Miten paljon pitää joustaa työpaikan hajusteyliherkän takia?
Pyysi aiemmin tänä vuonna, ettemme käyttäisi hajuvettä ja tämä oli mielestäni ok pyyntö, mutta nyt on alkanut vaatimaan että vaihtaisimme muutkin kosmetiikka- ja hygieniatuotteemme hajusteettomiin versioihin. Tämä mielestäni menee yli, rahaakin palaisi ainakin omalla kohdallani ihan tolkuttomat määrät, koska käytän hieman hintavampia tuotteita. Miten tuosta voi kieltäytyä ilman, että kuulostaa täysin mulkulta?
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua kuulostaa mulkulta, niin älä ainakaan väitä, että hajustettomien ostamiseen palaa rahaa. Aivan kuin ne hajustetut versiot putoaisivat kotiin ilmaiseksi...
No meneehän siihen tuplasti rahaa, kun on ensin ostettu ne hajusteelliset versiot (jotka jääkin käyttämättä) ja sitten pitää ostaa tilalle uudet.
Vaatiko se työkaveri, että ne tuotteet pitää juuri tällä sekunnilla kaikki vaihtaa?
Ei se sun nykyinen hiuslakka tai shampoo kauan kestä, ja kun pullo on lopussa, niin katsot, josko kampaamollasi olisi tarjota hyvä hajusteeton tuote, jonka voisit ottaa käyttöön.
Olisi ainakin omalla kohdallani todella pitkä prosessi vaihtaa tuotteet tällä tavalla, useimmat tuotteet kestävät kuukausia ja jotkut jopa vuoden (tai ylikin). Ei mahda hajusteherkkä jaksaa odotella niin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua kuulostaa mulkulta, niin älä ainakaan väitä, että hajustettomien ostamiseen palaa rahaa. Aivan kuin ne hajustetut versiot putoaisivat kotiin ilmaiseksi...
No meneehän siihen tuplasti rahaa, kun on ensin ostettu ne hajusteelliset versiot (jotka jääkin käyttämättä) ja sitten pitää ostaa tilalle uudet.
Vaatiko se työkaveri, että ne tuotteet pitää juuri tällä sekunnilla kaikki vaihtaa?
Ei se sun nykyinen hiuslakka tai shampoo kauan kestä, ja kun pullo on lopussa, niin katsot, josko kampaamollasi olisi tarjota hyvä hajusteeton tuote, jonka voisit ottaa käyttöön.
Joo, voisihan ap tämän tehdä, mutta entä jos ei halua? Ei ole mikään pakko alkaa suosikkituotteitaan vaihtamaan työkavereiden takia.
Ei tietenkään ole pakko. Mutta siinä on sitten se riski, että ap kuulostaa mulkulta. Ja siitähän hän oli huolissaan. Rahajuttu tekosyynä ei toimi.
Ainoa mulkku on se, joka vaatii toisia vaihtamaan vapaa-ajalla käyttämät tuotteensa toisiin hänen takiansa. Mulkku ei todellakaan ole se, joka kieltäytyy.
Hajusteettomuus ei ole kallista eikä vaikeaa kirjoitti:
Hajusteettomuus ei ole temppu eikä mitään tehdä jos sitä todella haluaa. Säästää niin kemikaaleissa kuin muissakin myrkyissä niin omaa kuin muidenkin terveyttä. Luonnosta puhumattakaan. Haju- ja partavedet sekä hajusteelliset pesu- ja huuhteluaineet ovat ihan täysiä turhakkeita, samoin muutkin hajusteelliset tuotteet. Kyllä hajusteita ilmankin ihminen voi tuoksua raikkaalta ja puhtaalta. Ja itseasiassa tuoksuukin. Itse en ainakaan haluaisi olla se tyyppi kenen hajusteiden käytön takia joku toinen kärsii - saati joutuu lopettamaan työnteon tms. kun itse haisen vieressä. Hajusteettomuudesta ei ole haittaa kenellekkään - päinvastoin. Hajusteista taas voi kärsiä kaikkien terveys lähiympäristöstä perheeseen ja kotieläimiin. Kukaan hajusteita käyttävä ei muuten koskaan ajattele lemmikkiään jolla on huomattavasti parempi hajuaisti kuin ihmisellä. Vauvojen kohdalla hajusteettomuutta kyllä painotetaan mutta mihin se sitten katoaa iän myötä? Miksi hajusteiden käyttö olisi yhtään sen terveellisempää 3-vuotiaan, 15-vuotiaan tai 50-vuotiaan käytössä? Ei ne myrkyt siitä mihinkään häviä.
Kummasti olisi raikkaampi ilma hengittää sisätöissä kun ei tarvitsisi sitä hajustekoktailia vetää sisuksiinsa. Moni hajusteiden käyttäjä ei myöskään tajua että se mikä on jo käynyt toiselle hajusteyliherkälle voi käydä myös itselle. Hajusteita käyttämällä se hajusteyliherkkyys iskee todennäköisimmin myös itseen, ennemmin tai myöhemmin. Ja sitten on myöhäistä parkua. Tosin ehkä viimeistään silloin kun itse joutuu anelemaan toisilta hajusteettomuutta tajuaa että miltä siitä toisesta hajusteyliherkästä tuntui. Hajusteet ei millään tavalla liity töihin tai tehosta niiden aikaansaannoksia, käyttäköön kukin niitä mielin määrin kotona.
Joo, ei varmaan olekaan, mutta ei kukaan "todella halua" vaihtaa elämäänsä kokonaan hajusteettomaksi sen takia, että työpaikan Irman kurkkua kutittaa dödö ja käsirasva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ainakin omalla kohdallani todella pitkä prosessi vaihtaa tuotteet tällä tavalla, useimmat tuotteet kestävät kuukausia ja jotkut jopa vuoden (tai ylikin). Ei mahda hajusteherkkä jaksaa odotella niin pitkään.
Heh, minä ostin viimeisimmän hiuslakkani noin puolitoista vuotta sitten ja luulisin, että pärjään tuolla samalla vielä ainakin pari kuukautta. Shampoita ja hoitoaineita ostan aina niitä isoja 900ml TRESemmén purkkeja, ne kestävät yleensä noin 4 kuukautta. Rasvat kestää yleensä pari-kolme kuukautta. Kasvojen puhdistuaineen vaihdoin juuri uuteen ja veikkaisin, että tuo iso purkki kestää ainakin puoli vuotta ellei jopa pidempään, on sen verran tujua tavaraa ettei sitä pajoa tarvitse. Facial spray (jota käytän meikin kiinnitykseen) kestää yleensä noin pari kuukautta. Dödöstä taas en todellakaan suostu vaihtamaan yhtään mihinkään, meni vuosikausia ennenkuin löysin itselleni sopivan merkin. Pyykinpesu- ja huuhteluaineista en myöskään ala vaihtamaan.
Siinäpä taisi olla kaikki hajustetut tuoteet mitä käytän ja joista voisin tinkiä, mahtaako tosissaan jaksaa odotella ja kärvistellä? :)
Huuhteluaineet lemuaa kyllä todella kamalalle ja se käry leviää ihan joka paikkaan... Vatsinkin se joku Lidlin merkki. Karmeaa olla sanassa tilassa sillä vaatteensa pesseen kanssa, vaikkei mulla mitään herkkyyttä mihinkään olekaan.
-ohis
Meillä on töissä yksi hajusteeton tila, jonne ei saa istua tuoksuvat / tupakoitsijat. Samoin on yksi hajusteeton naisten WC jossa ei saa suihkutella lakkaa tms. Toimii hyvin ja kaikki tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Huuhteluaineet lemuaa kyllä todella kamalalle ja se käry leviää ihan joka paikkaan... Vatsinkin se joku Lidlin merkki. Karmeaa olla sanassa tilassa sillä vaatteensa pesseen kanssa, vaikkei mulla mitään herkkyyttä mihinkään olekaan.
-ohis
Tämä on taas mielipidekysymys, mielestäni yksi tietty hajuvesi löyhkää ihan eltaantuneelle mummolle, mutta silti sitä ihmiset käyttää. Ja olen varma siitä, että jonkun toisen mielestä omat hajuveteni ovat hirveitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuruoassa viiden litran hajusteeton hoitoainesatsi maksaa alle neljäkymppiä. Sen laittaa vaikka kanisteriin, josta sitten kaataa pestyyn ja puhtaaseen juotavan jogurtin muovipulloon. Maapallolle tuplahyöty kun muovipakkaukselle tulee uusiokäyttöä ja ei osta pieniä muovisia hoitoainepulloja jatkuvasti. Joissain testeissä Herbinan ja Simin hajustamattomat tuotteet on valittu parhaimmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli työkaveri joka pyysi etten toisi takkiani/ huppariani toimistoon tai miksi sitä kutsuisi sen jälkeen, kun olen käynyt tupakalla, kun se haisee niin kamalasti... Enköhän minä tupakoija kuitenkin enemmän haissut röökille kuin se vaate... 🙄
Ei siinä. Mielelläni olisin ollut haisematta, mutta toisaalta tämä oli taas sellainen kaikin puolin erityisherkkä (tai ainakin sellaisen vaikutelman aina antoi tai ainakin halusi kuvitella olevansa jos ei ollut) että muun maailman olisi pitänyt pyöriä hänen milloin minkäkin herkkyyden ympärillä oli se hänen sen hetkinen ongelmansa sitten mikä hyvänsä. Aina oli liian kylmä, kuuma, äänekästä, joku haisi, ei saa ravata (siis liikkua omalla paikalla ja paikalta pois, kun piti toimittaa työasioista)... aina jotain. Onneks ei tarvi sitä ihmistä enää nähdä. <3
Oletko kuullut tupakkitakeista jne? Tietenkin se vaate haisee pahemmalta kuin sinä... Maailman vanhin kikka teeskennellä tupakoimatonta on pitää erillisiä tupakkavaatteita, hanskoja ja pipoa tai muuta hisussuojaa. Sitten vielä juo vähän vettä ja pastillit huuleen, niin aika vähiksi menee hajuhaitat.
Vierailija kirjoitti:
Minusta hajusteettomat pesuaineet eivät tee pyykkiä raikkaaksi eikä hajusteeton dödö vie hienhajua. Kokeiltu on. Epäilen myös hajusteettomien shampoiden ja suihkugeelien raikastavaa vaikutusta. Hajuveden käyttöä voin rajoittaa. Jotenkin nämä TÄYDELLISEN hajusteettomuuden vaatijat ovat kontrolloivia ja ongelma on usein päänsisäinen, hajuvesien käytön rajoitukset ymmärrän.
Jos vaatteet haisee pesun jälkeen pahalle/ ei raikkaalle, syy on likainen pyykkikone ja/tai liian alhaiset pesulämpötilat. Jos kuivatat sisällä narulla, hajua voi tulla myös huoneilmasta, myös puutteellinen ilmanvaihto ja hitaasti kuivuminen voi aiheuttaa hajuja vaatteisiin. Jos nämä kaikki asiat ovat kunnossa hajusteettomalla pesuaineella pesty pyykki ei haise pahalle! Ihan näin 12 vuoden kokemuksella tätä väitän. Ostan lastenvaatteita kirpparilta ja todella usein hajustetun pesuaineen alta haisee se likainen pyykkikone, etenkin kun vaate kostuu, haju hyppää nenään. Meidän omissa vaatteissa tätä ei ole, koska putsaan pyykkikoneen säännöllisesti ja pesen usein 60 asteen ohjelmalla ja narukuivaus tapahtuu hyvin ilmastoidussa tilassa.
Olen käyttänyt myös vuosikausia hajusteetonta shampoota ja suihkusaippuaa. Tuoksu ei lisää mitenkään pesutehoa, usko pois!
Hajusteettomista dödöistä olen samaa mieltä, että niissä ei teho riitä, mutta sekin kyllä johtuu jostain muusta kuin tuoksuaineen puutteesta. Nehän on aina myös herkän ihon tuotteita, joten niistä puuttuu joku ainesosa, tai se ei ole yhtä tehokas, joka estää hikoilua/ hajun muodostumista.
Toivon, että teistä narisijoista tulee myöhemmin hajusteyliherkkiä. :)
Tulen ilkkumaan siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli työkaveri joka pyysi etten toisi takkiani/ huppariani toimistoon tai miksi sitä kutsuisi sen jälkeen, kun olen käynyt tupakalla, kun se haisee niin kamalasti... Enköhän minä tupakoija kuitenkin enemmän haissut röökille kuin se vaate... 🙄
Ei siinä. Mielelläni olisin ollut haisematta, mutta toisaalta tämä oli taas sellainen kaikin puolin erityisherkkä (tai ainakin sellaisen vaikutelman aina antoi tai ainakin halusi kuvitella olevansa jos ei ollut) että muun maailman olisi pitänyt pyöriä hänen milloin minkäkin herkkyyden ympärillä oli se hänen sen hetkinen ongelmansa sitten mikä hyvänsä. Aina oli liian kylmä, kuuma, äänekästä, joku haisi, ei saa ravata (siis liikkua omalla paikalla ja paikalta pois, kun piti toimittaa työasioista)... aina jotain. Onneks ei tarvi sitä ihmistä enää nähdä. <3
Oletko kuullut tupakkitakeista jne? Tietenkin se vaate haisee pahemmalta kuin sinä... Maailman vanhin kikka teeskennellä tupakoimatonta on pitää erillisiä tupakkavaatteita, hanskoja ja pipoa tai muuta hisussuojaa. Sitten vielä juo vähän vettä ja pastillit huuleen, niin aika vähiksi menee hajuhaitat.
Entisenä tupakoitsijana voin sanoa, että tämä huijaa pelkästään toisia tupakoitsijoita, muistan miten tupakoinnin lopetettuani oikeasti järkytyin, kun pystyin haistamaan tupakoitsijat monen metrin päästä. Tiesinhän minä aina, että tupakka haisee hirveälle ja voimakkaalle, mutta en ikinä tajunnut että se on niin voimakas. Hävetti, että olin vuosikaudet kulkenut ympäriinsä löyhkäten niin hirveälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta hajusteettomat pesuaineet eivät tee pyykkiä raikkaaksi eikä hajusteeton dödö vie hienhajua. Kokeiltu on. Epäilen myös hajusteettomien shampoiden ja suihkugeelien raikastavaa vaikutusta. Hajuveden käyttöä voin rajoittaa. Jotenkin nämä TÄYDELLISEN hajusteettomuuden vaatijat ovat kontrolloivia ja ongelma on usein päänsisäinen, hajuvesien käytön rajoitukset ymmärrän.
Jos vaatteet haisee pesun jälkeen pahalle/ ei raikkaalle, syy on likainen pyykkikone ja/tai liian alhaiset pesulämpötilat. Jos kuivatat sisällä narulla, hajua voi tulla myös huoneilmasta, myös puutteellinen ilmanvaihto ja hitaasti kuivuminen voi aiheuttaa hajuja vaatteisiin. Jos nämä kaikki asiat ovat kunnossa hajusteettomalla pesuaineella pesty pyykki ei haise pahalle! Ihan näin 12 vuoden kokemuksella tätä väitän. Ostan lastenvaatteita kirpparilta ja todella usein hajustetun pesuaineen alta haisee se likainen pyykkikone, etenkin kun vaate kostuu, haju hyppää nenään. Meidän omissa vaatteissa tätä ei ole, koska putsaan pyykkikoneen säännöllisesti ja pesen usein 60 asteen ohjelmalla ja narukuivaus tapahtuu hyvin ilmastoidussa tilassa.
Olen käyttänyt myös vuosikausia hajusteetonta shampoota ja suihkusaippuaa. Tuoksu ei lisää mitenkään pesutehoa, usko pois!
Hajusteettomista dödöistä olen samaa mieltä, että niissä ei teho riitä, mutta sekin kyllä johtuu jostain muusta kuin tuoksuaineen puutteesta. Nehän on aina myös herkän ihon tuotteita, joten niistä puuttuu joku ainesosa, tai se ei ole yhtä tehokas, joka estää hikoilua/ hajun muodostumista.
