Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon pitää joustaa työpaikan hajusteyliherkän takia?

Vierailija
25.09.2018 |

Pyysi aiemmin tänä vuonna, ettemme käyttäisi hajuvettä ja tämä oli mielestäni ok pyyntö, mutta nyt on alkanut vaatimaan että vaihtaisimme muutkin kosmetiikka- ja hygieniatuotteemme hajusteettomiin versioihin. Tämä mielestäni menee yli, rahaakin palaisi ainakin omalla kohdallani ihan tolkuttomat määrät, koska käytän hieman hintavampia tuotteita. Miten tuosta voi kieltäytyä ilman, että kuulostaa täysin mulkulta?

Kommentit (190)

Vierailija
81/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on näitä keski-ikäisten naisten höpöhöpösairauksia, joille voi ihan huoletta viitata kintaalla. 

Sama kun sanoisi, että allergiat eivät ole todellisia koska minulla ei niitä ole.

Hajut tuotetaan kemikaaleilla ja toiset voivat herkistyä näille ajan myötä. Altistuksesta voi seurata huomattavia oireita. Luultavasti nämä kemikaalit eivät ole kenenkään terveydelle hyväksi ja voivat mahdollisesti altistaa syöville yms. sairauksille.

Vastaavasti tupakointia ei pidetty aikoinaan kovinkaan haitallisena, mutta nykyään on toisin. Hajusteille voi käydä ihan samalla tavalla tulevaisuudessa.

Turvallisinta oman ja muiden hyvinvoinnin kannalta on hajusteiden välttäminen eikä tämä ole mitenkään vaikeaa tai kallista.

Ei voi verrata allergiaan. Hajusteyliherkkyydestä ei ole tieteellisesti todistettu, allergiat on.

Esimerkiksi minulla on lääkärin toteama hajusteallergia. Ilmenee mm. kosketusihottumana. Myös tuoksuyliherkkyyden mekanismeista ollaan saatu lisää tietoa.

Vierailija
82/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua kuulostaa mulkulta, niin älä ainakaan väitä, että hajustettomien ostamiseen palaa rahaa. Aivan kuin ne hajustetut versiot putoaisivat kotiin ilmaiseksi...

No meneehän siihen tuplasti rahaa, kun on ensin ostettu ne hajusteelliset versiot (jotka jääkin käyttämättä) ja sitten pitää ostaa tilalle uudet.

Vaatiko se työkaveri, että ne tuotteet pitää juuri tällä sekunnilla kaikki vaihtaa?

Ei se sun nykyinen hiuslakka tai shampoo kauan kestä, ja kun pullo on lopussa, niin katsot, josko kampaamollasi olisi tarjota hyvä hajusteeton tuote, jonka voisit ottaa käyttöön.

Joo, voisihan ap tämän tehdä, mutta entä jos ei halua? Ei ole mikään pakko alkaa suosikkituotteitaan vaihtamaan työkavereiden takia.

Ei tietenkään ole pakko. Mutta siinä on sitten se riski, että ap kuulostaa mulkulta. Ja siitähän hän oli huolissaan. Rahajuttu tekosyynä ei toimi.

Ainoa mulkku on se, joka vaatii toisia vaihtamaan vapaa-ajalla käyttämät tuotteensa toisiin hänen takiansa. Mulkku ei todellakaan ole se, joka kieltäytyy.

Ei minusta tuossa ole mitään mulkkua olettaen, että esittää pyynnön kohteliaasti, ei vaadi liikaa ja kärsii oikeasti asiasta, eikä vaan kyykytä. Eiväthän normaalit ihmiset hermostu invapaikoista, rampeista, liuskoista jne. t. eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sen hajusteyliherkän velvollisuus opettaa aivonsa pois yliherkkyyksistä vaikka Dnrs-menetelmällä eikä vaatia muita taipumaan ja maksamaan oireistansa.

Vierailija
84/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kyllä sitä mieltä, että ns. rajoitteisen täytyy itse ratkaista ongelma, eli valita työpaikka sen mukaan missä voi olla.

