Kerro perusteluja ja arvojasi siitä miksi työttömän pitäisi heilutella lapiota ja kerätä risuja työttömyyspäivärahalla, joka kuuluu hänelle?
Työstä pitää maksaa palkka. Työttömyyspäivärahaan ei sisälly mitään velvoitetta heilutella lapiota muiden mieliksi.
Kommentit (119)
Sinulla on lapsi-> oikeus lapsilisään
Olet työtön -> oikeus työttömyyspäivärahaan
Niin kauan kun lapsilisää maksetaan ihan kaikista lapsista (vanhempien tulotasosta riippumatta) niin just niin kauan työttömyyspäivärahan maksuun riittää myös se, että on työtön. Ilman mitään kommervenkkeja.
Otakaa rahat ottakaa rahat kirjoitti:
Minäpä vaadin markkinatalouden hengessä työttömältä päiväkirjaa tekemisistään niin voisin lukea että miten minun rahoillani on loisittu.
Minusta tuo on rosvoamista.
Haluatko todella lukea känneistäni, krapuloistani ja panoistani? Mukana myös aitoa elämän tuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään näistä "kapitalisteista" ja yksityisyrittäjistä ei sitten pidä millään lailla ongelmallisena sitä että vuosia (vuosikymmeniä?) maksetut työttömuusvakuutusmaksut käytännössä varastetaan maksajalta jos tämä joutuu työttömäksi?
Miten niin varastetaan? Sinnehän ne työttömyysvakuutusrahat menevät samaan Moolokin nieluun kuin muutkin verorahat. Onko tämä nyt sitten valtion harrastamaa varastamista, vai mitä.
Mutta saadaanhan niillä rahoilla (toivottavasti) jotain hyvääkin aikaiseksi, kuten koulutus, terveydenhoito ja sitten tosiaan ne työttömyysrahat niille, jotka niitä tosiaan tarvitsevat. Itse en yrittäjänä pääsisi työttömyysturvan piiriin, jos nyt jostain syystä esimerkiksi tekisin konkurssin. Eli itselleni työttömyys ei olisi mikään vaihtoehto. Mutta maksan kyllä veroni ja tt-maksuni ihan mielellään.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Voisin mennä risusavottaan tai ulkoiluttamaan vanhuksia, mutta vapaaehtoisesti, jonkun järjestön kautta. En leimattuna orjana.
Kun aikoinaan jouduin käymään nuorten kuntouttavasta työtoiminnassa 2000-luvun alussa niin aika moni oli päihtyneenä töissä.
Oli rauhoittavien napsijoita ja alkoholiakin oli takin taskussa. Sitten oli pilvenpolttajiakin.
Sellaisia lyttyynlyötyjä ihmisiä haravoimassa lehtikasoja. Tunnelma oli silti rento ja ihan mukavakin ja lopuksi grillattiin makkaraakin.
Ei se ihan minua varten tuntunut olevan kun tunsin että minulla olisi työelämälle tarjottavaa, mutta niissä piireissä minulla meni parisen vuotta kunnes sitten tajusin ettei kuntouttavasta työtoiminnasta pääse pois ellei kouluttaudu uudestaan. Kyllä nuo kuntouttavat voi pahasti loukuttaa ihmisiä ja tekevät ihmisille heikon itsetunnon ja vaarana tosiaan on että tutustuu päihteisiin tai niiden naukkailusta tulee tapa.
Itse varoisin hirveästi tutustumasta laitapuolen työttömiin jotka ovat joutuneet tukihelvettiin vuosikymmeniksi.
Sairas maa kun orjuuttaa ihmisiä ja ei tarjoa töitä. Oikeastaan kuka tahansa epäonninen voi joutua tuohon pyörään ja sieltä ei helpolla pääse ulos.
Vierailija kirjoitti:
Sossut hiljaa kirjoitti:
Minun mielestä minun ei pitäisi maksella muille rahaa kun haluan itselleni rahaa ja paljon enkä muille.
Olen kitsas ja en halua antaa rahaa käytännössäkään.
Te elätte minun rahoilla ja lapsennekin loisii minun verorahoilla.
Tämän arvon takana seisoo monia ihmisiä. Me kannatamme kapitalismia.
Näyttäisi sille että sinä kannatat kommunismia mutta kuvittelet sen olevan kapitalismia.
Kapitalismissa maksetaan aina työstä palkka ja orjatyötä ei hyväksytä.
Suomessa oikeisto ajaa sosialismia Suomeen. Se ei ole kapitalismia nähnytkään.
Tämä on kyllä totisen tosi. Suomessa ei ole järkeviä puolueita. Jopa kokoomus ajaa kommunismia.
Hyvinvointivaltioissa on selvät tuet työttömille ja sosiaalitapauksille ja sitten töitä ja ostovoimaiset palkat.
Meillä ei oikein ole näistä mitään. Myös julkisivut alkavat näyttää ihan venäjäiseltä. Maalit rappautuu ja viheralueet ränsistyy...
Ei vaan ole varaa ylläpitää siisteyttä. Jos ei ole varaa niin sitten ei ole töitäkään. Tämä pitäisi olla harvinaisen selvää pässin sisäfilettä kaikille.
Taloutta ei mitenkään nosteta sillä että työttömät tekevät maalaustöitä ja puutarhurien hommia puolipalkalla. Se ei auta yhtään mihinkään ja se on kommunismia.
Eli verotusta on vain kiristettävä. Nyt rikkaiden pitäisi myös osallistua talkoisiin, kun köyhiltä on jo leikattu ja moni elää tukien varassa köyhyysrajoilla.
Katse pitää kohdistaa niihin joilla on pihassa useampia autoja.
Vierailija kirjoitti:
Otakaa rahat ottakaa rahat kirjoitti:
Minäpä vaadin markkinatalouden hengessä työttömältä päiväkirjaa tekemisistään niin voisin lukea että miten minun rahoillani on loisittu.
Minusta tuo on rosvoamista.
Haluatko todella lukea känneistäni, krapuloistani ja panoistani? Mukana myös aitoa elämän tuskaa.
Sillä rahalla minkä olet minulta loisinut niin haluan nähdä ihan youtube-päiväkirjavideon.
Voin kiehua raivoissani siitä mihin rahani oikein menee. Hyi helvetti miten halveksin kaikkia loisia jotka vievät MINUN RAHANI.
TAJUATTEKO TE JOTKA LUETTE TÄTÄ ETTÄ NE ON MINUN RAHOJA?
Oma isäni oli pappi ja sukuni on valkoisten puolelta.
Sen verran täytyy todeta että köyhä aines on aina ollut laiskaa ja muilta varastavaa.
Siksi aikoinaan köyhille tarjottiin renkien ja piikojen työtä.
Työ ei ollut kummoista mutta ei usein köyhä ja laiska ole myöskään viitseliäs itseään sivistämään.
Ruoka tarjottiin kun tupa siivottiin. Sormien läpi katsottiin sopivasti syntistä elämää, kun eivät osanneet myöskään pitää himojaan kurissa syntiset.
Tätä se on aina ollut mutta tarkan kontrollin alla kuitenkin ja kirkossa on kaikki aina käyneet puhdistautumassa.
Nyt tilanne on se että rahaa annetaan köyhille vastiikkettomasti ja syntiset elostelee miten sattuu ja lapsia syntyy aviottomiin perheisiin. Tämä on käytännössä sietämätöntä sodomaa ja gomorraa tällä hetkellä ympäri Suomea. Homot ja elostelijat hyppivät silmille.
Suomesta puuttuu tällä hetkellä Elias Simojoen henkisiä henkisiä johtajia jotka johtaisivat kansan Israelin tapaiseen yhteen liittoon. Sanoisin että kansa on täysin hajalla ja täynnä punavihreää sekasortoa.
Toivottavasti Jumala siunaa Suomea lähiaikoina.
Milloin te muuten olette viimeksi käyneet kirkossa. Suomalaisuus on luterilaisuutta puhtaimmillaan. Ja työtä tekevän on kivulla leipänsä ansaitseva.
Piiat ja rengit järjestykseen kirjoitti:
Sen verran täytyy todeta että köyhä aines on aina ollut laiskaa ja muilta varastavaa.
Työ ei ollut kummoista mutta ei usein köyhä ja laiska ole myöskään viitseliäs itseään sivistämään.
Ruoka tarjottiin kun tupa siivottiin. Sormien läpi katsottiin sopivasti syntistä elämää, kun eivät osanneet myöskään pitää himojaan kurissa syntiset.
Tätä se on aina ollut mutta tarkan kontrollin alla kuitenkin ja kirkossa on kaikki aina käyneet puhdistautumassa.
Nyt tilanne on se että rahaa annetaan köyhille vastiikkettomasti ja syntiset elostelee miten sattuu ja lapsia syntyy aviottomiin perheisiin. Tämä on käytännössä sietämätöntä sodomaa ja gomorraa tällä hetkellä ympäri Suomea. Homot ja elostelijat hyppivät silmille.
Suomesta puuttuu tällä hetkellä Elias Simojoen henkisiä henkisiä johtajia jotka johtaisivat kansan Israelin tapaiseen yhteen liittoon. Sanoisin että kansa on täysin hajalla ja täynnä punavihreää sekasortoa.
Milloin te muuten olette viimeksi käyneet kirkossa. Suomalaisuus on luterilaisuutta puhtaimmillaan. Ja työtä tekevän on kivulla leipänsä ansaitseva.
Kato! Mitä Niikon Mika muuta?
Valtio voisi oikeasti alkaa luomaan kuntouttavia tai kokoaikaisia työpaikkoja kohtuu palkalla. Itse sisäistän täysin sen ettei maailmassa mikään ole eikä pidäkään olla ilmaista, vaikkei toisaalta ketään voi rangaista sairaana olemisesta tai työhön kelpaamattomuudestakaan.
Vierailija kirjoitti:
Valtio voisi oikeasti alkaa luomaan kuntouttavia tai kokoaikaisia työpaikkoja kohtuu palkalla. Itse sisäistän täysin sen ettei maailmassa mikään ole eikä pidäkään olla ilmaista, vaikkei toisaalta ketään voi rangaista sairaana olemisesta tai työhön kelpaamattomuudestakaan.
Mutta nyt niin tehdään ja syy on äärimmäinen utilitarismi, jonka primus motorina on sosiaalidarwinismi - joka taas puolestaan saa pontensa kilpailusta ja globalisaatiosta.
Totta. Voisi olla semmoinen kiertävä systeemi että ollaan puoli vuotta töissä ja sitten taas päivärahalla pari vuotta, riittäisi kaikille töitä vuorotellen :)
nyt vaihteeksi voitaisi tehdä niin että kiristetään köyhien verotusta vielä 48% niin oppivat olemaan hiljaa ja tyytymään vähään. Jos ei laulu muutu niin sitten kiristetään vielä 20%.
Kyllä minä haluan ihan uuden auton vanhojen kokoelmiin ja ylimääräisiä lomia etelään.
Jos vihdoinkin niin päin että pääsisi nauttimaan työstään.
Nythän pitää köyhiä elättää vaikka samalla rahalla saisi uusia televisioita ostaa joka kuukausi uuden.
_Keskustelua pitäisi mieluummin käydä siitä että tuet ovat liian matalia ja verotusta on korotettava ja tukia korotettava.
Siitä tässä pitäisi keskustella ja tuollaiset ilmaistyöt ovat täysin naurettava ajatus. Niillä ei taloutta saada nousuun mitenkään.
Katse kannattaa kohdistaa rikkaisiin. Rikkaat ulos maasta tai sitten maksatte.
Mitään leikkauksia ei enää tule vaan rahaa tullaan ottamaan rikkailta köyhille. Tässä on se resepti.
kuntouttava varotus. kirjoitti:
Kun aikoinaan jouduin käymään nuorten kuntouttavasta työtoiminnassa 2000-luvun alussa niin aika moni oli päihtyneenä töissä.
Oli rauhoittavien napsijoita ja alkoholiakin oli takin taskussa. Sitten oli pilvenpolttajiakin.
Sellaisia lyttyynlyötyjä ihmisiä haravoimassa lehtikasoja. Tunnelma oli silti rento ja ihan mukavakin ja lopuksi grillattiin makkaraakin.
Ei se ihan minua varten tuntunut olevan kun tunsin että minulla olisi työelämälle tarjottavaa, mutta niissä piireissä minulla meni parisen vuotta kunnes sitten tajusin ettei kuntouttavasta työtoiminnasta pääse pois ellei kouluttaudu uudestaan. Kyllä nuo kuntouttavat voi pahasti loukuttaa ihmisiä ja tekevät ihmisille heikon itsetunnon ja vaarana tosiaan on että tutustuu päihteisiin tai niiden naukkailusta tulee tapa.
Itse varoisin hirveästi tutustumasta laitapuolen työttömiin jotka ovat joutuneet tukihelvettiin vuosikymmeniksi.
Sairas maa kun orjuuttaa ihmisiä ja ei tarjoa töitä. Oikeastaan kuka tahansa epäonninen voi joutua tuohon pyörään ja sieltä ei helpolla pääse ulos.
Näissä kuntouttavissa on kyllä vähän eroja. Itselläni on alle vuoden sisältä kokemus. Riippuu mihin paikkaan menee, isommissa kaupungeissa on selkeästi tiedossa paikka, jonne menevät entiset päihderiippuvaiset tai jopa nykyiset sellaiset.
Sitten on toisia paikkoja, jonne herkemmin menevät sellaiset, joilla ei ole mitään muita ongelmia kuin ehkä mielenterveystaustaa, yksinäisyyttä ja se työttömyys. Kai molempia tarvitaan tietyin määrin, mutta sillä ei saisi korvata työtä, tekemisen pitäisi olla järkevää eikä täysin työkykyisiä sinne pitäisi laittaa.
Piiat ja rengit järjestykseen kirjoitti:
Fasisti jumalan armosta vai?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te palkasta, lomista ja muista eduista melskaavat miettineet ollenkaan, että työttömällä on joku syy, että hän on työtön? Hänellä ei tällöin varmaankaan ole osaamista ja taitoja, joista joku olisi valmis maksamaan. Ettehän itsekään tilaisi teille kotiin siivoajaa tai putkimiestä, joka ei osaisi työtehtäviään, v*ttuilisi teille maksajana kaikesta ja lopulta ei vain yhtenä päivänä ilmestyisi hommiinsa? Miksi siis meuhkaatte siitä, että yhteiskunnan, päättäjien ja yritysten vika, ettei jokaiselle ole työtä? Kyllä se on enemmän yksilön vika.
Jokainen työssäkävijä tekee jotain elantonsa eteen. Hän tekee töitä. Miksi osa kansasta olisi vapautettu tästä velvoitteesta ja he voisivat elää sillä mystisellä "yhteiskunnan rahalla", joka siis oikeasti on ihan tasantarkkaan niiden työssäkäyvien veronmaksajien ja veronmaksajia työllistävien yritysten verotuloja valtiolle ja kunnille? Miksi heillä ei olisi mitään velvoitetta oman elantonsa eteen? Sen takia, että heiltä puuttuu työntekijältä vaadittuja ominaisuuksia? Nyt mietitty malli vaatii ihmiseltä aika vähän: työt ovat ns. ekstraa, joita ei muuten kukaan suorittaisi ja sen vuoksi niistä maksetaankin vain välttämätöntä korvausta. Tällä saadaan kuitenkin aikaan yhteiskunnalista hyvää, sitä yhteiskunnallista rahaa vastaan. Jos kiinnostaa marista lomista ja eduista, on työtön hyvä ja etsii sellaisen työnantajan, joka on valmis maksamaan hänen työpanoksestaan. Niin muutkin tekevät.
Kyllä, tiedän tasan tarkkaan miksi minua ei palkata! Koska käteni meni tohjoksi (olkapää ja ranne)kun liukastuin jäisellä tiellä (niin ja kaupunkihan säästää hiekoituksista eikä tietä ollut hiekoitettu). Siitä jäi pitkäaikainen riesa, tätä ennen en koskaan ollut työtä vailla. Ikävä kyllä ammattini (kuten todella moni muukin ammatti) vaatii kaksi hyvin toimivaa kättä ja minulla ei ole kuin yksi. Tällaisesta työpanoksesta harvemmin halutaan maksaa. Olin ennen tätä todella hyvä työntekijä josta alallani suorastaan kilpailtiin.
Kyllä tietenkin korvauksen työstä tulisi olla työttömyyskorvausta suurempi, MUTTA millä perusteeksi työttömälle kuuluu työttömyyspäivärahaa? Totta kai hyvinvointivaltion rulee pitää huolta kansalaisistaan, mutta miksi jollekin , joka ei tee mitään, tulisi maksaa jotakin.
Ei siihen työttömyyten tarvita mitään muuta syytä kuin huono tuuri. Itse en ole enää työtön. Mutta olen jäänyt lähes sadasta hakijasta ensimmäiseksi varalle, joten en ihan huono ollut. Syy oli vain se, että valitulla oli vain hitusen enemmän koulutusta samalta alalta. Minulla oli enemmän kokemusta, mutta tämä työnantaja arvosti koulutusta. Sitten vain yksi päivä se tuuri osui kohdalle.
Todella moni näyttää unohtavan, että työelmässä on pilvin pimein entisiä työttömiä. Jotkut kirjoittavat siihen malliin, kuin työtön ei koskaan saisi töitä. Kyllähän te tiedätte, että työelämässäkin on tomppeleita ja virherekrtytoinnit eivät ole harvinaisia. Virherekryjen takia mm. irtisanomissuojaa halutaan heikentää. Nyt näillä virherekryillä on pelko puserossa, että joutuukohan tässä pihalle.
Yksikään näistä "kapitalisteista" ja yksityisyrittäjistä ei sitten pidä millään lailla ongelmallisena sitä että vuosia (vuosikymmeniä?) maksetut työttömuusvakuutusmaksut käytännössä varastetaan maksajalta jos tämä joutuu työttömäksi? Ei mitään vastaväitteitä asiassa? Ei edes ohikiitävää pelonhäivähdystä siitä että joku päivä tällainen varkaus saattaisi sattua omalle kohdalle ja jos vaikka sen takia sitä ehkä ei olisi niin viisasta tukea kun kerran yhteiskunnan toimivuuden jatkuminen tai normaali inhimillisyys eivät riitä syiksi?