Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten varastoraudan puute eli alhainen ferritiini on muka hömpötystä ja muoti-ilmiö?

Vierailija
24.09.2018 |

Niille, jotka tulette kommentoimaan noihin rautaketjuihin, että "höpö höpö, tämä on vain muoti-ilmiö, kuten kilpirauhasen vajaatoiminta oli muutama vuosi sitten". Millä perusteella sanotte noin?

Kommentit (182)

Vierailija
1/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisipa erikoinen muoti. Mulla oli alhainen ferritiini jo 90-luvun alussa eli taisin olla muodin edelläkävijä.

Vierailija
2/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se muoti myös. Naapurin rouva 125 kg ei kuulemma jaksa liikkua tai sohvalta nousta kun huonon ferritiinin takia huimaa. Työkaverilla keskivaikea masennus kun alhainen ferritiini. Epäili että mun astma (ollut jo 15 v) on myöskin alhainen ferritiini eikä astma ollenkaan.

Ferritiinin puutteesta johtuu myös ilmastonmuutos, isis-terrorijärjestö ja maailman yleinen ankeus. Koska ferritiini!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulin ensimmäistä kertaa asiasta noin vuosi sitten, kun oma ferritiiniarvoni oli 6. Muuten ei ollut mitään oireita ja olin elämäni kunnossa, joten löydös tuli yllättäen. Arvon syy oli hyvin runsaat menkat, mutta nyt ne ovat historiaa!! Minulle tehtiin lämpöpallohoito ja sen jälkeen olen pärjännyt pikkuhousunsuojalla. Ennen piti olla isoin tamponi isoimman yösiteen kanssa ja niillä pärjäsi 1,5-2 h niin, ettei tullut ihan kaikki housujen läpi. Ihana juttu siis tuo hoito. Edes yksityisgynis ei sitä sanonut minulle, vaan tieto piti kaivaa ihan itse. N44

Vierailija
4/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lääkäreillä ole näistä asiasta mitään tietoa, ja ei teilläkään. Kyse on kroonisesta infektiosta ja annan siitä vain lyhyen esimerkin, miten asia ilmenee.

Detection of Chlamydophila pneumoniae in the bone marrow of two patients with unexplained chronic anaemia.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/15613113/

Eli kun olette ihan "tööt" näissä asioissa, ja tuskin lääkärit edes mitään tutkimuksia osaa lukea, niin: luuytimestä löytyi keuhkoklmaydiainfektio kahdelta potilaalta, joilla oli selittämätön krooninen anemia. Lienee turha sanoakaan, mutta näissä tapauksissa ei raudan syönti auta asiaa.

Vierailija
5/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on naisten ongelma enimmäkseen, siksi se mitätöidään, se herättää suuttumusta ja on "hömppää".

Juuri tuolla tavalla yhteiskunnan nykyinen naisviha on edelleen voimissaan.

Naisia kuoli vähän aikaa sitten vielä sydänkohtauksiin enemmän, koska naisten sydärioireet = hysteriaa jne.

Vierailija
6/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute jää usein diagnosoimatta, joten on syytäki meuhkata

Vierailija
7/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisipa erikoinen muoti. Mulla oli alhainen ferritiini jo 90-luvun alussa eli taisin olla muodin edelläkävijä.

Nimenomaan, tuo alhainen ferritiini yms.on aina tiedetty ja tutkittu tarpeen mukaan. Nyt ihmiset toitottavat, että lääkärit ei tunne asiaa ja raja-arvot ei merkitse mitään. Vain se oma tunne merkitsee. Siksi sanoisin, että siitä on tullut muoti-ilmiö.

Samoja asioita hoettiin kilpirauhasestakin.

Vierailija
8/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan, tuo alhainen ferritiini yms.on aina tiedetty ja tutkittu tarpeen mukaan. Nyt ihmiset toitottavat, että lääkärit ei tunne asiaa ja raja-arvot ei merkitse mitään. Vain se oma tunne merkitsee. Siksi sanoisin, että siitä on tullut muoti-ilmiö.

Raudanpuutteen ongelma on se, että keho tottuu siihen. Vähäselläkin varastoraudalla ihminen on vielä toimintakykyinen, mutta ei välttämättä jaksa niin optimaalisesti, kuin jos rautaa olisi kehossa tarpeeksi.

Toinen ongelma on noi raja-arvot. Ne on keskiarvoja. Ja kuten kaikki muutkin keskiarvot, on ihmisiä, joille se raja-arvo on toimintakyvyn kannalta liian matala ja toisille sopiva. On hieman eri asia olla juuri terveen rajoissa, kuin olla optimaalisessa iskussa. Siksipä noita ferritiiniarvojakin pitäisi tarkastella yhdessä oirelistan kanssa. Nimittäin ferritiinin ollessa matala, sen nostamisesta ei ole ainakaan haittaa.

Vierailija
9/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on sellainen refleksinomainen reagointitapa että kaikkea pitää vähätellä ja mitätöidä. En ole koskaan kuullut tällaiselta ihmiseltä perusteluita käytökseensä. Ehkä he uskovat vain asiantuntijoita x ja y? Tai ehkä he ovat oppineet mielestään jo kaikki faktat ja kaikki jonkin ajankohdan jälkeen havaittu on silkkaa mielikuvitusta?