En minäkään keliaakikkona mene leipomoon töihin ja vaadi, ettei saa jauhoja pöllyyttää kun saatan altistua.

Oliko tämä ongelmainen siis nyt jossain hajuvesitehtaassa töissä, vai miksi hänen työnsä edellyttää hajusteiden haistelua?

Vierailija
85/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajuste/tuoksu/kemikaaliyliherkille kannattaa suositella dnrs-menetelmää. Suomessa on jo tosi paljon sen avulla herkkyyksistä parantuneita.

Vierailija
86/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, itsekin saan herkästi päänsärkyä vahvoista hajuista, ja käytän pääosin hajusteettomia tai hyvin mietoja tuoksuja. Mutta eipä tulisi mieleenkään vaatia ympäristöltä täyttä hajuttomuutta. Ja sitäpaitsi työpaikalla on paljon muitakin hajuja. On tupakoitsijoita, ihmisillä on eväitä, siivooja kulkee kärryineen, joku haisee hielle... Elämä on, kotimatkalla joutuu kulkemaan vilkkaasti liikennöityä tien vartta ja haistelemaan pakokaasuja, välillä haisee viemärit, koirankakka...

Pitäisikö vaan kaikki kanssaeläjät kieltää?

Tämäpä tämä. Mutta osa hajusteyliherkistä valittaa kyllä eväistäkin... Ilmeisesti myös itseä miellyttämättömät ruoka-aineet lasketaan nykyään vaarallisiksi kemikaaleiksi.

Vierailija
87/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on näitä keski-ikäisten naisten höpöhöpösairauksia, joille voi ihan huoletta viitata kintaalla. 

Sama kun sanoisi, että allergiat eivät ole todellisia koska minulla ei niitä ole.

Hajut tuotetaan kemikaaleilla ja toiset voivat herkistyä näille ajan myötä. Altistuksesta voi seurata huomattavia oireita. Luultavasti nämä kemikaalit eivät ole kenenkään terveydelle hyväksi ja voivat mahdollisesti altistaa syöville yms. sairauksille.

Vastaavasti tupakointia ei pidetty aikoinaan kovinkaan haitallisena, mutta nykyään on toisin. Hajusteille voi käydä ihan samalla tavalla tulevaisuudessa.

Turvallisinta oman ja muiden hyvinvoinnin kannalta on hajusteiden välttäminen eikä tämä ole mitenkään vaikeaa tai kallista.

Ei voi verrata allergiaan. Hajusteyliherkkyydestä ei ole tieteellisesti todistettu, allergiat on.

Esimerkiksi minulla on lääkärin toteama hajusteallergia. Ilmenee mm. kosketusihottumana. Myös tuoksuyliherkkyyden mekanismeista ollaan saatu lisää tietoa.

Ihan varmasti on :D :D :D

Vierailija
88/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli työkaveri joka on hajusteyliherkkä. Sovittiin asia niin, että en käytä hajuvettä työpaikalla. Dödö ja muut , hänen on vaan jotenkin pärjättävä. Me parjättiin ihan hyvin, tosin käytän hajusteetonta pesuainetta ja huuhteluainetta. Käsirasva nyt hieman tuoksui ja hiuslakka oli muutenkin hajusteeton. Mutta naamarasvat ja muut, niin niissä on tuoksu, mutta nehän laitetaan jo tunti ennen töihin tulo. Me istuttiin samassa huoneessa 5 vuotta ilman suurempia kohtauksia.

Ei kaikkiin tarvitse suostua, minulla todella tarkka kuulo, ja minua ärsyttää kun toinen syö omalla työpisteellä. En minä vaadi häntä lopettamaan.

Vierailija
89/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kosketusihottuma on sulle uusi juttu? 20-luvullako elät? 😅😅😅😅😅😅😅😅😅

Vierailija
90/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.allergia.fi/allergiat/kosketusihottumat/

Tässä sulle linkki, ettet tee itsestäsi ihan pelleä. Koeta nyt ymmärtää lukemasi, vaikka vaikeaa onkin.

