Miten paljon pitää joustaa työpaikan hajusteyliherkän takia?
Pyysi aiemmin tänä vuonna, ettemme käyttäisi hajuvettä ja tämä oli mielestäni ok pyyntö, mutta nyt on alkanut vaatimaan että vaihtaisimme muutkin kosmetiikka- ja hygieniatuotteemme hajusteettomiin versioihin. Tämä mielestäni menee yli, rahaakin palaisi ainakin omalla kohdallani ihan tolkuttomat määrät, koska käytän hieman hintavampia tuotteita. Miten tuosta voi kieltäytyä ilman, että kuulostaa täysin mulkulta?
Kommentit (190)
Lain mukaan ei voi vaatia pesuaineita ym. hajusteettomiksi työntekijöiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on näitä keski-ikäisten naisten höpöhöpösairauksia, joille voi ihan huoletta viitata kintaalla.
Sama kun sanoisi, että allergiat eivät ole todellisia koska minulla ei niitä ole.
Hajut tuotetaan kemikaaleilla ja toiset voivat herkistyä näille ajan myötä. Altistuksesta voi seurata huomattavia oireita. Luultavasti nämä kemikaalit eivät ole kenenkään terveydelle hyväksi ja voivat mahdollisesti altistaa syöville yms. sairauksille.
Vastaavasti tupakointia ei pidetty aikoinaan kovinkaan haitallisena, mutta nykyään on toisin. Hajusteille voi käydä ihan samalla tavalla tulevaisuudessa.
Turvallisinta oman ja muiden hyvinvoinnin kannalta on hajusteiden välttäminen eikä tämä ole mitenkään vaikeaa tai kallista.
Jos hajusteet on niin kamalia niin miksi pelkästään
Minä olen tullut herkäksi lähes kaikille hajusteille sen jälkeen, kun työskentelin 2 eri sisäilmaongelmaisessa työpaikassa. Toinen rakennuksista meni välittömästi käyttökieltoon kun tutkimustulokset tulivat. Tämmöinen kuusikymppinen toimistotantta olen.
Migreeni voi vetää todella kipeäksi. Ihan kuin vatsatauti tai influenssa tai paha krapula.
Kukaan ei ehdoin tahdoin aiheuta työkaverille ruokamyrkytystä tai em. tartuntaakaan.
Kysy siltä työkaverilta voisiko se alkaa syömään minttupastilleja tai muuta raikasta aina parin minuutin välein. Katsotaan kehtaako sen jälkeen enää napista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli työpaikalla samalainen, totesin että tottakaihan sinä sitten maksat tämän, koska en minä missään nimessä omilla rahoillani ala laittamaan arsenaaliani uusiksi toisen ihmisen takia. Ja tarjouduin tuomaan seuraavaksi päiväksi listan tuotemerkeistä, joita käytän. Eipä enää kysellyt sen jälkeen, mutisi jotain epämääräistä ettei tarvitse. :D
Oi, joi, tuli takaumia yhdeltä työpaikalta, jossa hoidettiin kahta jatkuvasti ripuloivaa ja huonovointisia vanhusta, joilla oli laktoosi- intoleranssi. "Me ei ruveta yhden eikä kahden asukkaan takia vaihtamaan maitoja laktoosittomiksi. Vanhukset tarvii täysipainoista, maistuvaa ruokaa", joten siellä käytettiin jatkossakin tavallista punaista maitoa, kuohukermaa ja voita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua kuulostaa mulkulta, niin älä ainakaan väitä, että hajustettomien ostamiseen palaa rahaa. Aivan kuin ne hajustetut versiot putoaisivat kotiin ilmaiseksi...
No meneehän siihen tuplasti rahaa, kun on ensin ostettu ne hajusteelliset versiot (jotka jääkin käyttämättä) ja sitten pitää ostaa tilalle uudet.
Eikä mielessä käy tietenkään, että pikkuhiljaa niiden sadan ja yhden törpön loppuessa, voi ostaa vähemmän hajustetun jokaisen tuotteen tilalle?
Itse asiassa hajusteherkkä saattaa tehdä muille palveluksen. Hajusteissa on aineita, jotka aiheuttavat jopa syöpää.
Vierailija kirjoitti:
Sanot suoraan ettei sovi. Törkeetä edes ehdottaa moista.
Just joo 🙄 Onhan se tärkeetä vaatia puhdasta hengitysilmaa, ettei tukehdu ja sairastu töissä.
Mikään ei ole karmeampaa kuin nämä haisulit, joiden vaatteet lemuaa jo kilometrin päähän.
Monet niin sanotusti hajusteettomat tuotteet itse asiassa haisee aika kamalalta. Ilmeisesti sitten ne itse raaka-aineet. Eli jonkinlainen haju tai ominaistuoksu on kaikessa.
Muuhun puuttumatta, ihmettelin tuota "ylitarkkaa" makuaistia... Eivätkö muut sitten muka maista mitä yrttejä ruoassa on? Yrtithän ovat varsin voimakkaan makuisia, minusta kuulostaa oudolta, että joku ei niitä maistaisi, vaikka kuinka olisi useampaa samassa ruoassa. Sori ohis.