Mitä söitte viisaudenhampaan poiston jälkeiset päivät?
Olisi erityisen kiva lukea ruoista, jotka eivät ole maitotuotteita...
Monentena päivänä uskalsitte syödä kunnolla lämmintä tai mausteista ruokaa?
Kommentit (40)
Minulta leikattiin alaviisaudenhammas viikko sitten. Olen syönyt mehukeittoa, hedelmäsosetta, jäätelöä, viiliä ja jäähtynyttä mannapuuroa. Odottelen kunnes tikit sulavat ennen kuin alan syödä jotenkin normaalisti ja pureskella kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Miten hammaslääkäri perustelee viisaudenhampaan/hampaiden poiston? Paitsi rahastus.
Itselleni hammaslääkärit kehottivat aikoinaan poistattamaan viisaudenhampaat, mutta en suostunut.
Ei ole ollut mitään haittavaikutuksia. Vaan poistaa olisi pitänyt 1980-luvulla.
PS. Olen kuukkeloinut kyllä!
Mulla alaviisurit poistettiin, koska ne kasvoivat vaakasuuntaan muita hampaita kohti. Näin röntgenkuvat, ihan selkeästi oli noin.
Yläviisurit otettiin pois, koska ne olivat niin takana, ettei millään hammasharjalla ylettänyt kunnolla pesemään niitä ja sen seurauksena olivat jo ihan reikäiset. Ei ollut järkeä ruveta paikkaamaan, kun harjaamisongelma olisi ollut edelleen olemassa. (Reikiä mulla ei ole ikinä ollut missään muissa hampaissa, ainoastaan noissa yläviisureissa.)
Kylmää lihalientä, smoothieita, kiisseliä, vain nestemäisiä eka viikon.
Prototyyppi kirjoitti:
Alaviisurin poiston jälkeen kaikkea sellaista, minkä sai pillillä imettyä. Koko pärstä yhtä mustelmaa ja turvoksissa, eikä suu ei auennut. Mulla leikattiin viisaudenhammas sairaalassa.
Ylhäältä saatiin onneksi helposti pois.
Nimenomaan pilliä ei suositella käytettävän...
Vierailija kirjoitti:
Miten hammaslääkäri perustelee viisaudenhampaan/hampaiden poiston? Paitsi rahastus.
Itselleni hammaslääkärit kehottivat aikoinaan poistattamaan viisaudenhampaat, mutta en suostunut.
Minulla yläviisaudenhampaat kasvoivat poskiin päin ja hankasivat suun limakalvoa rikki. Mitä siis olisit suositellut poiston sijaan? Kuulisin mielelläni.
Jäätelöä vähän sulaneena, jäätelöä, jäätelöä ...
497
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla yläviisaudenhampaat kasvoivat poskiin päin ja hankasivat suun limakalvoa rikki. Mitä siis olisit suositellut poiston sijaan? Kuulisin mielelläni.
No sulla oli hampaat sikin sokin.
Mulla taas ehjät terveet ja kauniit. Mutta poistaa olisi pitänyt, koska ovat ahtaat tjsp. Nyt on menty 34 vuotta ilman oireita. Mutta saas nähdä...
Mehua, smoothieta ja pinaattikeittoa. Mulla poistettiin ikenen sisältä leikkaamatta ja olin naama turvoksissa 2 viikkoa, pari ekaa päivää sattu niin paljon, että join vaan mehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas ehjät terveet ja kauniit. Mutta poistaa olisi pitänyt, koska ovat ahtaat tjsp. Nyt on menty 34 vuotta ilman oireita. Mutta saas nähdä...
Omalta vanhemmaltani poistettiin viisaudenhammas yli kuusikymppisenä. Eli ei poissuljettua, etteikö voisi vasta myöhemmällä iällä alkaa vaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalta vanhemmaltani poistettiin viisaudenhammas yli kuusikymppisenä. Eli ei poissuljettua, etteikö voisi vasta myöhemmällä iällä alkaa vaivata.
