Miten paljon pitää joustaa työpaikan hajusteyliherkän takia?
Pyysi aiemmin tänä vuonna, ettemme käyttäisi hajuvettä ja tämä oli mielestäni ok pyyntö, mutta nyt on alkanut vaatimaan että vaihtaisimme muutkin kosmetiikka- ja hygieniatuotteemme hajusteettomiin versioihin. Tämä mielestäni menee yli, rahaakin palaisi ainakin omalla kohdallani ihan tolkuttomat määrät, koska käytän hieman hintavampia tuotteita. Miten tuosta voi kieltäytyä ilman, että kuulostaa täysin mulkulta?
Kommentit (190)
No onhan se sun oma valinta että haluatko tehdä työkaverisi olon todella huonoksi vai välitätkö paskaakaan muiden olosta. Ei se työkaveri ihan huvikseen oo tällaista pyyntöä tehnyt. Kyllä me hajusteyliherkät tiedetään että vaivamme vaikuttaa elämäämme invalidisoivasti mutta myös sosiaaliset suhteet kärsii. Kukapa sellaisesta dramaqueenista tykkää joka joutuu nipottamaan muiden tuoksuista. Olisi vaan niin ihanaa pystyä keskittymään siihen työhönsä eikä pääkipuun ja hengitysvaikeuksiin tai pyörrytykseen. Mutta hei sehän on sun valinta, sun oikeus tuoksua just siltä miltä haluat tai kanssa ihmisten terveys. Joillekin tuokin valinta voi olla vaikea.
Hajuvesi ja tuoksuva hiuslakka pois. Samoin pahimmat hajupesuaineet. Ne on kohtuullista muuttaa työkaverin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole Etelä-Euroopassakaan kuunaan tullut vastaan yhtäkään hajusteyliherkkää - olen täällä siis asunut jo lähes 13 vuotta. En tiedä, mistä johtuu, että Suomessa on tuntunut yleistyneen rankastikin tällainen hypersensitiivisyys...
Ainoa tuoksu - tai oikeastaan haju - jota en siedä, on suitsuke. Siinä tosin luulen sen savun olevan ongelma, en niinkään itse tuoksun. Työpaikalla voisin hyvin lopettaa hajuveden käytön, mutta jos joku rupeaisi piipittämään siitä ettei kestä edes pesuaineen tuoksua, niin varmaan vain hämmästyneesti naurahtaisin. Maailma on täynnä hajuja, minusta on aika kummallista että nämä yliherkät tuntuvat triggeröityvän vain työpaikoillaan, mutta auton pakokaasut ja muut vahvat jokapäiväiset lemut eivät sitten näytäkään häiritsevän.
Johtuu varmaan siitä, etteivät he siellä etelässä ui hajuvesipilvessä vaan käyttävät oikein eli ihan tippa riittää! Tarkoitus kun ei ole tyrmätä muita ihmisiä kemikaaleilla. Oman hajuveden hajuun turtuu, eikä sitä haista itse niin kuin muut haistavat! Kannattaa siis pitää välillä taukoa kaikista hajusteista, niin hajuaisti palautuu!
Tänään eräs myyjä väkisin tuppautui palvelemaan, ihan kiva sinänsä, mutta hän haisi niin vahvalle hajuvedelle, että kurkkuani alkoi kuristaa, tuntui että tukehdun ja lopulta alkoi pyörryttää. Hengittelin syvään kun pääsin ulos kaupasta... Ja ihan vaan astma minulla... Ja tuo oli pieni hetki. Jos olisi pitänyt koko päivä siinä viettää... huh huh...
Tuohon ekaan lauseeseesi nyt viittaan - täällähän jengi nimenomaan käyttää kaikenlaisia hajusteita, lattiatkin luututaan valkaisuaineella (ja se vasta löyhkääkin). Eli tuskinpa on siitä kyse, että täällä "sivistyksen kehdossa" ihmiset eivät hajustaisi itseään... Tämän lisäksi tupakointi on hirveän yleistä, todella moni siis haisee SEKÄ hajuvedeltä (+ näiltä kaikenmaailman pesu- ja huuhteluaineilta yms. yms.) ETTÄ röökinsavulta.
Toki siitä olen samaa mieltä, että ihmisille pitäisi hieman opettaa paremmin hajusteiden käyttöä. Ei niitä tarvitse litratolkulla ruippia, pieni määrä riittää varsin hyvin, eikä varmaan häiritsisi yliherkkiäkään niin kovasti. Minusta oli myös ihan hyvä idea, että työpaikoilla voisi olla täysin hajusteettomia tiloja, joissa voisivat työskennellä vaikkapa allergikotkin.
Joillain on kyllä lähtenyt tuo sensitiivisyys lapasesta, jos työpaikalla kehtaavat vaatia kollegoiltaan että vaihtaisivat hajusteettomiin tuotteisiin. Esimerkiksi itselleni moni hajusteeton voide on aiheuttanut näppylöitä, kai niissä on jotain eri ainesosia joille sitten (ironisesti) olen yliherkkä. ;D
Niin, sinulla on tässäkin ketjussa esille otettu kosketusyliherkkyys tai -allergia. Sinuna lopettaisin kyseisten tuotteiden käytön.
En joustaisi ollenkaan! käytän maltillisesti hajusteita enkä ui niissä joten hajuherkkä menkööt muualle jos ei kestä.
Kumma että hajuherkät, ruokavammaset, ituhipit, yms on heti vaatimassa että muiden täytyisi toimia heidän marginaaliongelman tai -ideologian mukaan
Vierailija kirjoitti:
En joustaisi ollenkaan! käytän maltillisesti hajusteita enkä ui niissä joten hajuherkkä menkööt muualle jos ei kestä.
Kumma että hajuherkät, ruokavammaset, ituhipit, yms on heti vaatimassa että muiden täytyisi toimia heidän marginaaliongelman tai -ideologian mukaan
Olet aivan oikeassa. Mitä ne liikuntavammaisetkaan mitään luiskia, pyörätuoleja tai muita apuvälineitä tarttee. Kontatkoon kadulla. Tai vielä parempi: pysykööt kotona.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti saat pahan pähkinäallergian ja kupsahdat siihen. Kun ethän sää mittään erikoisruokaa tarvitse, koska joku v*ttupää mielensäpahoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on haasteena naamassa rehottava lievä akne, erittäin hikoavat kainalot sekä kuiva vartalon iho. Olen vuosien aikana testannut kymmeniä eri tuotteita ja löytänyt ne minulle parhaiten sopivat. Nämä tuotteet nyt vaan sattuvat olemaan hajustettuja, koska kokeilemani hajustamattomat tuotteet eivät ole sopineet minulle.
Kyllä olisi tiukka paikka, jos joutuisin työkaverin vuoksi vaihtamaan kasvovoiteen sellaiseen, joka tunnetusti saa naamani kukkimaan, tai haisemaan hieltä, koska hajustamaton antiperspirantti pettää parin tunnin jälkeen. Puhumattakaan rahallisesta menetyksestä.
Itselläni on vastaava ongelma. Saanko kysyä, mitä antiperspiranttia käytät? Triple Dryta?
Suosittelen apteekista saatavaa Absolut Torr’ia, kaksi kertaa viikossa riittää, muina päivinä normiantiperspiranttia. Huomioi, että kainaloiden on oltava täysin kuivat ennen laittoa, muuten iho närkästyy...
Kaverillani on hajuste(yli)herkkyys joka ilmeisesti pahenee koko ajan. Hän valittaa juuri noista työkavereista ja pyytää etteivät käytä mitään hajusteita kuten hajustetuilla pesuaineilla pestyjä vaatteita jne. Hän kävi pomollekin valittamassa asiasta. Kaveri kyllä ihan oikeasti saa oireita hajusteista eli ei ole mitään luulosairautta tai tee sitä muiden kiusaksi, mutta kyllähän hänen pyytönsä on vaativia muille. Harmittavaahan se on että yhdellä on noin paha allergia, mutta se että muiden pitää luopua kaikesta hajusteista koska töissä yksi henkilö saa oireita niin onhan se vähän liikaa pyydetty. Eriasia jos pyytää että deodoranttia tai hajuvesia ei dipata päälle kuten joillain on tapana. Vaikea tuossa tilanteessa vastaankaan tietty panna, parasta olisi jos tälle allergikolle saisi hajusteettoman työpisteen. Ehkä pitäisi pomolle ehdottaa..
Vierailija kirjoitti:
Pyysi aiemmin tänä vuonna, ettemme käyttäisi hajuvettä ja tämä oli mielestäni ok pyyntö, mutta nyt on alkanut vaatimaan että vaihtaisimme muutkin kosmetiikka- ja hygieniatuotteemme hajusteettomiin versioihin. Tämä mielestäni menee yli, rahaakin palaisi ainakin omalla kohdallani ihan tolkuttomat määrät, koska käytän hieman hintavampia tuotteita. Miten tuosta voi kieltäytyä ilman, että kuulostaa täysin mulkulta?
Hajusteettomia tuotteita saa myös edullisesti eli todennäköisesti sinä säästäisit rahaa, kun ostaisit niitä hintavampien tuotteiden sijaan.
Muutenkin tuntuu, että markkinavoimat ovat saaneet ihmiset aivopestyä, että voimakas pesuaineen parfyymi tarkoittaa puhdasta ja raikasta.
Mä olen varma että näistä hajusteiden ylikäyttäjistä, jotka eivät itse enää haista omaa tyrmäävää hajuaan, melko suuri osa sairastuu. Astmaan, hajusteyliherkkyyteen, allergiaan, migreeniin... Karman laki.
Hajuvedessä on yli 5000 vaarallista kemikaalia, joten liikakäyttäjillä sairastumisriski on todella suuri. Harmi vaan että syyttömät sivulliset joutuu myös kärsimään näistä myrkyttäjistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole Etelä-Euroopassakaan kuunaan tullut vastaan yhtäkään hajusteyliherkkää - olen täällä siis asunut jo lähes 13 vuotta. En tiedä, mistä johtuu, että Suomessa on tuntunut yleistyneen rankastikin tällainen hypersensitiivisyys...
Ainoa tuoksu - tai oikeastaan haju - jota en siedä, on suitsuke. Siinä tosin luulen sen savun olevan ongelma, en niinkään itse tuoksun. Työpaikalla voisin hyvin lopettaa hajuveden käytön, mutta jos joku rupeaisi piipittämään siitä ettei kestä edes pesuaineen tuoksua, niin varmaan vain hämmästyneesti naurahtaisin. Maailma on täynnä hajuja, minusta on aika kummallista että nämä yliherkät tuntuvat triggeröityvän vain työpaikoillaan, mutta auton pakokaasut ja muut vahvat jokapäiväiset lemut eivät sitten näytäkään häiritsevän.
Johtuu varmaan siitä, etteivät he siellä etelässä ui hajuvesipilvessä vaan käyttävät oikein eli ihan tippa riittää! Tarkoitus kun ei ole tyrmätä muita ihmisiä kemikaaleilla. Oman hajuveden hajuun turtuu, eikä sitä haista itse niin kuin muut haistavat! Kannattaa siis pitää välillä taukoa kaikista hajusteista, niin hajuaisti palautuu!
Tänään eräs myyjä väkisin tuppautui palvelemaan, ihan kiva sinänsä, mutta hän haisi niin vahvalle hajuvedelle, että kurkkuani alkoi kuristaa, tuntui että tukehdun ja lopulta alkoi pyörryttää. Hengittelin syvään kun pääsin ulos kaupasta... Ja ihan vaan astma minulla... Ja tuo oli pieni hetki. Jos olisi pitänyt koko päivä siinä viettää... huh huh...
Tuohon ekaan lauseeseesi nyt viittaan - täällähän jengi nimenomaan käyttää kaikenlaisia hajusteita, lattiatkin luututaan valkaisuaineella (ja se vasta löyhkääkin). Eli tuskinpa on siitä kyse, että täällä "sivistyksen kehdossa" ihmiset eivät hajustaisi itseään... Tämän lisäksi tupakointi on hirveän yleistä, todella moni siis haisee SEKÄ hajuvedeltä (+ näiltä kaikenmaailman pesu- ja huuhteluaineilta yms. yms.) ETTÄ röökinsavulta.
Toki siitä olen samaa mieltä, että ihmisille pitäisi hieman opettaa paremmin hajusteiden käyttöä. Ei niitä tarvitse litratolkulla ruippia, pieni määrä riittää varsin hyvin, eikä varmaan häiritsisi yliherkkiäkään niin kovasti. Minusta oli myös ihan hyvä idea, että työpaikoilla voisi olla täysin hajusteettomia tiloja, joissa voisivat työskennellä vaikkapa allergikotkin.
Joillain on kyllä lähtenyt tuo sensitiivisyys lapasesta, jos työpaikalla kehtaavat vaatia kollegoiltaan että vaihtaisivat hajusteettomiin tuotteisiin. Esimerkiksi itselleni moni hajusteeton voide on aiheuttanut näppylöitä, kai niissä on jotain eri ainesosia joille sitten (ironisesti) olen yliherkkä. ;D
Niin, sinulla on tässäkin ketjussa esille otettu kosketusyliherkkyys tai -allergia. Sinuna lopettaisin kyseisten tuotteiden käytön.
No kuten sanottua, niin lopetinkin. Nämähän olivat niitä hajusteettomia. Varmaan niistäkin löytyisi sopivia, mutta en jaksa hakemalla hakea, kun tuoksuvat tuotteet eivät aiheuta mitään ongelmia.
En itse käytä mitään hajustettua. Omaan hajusteherkkyyteen auttoi, kun hengitin pitkään vain suun kautta. Opetellessa laitoin pumpulit syvälle sieraimiin. En tuntenut hajuja enkä saanut oireita. Myöhemminkään en sitten enää oireita saanut.
Vierailija kirjoitti:
Sä varmaan heittelisit pähkinäallegikkoakin pähkinöillä, koska sä vaan haluut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuten sanottua, niin lopetinkin. Nämähän olivat niitä hajusteettomia. Varmaan niistäkin löytyisi sopivia, mutta en jaksa hakemalla hakea, kun tuoksuvat tuotteet eivät aiheuta mitään ongelmia.
Ei se tuoksu, vaan ne muut ainesosat. Ota selvää, äläkä höperehdi typeryyksiä.
Minkähän takia ihmiset nykyään olettaa että maailma heidän ympärillään mukautuu heidän mukaansa. Hajusteet on varmasti ärsyttäneet ihmisiä aina, mutta vasta nykyaikana on alettu vaatimaan että toisten pitää siksi muuttua. Ymmärrän jos toista halailee ja pussailee että siinä voi joku haju tosi kovastikkin ärsyttää, mutta työpaikalla kuitenkin yleensä pidetään vähän väliä. Ja mistä sitä tietää mikä rupsu ja hammasmätä sitten alkaa haisemaan kun hajusteesta saadaan kaikki luopumaan. En itsekkään välitä hajusteista ja kyllähän se ottaa nenään jos painan naaman kiinni jonkun vaatteisiin ja on pesty hajustetulla aineella, mutta en mä tee töissä noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet aivan oikeassa. Mitä ne liikuntavammaisetkaan mitään luiskia, pyörätuoleja tai muita apuvälineitä tarttee. Kontatkoon kadulla. Tai vielä parempi: pysykööt kotona.
Huono vertaus. Oikeampi vertaus olisi että liikuntavammainen vaatii että muidenkin pitää liikkua pyörätuolilla tai pähkinäallergikko vaatii ettei kukaan saa syödä pähkinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on taas ihan eri asia jos ihmiseltä puuttuu vaikkapa jalat kokonaan. Hän tarvitsee apuvälineitä! mutta tässäkin on se ero että jalaton ei tule muilta vaatimaan mitään toisin kuin joku henkisesti sairas, huomionkipee "hajuallergikko"
Ainoa, joka on tässä keskustelussa henkisesti sairas, olet sinä. Minkäs sitä ihminen tyhmyydelleen voi?
Tuo on vähän sama kuin ajattelisi, että jos työkaveri on allerginen eläimille ja pyytäisi, ettei sitä rekkua tuotaisi töihin, ja itse ajattelisi, että kyllä minä voin chihuahuan tuoda, kun se on niin pieni.
Jos työkaverilla on todella paha hajusteherkkyys, hän voi lääkärintodistuksella pyytää työhuonetta, jossa hän saa olla yksin tai toisen hajusteherkän kanssa ja jossa on todella tehokas ilmanvaihto. Hajusteherkkyyskohtaus voi olla yhtä paha kuin astmakohtaus, se voi kuroa hengitystiet umpeen. Varsinkin pakkasilla kynnys on matala.
Minä en talvella pysty menemään isoissa kaupoissa leipäosastoille lainkaan, jos siellä on myös paistopiste, koska se tuoreen leivän lemu leikkaa kurkun kiinni. Joskus jos tunnen kaupan ja täsmälleen tiedän, missä haluamani leipäpussi sijaitsee, saatan kiiruhtaa osaston läpi hengittämättä, tai sitten mies käy kaupassa niinä päivinä, kun tarvitaan leipää. Usein ostan myös 10 pussia samaa leipää ja laitan pakkaseen, ettei tarvitse usein käydä leipäosastolla. Mikäli siis pystyn suorittamaan niin pitkän toimenpiteen hengittämättä. Jos siis olet nähnyt naama sinisenä 10 samanlaista leipäpussia kärryynsä viuhtonutta mielipuolta rynnimässä pois leipäosastolla, se olen ollut minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono vertaus. Oikeampi vertaus olisi että liikuntavammainen vaatii että muidenkin pitää liikkua pyörätuolilla tai pähkinäallergikko vaatii ettei kukaan saa syödä pähkinöitä.
Kyllähän pahasti pähkinöille allerginen saattaa moisen pyynnön hyvin esittääkin. Voin vain kuvitella, miten nämä tietyt "minulla on oikeus" -ihmiset siihen suhtautuisivat.