Toisenlaiset teiniäidit, jakso 5, Laura
Eli tänään taas vuorossa teiniäidit. Esittelyyn pääsee Laura, 18, joka odottaa toista lastaan. Hän tuli raskaaksi ensimmäisen lapsensa ollessa vasta 3kk. Lapsilla ilmeisesti eri isät, koska esittelyssä sanotaan, että seurustelua oli takana vasta viikko kun uusi raskaus paljastui. Itseäni ihmetyttää, miten niin nopeasti voi edes tietää olevansa raskaana. Ja se ei suinkaan ole ainut ihmetyksen aihe. Jatketaan tästä.
Kommentit (384)
Koulut ei nappaa, tulevaisuutta ei kiinnosta ajatella... Oikeasti?! Nämä elävät yhteiskunnan tuella aina.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuossa sarjassa ei ole ketään sellaista teiniäitiä, jolla olisi lapsia vain yhden miehen kanssa ja joka olisi esimerkiksi saanut opiskeltua, hankittua työpaikan ja muutenkin olisi elämänhallinta kunnossa. Miksi nuo kaikki on tuollaisia moniongelmaisia?
Toisessa jaksossa oli tosi kiva, en muista nimeä. Hoiti hyvin lapsensa, joita tosiaan oli vain yhden isän kanssa ja opiskeli ilmeiseksi kätilöksi vai oliko siinä vasta aikuislukio menossa, en muista? Isä oli vähän epäkypsä, mutta "kypsyvänoloinen"
Mä tiedän mikä noita teiniäitejä vaivaa? Mä olin tuossa tilanteessa itse. Niillä ei ole tietoa mitä tehdä ja opiskella elämässä eikä ketään tukena. Heidän vanhempansa on ns luonnonlapsia joista ei tukea saa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihan aikuisten oikeasti tein kaikkeni, jotta osaisin tämmöisenä "parempiosaisena" ydinperheen äitinä suhtautua objektiivisesti näihin tämän ohjelman esittämiin äiteihin.
Anteeksi, mutta minä epäonnistuin. Säälin syvästi näitä tämänkin Lauran viattomia lapsia. Tuota "äitiä" kohtaan tunnen pelkkää halveksuntaa.
Ehkäisyvalistus meillä jo on; mikä siis on näiden naikkosten ongelma?? Sanaton.
Mikä sut saa näkemään itsesi parempiosaisena?
Mulle joskus psykologi opetti, että sääli on sairautta.
Minusta on myös vastuuntunnotonta näyttää näiltä tuotantoyhtiöiltä ohjelmaa, joka saa ydinäipät halveksimaan näitä ohjelman äitejä, Halveksutaa heiltä joilta puuttuu medianlukutaito.
Tälläkin tytön oma isä hoiti huushollauksen ja lapset siinä sivussa. Propsit isille, ei tyttärelleen.
Mietin että seurustelevat, mutta tukien takia Eemeli ei ole kirjoilla Lauran asunnossa ja yrittävät selittää muuta.. Isäkin selittää että joko olette katsoneet niitä uusia kämppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihan aikuisten oikeasti tein kaikkeni, jotta osaisin tämmöisenä "parempiosaisena" ydinperheen äitinä suhtautua objektiivisesti näihin tämän ohjelman esittämiin äiteihin.
Anteeksi, mutta minä epäonnistuin. Säälin syvästi näitä tämänkin Lauran viattomia lapsia. Tuota "äitiä" kohtaan tunnen pelkkää halveksuntaa.
Mulle joskus psykologi opetti, että sääli on sairautta.
Huomasithan sitaatit sanan parempiosainen ympärillä. Sillä tarkoitetaan yleensä samaa kuin ilmaisulla "niin sanotusti" tms. Eli tuskin hän itseään parempiosaisena pitää, mutta yleisesti ydinperheen äitiä pidetään parempiosaisena kuin lapsia eri isille pukkaavaa teiniä. Ymmärrät varmasti itsekin miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen suhtautunut melko neutraalisti teiniäiteihin, mutta tämän ohjelman myötä... tuommoisiako he ovat? Vahinkoja sattuu yhä uudestaa ja uudestaan, vaikka luulisi ekan vahingon jälkeen käyttävän vähintään triplaehkäisyä.
Jos ohjelman tarkoitus oli esittää teiniäidit uudessa valossa, niin metsään meni.
Ehkä ne täysjärkiset eivät mene telkkariin esittelemään elämäänsä. Yleensä teini-ikäisenä lapsen saavat ovat huonommista lähtökohdista kuin ne, jotka eivät saa. Jos hyväosainen teini tulee raskaaksi, niin käsittääkseni silloin tyttö tekee herkemmin abortin kuin huonoimmista lähtökohdista oleva teini. Lisäksi mä ymmärrän, että mikään ehkäisy ei ole pomminvarmaa, mutta ei se kyllä voi jatkuvasti pettääkään.
Ainakin täällä palstalla säännöllisesti tulee joku elämöimään, että hän sai lapsen teininä, nyt edelleen yhdessä lapsen isän kanssa, yhteiset vuositulot +100 000 €, lapsen tokari pelkkää kymppiä... Tai ovat teiniäidin lapsia, ja heistä kuoriutui vastaavia ihmisvalioita... Luulisi jonkun heistä haluavan osoittaa kaikkien ennakkoluulot vääriksi.
Vierailija kirjoitti:
Mietin että seurustelevat, mutta tukien takia Eemeli ei ole kirjoilla Lauran asunnossa ja yrittävät selittää muuta.. Isäkin selittää että joko olette katsoneet niitä uusia kämppiä.
Laura itse puhui alussa, että asuvat yhdessä kaveripohjalta perheenä. Sitten alkoi puhua parisuhteesta. Ei taida itsekään tietää mikä on hommannimi.
Nyt tuli riehumiskohta! Kuulostaa vakaalta parisuhteelta...
"Ihme meininkiä"
Vierailija kirjoitti:
Koulut ei nappaa = teen liudan lapsia niin voin olla kotona. Ihan järkyttävää...
Valinnanvapaus on käyttämistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laura itse puhui alussa, että asuvat yhdessä kaveripohjalta perheenä. Sitten alkoi puhua parisuhteesta. Ei taida itsekään tietää mikä on hommannimi.
Mies asuu poste restantessa ja Laura hakee toimeentulotukea.
Minä ainakin säälin noita tulevia lapsia. Kun äidillä on asenne, että "koulu ei nappaa" ja holtitonta seksiä, niin ei varmaan siirry tuleville lapsille hyvät elämäntavat.
Ei tuosta tilanteeta kärsi muut kuin tosiaan ne lapset. Ei tuolla äidillä ole sekeästi mitään kykyä olla äiti, koska vanhempana oleminen on muuta, kuin vaatteiden pukeminen päälle ja ruuan anto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle joskus psykologi opetti, että sääli on sairautta.Huomasithan sitaatit sanan parempiosainen ympärillä. Sillä tarkoitetaan yleensä samaa kuin ilmaisulla "niin sanotusti" tms. Eli tuskin hän itseään parempiosaisena pitää, mutta yleisesti ydinperheen äitiä pidetään parempiosaisena kuin lapsia eri isille pukkaavaa teiniä. Ymmärrät varmasti itsekin miksi.
Kiitos vastauksesta. Ehkä liian helposti otan näistä vastauksista itseeni. Olin 18, kun sain lapseni. Lapsen isä kuoli, kun olin seitsemännellä kuulla raskaana. Nyt lapseni on 21. Minä pyöritän firmaa, jolla menee aika hyvi ja rakastan työtäni. Lapseni kanssa olemme hyvin läheisiä. Viime viikolla juuri olimme ulkomaanmatkalla poikani kanssa :).
Pahoin pelkään, että Laurasta tulee isoäiti noin vähän yli kolmekymppisenä. Mitä isommat edellä sitä pienemmät perässä....
Tämä tyttö on todella lapsellinen. Lisäksi hyvin epävakaan oloinen.
Toivottavasti sarjan teiniäidit eivät lue näitä kommentteja. Toki aihe herättää paljon keskustelua mutta mulle tulee vain mieleen, kuinka haavoittuvia nämä nuoret äidit ovat. Tämä Laurakaan ei taida olla sarjan ainoa mielenterveysongelmista kärsivä. Vittuillaan masentuneelle jne.
Olen tiennyt (en niinkään suoraan tuntenut) Lauran pikkutytöstä saakka. Tiedän hänestä paljon asioita joista en viitsi täällä avautua, jokainen kun taplaa elämäänsä tyylillään. Mutta seuratessa tätä hänen jaksoaan, en voi muuta kuin suu virneessä seurata hänen nykyistä elämäänsä.
Siis olette kaveripohjalla, mutta parisuhteessa ei mene hyvin? Anteeksi mikä tämän parin tilanne nyt oli?