Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon pitää joustaa työpaikan hajusteyliherkän takia?

Vierailija
25.09.2018 |

Pyysi aiemmin tänä vuonna, ettemme käyttäisi hajuvettä ja tämä oli mielestäni ok pyyntö, mutta nyt on alkanut vaatimaan että vaihtaisimme muutkin kosmetiikka- ja hygieniatuotteemme hajusteettomiin versioihin. Tämä mielestäni menee yli, rahaakin palaisi ainakin omalla kohdallani ihan tolkuttomat määrät, koska käytän hieman hintavampia tuotteita. Miten tuosta voi kieltäytyä ilman, että kuulostaa täysin mulkulta?

Kommentit (190)

Vierailija
181/190 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi nelikymppinen tantta, joka on lapsena ja nuorena kärsinyt jäätävistä päänsäryistä. Jollain tapaa jo tajusin hajusteiden sen aiheuttavan, mutta eipä minua uskottu. Siitä lähtien, kun oon omat pyykkini pessyt ja pesuaineeni ostanut, ne on olleet hajusteettomia ja ongelmia ei juurikaan ole. Välttelen haisevia ihmisiä ja paikkoja, no aina ei onnistu, mutta sitten otan päänsärkylääkkeen ja jatkan elämää. En mielestäni kuitenkaan ajattele asiaa koko ajan enkä varsinkaan ympärillä oleville ihmisille vouhkaa asiasta. Vaikka mielessäni ajattelenkin, että omoihmiset haisee kuvottavalle vaikka vaatteet olisikin puhtaat.

Äidilleni tämä on täysin käsittämätön asia. Hän ei ymmärrä, miksi yökyläillessäni vien omat petivaatteet, vaikka joka kerta sanon, että anteeksi sinun käyttämä pyykkiaine haisee nenääni voimakkaalle ja saan päänsärkyä. Eli en edes vaadi hänen käyttävän muuta vaan ratkaisen asian omalla tavallani. Pystyn kyllä lapsuuskodissani muuten vierailemaan.

Vastikään olen saanut kuulla, että lapsuuteni koulu puretaan homeisena, ja leirikeskuksessa, jossa vietin paljon aikaa, on myös paljastunut vaurioita. En sitten tiedä, onko näillä yhteys yliherkkyyteen, ehkä on, vaikka en nyt muista koskaan homeelle varsinaisesti olevani herkistynyt.

Muutenkin minulla on ylitarkka hajuaisti niin hyvään kuin huonoon. Ja makuaisti myös. Erotan tosi helposti erilaiset yrtit ja mausteet. Mies aina ihmetteleekin, että mistä voin muka erottaa, mitä hän kastikkeeseen on laittanut. No, eri yrtit tuoksuu ja maistuu erilaisilta, ja erotan kyllä, vaikka niitä olisi laitettu useampaa samaan ruokaan.

Muuhun puuttumatta, ihmettelin tuota "ylitarkkaa" makuaistia... Eivätkö muut sitten muka maista mitä yrttejä ruoassa on? Yrtithän ovat varsin voimakkaan makuisia, minusta kuulostaa oudolta, että joku ei niitä maistaisi, vaikka kuinka olisi useampaa samassa ruoassa. Sori ohis.

Vierailija
182/190 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan ei voi vaatia pesuaineita ym. hajusteettomiksi työntekijöiltä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/190 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on näitä keski-ikäisten naisten höpöhöpösairauksia, joille voi ihan huoletta viitata kintaalla. 

Sama kun sanoisi, että allergiat eivät ole todellisia koska minulla ei niitä ole.

Hajut tuotetaan kemikaaleilla ja toiset voivat herkistyä näille ajan myötä. Altistuksesta voi seurata huomattavia oireita. Luultavasti nämä kemikaalit eivät ole kenenkään terveydelle hyväksi ja voivat mahdollisesti altistaa syöville yms. sairauksille.

Vastaavasti tupakointia ei pidetty aikoinaan kovinkaan haitallisena, mutta nykyään on toisin. Hajusteille voi käydä ihan samalla tavalla tulevaisuudessa.

Turvallisinta oman ja muiden hyvinvoinnin kannalta on hajusteiden välttäminen eikä tämä ole mitenkään vaikeaa tai kallista.

Jos hajusteet on niin kamalia niin miksi pelkästään

Minä olen tullut herkäksi lähes kaikille hajusteille sen jälkeen, kun työskentelin 2 eri sisäilmaongelmaisessa työpaikassa. Toinen rakennuksista meni välittömästi käyttökieltoon kun tutkimustulokset tulivat. Tämmöinen kuusikymppinen toimistotantta olen. 

Vierailija
184/190 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni voi vetää todella kipeäksi. Ihan kuin vatsatauti tai influenssa tai paha krapula.

Kukaan ei ehdoin tahdoin aiheuta työkaverille ruokamyrkytystä tai em. tartuntaakaan.

Vierailija
185/190 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta lahjaksi kaasunaamio

Vierailija
186/190 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä työkaverilta voisiko se alkaa syömään minttupastilleja tai muuta raikasta aina parin minuutin välein. Katsotaan kehtaako sen jälkeen enää napista.

Vierailija
187/190 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli työpaikalla samalainen, totesin että tottakaihan sinä sitten maksat tämän, koska en minä missään nimessä omilla rahoillani ala laittamaan arsenaaliani uusiksi toisen ihmisen takia. Ja tarjouduin tuomaan seuraavaksi päiväksi listan tuotemerkeistä, joita käytän. Eipä enää kysellyt sen jälkeen, mutisi jotain epämääräistä ettei tarvitse. :D

Oi, joi, tuli takaumia yhdeltä työpaikalta, jossa hoidettiin kahta jatkuvasti ripuloivaa ja huonovointisia vanhusta, joilla oli laktoosi- intoleranssi. "Me ei ruveta yhden eikä kahden asukkaan takia vaihtamaan maitoja laktoosittomiksi. Vanhukset tarvii täysipainoista, maistuvaa ruokaa", joten siellä käytettiin jatkossakin tavallista punaista maitoa, kuohukermaa ja voita..

Vierailija
188/190 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua kuulostaa mulkulta, niin älä ainakaan väitä, että hajustettomien ostamiseen palaa rahaa. Aivan kuin ne hajustetut versiot putoaisivat kotiin ilmaiseksi...

No meneehän siihen tuplasti rahaa, kun on ensin ostettu ne hajusteelliset versiot (jotka jääkin käyttämättä) ja sitten pitää ostaa tilalle uudet.

Eikä mielessä käy tietenkään, että pikkuhiljaa niiden sadan ja yhden törpön loppuessa, voi ostaa vähemmän hajustetun jokaisen tuotteen tilalle?

Itse asiassa hajusteherkkä saattaa tehdä muille palveluksen. Hajusteissa on aineita, jotka aiheuttavat jopa syöpää.

Vierailija
189/190 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot suoraan ettei sovi. Törkeetä edes ehdottaa moista.

Just joo 🙄 Onhan se tärkeetä vaatia puhdasta hengitysilmaa, ettei tukehdu ja sairastu töissä. 

Mikään ei ole karmeampaa kuin nämä haisulit, joiden vaatteet lemuaa jo kilometrin päähän.

Vierailija
190/190 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet niin sanotusti hajusteettomat tuotteet itse asiassa haisee aika kamalalta. Ilmeisesti sitten ne itse raaka-aineet. Eli jonkinlainen haju tai ominaistuoksu on kaikessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi