Miksi monet äidit kieltävät pojilta poikamaiset leikit; sotaleikit, fyysisen 'nujuamisen', jne.?
Milloin tämä muutos on tapahtunut? Miksei pojat saa enää 'nujuta' tai leikkimielisesti painiskella siten, ettei tietenkään toista satuteta, leikkimiekkailla esim. pehmeillä superlonimiekoilla, leikkiä sotaa, i kkaria ja lännen miestä? Tietenkin nuo leikit sopivissa paikoissa ja tilanteissa, eikä missään nimessä satuttamistarkoituksessa, koulussa, tms. missä pitää antaa työskentelyrauha, mutta vapaa-ajalla ja toista satuttamatta.
Nykyisin jos pojat nauraen painivat ja nujuavat, äidit juoksevat hysteerisinä kieltämään leikin huonona käytöksenä ja syyttävät toisten lapsia, kuinka naapurin NicoPetteri on huonokäytöksinen, kun leikkii sotaa ja fyysisiä leikkejä.
Minäkin olen kieltänyt omaa poikaani, koska muutkin äidit tekevät niin. Mietin nyt vaan, mitä vainutuksia poikiin on poikamaisten leikkien kieltämisellä. Millaisia miehiä heistä kasvaa?
Kommentit (51)
Minulla on 3poikaa ja toi nujuaminen on todella kuvaava sana heidän keskinäiselle olemiselleen! Jatkuvasti haetaan fyysistä kontaktia toisesta, jos ei muuten niin hyppäämällä päälle. Siihen vielä päälle kummallinen "taistelu ääni mölinä". En kiellä. Enhän ehtisi tekemään muuta kuin kieltämään heitä. Osaavat myös käyttäytyä eivätkä leiki mitään taistelujoukkiota kaupassa tai muualla jossa kuuluu käyttäytyä.
Koska sitten sen kaverin vanhemmat alkaa itkemään siitä, että jos noissa leikeissä sitten jotakin sille omalle kullannupulle sattuu, vahingossa tai ei.
Ja miksi opettaa että toisen kimppuun käyminen on ihan ok, kunhan vaan sitten sanoo että leikkiähän tää vaan oli.
Siis ketkä äidit? Ei mun laajoissa äitiporukoissa kielletä ainakaan. Ja mikä muutos? Pikemminkin se oli -80-lukua ehkä, kun noita kiellettiin.
Nythän monet oikein rohkaisee lapsia fyysiseen toimintaa, ettei vain olisi pelkkää tablettia tai kännykkää.
Feministien aikaansaannoksia. Kaikki miessukupuoleen liittyvä on saatanasta.
Teräväkielinen äitien harrastama komentelu opettaa lapsille kuinka maailmassa oikeasti käyttäydytään ja pärjätään.
Mä kielsin noi painit ja nujakoinnit koska ne päättyivät aina itkuun.
Kaikki pojat eivät suinkaan noista leikeistä nauti, mutta jos molemmat yksissä tuumin ovat painileikkiin lähteneet niin mikäs siinä, jossei ole tappelu. Mikäli tuota nujuamista käytetään erimielisyyksien ratkomiseen niin parempi opettaa muita tapoja, ettei sama linja jatku myöhemmin snägärijonossa.
Minulla on kolme poikaa, mutta ei meillä ole koskaan nujuttu, painittu, oltu fyysisiä jne.. Minusta on outoa ajatella, että poikana oleminen on vielä vuonna 2018 tuollaista taistelemista. Sitä voilla varsin poikamainen poika, vaikka ei hyppisi toisen päällä.
Yes, kunnon nujuamista. Mä ainakin rohkaisen siihen poikia.
Tässä tullaan hiusten halkomiseen. Mulle nujuaminen on leikkimielistä painimista eikä sitä käytetä välien selvittämiseen tai vallan välineenä. Jollekulle toiselle sana voi tuoda mieleen kaikkea negatiivista.
”Minäkin olen kieltänyt omaa poikaani, koska muutkin äidit tekevät niin. ”
..koska muutkin?
6v poikani on lukutoukka, joka ei ymmärrä tuollaista nujuamista. Valitettavasti hänen reaktionsa leikkimieliseen hyökkäykseen on luja isku nyrkillä ja siitä se hyökkääjä puolestaan purskahtaa itkuun. Mistä ihmeestä lapseni tietää, että päälle hyppäävällä on menossa leikki?
Vierailija kirjoitti:
6v poikani on lukutoukka, joka ei ymmärrä tuollaista nujuamista. Valitettavasti hänen reaktionsa leikkimieliseen hyökkäykseen on luja isku nyrkillä ja siitä se hyökkääjä puolestaan purskahtaa itkuun. Mistä ihmeestä lapseni tietää, että päälle hyppäävällä on menossa leikki?
Noh, ainakin hän osaa puolustaa itseään jos joku sattuisi kiusaamaan. :D
Minäkin kiellän omaani yleensä kajoamasta toiseen, koska niin ei ole lupa aikuisenakaan sitten tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, ainakin hän osaa puolustaa itseään jos joku sattuisi kiusaamaan. :D
Totta, mutta on hankala yrittää selittää, että sen toisen pojan ja äitinsä mielestä läpsiminen, kuristaminen, töniminen ja sormien tunkeminen korviin on leikki. Se toinen poika itkee sitä, että menit estämään kiva hauskanpidon, poikamaisen nujuamisen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme poikaa, mutta ei meillä ole koskaan nujuttu, painittu, oltu fyysisiä jne.. Minusta on outoa ajatella, että poikana oleminen on vielä vuonna 2018 tuollaista taistelemista. Sitä voilla varsin poikamainen poika, vaikka ei hyppisi toisen päällä.
Mulla on kolme tyttöä, ja aina on nujuttu ja painittu. Nyt alkavat olla isompia, mutta vieläkin tyttönä oleminen on yhtä taistelemista, konsolipeleissä ja megazonessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme tyttöä, ja aina on nujuttu ja painittu. Nyt alkavat olla isompia, mutta vieläkin tyttönä oleminen on yhtä taistelemista, konsolipeleissä ja megazonessa.
Meillä lapset ei ole koskaan osanneet taistella. Siksi ohjasin heidät jo pienestä pitäen kuluttamaan aikaansa kilpailuihin, joissa toista ei voi satuttaa fyysisesti. Kannattaa pelata pelejä, joista saa rahaa, ei mustelmia.
Ja minusta joku 13v nujuava tyttö on aika lailla kammottava asia.
Minusta sotaleikit on vähän noloja. Tulee olo että en ole osannut kasvattaa lastani kun se hinkuu väkivaltaisia leikkejä. On sillä silti pyssyjä, leikkii sisällä niillä. Ulkona en halua mitään ”PUMPUM kuole kuole!!!” Leikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen luku se 2018 on, että se tarkottaisi yhtään mitään?
Opetetaanhan nytkin niitä poikia ympäri maailmaa hieman vanhempina ihmisten tappamiseen.
Olen tehnyt saman havainnon.