Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei Suomessa ole sektiopalvelua tarjoavaa yksityissairaalaa?

Vierailija
27.09.2018 |

Tietääkö joku tarkemmin aiheesta? Voisin kuvitella, että Venäjältäkin olisi tulossa porukkaa kunhan asiaa tehokkaasti siellä mainostettaisiin.

Minulle raha ei ole kynnyskysymys, lähinnä rasittaa ajatus siitä, että pitäisi matkustaa ulkomaille raskauden loppuvaiheessa. Pidän suomalaista (yksityistä) terveydenhuoltopuolta todella laadukkaana.

Minulla ei varmasti ole lääketieteellisiä perusteita sektiolle enkä halua nöyristellä ja valehdella pelkopolilla.

Omat syyni haluuni sektion suhteen ovat näitä turhamaisia eli en halua kätilöiden töllistelevän alapäätäni enkä halua ottaa riskiä mahdollisista alapään vaurioitumisista. Mieluummin otan riskin mahdollisista sektioon liittyvistä komplikaatioista. Ja kyllä, olen perehtynyt asiaan huolella.

Toivon, että saan asiallisia vastauksia (eli ole hyvä ja avaa oma ketjusi, mikäli haluat kyseenalaistaa valintaani oman kehoni suhteen).

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektion jälkeen on kyllä kipeä, ei pääse sängystä ylös, tarviaa apua vessaan ja suihkuun, vauvan hoitoon jne. Näin, vaikka miullakin oli käytössä kipupumppu ja vahvat kipulääkkeet. Miulla siis takana kaks kiireellistä sektiota pysähtyneen synnytyksen takia.

Vierailija
62/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä aivan naurettavaa miten Suomessa tuo suunnitellun sektion haluaminen on tabu!

Aasiassa varakkaat ihmiset tekevät lähes aina sektiona yksityisellä. Esim. Thaimaassa 90% on sektioita korkeatasoisissa yksityissairaaloissa. Jos on rahaa maksaa todellakin pitää saada valita. Ja puhutaan totta kai kymmenistä tuhansista euroista.

Ja tuo huonompi immuniteetti -tarinointi on aivan soopaa. Jenkeissä olen tavannut monta korkean tason gynekologia jotka nauroivat koko uskomukselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion itse (toivottavasti) synnyttää muutaman kuukauden päästä alateitse, mutta en ymmärrä monia tähän ketjuun vastanneita. Ap:ta syytetään itsekkääksi ja koitetaan käännyttää. Täällä ei näköjään ymmärretä, että kaikille tuollainen kymppitonni ei ole mikään maata mullistava summa maksaa. Tai edes minkäänlainen merkittävä tekijä tässä, jos ap sillä saa haluamansa sektion ilman että asiaa täytyy sen kummemmin perustella yhtään kelleen tai nähdä vaivaa käydä siellä sun täällä keskustelemassa peloista. Se voi olla monelle kymppitonnin arvoista, ettei asiasta tarvitse koko raskauden aikana huolehtia ollenkaan, vaan se on alusta asti selvä. Minusta siinä ei ole mitään itsekästä haluta sektio, kun sen vielä omasta pussistaan maksaa!

Vierailija
64/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopassa kaikki prinsessatkin synnyttävät alakautta ja lähtevät muutaman tunnin päästä kotiin.

Vierailija
65/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jumalauta naiset on aikojen alusta synnyttäneet alakautta. Ei se nyt mikään maailman ihmeellisin asia ole. Joka jumalan rotta, koira ja apinakin synnyttää. Sairaalassa synnytetään siksi, että JOS tulee ongelmia, saadaan lapsi nopeasti pois. Ei tästä nyt kuitenkaan mitään vetskarisysteemiä voi tehdä, etenkin kun sektion haitat on yleisesti tiedossa. Ehdottomasti suurin osa alatiesynnytyksistä menee tavalliseen tapaan, ilman isompia ongelmia ja äiti ja lapsi toipuu hyvin ja pääsee aloittamaan arkea normaalisti. Elimistö unohtaa synnytysviavat nopeasti ja normaalisti äiti alkaa keskittyä vastasyntyneen tarpeisiin eikä marise synnytyskokemuksensa epätäydelisyyttä tai vaginan tulevaisuutta. Harmi, kun synnytystarinaterroristit pääsee luomaan turhaa kauhua ja kaaosta ihmisten keskuuteen.

Välillä pitäisi taas tulla sota ja nälänhätä, niin loppuisi turhat marinat.