Vierailija
10/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on trenditauti ja koetaan hömpäksi sen takia, että tällä hetkellä se tuntuu olevan jokaisen epämääräisen vaivan takana. Siinä missä aikaisemmin vastaus oli kilpirauhanen, tai hiiva, tai fibromyalgia, tai mitä nyt olikaan ajankohdasta riippuen. Se ei tarkoita etteikö olisi ihmisiä joiden sairaus johtuisi juuri ferritiinin vähyydestä, mutta hyvin todennäköisesti aika iso osa niistä jotka nyt potevat ferritiiniään kärsii jostain ihan muusta. Plasebovaikutus nyt kuitenkin tuo jonkinlaisen positiivisen vaikutuksen henkilön oloon vaikka itse vaikuttava aine ei mitään tekisikään (varsinkin näihin hieman epämääräisiin ja vaikeasti mitattaviin asioihin kuten väsymys yms). Toki toivon että mahdollisimman monelle tämä nyt olisi se oikea ja lopullinen diagnoosi, mutta pelkään pahoin että aika monelle se ei tule sitä olemaan.

Vierailija
11/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sitä kyllä tutkita tarpeen mukaan. Työterveyslääkäri ei suostunut antamaan lähetettä ferritiinin mittaukseen, koska Hb oli 132. Kävin itse ja ferritiini oli 7.

Vierailija
12/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mutta hyvin todennäköisesti aika iso osa niistä jotka nyt potevat ferritiiniään kärsii jostain ihan muusta.

Ei ferritiinia "potevat" kärsi muista asioista, koska ferritiini on mitattavissa oleva asia, fakta.

Eli, jos se on alhaalla, se on alhaalla, ja siitä seuraa terveysongelmat ja oireet xyv jne.

Muissa maissa se on vakiomittauksessa esim. raskaana olevilla.

Vierailija
13/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä että on joku asia mitä syyttää omasta olosta, ja siihen pillerit. Ei muuteta elämäntapaa ja ruokavaliota vaan  odotetaan että samantien aurinko paistaa ja energia huipussaan.

Vierailija
14/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä että on joku asia mitä syyttää omasta olosta, ja siihen pillerit. Ei muuteta elämäntapaa ja ruokavaliota vaan  odotetaan että samantien aurinko paistaa ja energia huipussaan.

Vegaani ei voi saada alle kympin ferritiinejä mitenkään viitearvojen sisälle ilman rautatabletteja tai -infuusiota. Olet harvinaisen tyhmä ihminen.

Vierailija
15/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä varastorauta eri asia kuin hemoglobiini?

Jos niin millä lyhenteellä näkyy labrakokeissa?Raja-arvo?

En viitsinyt googlata

Vierailija
16/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä varastorauta eri asia kuin hemoglobiini?

Jos niin millä lyhenteellä näkyy labrakokeissa?Raja-arvo?

En viitsinyt googlata

On eri asia. https://www.synlab.fi/laboratoriokasikirja/tutkimuskuvaukset/ferritiini/

Vierailija
17/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta hyvin todennäköisesti aika iso osa niistä jotka nyt potevat ferritiiniään kärsii jostain ihan muusta.

Ei ferritiinia "potevat" kärsi muista asioista, koska ferritiini on mitattavissa oleva asia, fakta.

Eli, jos se on alhaalla, se on alhaalla, ja siitä seuraa terveysongelmat ja oireet xyv jne.

Muissa maissa se on vakiomittauksessa esim. raskaana olevilla.

Toki sen voi mitata, mutta se kuinka paljon se vaikuttaa mihinkin ja mitkä oikeasti ovat ne järkevät raja-arvot on sitten toinen kysymys. Aika moni näissä keskusteluissa on sitä mieltä että esim nämä raja-arvot ovat - vaikkakin lääketieteellisin perusteluin valitut - täyttä huuhaata, täysin omien ja vertaisryhmien subjektiivisen kokemuksen perusteella. Vaihtoehtohan tälle tulkinnalle on vaikkapa se, että raja-arvot ovat ihan käyvät mutta koska oma vaiva johtuu jostain ihan muusta ferritiinitason nousu ei sitten vaikutakaan tilannetta parantavasti.

Vierailija
18/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se sillä tavalla, että ennen iltapäivälehden juttua asiasta, kukaan ei tiennyt koko sanaa. Nyt jokaiseen keskusteluun tulee joku puhumaan ferritiinistä kuin suurikin asiantuntija.

Vierailija
19/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairausasiat eivät ole mielestäni ikinä eikä koskaan trendiä tai muotia. Otsikot vain väittävät niin. Jos kerran kansaa väsyttää niin on se v***n hyvä että syy löytyy, olkoonkin sitten sama syy kuin 100000 muulla henkilöllä.

Minulla muuten todettiin pari viikkoa sitten vähemmän muodikas asia nimittäin kilpparin liikatoiminta. Ja väsyttää ihan hel****sti.

Vierailija
20/182 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että asiaan suhtaudutaan vakavammin muissa maissa saa taas ihmettelemään tätä Suomen terveydenhoidon tilaa. Ehkä täällä olisi sittenkin tarvetta sotelle tai jollekin uudistukselle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi