Huonot välit lapseni isään stressaa, olemme eronneet ja on yhteishuoltajuus
Onko kukaan saanut muutettua yhteishuoltajuutta niin että saisi itselleen yksinhuoltajuuden?
Näitä asioita olen miettinyt.
Olemme eronneet n. vuosi sitten ja meillä on yksi pieni lapsi ja yhteishuoltajuus.
Lapsen isän kanssa yleenSä saadaan sovittua
lapsemme hoitovuorot ihan sujuvasti.
Mutta paljon on hetkiä, jolloin lapsen isä huutaa ja möykkää minulle ja lyö luuria korvaan ettei asioita saada sovittua.
Näin tapahtuu kun jostakin tulee erimielisyyttä, jos olemme yhteisen kirjallisen hoitovuoro- sopimuksen molemmat ymmärtäneet eritavalla.
Emme voi keskustella asiaa auki normaalisti vaan ex-mies raivoaa.
Näin ollut silloinkin kun olimme yhdessä, mies oli etittäin omapäinen ja kontrolloiva ja toesi mielestään kaikki asiat kaikista parhaiten.
Nykyään hän todella harvoin raportoi lapsemme asioita, miten menee, muten lapsi on kehittynyt ja miten esim yökuivaksi opettelu sujuu jos en itse kysy.
Olen uudessa, hyvässä ja vakavassa parisuhteessa ja tämä varmasti myös vaikuttaa lapsen isän käytökseen.
Hän huutaa ja haukkuu minua puhelimessa, uhkailee että ottaa itselleen enemmän lapsen hoitopäiviä ( meillä siis menee tasan, lapsi on molempien luona puolet kuukaudessa ajastaan, viisi päivää kerrallaan) . Tämän lapsen isä perusteli sillä että en kykene hoitamaan lasta omilla vuoroillani. Se että en ” kykene” johtuu puhtaasti siitä että käyn töissä kuten hänkin.
Teen osittaista jotta voin viettää aikaa lapsen kanssa enemmän.
Muutaman kerran jos minulle onkin sattunut hankala työvuoro, olen saanut lapsen mummon avuksi hoitamaan työpäiväni ajaksi.
Tästä lapsen isä syyllistää että en ole lapseni kanssa. Ja on paljon muutakin syytöskiä ja uhkauksia jotka koen asiattomiksi.
Olen hyvin stressaantunut huonoista väleistä ja lapsen isän hankalan käytöksen vuoksi.
Yritän itse olla sovinnollinen ja olen joustanutkin monta kertaa hoitovuoroissa kun lapsen isä on pyytänyt.
Osaan olla kyllä tulisielu ja hetmostun hetkästi, olen itsekin syyllistynyt riitelyyn ja hänelle huutamiseen kun olen provosoitunut hänen käytöksestä.
Ex kertookin että hän on äänittänyy kaikki puhelumme että voi tarvittaessa käyttää oikeudessa.
Hän on kuitenkin hyvä isä.
Jotenkin en saa mielestäni ajatusta, että noin pienen lapsen olisi hyvä olla enemmän äitinsä luona.
Uskon ja pelkään että lapsikin kärsii näistä huonoista väleistä. Kun tapaamme ja vaihdamme lapsen hoitovuoroa, se tapahtuu nopeasti kireissä tunnelmiss, ylimääräistä eikä varsinkaan ystävällistä sanaa exä pysty sanomaan. On erittäin vihamielinen ja aggressiivisen oloinen usein.
Erotessamme ajattelin että en halua exälle mitään viikonloppu- isä systeemiä ja ei hänkään halua, lapsi on milemmille erittäin rakas ja tärkeä tietenkin.
Nyt olen alkanut miettimäön toisin. En sano että haluan uksinhuoltajuuden nyt, vaan vasta olen alkanut miettimään asiaa. Tai että lapsi olisi vähän enemmön minun luonani kuin isänsä.
Pahoittelut jos tekstini oli sekavaa.
Onko muilla minkälaista näkemystä asiasta?
Ehkä nyt yritän vaan itse olla cool ja en saa provosoitua, ja kiristää hammasta jos on hankalaa.
En haluaisi haukkua lapsen isää mutta hän on erittäin hankala ja kontrolloiva ja suuttuessaan raivokas, ei arvosta muita ja muiden mielipiteitä, ei jousta lainkaan asioissa ainakaan ilman että saisin siitä kuulla raivokasta sättimistä. Uskoiisn hänen olevan tällainen vaikka eläisinkin yksin eikä minulla oliis ketään, sillä tunnen hänet ja hän on aina ollut tuollainen.
Kommentit (39)
Olen erittäin onnellinen että elämme yhteiskunnassa, missä tämänkaltainen musta tuntuu- toiminta ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
En haluakaan että isä ei saa tavata lasta.
Lapsen osoite on isän luona ja meillä on yhteishuoltajuus.
Samanlaiset ” oikeudet” lapsen asioihin molemmilla, kumpikaan ei ole mitenkään toista ” yläpuolella” näissä asioissa.
Periaattessa sillä ei suurta merkitystä ole vaikka osoite onkin isän luona vaikka
tälläkin isä uhonnut, että hän saisi päättää lapsen asioista enemmön kuin minä, esim että ketä aikuista lapsi saa tavata ollessaan minun luonani. Tiedän että ei pidä paikkaansa.Ap
Lähivanhempi on aina vahvemmalla. Lapsella kun voi olla vain yksi kiinteä asuinpaikka ja sen perusteella taas määrittyy suuri joukko lapsen huoltoon ja elämään olennaisesti vaikuttavia asioita. Varsinkin kiista tilanteissa juridiikka on lähivanhemman puolella.
Ap, minun erostani lapseni isästä on kulunut nyt 3 vuotta. Nyt voin sanoa, että meillä on taas hyvät ja lämpimät välit. Meillä kummallakin on uudet puolisot ja juuri juttelin exäni kanssa yli tunnin lapsen asioista, mutta myös kaikesta muustakin. Naureskeltiin ja muisteltiin menneitä. Kummatkin ovat siis päässeet erosta yli. Vuosi ei riitä mitenkään tähän pisteeseen.
Lapsen isä ei tuonut sovittuna päivänä lasta luokseni vaikka olinme näin sopineet.
Olemme kirjoittaneet taulukon josta näkyy hoitovuorot. Keskustelut pääasiassa sähköpostitse.
Lapsen isä ei tuonut lasta aamulla luokseni koska en pystynyt järjestämään töistä vapaata ja sain lapsen mummon eli äitini luokseni vastaanottamaan lasta.
Mummo ja lapsi ovat erittäin läheisiä.
Lapsella oli tuolloin terveydellinen tila sellainen ettei voinut viedä päiväkotiin.
, päiväkotii sanoo EI.
En kuitenkaan voinut olla sairaan lapsen vuoksi pois töistä koska kyseessä ei ollut akuutti sairaus esim flunssa. Joten pyysin mummon hoitamaan työvuoron ajaksi.
Kysyin lapsen isältä mikis toimi näin että ei tuonut lasta ja sanoin että tulen itse hakemaan kun pääsen töistä
Tähän sain vastauksen että minu pillin mukaan ei mennä vaan saan hakea lapsen huomenna mikäli kykenen hoitamaan
Aika asiatonta ja koen tuon kiusanteoksi.
Kyllä ymmärrän exää että hänellä ei ole helppoa.
Mutta jatkuva raivoaminen ja tuollainen kiusanteko ei ole lapselle hyväksi
Lopulta kuitenkin mies toi lapsen luokseni samaisena päivänä, järkyttävää kuitenkin tuollainen käytös
Vierailija kirjoitti:
Lapsen isä ei tuonut sovittuna päivänä lasta luokseni vaikka olinme näin sopineet.
Olemme kirjoittaneet taulukon josta näkyy hoitovuorot. Keskustelut pääasiassa sähköpostitse.
Lapsen isä ei tuonut lasta aamulla luokseni koska en pystynyt järjestämään töistä vapaata ja sain lapsen mummon eli äitini luokseni vastaanottamaan lasta.
Lapsella oli tuolloin terveydellinen tila sellainen ettei voinut viedä päiväkotiin.
, päiväkotii sanoo EI.
En kuitenkaan voinut olla sairaan lapsen vuoksi pois töistä koska kyseessä ei ollut akuutti sairaus esim flunssa. Joten pyysin mummon hoitamaan työvuoron ajaksi.
Kysyin lapsen isältä mikis toimi näin että ei tuonut lasta ja sanoin että tulen itse hakemaan kun pääsen töistä
Tähän sain vastauksen että minu pillin mukaan ei mennä vaan saan hakea lapsen huomenna mikäli kykenen hoitamaan
Lopulta kuitenkin mies toi lapsen luokseni samaisena päivänä, järkyttävää kuitenkin tuollainen käytös
Niin, kun ajatukset ovat välillä sekaisin ja tulee tehtyä vääriä ja huonoja ratkaisuja tilanteisiin. Ja se on ihan ymmärrettävää, koska ero ja katkeruus sun uudesta miehestä. Koita päästä asiasta yli.
Vierailija kirjoitti:
, päiväkotii sanoo EI.
Lapsi sairastaa loppuun siinä kodissa jossa sairastunut. Lapsen isä toimi täysin oikein.
Uusi vakava parisuhde menossa. Lapsi vaippaiässä. Ei tartte muuta kertoa. Hanki nyt nopeasti uusi tenava nykyisenkin hoidon kanssa.
Älä rupea mitään vaatimaan nyt, tilanne on vielä liian akuutti ja tulenarka. Muista myös, että kyseessä on LAPSEN oikeus tavata isää, eikä isän oikeus tavata lasta. Joten et saa tapaamisia vähennettyä sillä, että teillä vanhemmilla on huonot välit. Huonoista väleistä kärsii eniten lapsi, joten yritä olla rauhallinen, niin isäkin rauhoittunee. Yksinhuoltajuudesta ei ole sinulle mitään hyötyä; päinvastoin, saat isän suuttumaan jos vaadit sitä ja sitten on vaikeaa. Etkä myöskään tule saamaan sitä kertomasi pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
, päiväkotii sanoo EI.
Lopulta kuitenkin mies toi lapsen luokseni samaisena päivänä, järkyttävää kuitenkin tuollainen käytösLapsi sairastaa loppuun siinä kodissa jossa sairastunut. Lapsen isä toimi täysin oikein.
Näissä sairaus tapauksissa nimenomaan siirretään sitä vaihtoa, eikä sitä lasta!
Oikeudessa ei käsittääkseni voi käyttää materiaalia todisteena, jossa vain toinen osapuoli tietää äänityksestä. Toinen tietää käyttäytyä hyvin noissa tilanteissa.
Lapsi siis sairastunut pari kk sitten.
Tämäntakia täytynyt järjestellä jotenkin lapsen hoito.
Itse teen osittaista työaikaa joten olen saanut järjestettyä hyvin vapaata jotta voin hoitaa kotona lasta.
Ja olen ottanut palkatontakin.
Lapsen sairaus ei ollu syy siihen miksei isä tuonut lasta minulle.
Olimme sovittu että tuo ja se lukee meidän yhteisessä kirjallisessa sopimuksessakin.
Lastenvalvojalle olenne sanoneet alussa että saamme yhdessä kyllä sovittua hoitopäivät ja vuorot. Kun ilmoitin isälle että en saanut vapaata töistä mutta mummo on täälä vastassa, hän ilmoitti että ei aijo tuoda lasta ja laittoi sähköpostin kiinni, eikä sitten tuonut lasta
Mutta kiitos vastauksista. Ymmärrän että isälle tilanne on vaikea. Mitään laitonta hän ei ole tehnyt.
Olen vain väsynyt jatkuvaan kiusaamiseen, kuten sanoin joudun varmaan vain sietämään tilannetta ja odottamaan että helpottaa, koska en muuta voi.
En minä näistä kärsi mutta lapsi saattaa kärsiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse teen osittaista työaikaa joten olen saanut järjestettyä hyvin vapaata jotta voin hoitaa kotona lasta.
Olimme sovittu että tuo ja se lukee meidän yhteisessä kirjallisessa sopimuksessakin.
Lastenvalvojalle olenne sanoneet alussa että saamme yhdessä kyllä sovittua hoitopäivät ja vuorot. Kun ilmoitin isälle että en saanut vapaata töistä mutta mummo on täälä vastassa, hän ilmoitti että ei aijo tuoda lasta ja laittoi sähköpostin kiinni, eikä sitten tuonut lasta
Mutta kiitos vastauksista. Ymmärrän että isälle tilanne on vaikea. Mitään laitonta hän ei ole tehnyt.
Olen vain väsynyt jatkuvaan kiusaamiseen, kuten sanoin joudun varmaan vain sietämään tilannetta ja odottamaan että helpottaa, koska en muuta voi.
En minä näistä kärsi mutta lapsi saattaa kärsiä.Ap
millä tavoin lapsi kärsii? Sinä juuri sanoit että olet väsynyt kiusaamiseen. Ettekö nyt sitten olekkaan saaneet sovittua hoitopäiviä ja vuoroja? Minun tulee nyt vain olo että tuijotan missä se jallu luuraa-sivua vuoden-89 avusta.
Vierailija kirjoitti:
Mietitkö asiaa myös siltä kantilta, että lapsi ehkä kärsii myös näin nopeasta tahdista, että uusi isäpuoli tuli kuvioihin? Että lapsi voi oikeasti kärsiä enemmän sun tekemistä asioista kuin miehen..
Lapsi kärsii eniten vanhempien riitelystä ja siitä, että häntä käytetään kapulana kostaakseen toiselle vanhemmalle jotain.
Vierailija kirjoitti:
, päiväkotii sanoo EI.
Isä toimi juuri oikein! Lapsi on ollu koko viikon erossa omasta vanhenmastaa ja nyt häntä olisi ollut tämän kodissa joku muu vaikka kuinka tämä olisi läheinen. Lapsi pitää aina luovuttaa käsi käteen periaatteella tämän omien vanhempien kesken. Lasta ei voi vaan heittää ilmaan kuin jotain palloa ja koppia ottamassa milloin ketäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietitkö asiaa myös siltä kantilta, että lapsi ehkä kärsii myös näin nopeasta tahdista, että uusi isäpuoli tuli kuvioihin? Että lapsi voi oikeasti kärsiä enemmän sun tekemistä asioista kuin miehen..
Miten tämä kaikki on näkynyt lapsessa?
Anteeksi, vastaan kiireellä. Laittakaa kaikki sopimukset tarkasti paperille. Jos ette pysty keskenänne sopimaan, käykää perheneuvolassa (juu, ei auttanut meillä mitään mutta osoitinpa yhteistyöhalua) ja tarvittaessa haet ratkaisua lakiteitse (meillä vain tämä toimi).
Säästä viestit ja puhelut. Asiattomiin viesteihin vastaa vain että lopeta. Kiellä selkeästi huono käytös, pysy itse asiallisena, keskity vain lapsen asioihin. Tarvittaessa hae lähestymiskielto.
Aika tyypillinen tapaus. Näitä on tullut nähtyä niin lapsuudessa kavereiden perheessa kuin aikuisena tuttujen parissa. Toisaalta ap on sieltä miedoimmasta päästä, mitä tämä touhu voi olla pahimmillaan.
Muutaman esimerkin tiedän läheltä, jossa nainen on voimaantunut uudesta miesystävästä. Tästä seurauksena on, että exän eli lapsen tai lapsien isää on alettu kiusaamaan lapsien välikappaleena käyttäen.
Kaverille tapahtunut muistuttaa vähän ap:n tapausta. Ap vihjaa, että exä olisi mustasukkainen. Tekstistä kuitenkin paistaa läpi miten ap haluaa tunkeutua lapsen ja isän väliin ja tehdä säröä heidän suhteeseen. Kaveri erosi vaimostaan ja heillä oli kaksi lasta. Kaikki meni hyvin. Vähän yli vuoden jälkeen erosta kaveri löysi naisystävä. Asiat näyttivät jatkuvan niin kuin ennenkin. Vaihtoivat kuulumisia ja kaveri kertoi exällee uudesta naisystävästään, kun exä siitä kyseli. Ymmärrettävää, että lasten äiti on kiinnostunut uudesta aikuisesta, joka on tullut lasten elämään. Kaikki kuitenkin muuttui, kun kaverin exä siis lasten äiti myöhemmin löysi uuden miesystävän. Alkoi salailu, valehtelu sekä sovittuista asioista ei pidetty kiinni. Karuimmillaan lapset jätettiin tuomatta isän luokse ja lasten äiti lähti miesystävineen baariin jättäen lapset yksin kotiin. Tätä yritettiin kääntää kaverini syyksi. Kaveri oli luonnollisesti ottanut kierroksia todella kovaa, mutta kaverin exän väitti, että on kaveri mustasukkainen, eikä itse ole tehnyt mitään väärää.
Ap:lle vinkiksi, että anna miehen viettää lapsen kanssa niin paljon kuin haluaa. Anna tilaa niin saat tilaa. Isät tavallisesti rakastavat lapsiaan hyvin paljon, vaikka se ei ilmene samalla tavalla kuin äideillä. Jos kukaan yrittää tähän väliin tunkeutua, suuttuminen on varmaan. Lapsesi isää aluksi huolestuttaa uusi aikuinen lapsen elämässä. Tämä on aivan luonnollista ja tämän sinunkin pitää hyväksyä. Lapselle uusi aikuinen elämässä on myös aluksi epämiellyttävä tilanne. Tämänkin sinun pitää hyväksyä.
Et kertonut omasta osuudestasi. Annat vaikutelman, että olet toiminut hyvin asiallisesti, mutta enpä muista riitoja, joissa toinen osapuoli olisi huutanut samalla, kun toinen olisi keskutellut asiallisesti ja ymmärtävästi. Onko käytöksesi ja toimintatapasi muuttunut uuden miesystävän takia? Lapsen isä kiusaa ja sinä vain yrität viedä lapsen pois hyvältä isältään. Veikkaan, että exäsi ei välitä pätkääkään uuden miesystäväsi ja sinun suhteesta, mutta uuden suhteen jälkeinen epäkunnioitus exäsi isyyttä kohtaan on saanut veren kiahahtamaan.
Haluaisit vaikeuttaa asioita vielä enemmän ja olla hankalampi? Miksi? Nyt ap mietit asiaa vain itsesi kannalta etkä lapsesi. Lapsella on oikeus molempiin vanhempiinsa. Jos hänestä ei löydy ISÄNÄ huonoa sanottavaa, niin unohda tuollaiset asiat.