Vierailija
91/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan liittyen: miten ne hajusteherkät on aina ne työpaikan vaikeimmat ihmiset? Mä en ole koskaan törmännyt hajuherkkään joka olis mukava ja valmis tekemään kompromisseja tai ilmottaisi asiasta normaalisti, vaan ne on AINA ne 2 vaikeinta jotka vaatii sit tietynlaisia.. ylilyöntejä?

Vierailija
92/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaan liittyen: miten ne hajusteherkät on aina ne työpaikan vaikeimmat ihmiset? Mä en ole koskaan törmännyt hajuherkkään joka olis mukava ja valmis tekemään kompromisseja tai ilmottaisi asiasta normaalisti, vaan ne on AINA ne 2 vaikeinta jotka vaatii sit tietynlaisia.. ylilyöntejä?

Kröhöm.. esim. Tämä edellinen joka väittää että on lääkärin toteama tämä.

Vierailija
93/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöihin tai muihin töihin liian rajoittavat työntekijät.

Meiltä muutamat kovaääniset vois heittää himakonttoreihin.

Se mitä joku sanoi tupakan hajuisista huppareista ja takeista on totta, mulla tulee onsennusrefleksi tupakoijista ja se on oikeasti kauheaa haju seuraa kaikkialle. Onneksi tupakoitsijoita on enää tosi pieni vähemmistö, jotka eivät ole tajunneet lopettaa...

Vierailija
94/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole Etelä-Euroopassakaan kuunaan tullut vastaan yhtäkään hajusteyliherkkää - olen täällä siis asunut jo lähes 13 vuotta. En tiedä, mistä johtuu, että Suomessa on tuntunut yleistyneen rankastikin tällainen hypersensitiivisyys... 

Ainoa tuoksu - tai oikeastaan haju - jota en siedä, on suitsuke. Siinä tosin luulen sen savun olevan ongelma, en niinkään itse tuoksun. Työpaikalla voisin hyvin lopettaa hajuveden käytön, mutta jos joku rupeaisi piipittämään siitä ettei kestä edes pesuaineen tuoksua, niin varmaan vain hämmästyneesti naurahtaisin. Maailma on täynnä hajuja, minusta on aika kummallista että nämä yliherkät tuntuvat triggeröityvän vain työpaikoillaan, mutta auton pakokaasut ja muut vahvat jokapäiväiset lemut eivät sitten näytäkään häiritsevän. 

Vierailija
95/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kröhöm.. esim. Tämä edellinen joka väittää että on lääkärin toteama tämä.

Mistä sinä tiedät, millainen joku ihminen on tai miten hän käyttäytyy mahdollisella työpaikallaan av-palstan viestien perusteella? Oletko selvännäkijä vai itserakas ääliö?

Vierailija
96/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä pahin hajusteallerginen on 50v mies. Ei hän kovaan ääneen kehtaa valittaa, koska hajusteherkkyys on tuomittu akkojen luulosairaudeksi. Noloahan se olisi itkeä julkisesti aiheesta, duunipaikka kun on täällä keskellä metsää. Täällä eletään vielä jossain 50-luvulla maailmankatsomuksen osalta, tuollaisestakin alkaisi vuosikymmenen kestävä vittuilukierre jos erehtyisi ääneen valittamaan.

Kuitenkin kollegasta huomaa, että alkaa nokka vuotaa ja aivastella, jos ollaan pienessä neukkarissa ja jollain on hajuvettä. Tällä miehellä on myös atooppista ihottumaa, näkee joskus käsistä ja kasvoista. Joskus sitten kysyin ohimennen, että onko sulla allergioihin taipumusta kun noin niistät, niin kertoi näistä yliherkkyyksistään.

Varmaan mukavaa kun luulosairaat ovat pilanneet oikeasti sairaiden maineen tässä asiassa. Vähän sama homma kuin oikeat keliaakikot vs. trendidieettejä harrastavat.