Eikai kukaan epäile, että tuoksu lisäisi pesutehoa, on vain tottuneet siihen mitä raikas/puhdas tuoksuu hajusteiden kanssa. Tokihan hajusteettomalla pyykinpesuaineella puhdasta tulee, mutta en miellä sitä tuoksua "raikkaaksi", toisin kuin hajusteellisilla pyykinpesuaineilla.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on näitä keski-ikäisten naisten höpöhöpösairauksia, joille voi ihan huoletta viitata kintaalla.
Tämä sun mielipide on näitä keski-ikäisten miesten höpöhöpömielipiteitä, joille voi ihan huoletta viitata kintaalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen itse ollut lähes täysin hajusteeton 15 vuotta, samoin lapset ja koti. Pesuaineet, pyykinpesuaineet, shamppoot, rasvat jne. Ainoa mikä ei ole hajusteeton minulla on antiperspirantti . Hikoilen aivan hirveästi ja kaikki deodorantit,hajusteettomat ja suolakivet yms luonnontuotteet pettävät ennen kuin edes pääsen töihin. Voin luvata, että ko superherkkis alkaisi vaatia paluutani takaisin vanhaan, jos pitäisi lopettaa käyttö. Eikä tuollaista voi vaatia. Minulta menee myös vaatteet pilalle, jos hikoilen pahasti.
Hajuvesien kanssa läträäminen on turhaa, mutta mielestäni muuta ei voi vaatia.
Ohis, mutta Body Shopista saa hajusteetonta antiperspiranttia (aloe vera). Jos et siis ole vielä kokeillut.
Itse pidän (omaan nenään) hyvältä tuoksuvista rasvoista yms joten en niitä kyllä vaihtaisi. Täysin hajuttomat jättävät jotenkin tunkkaiseksi, esim pyykinpesuaine.
En ole hajusteyliherkkä mutta olen tavallaan herkistynyt erään työkaverini partavedelle, joka ei sinänsä haise pahalle, mutta hän lotraa sitä niin paljon, että koko käytävä lemuaa hänen partavedelleen. En pidä hänestä ihmisenä, minkä vuoksi hänen hajunsa tunkeutuminen kaikkialle tekee oman oloni epämiellyttäväksi. Vähän niin kuin joutuisi pakosta kuuntelemaan päivät pitkät inhoamaansa musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Sulle siis raikkaus = keinotekoinen/teollinen haju?
Ps. Vaikka käyttäisit hajusteetonta dödöä, niin ne kainalot pitää silti pestä päivittäin (tai kahdesti päivässä, henkilöstä riippuen) ja aina ennen dödön laittoa. Nyt sä vaan peität omaa ikävää hajuasi sillä hajustetulla dödöllä eikä se siis ole mitenkään tehokkaampi kuin luulet. Haiset vaan kainaloista enemmän Tokmannin shampoohyllyvälikölle kuin omalle hiellesi. Jos peseydyt asiaankuuluvasti, et haista hajusteettomankaan dödön läpi yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut LV48-dödöä?
Olet oikeassa pyykin suhteen. Pyykkikone kestääkin pitempään kun putsaa sen siten, että laittaa esipesulokeroon 200 grammaa sitruunahappoa ja varsinaiseen pesuainelokeroon hajustamatonta pyykkipulveria sekä huuhteluaineeksi väkiviinaetikkaa. Sitten kone päälle 95 asteen ohjelmalla ja kun ohjelma on ohi niin vielä pyyhkii tiivisteet märällä rätillä ja jättää koneen luukun sekä pesuainelokeron auki. Monilla on silkkaa hometta pesuainelokerossa ja sitä hajua siirtyy aina vaatteisiin vaikka kuinka hajustetuilla pesisi. Homeisen pesuainelokeronkin saa kuntoon pesemällä sen kloriitilla ja hammasharjalla sekä antamalla koneen pyöriä tyhjänä 40 asteen ohjelmalla.
Ei tietenkään ole pakko. Mutta siinä on sitten se riski, että ap kuulostaa mulkulta. Ja siitähän hän oli huolissaan. Rahajuttu tekosyynä ei toimi.