Voihan toki. Hammaslanka ainakin kulkee kohtuullisen hyvin. Luulisin ettei ole ahtaat raot. Mutta ei mitkään leveätkään Raaseporin rauniot.
Ryyppäsin pari päivää kun kerran oli sitä saikkuakin.
Minulta leikattiin viisaudenhammas kaksi vuotta sitten. Hammas ei lähtenyt helposti ja se jouduttiin ottamaan pois palasina. Leikkauksen aikana ei ollut kipuja, mutta kyllä koko alaleuka oli arka muutaman päivän.
Söin ihan samoja ruokia kuin muutenkin, mutta soseuttuna ja hyytelöitynä. Esimerkiksi sunnuntairuoka (hammas poistettiin perjantaina):
Sinappisillihyytelö
Sipulisillihyytelö
Graavilohihyytelö
Perunahyytelö
Oluthyytelö
Snapsihyytelö
Kuhafilehyytelö
Juureshyytelö
Salaattihyytelö
Valkoviinihyytelö
Vesihyytelö
Jäätelöhyytelö
Kahvihyytelö
Herkkusuu kirjoitti:
Minulta leikattiin viisaudenhammas kaksi vuotta sitten. Hammas ei lähtenyt helposti ja se jouduttiin ottamaan pois palasina. Leikkauksen aikana ei ollut kipuja, mutta kyllä koko alaleuka oli arka muutaman päivän.
Söin ihan samoja ruokia kuin muutenkin, mutta soseuttuna ja hyytelöitynä. Esimerkiksi sunnuntairuoka (hammas poistettiin perjantaina):
Sinappisillihyytelö
Sipulisillihyytelö
Graavilohihyytelö
Perunahyytelö
Oluthyytelö
SnapsihyytelöKuhafilehyytelö
Juureshyytelö
Salaattihyytelö
Valkoviinihyytelö
VesihyytelöJäätelöhyytelö
Kahvihyytelö
Nam ! Tämä vaikuttaa hyvältä. Tätä kokeilen.
Hyvä vinkki ! Asiallinen. Tasapuolinen.
Hammasleikkaukseen menossa kirjoitti:
Herkkusuu kirjoitti:
Sinappisillihyytelö
Sipulisillihyytelö
Graavilohihyytelö
Perunahyytelö
Oluthyytelö
SnapsihyytelöKuhafilehyytelö
Juureshyytelö
Salaattihyytelö
Valkoviinihyytelö
VesihyytelöJäätelöhyytelö
KahvihyytelöNam ! Tämä vaikuttaa hyvältä. Tätä kokeilen.
Hyvä vinkki ! Asiallinen. Tasapuolinen.
👍
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vain yksi viisauden hammas poistettu. Kasvo vinoon ja painoi alahampaita.
Muut ovat sievässä rivissä muiden hampaiden kanssa olleet nyt parikytä vuotta, ei ongelmia.
Ihan ruokaa söin.
Mitäpä ite noin ajattelit.. ?
Syöpä vaikka kynsiä - niin ei purutuntuma vallan unohdu..
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Alaviisurin poiston jälkeen kaikkea sellaista, minkä sai pillillä imettyä. Koko pärstä yhtä mustelmaa ja turvoksissa, eikä suu ei auennut. Mulla leikattiin viisaudenhammas sairaalassa.
Nimenomaan pilliä ei suositella käytettävän...
Miten sitten olisin saanut ravintoa suuhun, kun suu ei auennut edes senkään vertaa että olisi tuon isompaa saanut huulten välistä mahtumaan? Se turvotus oli aivan järkyttävän paha.
Gaspazoa. En suosittele, kaikki muruset menivät juuri sinne koloon...
Kaikkea hyytelönä ja vanukkaana verikastikkeen kera. Ensin poistettiin vasen ylä- ja alahammas, sitten kun haavat parantui tehtiin sama operaatio oikealle puolelle.