Muuten hyvä mutta älä manaile sotaa ja nälänhätää :/ Kyllä osa ihmisistä on herkkiä ja mua on ainakin järkyttänyt ne jotkut synnytystarinat joista oon saanut lukea. Onneksi sain myöhemmin kuulla sekä ammattilaisilta että alakautta synnyttäneiltä että ne on tosiaan todella harvinaisia tapauksia, jossa kaikki menee pieleen, niin pelkoni lieveni. Edelleen pelkään mutta kyllä haluan synnyttää alakautta, jos ei ole mitään esteitä sille.

Vierailija
66/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion itse (toivottavasti) synnyttää muutaman kuukauden päästä alateitse, mutta en ymmärrä monia tähän ketjuun vastanneita. Ap:ta syytetään itsekkääksi ja koitetaan käännyttää. Täällä ei näköjään ymmärretä, että kaikille tuollainen kymppitonni ei ole mikään maata mullistava summa maksaa. Tai edes minkäänlainen merkittävä tekijä tässä, jos ap sillä saa haluamansa sektion ilman että asiaa täytyy sen kummemmin perustella yhtään kelleen tai nähdä vaivaa käydä siellä sun täällä keskustelemassa peloista. Se voi olla monelle kymppitonnin arvoista, ettei asiasta tarvitse koko raskauden aikana huolehtia ollenkaan, vaan se on alusta asti selvä. Minusta siinä ei ole mitään itsekästä haluta sektio, kun sen vielä omasta pussistaan maksaa!

Olen täysin samaa mieltä.

Analogiana voisin sanoa että kyllähän häistäkin maksetaan maltaita kun se on "kerran elämässä" vaikka voisi tehdä halvallakin.

Luulisi että oman lapsen syntyminen parhaalla tavalla ja juuri silloin kun on sovittu olisi sen tason juttu että siitä on OK maksaa jos on rahaa.

Vierailija
67/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On harhakuvitelma, että yksityissairaalassa saa sektion automaattisesti. Kyllä siellä käydään läpi kaikki riskit ja pelot. Mukana on lääkärin ja kätilön lisäksi psykologi.

Vierailija
68/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti ei ole kysyntää tarpeeksi, muutenhan sellainen olisi.

Juuri näin. Tästä oli vähän aikaa sitten juttua. Sektiovalmius merkitsee sairaalalle merkittävää panostusta henkilöstöön, pitää täyttää tietyt vaatimukset 24/7 toimintavalmiuden suhteen ja se käy kalliiksi kun tarvitaan monenlaisia lääkäreitä ja hoitajia. Varmasti heti kun sektioista näyttää tulevan kannattavaa liiketoimintaa, ne otetaan mukaan tarjottaviin palveluihin.

Olisko sittenkin niin, että suomalainen äiti haluaa saada julkiselta yksityistason palvelut? 

Vierailija
69/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On harhakuvitelma, että yksityissairaalassa saa sektion automaattisesti. Kyllä siellä käydään läpi kaikki riskit ja pelot. Mukana on lääkärin ja kätilön lisäksi psykologi.

Onko sinulla asiasta kokemusta? Sen uskon, että riskit kerrotaan, ja syytä onkin, aivan kuten minkä tahansa toimenpiteen kohdalla. Saatetaan äidiltä kysyäkin, miksi haluaa sektion. En jaksa kuitenkaan uskoa, että yksityisen sektion saaminen vaatisi kummempia perusteluja, pelkokeskusteluja yms.

Vierailija
70/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän ja kunnioitan ihmisten erilaisia ajatuksia yleensä, mutta en ymmärrä aina, miksi vertailukohdaksi otetaan toisesta se pahin mahdollinen. "Joku ronkkii ilman lupaa mun alapäätä." Päiväkausia valvominen ja alapään pilalle meneminen." Eli siis oletetaan, että siitä mitä vastustan tapahtuisi pahin skenaario, mutta omasta valinnastani toteutuu paras ja helpoin skenaario.

Vierailija
71/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh mitä hintoja! Siis tottakai osaaminen maksaa mutta silti! 58 000 joku ruokatorven leikkaus syövän takia.... Toimiiko tuo siis sillä tavalla, että tuolta saa huomattavasti nopeammin hoidon kun julkisella vai mikä saa ihmiset maksamaan noin isoja summia?

Mitä sinä sitten luulit sen oikeasti maksavan? Sen mitättömän summan, jonka itse maksat julkisen puolen palveluista?

Vierailija
72/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän ja kunnioitan ihmisten erilaisia ajatuksia yleensä, mutta en ymmärrä aina, miksi vertailukohdaksi otetaan toisesta se pahin mahdollinen. "Joku ronkkii ilman lupaa mun alapäätä." Päiväkausia valvominen ja alapään pilalle meneminen." Eli siis oletetaan, että siitä mitä vastustan tapahtuisi pahin skenaario, mutta omasta valinnastani toteutuu paras ja helpoin skenaario.

Periaatteessa samaa mieltä, mutta minusta tähän keskusteluun täysin epäolennainen asia. Luulisi tosiaan, että itse maksettuna yksityisen sektion jossakin saisi, eikä siinä tarvi perustella sitä ettei halua tiettyjä riskejä ottaa, tai ei halua asiasta neuvotella julkisella. Aivan sama tässä, että miten nainen on päätynyt haluamaan sektion ja minkälaista vertailua on mielessään tehnyt.

Vierailija
73/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektiolasten immuniteetti häiriintyy ja mm. leukemiariski on isompi. Samoin äidin kuolemanriski on isompi ja toipuminen ja imetyksen aloittaminen hitaampaa ja vaikeampaa. Näitä on rahallakaan vaikea kompensoida. Ehkä voisit mieluummin jutella etukäteen näistä peloistasi ja haasteistasi ja toivoa näitä asioita huomioitavan synnytyksessä.

Toisaalta noin 30% lapsista saa alatiesynnytyksessä jonkinasteisen neurologisen vamman. Rahala on hankala kompensoida sitä, että vauva juuttuu synnytyskanavaan ja hapenpuute tuhoaa aivot. Näitä vauvoja syntyy vuosittain 6- 10 kpl ja jokaisessa todetaan, että "normaali synnytyskomplikaatio".

Vierailija
74/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla vaikka siksi, että sen järjestäminen mihin tahansa sairaalaan ei ole ihan niin yksinkertaista. Henkilöstöä tarvitaan valtavasti - anestesialääkäri, anestesiahoitaja, useampi sairaanhoitaja hoitamaan äitiä ja kätilöitä vauvan hoitoon. Kuka uskaltaa mennä sektioon johonkin klinikalle, jossa ei ole varauduttu hätätilanteisiin? Mitä jos äiti alkaa yhtäkkiä vuotaa kesken suunnitellun sektion? Saa sydänpysähdyksen? Tai anafylaktisen shokin puudutteesta? Massiivisen veritulpan? Entä jos vauva syntyy yllättäen huonovointisena?

Ei ihan riitä, että paikalla on joku lääkäri joka osaa ottaa vauvan pihalle. Ympärille tarvitaan vähän muutakin, nämä tilanteet on sellaisia että kiirus tulee ja hengenlähtö enemmän kuin todennäköistä jos pitää lähteä ambulanssikyydillä siirtymään toiseen sairaalaan jossa on valmiudet tehohoitoon. Myös vastasyntyneiden tehohoito on löydyttävä samasta rakennuksesta. Niinkin yksinkertainen pulju kuin verikeskus (ja sitä myötä sitten labrakin) on myös oltava juuri näiden vuototapausten takia, että jääplasmaa/punasoluja saadaan pumpattua heti eikä tunnin päästä. Sektio on massiivinen operaatio, ei mikään pieni päiväkirurginen toimenpide joka käydään hoitamassa pois päiväjärjestyksestä Stockmannin spa-osastolla, jonka jälkeen lähdetään siitä sitten vauva kainalossa jatkamaan joululahjaostoksia. Tiivistettynä voisi sanoa, että aika hemmetin monta rahakasta mammaa siihen vaaditaan, että joku pistää pystyyn tämän tasoisen yksityissairaalan.

Vierailija
75/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa samaa mieltä, mutta minusta tähän keskusteluun täysin epäolennainen asia. Luulisi tosiaan, että itse maksettuna yksityisen sektion jossakin saisi, eikä siinä tarvi perustella sitä ettei halua tiettyjä riskejä ottaa, tai ei halua asiasta neuvotella julkisella. Aivan sama tässä, että miten nainen on päätynyt haluamaan sektion ja minkälaista vertailua on mielessään tehnyt.

Totta, ap:n kysymyksessä ei oleellista, mutta sille raiteelle osa keskustelijoita heti lähti ja keskustelun lukeminen alkoi ärsyttää.

Mä taas toisaalta kaipaisin synnytyskoteja, kätilöjohtoisesti kodinomaisessa ympäristössä sairaalan sijaan. Jo sairaalaan meno saattaa vaikeuttaa synnytystä, koska alkukantaiset vaistot lyö synnytyksen seis, kun olosuhteet ei tunnu turvallisilta.

Toivon siis oikeastaan vastakkaista asiaa kuin ap, mutta siis laajemmassa kuvassa Suomessa on yksi synnytysputki, johon kaikkien on sovittava. Hieman muutosta on havaittavissa kyllä, joten ehkä minun lasteni saadessa lapsia, asiaan voi enemmän vaikuttaa. (Mun lapset on kyllä poikia, mutta mistäs sitä enää tietää, mitä täällä tulee tapahtumaan.)

Vierailija
76/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

[wuote]

Mä taas toisaalta kaipaisin synnytyskoteja, kätilöjohtoisesti kodinomaisessa ympäristössä sairaalan sijaan. Jo sairaalaan meno saattaa vaikeuttaa synnytystä, koska alkukantaiset vaistot lyö synnytyksen seis, kun olosuhteet ei tunnu turvallisilta.[/quote]

Jaa. Minusta taas olosuhteet tuntuivat synnyttäessäni turvallisilta juuri siksi että muutaman askelen päässä oli valmiina erikoislääkäri, leikkaussali ja vastasyntyneiden teho-osasto.

Vierailija
77/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä alapäätäkin sorkitaan kun sieltä otetaan sitä p*llulimaa lapseen levitettäväksi. Lapsi kun ei saa sektiossa niitä alapään hyviä bakteereja, jotka auttaa parempaan immuunipuolustukseen.

Vierailija
78/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoleikkaus ei koskaan ole vaaraton. Ja sektio on ISO avoleikkaus.

Vierailija
79/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti ei ole kysyntää tarpeeksi, muutenhan sellainen olisi.

Tämä on se syy, vaikka se alapeukutuksista päätellen monia harmittaa. Suomessa yksityinen sairaanhoito muutenkin ohjaa potilaan julkiselle heti kun tila todetaan vähänkin vakavammaksi. Ei ole tarpeeksi maksukykyisiä jos mennään kaikkein yleisimpien palvelutarpeiden ulkopuolelle. Joku yksittäinen yksityinen syöpäsairaala ja urheiluvammaklinikka on, mutta se on siinä se.

Vierailija
80/103 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla vaikka siksi, että sen järjestäminen mihin tahansa sairaalaan ei ole ihan niin yksinkertaista. Henkilöstöä tarvitaan valtavasti - anestesialääkäri, anestesiahoitaja, useampi sairaanhoitaja hoitamaan äitiä ja kätilöitä vauvan hoitoon. Kuka uskaltaa mennä sektioon johonkin klinikalle, jossa ei ole varauduttu hätätilanteisiin? Mitä jos äiti alkaa yhtäkkiä vuotaa kesken suunnitellun sektion? Saa sydänpysähdyksen? Tai anafylaktisen shokin puudutteesta? Massiivisen veritulpan? Entä jos vauva syntyy yllättäen huonovointisena?

Ei ihan riitä, että paikalla on joku lääkäri joka osaa ottaa vauvan pihalle. Ympärille tarvitaan vähän muutakin, nämä tilanteet on sellaisia että kiirus tulee ja hengenlähtö enemmän kuin todennäköistä jos pitää lähteä ambulanssikyydillä siirtymään toiseen sairaalaan jossa on valmiudet tehohoitoon. Myös vastasyntyneiden tehohoito on löydyttävä samasta rakennuksesta. Niinkin yksinkertainen pulju kuin verikeskus (ja sitä myötä sitten labrakin) on myös oltava juuri näiden vuototapausten takia, että jääplasmaa/punasoluja saadaan pumpattua heti eikä tunnin päästä. Sektio on massiivinen operaatio, ei mikään pieni päiväkirurginen toimenpide joka käydään hoitamassa pois päiväjärjestyksestä Stockmannin spa-osastolla, jonka jälkeen lähdetään siitä sitten vauva kainalossa jatkamaan joululahjaostoksia. Tiivistettynä voisi sanoa, että aika hemmetin monta rahakasta mammaa siihen vaaditaan, että joku pistää pystyyn tämän tasoisen yksityissairaalan.

Minulla oli normaalisti edennyt raskaus, mutta jouduin sektioon liian kapean lantion vuoksi. Olen terve, ja sektion piti mennä hyvin. Mutta vauva joutui suoraan leikkaussalista vastasyntyneiden teholle ja minä aikuisten teholle. Oltaisiin molemmat kuoltu, jos näitä ei olisi ollut samassa talossa saatavilla.

Mutta sinänsä yksityinen synnytys on hyvä idea. Se vain pitäisi toteuttaa niin, että yksityinen synnytyssairaala toimisi samoissa tiloissa kuin julkinen synnytyssairaala. Suunnitellut sektiot tehdään julkisella virka-aikaan. Yksityinen sairaala voisi vuokrata julkisen puolen synnytyssairaalasta vaikkapa yhtä leikkaussalia ilta-aikaan yksityisesti hoidettavia suunniteltuja sektioita varten. Tällöin samassa talossa olisi ne teho-osastot ja veri-keskukset ym. Toinen kysymys sitten on, että kenen lääkärin etiikka antaisi myöden leikata tuollaisella idealla, koska ilman lääketieteellistä syytä tehdyt sektiot ei ole lääkärietiikan mukaisia Suomessa (huom. pelko on lääketieteellinen syy).