Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko psykiatrilla käydä nimettömänä? En halua "päässä viiraa" -leimaa terveystiehoihini.

Vierailija
24.09.2018 |

Voiko psykiatrilla käydä nimettömänä? Ehkä maksaa käteisellä?

Minua on hyväksikäytetty joskus monia vuosia sitten ja kärsin ajoittain ahdistuksesta. En tiedä onko noilla asioilla tekemistä keskenään. Haluaisin puhua asiasta jonkun kanssa, mutta en kerta kaikkiaan voi ottaa sitä riskiä, että Kantaan tms tulisi merkintä kummastakaan asiasta.

Kaikkein viimeksi haluan kenenkään lääkärin tietävän jos minulla viiraa päässä tai että olen hyväksikäytetty. Olen viimeiset 30 vuotta saanut hyvää hoitoa lääkäriltä (en ole käynyt usein, ehkä kerran 2-3 vuodessa) ja pelkään, että jos näkevät että olen mielenterveyspotilas niin sitten on ihan turha mennä mitään vatsakipua enää lääkärille valittamaan, hullu mikä hullu. En siis uskalla ottaa sitä riskiä.

Rahaa minlla on, niin kuin tuskaakin. Voiko sillä saada apua ilman, että omat terveystiedot vaarantuvat? Uskallan varmaankin avautua yksittäiselle lääkärille lääkäri-potilas luottamussuhteessa. Mutta en usko voivani muodostaa luottamussuhdetta Suomen kaikkien 5000 lääkärin kanssa, joilla on pääsy tietoihini Kannassa.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriisikeskuksissa voi käydä nimettömänä juttelemassa, siellä töissä kai lähinnä psykologeja. Käyntikertoja on vain muutama, joten mihinkään pidempään terapiasuhteeseen ei siellä ole mahdollisuutta.

Jos kaipaat vain keskusteluapua, et tarvitse psykiatria, vaan ehkä ennemmin psykoterapeutin (joka hänkin toki voi olla psykiatri). Yksityiset psykoterapeutit tuskin tallentavat Kantaan mitään? Jos taas kaipaat lääkkellistä apua, niin tietysti se pitää merkitä tietoihisi ja tapahtua omalla nimelläsi.

Vierailija
2/7 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu en tosiaan luule kaipaavani mitään pillereitä, toivottavasti en sellaisia tarvitse. Haluaisin vain ymmärtää paremmin itseäni ja omia tunteitani. Mutta pelkään, että heti kun avaa suunsa niin sitten on ikuinen leima papereissa, vaikka keskustelun lopputulos olisikin että ei minua mikään vaivaa, normaalia arjen tympimistä vain.

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot outo.  Pilkkaat oikeesti sairaita.

Vierailija
4/7 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettiterapiassa ainakin voi mielestäni olla nimettömänä jos haluaa. 

Vierailija
5/7 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion psykoterapeutiksi, jonkin verran psykologian opintoja alla. Olen myös itse kokenut menneisyydessäni hyväksikäyttöä eri muodoissa. Haluatko avautua?

Vierailija
6/7 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy Virossa jos voit.

Vierailija
7/7 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit asettaa kiletoja Kanta.fi-palvelussa, näin minä tein jottei synnyttämässä nähtäisi aikaisempia masennus, psykoosi ym tietoja toisesta sairaanhoitopiiristä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan