Olen kyllästynyt säästämään.
Soinähän se otsikossa tulikin. En jaksa venyttää penniä koko ajan ja joka paikassa. En kie iloa siitä että raahaisin eväitä kaupunkiretkellä/lomalla, en halua ravintolassa ostaa porukassa vain halvinta pääruokaa, en jaksaa kiertää kirppareita ja ostaa vasta viimeisessä hädässä. En jaksa leipoa leipää itse enkä syödä juuressosekeittoa tofurouheella viikkotolkulla.
Miten jotkut jaksaa pihistellä koko elämänsä vaikka olisi ok tulotkin?
Kommentit (82)
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pienituloisena olen vetänyt kuukausimenot minimiin. Asumiseen, ruokaan ja muuhun elämiseen menee kuussa 280e. Loppu 1400e laitan arvopapereihin. En omista autoa ja kävelen joka paikkaan. Valintojen maailma, vaatii selkärankaa säästää ja elää edullisesti kun on pienet tulot.
Mitä ajattelit tehdä niillä arvopapereilla?
Oletko sä koskaan kuullut osingoista? Ne ovat sellaista kivaa passiivista tuloa jota tulee kerran vuodessa, puolivuosittain, kerran kvartaalissa tai kerran kuukaudessa riippuen siitä miten on rahansa sijoittanut.
Sitten kun ne sijoittaa uudelleen niin saa lisää osinkoja. Ja kun osinkoja alkaa tulla tarpeeksi, voi vaikka vaihtaa kokoaikaisesta työstä osa-aikaiseen talouden pahemmin kärsimättä tai pitää vaikka sapattivuoden.
ohis
Pärjään noin 2000€/kk. Jos olisin sapattivuodella, olisi enemmän vapaa-aikaa ja rahaa menisi vielä enenmmän. Sanotaan nyt vaikka 2500€/kk, mikä on 30.000€/vuodessa. Jos keskimääräinen osinko on noin 3,5%, niin sijoituksia pitäisi olla 860.000€:n arvosta.
Siihen saa aika kauan säästää ja sijoittaa osingot uudelleen tai kuukausisäästön pitää olla melkoinen. Nämä vinkit saavat säästämisen ja sijoittamisen aina kuulostamaan todella helpolta, riskittömältä ja tuottavalta. Oman, 20-vuotisen kokemukseni mukaan tie on pitkä ja kivinen.
Jokainen voi korkoa korolle-laskurilla tehdä laskelmia kun vielä muistaa ottaa verot ja inflaation huomioon.
Aika vaatimaton olet jos noin huonoon tuottoprossaan tyydyt....
Puhutaan, että keskimääräinen tuotto, eli arvonnousu plus osinko on noin seitsemän prosenttia. Siitä kun vähennetään inflaatio ja verot, niin ei siitä kovin paljon enempää enää jää. Eikä kyse ole minun tyytymisestäni. Minulla on passiivinen indeksirahasto (net return), joten tietysti toivon, että se tuottaisi tuplasti. Yritän kuitenkin olla realisti ettei tule pettymyksiä.
Ihan mielenkiinnosta kysyn että miksi tuloa pitää olla 2000 eur/kk. Tai oikeastaan kysyn sitä että jos tänään saisit 2000 eur/kk niin kuinka paljon siitä menisi nk. pakollisiin menoihin.
No on niillä talot ja huvilat ja jonkun sorttinen venekin. Mutta ei Ullanlinnassa, ei henkilökuntaa kesäpaikassa eikä jatkuvaa luxuslomailua eikä kalleimpia brandejä. Ja kumpikin aikuinen perheessä tekee palkkatyötä -ja pitkää päivää-