Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten paljon pitää joustaa työpaikan hajusteyliherkän takia?

Vierailija
25.09.2018 |

Pyysi aiemmin tänä vuonna, ettemme käyttäisi hajuvettä ja tämä oli mielestäni ok pyyntö, mutta nyt on alkanut vaatimaan että vaihtaisimme muutkin kosmetiikka- ja hygieniatuotteemme hajusteettomiin versioihin. Tämä mielestäni menee yli, rahaakin palaisi ainakin omalla kohdallani ihan tolkuttomat määrät, koska käytän hieman hintavampia tuotteita. Miten tuosta voi kieltäytyä ilman, että kuulostaa täysin mulkulta?

Kommentit (190)

Vierailija
21/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on näitä keski-ikäisten naisten höpöhöpösairauksia, joille voi ihan huoletta viitata kintaalla. 

Sama kun sanoisi, että allergiat eivät ole todellisia koska minulla ei niitä ole.

Hajut tuotetaan kemikaaleilla ja toiset voivat herkistyä näille ajan myötä. Altistuksesta voi seurata huomattavia oireita. Luultavasti nämä kemikaalit eivät ole kenenkään terveydelle hyväksi ja voivat mahdollisesti altistaa syöville yms. sairauksille.

Vastaavasti tupakointia ei pidetty aikoinaan kovinkaan haitallisena, mutta nykyään on toisin. Hajusteille voi käydä ihan samalla tavalla tulevaisuudessa.

Turvallisinta oman ja muiden hyvinvoinnin kannalta on hajusteiden välttäminen eikä tämä ole mitenkään vaikeaa tai kallista.

Vierailija
22/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kieltäydy. Mutta älä noudata. Pidättäydy keskusteluista, joissa asiaa puidaan.

m37

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse ollut lähes täysin hajusteeton 15 vuotta, samoin lapset ja koti. Pesuaineet, pyykinpesuaineet, shamppoot, rasvat jne. Ainoa mikä ei ole hajusteeton minulla on antiperspirantti . Hikoilen aivan hirveästi ja kaikki deodorantit,hajusteettomat ja suolakivet yms luonnontuotteet pettävät ennen kuin edes pääsen töihin. Voin luvata, että ko superherkkis alkaisi vaatia paluutani takaisin vanhaan, jos pitäisi lopettaa käyttö. Eikä tuollaista voi vaatia. Minulta menee myös vaatteet pilalle, jos hikoilen pahasti.

Hajuvesien kanssa läträäminen on turhaa, mutta mielestäni muuta ei voi vaatia.

Vierailija
24/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo työkaveri olsi mulle ehdottanut, niin olisin sanonut vaan, että jaaha. Kaikista vähemmällä olisin päässyt.

En olisi alkanut mitään puolustelemaan tai selittelemään.

Ei sunkaan tarvi, sanot vaan jotain neutraalia. Mutta sun hommas alkaa itseäs puolustamaan tai tuntemaan syyllisyyttä.

Toki ainoa myös jonka ehkä tekisin, niin muuttaisin hajuveteni töissä hiukan miedompaan, jos tämä miedompi siis olisi valmiiksi ostettuna.

Toisenlaista hajuvettä en alkaisi tämän takia ostamaan enkä sellaista josta en itse pitäisi.

Vierailija
25/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteettomuus ei ole kallista eikä vaikeaa kirjoitti:

Hajusteettomuus ei ole temppu eikä mitään tehdä jos sitä todella haluaa. Säästää niin kemikaaleissa kuin muissakin myrkyissä niin omaa kuin muidenkin terveyttä. Luonnosta puhumattakaan. Haju- ja partavedet sekä hajusteelliset pesu- ja huuhteluaineet ovat ihan täysiä turhakkeita, samoin muutkin hajusteelliset tuotteet. Kyllä hajusteita ilmankin ihminen voi tuoksua raikkaalta ja puhtaalta. Ja itseasiassa tuoksuukin. Itse en ainakaan haluaisi olla se tyyppi kenen hajusteiden käytön takia joku toinen kärsii - saati joutuu lopettamaan työnteon tms. kun itse haisen vieressä. Hajusteettomuudesta ei ole haittaa kenellekkään - päinvastoin. Hajusteista taas voi kärsiä kaikkien terveys lähiympäristöstä perheeseen ja kotieläimiin. Kukaan hajusteita käyttävä ei muuten koskaan ajattele lemmikkiään jolla on huomattavasti parempi hajuaisti kuin ihmisellä. Vauvojen kohdalla hajusteettomuutta kyllä painotetaan mutta mihin se sitten katoaa iän myötä? Miksi hajusteiden käyttö olisi yhtään sen terveellisempää 3-vuotiaan, 15-vuotiaan tai 50-vuotiaan käytössä? Ei ne myrkyt siitä mihinkään häviä.