Vierailija
97/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä pahin hajusteallerginen on 50v mies. Ei hän kovaan ääneen kehtaa valittaa, koska hajusteherkkyys on tuomittu akkojen luulosairaudeksi. Noloahan se olisi itkeä julkisesti aiheesta, duunipaikka kun on täällä keskellä metsää. Täällä eletään vielä jossain 50-luvulla maailmankatsomuksen osalta, tuollaisestakin alkaisi vuosikymmenen kestävä vittuilukierre jos erehtyisi ääneen valittamaan.

Kuitenkin kollegasta huomaa, että alkaa nokka vuotaa ja aivastella, jos ollaan pienessä neukkarissa ja jollain on hajuvettä. Tällä miehellä on myös atooppista ihottumaa, näkee joskus käsistä ja kasvoista. Joskus sitten kysyin ohimennen, että onko sulla allergioihin taipumusta kun noin niistät, niin kertoi näistä yliherkkyyksistään.

Varmaan mukavaa kun luulosairaat ovat pilanneet oikeasti sairaiden maineen tässä asiassa. Vähän sama homma kuin oikeat keliaakikot vs. trendidieettejä harrastavat.

Osin ihmiset tekevät itse kaikenlaisia vääriä päätelmiä muiden terveydentilasta. Esimerkiksi minä noudatan 98 % mm. täysin viljatonta ruokavaliota. En ole allerginen, mutta muiden sairauksien vuoksi tietyt ruoka-aineet eivät sovi minulle. En koskaan esitä olevani allerginen. Pyydän vain jättämään tietyt ruoka-aineet pois. Jos haluan joskus tehdä poikkeuksen ja syödä esim. jotain viljapitoista, ei ole minun asiani, jos joku ylitulkitseva urpo ymmärtää asian väärin.

Vierailija
98/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole Etelä-Euroopassakaan kuunaan tullut vastaan yhtäkään hajusteyliherkkää - olen täällä siis asunut jo lähes 13 vuotta. En tiedä, mistä johtuu, että Suomessa on tuntunut yleistyneen rankastikin tällainen hypersensitiivisyys... 

Ainoa tuoksu - tai oikeastaan haju - jota en siedä, on suitsuke. Siinä tosin luulen sen savun olevan ongelma, en niinkään itse tuoksun. Työpaikalla voisin hyvin lopettaa hajuveden käytön, mutta jos joku rupeaisi piipittämään siitä ettei kestä edes pesuaineen tuoksua, niin varmaan vain hämmästyneesti naurahtaisin. Maailma on täynnä hajuja, minusta on aika kummallista että nämä yliherkät tuntuvat triggeröityvän vain työpaikoillaan, mutta auton pakokaasut ja muut vahvat jokapäiväiset lemut eivät sitten näytäkään häiritsevän. 

Johtuu varmaan siitä, etteivät he siellä etelässä ui hajuvesipilvessä vaan käyttävät oikein eli ihan tippa riittää! Tarkoitus kun ei ole tyrmätä muita ihmisiä kemikaaleilla. Oman hajuveden hajuun turtuu, eikä sitä haista itse niin kuin muut haistavat! Kannattaa siis pitää välillä taukoa kaikista hajusteista, niin hajuaisti palautuu!

Tänään eräs myyjä väkisin tuppautui palvelemaan, ihan kiva sinänsä, mutta hän haisi niin vahvalle hajuvedelle, että kurkkuani alkoi kuristaa, tuntui että tukehdun ja lopulta alkoi pyörryttää. Hengittelin syvään kun pääsin ulos kaupasta... Ja ihan vaan astma minulla...  Ja tuo oli pieni hetki. Jos olisi pitänyt koko päivä siinä viettää... huh huh...

Vierailija
99/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tupakoitsijan takki haisee!

Koko eteinen lemuaa kun tupakoitsija tulee kylään...

Vierailija
100/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tupakoitsijan takki haisee!

Koko eteinen lemuaa kun tupakoitsija tulee kylään...