Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon pitää joustaa työpaikan hajusteyliherkän takia?

Vierailija
25.09.2018 |

Pyysi aiemmin tänä vuonna, ettemme käyttäisi hajuvettä ja tämä oli mielestäni ok pyyntö, mutta nyt on alkanut vaatimaan että vaihtaisimme muutkin kosmetiikka- ja hygieniatuotteemme hajusteettomiin versioihin. Tämä mielestäni menee yli, rahaakin palaisi ainakin omalla kohdallani ihan tolkuttomat määrät, koska käytän hieman hintavampia tuotteita. Miten tuosta voi kieltäytyä ilman, että kuulostaa täysin mulkulta?

Kommentit (190)

Vierailija
61/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on haasteena naamassa rehottava lievä akne, erittäin hikoavat kainalot sekä kuiva vartalon iho. Olen vuosien aikana testannut kymmeniä eri tuotteita ja löytänyt ne minulle parhaiten sopivat. Nämä tuotteet nyt vaan sattuvat olemaan hajustettuja, koska kokeilemani hajustamattomat tuotteet eivät ole sopineet minulle.

Kyllä olisi tiukka paikka, jos joutuisin työkaverin vuoksi vaihtamaan kasvovoiteen sellaiseen, joka tunnetusti saa naamani kukkimaan, tai haisemaan hieltä, koska hajustamaton antiperspirantti pettää parin tunnin jälkeen. Puhumattakaan rahallisesta menetyksestä.

Vierailija
62/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jännä kun esim keskieuroopassa ei pahemmin näitä hajuste yliherkkiä ole.

Tuntuu olevan vaan suomen ongelma. Itse voin hajuveden käytön lopettaa töissä, mutta shampoota ym en vaihtaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän hajusteita. Ymmärrän yliherkkyyden, mutta en välitä. Olen itse yliherkkä mm.äänille ja kyllä vaan joudun elämään elämääni meluhaittojen, ärsyttävien loisteputkilamppujen ja piinaavien vaatesaumojen kurimuksessa. Kestän, koska on pakko. Tiedän myös keinot helpottaa ärtynyttä oloani. Nämä hajusteyliherkät voisivat kulkea suodatin kasvoilla, jos niin häiritsee.

Vierailija
64/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se jännä kun esim keskieuroopassa ei pahemmin näitä hajuste yliherkkiä ole.

Tuntuu olevan vaan suomen ongelma. Itse voin hajuveden käytön lopettaa töissä, mutta shampoota ym en vaihtaisi.

Totta, olen asunut keski-euroopassa vuosia, ollut kolmessa eri työpaikassa ja yhtään hajusteyliherkkää ei ole tullut vastaan. Normaalista marketista ei edes löydy hajustamatonta pyykinpesuainetta ja on ihan tavallistä että ihmiset lisää parfyymiä esim. junassa.

Vierailija
65/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun tarvii mitään kieltäytyä tms, kun asia on sulle esitetty, olet voinut sanoa, että jaa, katsotaan mitä voisit tehdä.

Mä voisin miedontaa mun repertuaariani töissä, mutta täysin hajusteettomaksi en varmaan ryhtyisi. Onkohan se edes mahdollista?

On se kyllä mahdollista. Hajusteettomia tuotteita löytyy nykyisin todella hyvin.

Vierailija
66/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on haasteena naamassa rehottava lievä akne, erittäin hikoavat kainalot sekä kuiva vartalon iho. Olen vuosien aikana testannut kymmeniä eri tuotteita ja löytänyt ne minulle parhaiten sopivat. Nämä tuotteet nyt vaan sattuvat olemaan hajustettuja, koska kokeilemani hajustamattomat tuotteet eivät ole sopineet minulle.

Kyllä olisi tiukka paikka, jos joutuisin työkaverin vuoksi vaihtamaan kasvovoiteen sellaiseen, joka tunnetusti saa naamani kukkimaan, tai haisemaan hieltä, koska hajustamaton antiperspirantti pettää parin tunnin jälkeen. Puhumattakaan rahallisesta menetyksestä.