Kummasti olisi raikkaampi ilma hengittää sisätöissä kun ei tarvitsisi sitä hajustekoktailia vetää sisuksiinsa. Moni hajusteiden käyttäjä ei myöskään tajua että se mikä on jo käynyt toiselle hajusteyliherkälle voi käydä myös itselle. Hajusteita käyttämällä se hajusteyliherkkyys iskee todennäköisimmin myös itseen, ennemmin tai myöhemmin. Ja sitten on myöhäistä parkua. Tosin ehkä viimeistään silloin kun itse joutuu anelemaan toisilta hajusteettomuutta tajuaa että miltä siitä toisesta hajusteyliherkästä tuntui. Hajusteet ei millään tavalla liity töihin tai tehosta niiden aikaansaannoksia, käyttäköön kukin niitä mielin määrin kotona.

No jopas nyt maalaillaan piruja seinille.

Vierailija
26/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on näitä keski-ikäisten naisten höpöhöpösairauksia, joille voi ihan huoletta viitata kintaalla. 

Sama kun sanoisi, että allergiat eivät ole todellisia koska minulla ei niitä ole.

Hajut tuotetaan kemikaaleilla ja toiset voivat herkistyä näille ajan myötä. Altistuksesta voi seurata huomattavia oireita. Luultavasti nämä kemikaalit eivät ole kenenkään terveydelle hyväksi ja voivat mahdollisesti altistaa syöville yms. sairauksille.

Vastaavasti tupakointia ei pidetty aikoinaan kovinkaan haitallisena, mutta nykyään on toisin. Hajusteille voi käydä ihan samalla tavalla tulevaisuudessa.

Turvallisinta oman ja muiden hyvinvoinnin kannalta on hajusteiden välttäminen eikä tämä ole mitenkään vaikeaa tai kallista.

Jos hajusteet on niin kamalia niin miksi pelkästään nelikymppiset toimistotantat sairastuu? Kai se on sitä, että pitää jotain toimintaa saada siihen tylsään yksitoikkoiseen työhön, vaikka sitten kiusaamalla työkavereita heidän käsirasvoistaan.

Vierailija
27/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työkaverini vaatii hajusteetonta" taitaa olla uusi palstajankkaaja?

Ainakin joka toinen päivä tulee uusi aloitus.

Vierailija
28/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olsin ehkä niin utelias hajuherkkyyden suhteen, että laittaisin joku päivä hajuvettä, ehkä melko vahvaa.

Sitten jonain päivänä jättäisin sen pois ja laittaisin vähemmän muitakin tuoksuja.

Kokeilisin jos työkaveri huomaa eron.

Jos siis valittaa kumpanakin päivänä "hajuani" niin ei ole todellista herkkyyttä.

Voisin vielä tehdä niin, että sinä hajuttamampana päivänä oikein tahallani menisin työkaverin huoneeseen ja alkaisin pahoitella, että voi kamala kun nyt tulikin laitettua taas sitä xxxx-hajuvettä. Tää varmaan nyt käy sun nenääs, en yhtään aamulla muistanut.  Ottaako tää nyt kovin sun henkees?

Vastauksesta ja hänen reaktiostaan voit päätellä jotain/paljon.

Vierailija
29/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliherkälle sopimaton työ, pidä vaan tiukka linja ja sano että tuossa on ovi, halukkaita kitisemättömiä löytyy heti tilalle.

Hän alkaa seuraavaksi vaatimaan itse valkkaamiaan tuoksuja sun muuta hömppää sinne.

Minun muijallaki on herkkä iho, rasvailee jatkuvasti ja hän ei pyri sellasiin töihin missä käytetää kemikaaleja esimerkiksi, siinä on oma vastuu myös mukana.

Itsellä on polven kanssa ongelmaa ja en hakeudu fyysisiin töihin, kun tiedän ettei polvi kestä.

Vierailija
30/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jousta senttiäkään. Pian huomaat että samainen kontrolloija yrittää vaikuttaa elämääsi muillakin tavoin. Kokemusta on. Ongelma on hänen, ei muiden.

Jos vielä urputtaa niin ota asia puheeksi esimiehen kanssa. Voit puhua ihan kiusaamisesta, koska sitä tuollainen häiriköinti ja vaatimusten lateleminen nimenomaan on.

Vierailija
31/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olsin ehkä niin utelias hajuherkkyyden suhteen, että laittaisin joku päivä hajuvettä, ehkä melko vahvaa.

Sitten jonain päivänä jättäisin sen pois ja laittaisin vähemmän muitakin tuoksuja.

Kokeilisin jos työkaveri huomaa eron.

Jos siis valittaa kumpanakin päivänä "hajuani" niin ei ole todellista herkkyyttä.

Voisin vielä tehdä niin, että sinä hajuttamampana päivänä oikein tahallani menisin työkaverin huoneeseen ja alkaisin pahoitella, että voi kamala kun nyt tulikin laitettua taas sitä xxxx-hajuvettä. Tää varmaan nyt käy sun nenääs, en yhtään aamulla muistanut.  Ottaako tää nyt kovin sun henkees?

Vastauksesta ja hänen reaktiostaan voit päätellä jotain/paljon.

Minä tein vastaavasti, sanoin lopettavani hajusteiden käytön ja vaihtavani ne hajusteettomiin tuotteisiin. Oikeasti en muuttanut mitään, jatkoin samalla tavalla samojen tuotteiden käyttöä. Työkaveri hehkutti silmät loistaen miten heti huomaa ison eron, kun lopetit hajusteiden käytön, enää ei tule yhtään oireita! Minä sitten siihen myhäilin takaisin, että kiva kun auttoi.

Eli itse suhtautuisin todella skeptisesti jos joku kertoisi olevansa hajusteyliherkkä enkä vaivautuisi vaihtamaan mitään tuotteitani.

Vierailija
32/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hajusteet on niin kamalia niin miksi pelkästään nelikymppiset toimistotantat sairastuu? Kai se on sitä, että pitää jotain toimintaa saada siihen tylsään yksitoikkoiseen työhön, vaikka sitten kiusaamalla työkavereita heidän käsirasvoistaan.

Mun alakouluikäiset lapset on herkistyneet hajusteille, koska olivat homekoulussa ja se altisti. Eivät ole toimistoa nähneetkään, eivätkä ole tanttoja.

Vierailija
33/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terse!

Oon labrahoitaja ja oma raja läikkyi yli. Jotkut työkaverit piipitti huuhteluaineista ja ihovoiteista... kun menin osastonhoitajan luona käymään, hän huomautti roll-on deodorantistani! Ymmärrän tyrmäävät hajuvedet yms mut itselläni paloi hihat. Joka kolmas asiakas haisee kaatopaikalle tai tupakkakupille. Yks työkavereista vanhalle hielle.

Kiitos juu ei...

Vierailija
34/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sermin takana hajusteyliherkkä.

Olen luopunut ylimääräisistä hajusteista, mutta kun viimeksi ostin omon pesuainetta niin itsekin järkytyin sen uudesta hajusta. Mutta käytän sen pesuaineen loppuun, ei ole varaa jättää koko purkkia käyttämättä.

Se haju oli ylittänyt ihan uutiskynnyksen ja "uudistus" perutaan, onneksi.

Jos pienikin hajuhippunen aiheuttaa kohtauksen, niin pitää hajusteyliherkänkin miettiä niitä työntekoratkaisuja.

Vierailija
35/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteettomuus ei ole kallista eikä vaikeaa kirjoitti:

Hajusteettomuus ei ole temppu eikä mitään tehdä jos sitä todella haluaa. Säästää niin kemikaaleissa kuin muissakin myrkyissä niin omaa kuin muidenkin terveyttä. Luonnosta puhumattakaan. Haju- ja partavedet sekä hajusteelliset pesu- ja huuhteluaineet ovat ihan täysiä turhakkeita, samoin muutkin hajusteelliset tuotteet. Kyllä hajusteita ilmankin ihminen voi tuoksua raikkaalta ja puhtaalta. Ja itseasiassa tuoksuukin. Itse en ainakaan haluaisi olla se tyyppi kenen hajusteiden käytön takia joku toinen kärsii - saati joutuu lopettamaan työnteon tms. kun itse haisen vieressä. Hajusteettomuudesta ei ole haittaa kenellekkään - päinvastoin. Hajusteista taas voi kärsiä kaikkien terveys lähiympäristöstä perheeseen ja kotieläimiin. Kukaan hajusteita käyttävä ei muuten koskaan ajattele lemmikkiään jolla on huomattavasti parempi hajuaisti kuin ihmisellä. Vauvojen kohdalla hajusteettomuutta kyllä painotetaan mutta mihin se sitten katoaa iän myötä? Miksi hajusteiden käyttö olisi yhtään sen terveellisempää 3-vuotiaan, 15-vuotiaan tai 50-vuotiaan käytössä? Ei ne myrkyt siitä mihinkään häviä.

