseltä tarkoitukselta? Moni muu putki on paljon tärkeämpi, kuten vaikka ohutsuolesi, ruokatorvesi, aorttasi tai sappitiehyesi. Varjeletko niitä yhtä pyhästi?

Vierailija
51/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taas joitain naisia suututtaa ja kadehdittaa, kun joku tuleva äiti päättää itse synnytystapansa.

t. Ei ap

Ei yksityissairaalassakaan saa sektioita tilaamalla. Joutuu käymään läpi keskustelut alapääsynnytykseen paremmudesta. Yhdessä pohditaan mitä tehdä, jotta voitat pelkosi.

Sektio vain, jos siihen on painava syy.

Vierailija
52/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ymmärtää kuinka joku on valmis säästämään ja maksamaan 9500€ sektiosta sen vuoksi jotta kukaan ei vaan töllistele alapäätä. Sen sijaan, että synnyttäisi luonnollisella tavalla (lähes) ilmaiseksi. Kukaan kätilö ei "sörki" alapäätäsi sörkkimisen ilosta, vaan auttaakseen sinua ja vauvaa. Voit esittää toiveen, että tutkitaan vain välttämättömät. Opiskelijoiden läsnäolon voit kieltää.

Kätilö tekee työtään. Voin vannoa, että puolen tunnin kuluttua hän ei enää muista, miltä se juuri sinun alapääsi nyt näyttikään. Et ole (niinkuin ei kukaan meistä) niin uniikki ja kiinnostava.

Ihan kuin tuo töllistely olisi ainoa syy sektiolle. Olen tuo joka puhui säästämisestä. Olisin valmis maksamaan tuon summan, jos minun ei tarvitsisi kärsiä kauheita tuskia, valvoa päiväkaupalla ja revityttää alapäätäni pilalle, töllistely on se pienempi paha siinä sivussa.

Alatiesynnytys ei ole mikään tae kauheista tuskista, valvomisesta (lapsi yleensä valvottaa joka tapauksessa) tai repeymistä. Sektion jälkeen on pääsääntöisesti paljon enemmän ja pidempään tohjona. Älä viitsi yleistää, kun suurin osa synnytyksistä sujuu ihan hyvin, eikä mitään vaurioita jää.

Vierailija
53/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka ei pysty vain vaginaanasa varjellakseen synnyttämään, ehkä niistä ei tämän maan kannalta ihan hirveästi hyötyä ole muutenkaan. Ei ole varmaan geenitkään ihan sieltä geenialtaan syvemmästä päästä.

Vierailija
54/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin lääketieteellisestä syystä sektio, joka ei mennyt 100% hyvin, johtuen anestesialääkärin tunaroinnista sekä em. lääketieteellisestä syystä.

Lapsi on kuitenkin terve ja toivuin nopeasti. Kuten myös kaikki muut tuntemani 2010-luvulla sektion kokeneet.

Jos tekisin toisen lapsen, tekisin kaikkeni sen eteen, että saisin sektion.

Mielestäni sektiota haluavien hakeutuminen yksityissairaalaan olisi väärä tie. Yhteiskunnan pitäisi tulla tässä asiassa vastaan ja mahdollistaa sektio kaikille halukkaille syntyvyyden parantamiseksi.

Vierailija
55/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla alateitse synnyttävä on miehen lelu? Sairas ajatus.

Tässä vain yritetään kertoa AP:lle, että hänen kuvitelmansa sektiosta eivät vastaa todellisuutta. Jos tekee pääötksen omasta kehostaan, sen on parempi olla informoitu päätös.

Lisäksi hämmentää halu maksaa isot rahat, kun pelkopolikäynti on liian iso mörkö.

Vierailija
56/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ymmärtää kuinka joku on valmis säästämään ja maksamaan 9500€ sektiosta sen vuoksi jotta kukaan ei vaan töllistele alapäätä. Sen sijaan, että synnyttäisi luonnollisella tavalla (lähes) ilmaiseksi. Kukaan kätilö ei "sörki" alapäätäsi sörkkimisen ilosta, vaan auttaakseen sinua ja vauvaa. Voit esittää toiveen, että tutkitaan vain välttämättömät. Opiskelijoiden läsnäolon voit kieltää.

Kätilö tekee työtään. Voin vannoa, että puolen tunnin kuluttua hän ei enää muista, miltä se juuri sinun alapääsi nyt näyttikään. Et ole (niinkuin ei kukaan meistä) niin uniikki ja kiinnostava.

Ihan kuin tuo töllistely olisi ainoa syy sektiolle. Olen tuo joka puhui säästämisestä. Olisin valmis maksamaan tuon summan, jos minun ei tarvitsisi kärsiä kauheita tuskia, valvoa päiväkaupalla ja revityttää alapäätäni pilalle, töllistely on se pienempi paha siinä sivussa.

Alatiesynnytys ei ole mikään tae kauheista tuskista, valvomisesta (lapsi yleensä valvottaa joka tapauksessa) tai repeymistä. Sektion jälkeen on pääsääntöisesti paljon enemmän ja pidempään tohjona. Älä viitsi yleistää, kun suurin osa synnytyksistä sujuu ihan hyvin, eikä mitään vaurioita jää.

Olin ylipainoinen yli 35-vuotias synnyttäjä. Vuosin sektiossa kolmisen litraa verta. Silti en ollut yhtään tohjona ja olo oli loistava jo sairaalassa. Mitään vaurioita ei jäänyt. Kun kuuntelen alateitse synnyttäneitä, niin heillä tuntui olevan toiset kokemukset...

Vierailija
57/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sektion jälkeen on 100% varmuudella iso kipeä haava vatsassa ja riski tulehtumisesta yms. Alatiesynnytyksestä on mahdollista selvitä muutamalla tikillä tai hyvällä tuurilla kokonaan ilman. Että siinä mielessä ehdottomasti parempi vaihtoehto. Toki sitten on se kipu ja se työ mitä joutuu tekee. Mutta oon sitä mieltä että jos on kova pelko niin sektio on hyvä sellaiselle. Mua pelotti aiemmin ihan kamalasti, mutta kun tutustuin paremmin siihen miten alatiesynnytys etenee yms riskeihin, niin ei se enää pelota niin paljon, enkä ihan huvikseni halua leikkauttaa mahani auki, jos sen voi välttää. Kaverini on neuvolassa töissä ja on myös alakautta synnyttänyt episiotomialla, kehui kuinka olisi voinut lähteä hyvin kotiin heti synnytyksen jälkeen, kun oli niin hyvä olo. Rauhoitteli myös että ne repeämiset yms on todella harvinaisia, n. 1%, sektiossa saa varman leikkaushaavan.

Vierailija
58/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä ihmettelen miksi politikot huutaa ihmisiä synnytystalkoisiin, uutisissa kauhistellaan laskevia synnytyslukuja ja kuitenkaan ei tehdä mitään toimenpiteitä synnytysten lisäämiseksi. Miksi ei anneta sektiota niitä haluaville, lahjasoluhoitoja lapsettomuudesta kärsiville, hedelmöityshoitoja itsellisille naisille ja kohdunvuokrausta lailliseksi. Jos jokainen syntyvä lapsi tarvitaan rakentamaan tulevaisuuden Suomea, niin nyt täytyy tehdä toimenpiteitä niiden lapsien syntymisen eteen.

Sektioita tehdään niitä haluaville, mutta ensin punnitaan lääketieteelliset hyödyt ja haitat. Lahjamunasoluja ei ole tuosta vain saatavilla, koska lahjoittaminen on raskasta ja halukkaita siihen vähän. Siittiöitä saa helpommin. Lapsettomuus ei aina liity sukusolujen saatavuuteen, ja muutenkin hedelmöityshoidot on kalliita ja raskaita. Niitä kyllä tehdään ihan julkisella puolella, ei se ole ongelma. Kohdun vuokraus ei ole mikään yksinkertainen juttu. Ei ole monia halukkaita, ja tulee mukaan ihmiskaupan riskit, vastuukysymykset sun muut. Ei näitä asioita voi tuosta vain taikoa kaikille lapsia haluaville.

Oleellisin asia mikä heikentää syntyvyyttä Suomessa on taloudellinen epävakaus. Aktiivimallit sun muut pitäisi perua ja tukea työllisyyttä ja peruspalveluja.

Vierailija
59/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tehtiin lääketieteellisestä syystä sektio, joka ei mennyt 100% hyvin, johtuen anestesialääkärin tunaroinnista sekä em. lääketieteellisestä syystä.

Lapsi on kuitenkin terve ja toivuin nopeasti. Kuten myös kaikki muut tuntemani 2010-luvulla sektion kokeneet.

Jos tekisin toisen lapsen, tekisin kaikkeni sen eteen, että saisin sektion.

Mielestäni sektiota haluavien hakeutuminen yksityissairaalaan olisi väärä tie. Yhteiskunnan pitäisi tulla tässä asiassa vastaan ja mahdollistaa sektio kaikille halukkaille syntyvyyden parantamiseksi.

Miten sektio parantaa syntyvyyttä?  Sehän ei ole (luuloista huolimatta) helppo, kivuton ja nopea "tapa" synnyttää.  Se on iso leikkaus ja paraneminen voi olla todella hankalaa ja pitkäkestoista ja kuten sanottu raskaus aiheuttaa kroppaan ja myös siihen ns. piukeaan alapäähän merkittäviä muutoksia joka tapauksessa.  Jos haluaa erikoisesti varjella kroppaansa, niin ei sitten synnytä. 

Voisin kuvitella, että jos näitä leikkauksia saisi yksityissairaalassa mikä nippu sopimuksia synnyttävän äidin on allekirjoitettava. Luovuttava kaikista hoitovirhevaatimuksista mahdollisien kompikaatioiden varalta... se nimittäin ei ole hoitovirhe, että haava on hirvittävän kipeä.... Sehän tässä provossa lieneekin pointti, että saa rahalla "kivuttoman ja helpon ja intiimin synnytyksen".  Sellaista ei saa rahallakaan.

Provohan tämä kuitenkin on. 

Vierailija
60/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jumalauta naiset on aikojen alusta synnyttäneet alakautta. Ei se nyt mikään maailman ihmeellisin asia ole. Joka jumalan rotta, koira ja apinakin synnyttää. Sairaalassa synnytetään siksi, että JOS tulee ongelmia, saadaan lapsi nopeasti pois. Ei tästä nyt kuitenkaan mitään vetskarisysteemiä voi tehdä, etenkin kun sektion haitat on yleisesti tiedossa. Ehdottomasti suurin osa alatiesynnytyksistä menee tavalliseen tapaan, ilman isompia ongelmia ja äiti ja lapsi toipuu hyvin ja pääsee aloittamaan arkea normaalisti. Elimistö unohtaa synnytysviavat nopeasti ja normaalisti äiti alkaa keskittyä vastasyntyneen tarpeisiin eikä marise synnytyskokemuksensa epätäydelisyyttä tai vaginan tulevaisuutta. Harmi, kun synnytystarinaterroristit pääsee luomaan turhaa kauhua ja kaaosta ihmisten keskuuteen.

Välillä pitäisi taas tulla sota ja nälänhätä, niin loppuisi turhat marinat.