Itselläni on vastaava ongelma. Saanko kysyä, mitä antiperspiranttia käytät? Triple Dryta?

Vierailija
67/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kyllä sitä mieltä, että ns. rajoitteisen täytyy itse ratkaista ongelma, eli valita työpaikka sen mukaan missä voi olla.

En minäkään keliaakikkona mene leipomoon töihin ja vaadi, ettei saa jauhoja pöllyyttää kun saatan altistua.

Aikalailla eri asia. Keliaakikolle on lukuisia muita työpaikkavaihtoehtoja kuin leipomo. Hajusteiden käyttö on huomattavasti yleisempää ja hajustevapaata työpaikkaa on hankalaa löytää. Vaikka itsekin pidän hajusteista, minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että esim. työpaikat olisivat suurelta osin hajusteettomia.

Vierailija
68/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs, jos työkaveri olisikin kissalle allerginen ja minulla kissanomistajalla tietysti vaatteissani allergeeneja. Olisiko kohtuullista hänen vaatia minua luopumaan kissasta tai edes säilyttämään/vaihtamaan työpaikalla allergisoimattomat vaatteet? Ei kenenkään tarvitse luopua asioista josta saa iloa, vain siksi että ne jollekulle muulle ovat ongelma.

Vierailija
69/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli työkaveri joka pyysi etten toisi takkiani/ huppariani toimistoon tai miksi sitä kutsuisi sen jälkeen, kun olen käynyt tupakalla, kun se haisee niin kamalasti... Enköhän minä tupakoija kuitenkin enemmän haissut röökille kuin se vaate... 🙄

Ei siinä. Mielelläni olisin ollut haisematta, mutta toisaalta tämä oli taas sellainen kaikin puolin erityisherkkä (tai ainakin sellaisen vaikutelman aina antoi tai ainakin halusi kuvitella olevansa jos ei ollut) että muun maailman olisi pitänyt pyöriä hänen milloin minkäkin herkkyyden ympärillä oli se hänen sen hetkinen ongelmansa sitten mikä hyvänsä. Aina oli liian kylmä, kuuma, äänekästä, joku haisi, ei saa ravata (siis liikkua omalla paikalla ja paikalta pois, kun piti toimittaa työasioista)... aina jotain. Onneks ei tarvi sitä ihmistä enää nähdä. <3

Vaatteet nimenomaan imaisee röökinhajun itseensä ja löyhkää kamalalle! Jos jätät takin jonnekin muualle ja peset kätesi saippualla poltettuasi, vähennät hajuhaittaa jo todella paljon. 

Itse poltan vain baarissa käydessäni ja ulkovaatteet menevät illan jälkeen pesuun kun haju on niin hirveä etten pystyisi pitämään niitä päällä. 

Vierailija
70/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minuakaan haittaa olla käyttämättä hajuvettä töissä, mutta kun hajusteherkkä kollega pyysi olemaan käyttämättä käsirasvaa (jota ihan oikeasti tarvitsin halkeileviin käsiin), niin meinasin sanoa pahasti.

Vierailija
71/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoot muut mitään mieltä tahansa, mutta jos laitan naamaani täysin hajutonta rasvaa, niin jää ikäänkuin paha tuoksu, se tuoksuttomuus "haisee pahalta"  juuri tunkkainen tai sellanen kuin naama olisi likainen. Vaikea selittää.

Vaikka pitäisi olla tuoksuton niin silti joku tönkkö haju siinä rasvassa silti on.

Ihan erilanen olo kun rasva tuoksuu jollekin hyvälle, jää kiva fiilis.

Sama pyykinpesussa, koneessa ei ole mitään hometta ja jätän aina kannen auki pesun jälkeen. Kone ei siis haise milleen.

Nyt olen pessyt muutaman kerran tuoksuttomalla aineella, ostin siis vahingossa, ja ikäänkuin joku vaan puuttuisi kun viikkaan puhdasta pyykkiä. No, se hyvä tuoksu puuttuu.

Puhdas pyykki tuntuu samoin jotenkin tympeältä ja minulla itsellä on tunne, että pyykki ei ole puhdasta. Vaikka luultavasti onkin, mutta minulle ei tuo tuoksuttomuus kyllä nappaa.

Vierailija
72/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs, jos työkaveri olisikin kissalle allerginen ja minulla kissanomistajalla tietysti vaatteissani allergeeneja. Olisiko kohtuullista hänen vaatia minua luopumaan kissasta tai edes säilyttämään/vaihtamaan työpaikalla allergisoimattomat vaatteet? Ei kenenkään tarvitse luopua asioista josta saa iloa, vain siksi että ne jollekulle muulle ovat ongelma.

Niin, totta! Oletteko yliherkät kokeilleet allergialääkettä oireisiinne?

Vierailija
73/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän (omaan nenään) hyvältä tuoksuvista rasvoista yms joten en niitä kyllä vaihtaisi. Täysin hajuttomat jättävät jotenkin tunkkaiseksi, esim pyykinpesuaine.

Samaa mieltä. Lisäksi hajusteeton rasva tuoksuu minusta härskiintyneelle, vaikka olisi ihan tuoretta siis.

Vierailija
74/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin "hajusteyliherkillä" on homma kyllä karannut käsistä. Meilläkin kuntosalilla käy yksi, joka jaksaa kerta toisensa jälkeen kovaan ääneen kaakattaa siitä, miten KA-MA-LAA hänelle on kun ihmiset pesee salivaatteitaan hajustetuilla pesuaineilla.  Voi tsiisus. Jos oikeasti olisi noin yliherkkä ihan kaikille etäisestikin tuoksuville jutuille, niin tokihan se painuisi metsään lenkille sen sijaan, että änkeäisi haistelemaan muita pienelle salille. Mutta kun huomiota pitää tälle YLIHERKKYYDELLE saada niin ehkä se onnistuu näinkin.

Vierailija
75/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähän aiheesta ohi, mutta apteekista saa hajustamatonta voidemaista Bats-antiperspiranttia, joka on oikeasti tehokasta.

Vierailija
76/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, itsekin saan herkästi päänsärkyä vahvoista hajuista, ja käytän pääosin hajusteettomia tai hyvin mietoja tuoksuja. Mutta eipä tulisi mieleenkään vaatia ympäristöltä täyttä hajuttomuutta. Ja sitäpaitsi työpaikalla on paljon muitakin hajuja. On tupakoitsijoita, ihmisillä on eväitä, siivooja kulkee kärryineen, joku haisee hielle... Elämä on, kotimatkalla joutuu kulkemaan vilkkaasti liikennöityä tien vartta ja haistelemaan pakokaasuja, välillä haisee viemärit, koirankakka...

Pitäisikö vaan kaikki kanssaeläjät kieltää?

Vierailija
77/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan kiva, että hajusteet peittävät esim. naisten kuukautispyllyjen käryt.

Hyh!

Vierailija
78/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta hajusteettomat pesuaineet eivät tee pyykkiä raikkaaksi eikä hajusteeton dödö vie hienhajua. Kokeiltu on. Epäilen myös hajusteettomien shampoiden ja suihkugeelien raikastavaa vaikutusta. Hajuveden käyttöä voin rajoittaa. Jotenkin nämä TÄYDELLISEN hajusteettomuuden vaatijat ovat kontrolloivia ja ongelma on usein päänsisäinen, hajuvesien käytön rajoitukset ymmärrän.

Eli siis yrität peittää yhden hajun toisella.

Vierailija
79/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua kuulostaa mulkulta, niin älä ainakaan väitä, että hajustettomien ostamiseen palaa rahaa. Aivan kuin ne hajustetut versiot putoaisivat kotiin ilmaiseksi...

No meneehän siihen tuplasti rahaa, kun on ensin ostettu ne hajusteelliset versiot (jotka jääkin käyttämättä) ja sitten pitää ostaa tilalle uudet.

Fiksuruoassa viiden litran hajusteeton hoitoainesatsi maksaa alle neljäkymppiä. Sen laittaa vaikka kanisteriin, josta sitten kaataa pestyyn ja puhtaaseen juotavan jogurtin muovipulloon. Maapallolle tuplahyöty kun muovipakkaukselle tulee uusiokäyttöä ja ei osta pieniä muovisia hoitoainepulloja jatkuvasti. Joissain testeissä Herbinan ja Simin hajustamattomat tuotteet on valittu parhaimmiksi.

No sit se hajusteyliherkkä ostaa kaikille työkavereilleen tuollaiset hajusteettomat hoitoainesatsit mikäli haluaa muiden sellaisia käyttävän. Ei ole kenenkään velvollisuus omalla kustannuksellaan jättää jo ostamiaan ja hyväksi toteamiaan aineita käyttämättä.

Vierailija
80/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta hajusteettomat pesuaineet eivät tee pyykkiä raikkaaksi eikä hajusteeton dödö vie hienhajua. Kokeiltu on. Epäilen myös hajusteettomien shampoiden ja suihkugeelien raikastavaa vaikutusta. Hajuveden käyttöä voin rajoittaa. Jotenkin nämä TÄYDELLISEN hajusteettomuuden vaatijat ovat kontrolloivia ja ongelma on usein päänsisäinen, hajuvesien käytön rajoitukset ymmärrän.

Jos vaatteet haisee pesun jälkeen pahalle/ ei raikkaalle, syy on likainen pyykkikone ja/tai liian alhaiset pesulämpötilat. Jos kuivatat sisällä narulla, hajua voi tulla myös huoneilmasta, myös puutteellinen ilmanvaihto ja hitaasti kuivuminen voi aiheuttaa hajuja vaatteisiin. Jos nämä kaikki asiat ovat kunnossa hajusteettomalla pesuaineella pesty pyykki ei haise pahalle! Ihan näin 12 vuoden kokemuksella tätä väitän. Ostan lastenvaatteita kirpparilta ja todella usein hajustetun pesuaineen alta haisee se likainen pyykkikone, etenkin kun vaate kostuu, haju hyppää nenään. Meidän omissa vaatteissa tätä ei ole, koska putsaan pyykkikoneen säännöllisesti ja pesen usein 60 asteen ohjelmalla ja narukuivaus tapahtuu hyvin ilmastoidussa tilassa.

Olen käyttänyt myös vuosikausia hajusteetonta shampoota ja suihkusaippuaa. Tuoksu ei lisää mitenkään pesutehoa, usko pois!

Hajusteettomista dödöistä olen samaa mieltä, että niissä ei teho riitä, mutta sekin kyllä johtuu jostain muusta kuin tuoksuaineen puutteesta. Nehän on aina myös herkän ihon tuotteita, joten niistä puuttuu joku ainesosa, tai se ei ole yhtä tehokas, joka estää hikoilua/ hajun muodostumista.

Eikai kukaan epäile, että tuoksu lisäisi pesutehoa, on vain tottuneet siihen mitä raikas/puhdas tuoksuu hajusteiden kanssa. Tokihan hajusteettomalla pyykinpesuaineella puhdasta tulee, mutta en miellä sitä tuoksua "raikkaaksi", toisin kuin hajusteellisilla pyykinpesuaineilla.

Mutta sehän juuri onkin vain tottumuskysymys -ja korvien välissä. Kyllä ihan pelkästä vesipesusta suihkussa tai järvessä uimisesta tulee raikas olo. Tai ulkona kuivatut pyykit ilman yhtään mitään hajusteita, ei tuon raikkaampaa tuoksua olekaan!