Kummasti olisi raikkaampi ilma hengittää sisätöissä kun ei tarvitsisi sitä hajustekoktailia vetää sisuksiinsa. Moni hajusteiden käyttäjä ei myöskään tajua että se mikä on jo käynyt toiselle hajusteyliherkälle voi käydä myös itselle. Hajusteita käyttämällä se hajusteyliherkkyys iskee todennäköisimmin myös itseen, ennemmin tai myöhemmin. Ja sitten on myöhäistä parkua. Tosin ehkä viimeistään silloin kun itse joutuu anelemaan toisilta hajusteettomuutta tajuaa että miltä siitä toisesta hajusteyliherkästä tuntui. Hajusteet ei millään tavalla liity töihin tai tehosta niiden aikaansaannoksia, käyttäköön kukin niitä mielin määrin kotona.

Ei kaikki hajusteet ole mitään myrkkyjä eikä keinotekoisia kemikaaleja.

36/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaverilla on paha mansikka-allergia, ei teetä vaikeutta olla syömättä esim: mansikkajogurttia ruokatauolla.

Vierailija
37/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hajusteettomat pesuaineet eivät tee pyykkiä raikkaaksi eikä hajusteeton dödö vie hienhajua. Kokeiltu on. Epäilen myös hajusteettomien shampoiden ja suihkugeelien raikastavaa vaikutusta. Hajuveden käyttöä voin rajoittaa. Jotenkin nämä TÄYDELLISEN hajusteettomuuden vaatijat ovat kontrolloivia ja ongelma on usein päänsisäinen, hajuvesien käytön rajoitukset ymmärrän.

Vierailija
38/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi verrata allergiaan. Hajusteyliherkkyydestä ei ole tieteellisesti todistettu, allergiat on.

Vierailija
39/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sillä on ongelmana, saako esim. allergisen kohtauksen? Itse olen migreenin vuoksi herkkä hajusteille. Olen toivonut, että hajuvettä ei kauheasti töissä suihkuteltaisi ja se on ollut ihan ok kaikille. Saan todella herkästi kohtauksen hajuvesistä ja myös muistakin hajusteista. En nyt sentään kuitenkaan kenenkään pyykinpesuaineista, ellei nyt aivan älyttömästi läträä ja joudu koko päivää vieressä istumaan. Minun mielestä pitäisi selvittää syy miksi ei saisi käyttää kotonaan mitä kosmetiikkaa tykkää, siis onko kyse jostain oikeasti hengenvaarallisesta allergiasta? Kai sellaistakin voi olla.

Jos on todella sit niin yliherkkä, että säännöt yltää jo työntekijöiden vapaa-ajalle niin ehkä tän sun työkaverin kannattais miettiä vaikka etätyötä kotona? Mielestäni työpaikalla voidaan sopia, että ei kauheasti läträttäis hajuvedellä tai muuta, mutta kontrollointi ei todellakaan voi ulottua vapaa-ajalle. Työnantajan tulisi miettiä tän työntekijän kanssa toimia hänen työhyvinvointinsa edistämiseksi esim. toimipistettä vaihtamalla, kotona tehtävää työtä, jotain jos sillä siis on oikeesti ongelma eikä "ongelma".

Vierailija
40/190 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun alakouluikäiset lapset on herkistyneet hajusteille, koska olivat homekoulussa ja se altisti. Eivät ole toimistoa nähneetkään, eivätkä ole tanttoja.

Joo, näitä herkistyneitä lapsia on myös nähty. Eivät saa kuitenkaan ikinä oireita, kun äiti ei ole paikalla. Äiti pelmahtaa tupaan ja heti on lapsi vähintään henkihieverissä, kun naapurin tätillä oli dödöä.