Olen kyllästynyt säästämään.
Soinähän se otsikossa tulikin. En jaksa venyttää penniä koko ajan ja joka paikassa. En kie iloa siitä että raahaisin eväitä kaupunkiretkellä/lomalla, en halua ravintolassa ostaa porukassa vain halvinta pääruokaa, en jaksaa kiertää kirppareita ja ostaa vasta viimeisessä hädässä. En jaksa leipoa leipää itse enkä syödä juuressosekeittoa tofurouheella viikkotolkulla.
Miten jotkut jaksaa pihistellä koko elämänsä vaikka olisi ok tulotkin?
Kommentit (82)
On sekä asunto- että mökkilainaa ja kauhukuvat työttämyydestä (yli 45-v ei Suomessa työllisty) ja eläkeikään tarvittavista säästöistä ja pahan päivä varasta. Koen että olisi pakko säästää. ap
Ei kannata vetää överiksi siinä säästämisessäkään. Mutta kannattaa miettiä mitkä on itselle niitä tärkeitä asioita, joihin haluaa panostaa rahallisesti. Kun säästää niissä asioissa jotka ei ole itselle niin tärkeitä ja panostaa niihin, joista nauttii eniten, niin rahankäytössä on järkeä ja säästöönkin jää riittävästi.
Kun on varaa , kannattaa sitä käyttääkin ja nauttia . Jos tykkää panostaa jokapäiväiseen arjen luksukseen niin tekee niin. Minä en enää välitä matkustelusta, joten juurikin satsaan arkeen.
Älä säästä. Turhaa. Nauti elämästä nyt. Äitini säästi koko ikänsä eläkepäiviä varten, kuoli 50-vuotiaana syöpään. No rahat jäi minulle, eipä siinä mitään.
Kokeile kultaista keskitietä. Ei tarvitse joka penniä venyttää, mutta ei myöskään tuhlata järjettömästi.
Ei jollain eväillä säästetä kuin hiluja. Or haluaa säästää merkittävät summat, on avainasemassa asuminen, autoilu(n lopettaminen) ja lapset(tomuus). Asumisratkaisulla voi säästää kuussa luokkaa 500 - tonnin, autosta luopumalla saman verran, ja lasten tekemättä jättäminen vielä yhden mokoman päälle. Kun kaikki nämä kasaa yhteen, säästyy jo yhdessä kuussa jopa tuhansia euroja - siinä ei paljoa viisi euroa halvempi ravintola-annos paina.
Esim me lapseton pariskunta muutetaan kuun alusta ihan juna-aseman viereen. Vuokra on noin tonni puoliksi. Asumiseen, autoiluun ja lapsiin menee siis yhteensä tonni kuussa (miehen työnantaja maksaa hänen junaliput, mulla ne tekee noin satasen kuussa - saman verran kuin auton parkkipaikka maksaisi).
Isompi asunto +500e, auto pääomakuluineen ja juoksevine kuluineen ainakin 700e, ja lapsi vähintään 700e (täällä kalliimmat hoitomaksut, ei asuta suomessa) maksaisivat yhteensä vähintään sen 2000e. Per kuukausi!!! Kumpikin meistä säästää siis ainakin tonnin kuussa vain muutamalla päätöksellä. Eikä säästämistä tarvitse miettiä päivittäin jokaisen pienen päätöksen yhteydessä.
Tavoitteena: 50v eläkkeelle (turha sanoa että elämä menee säästäessä, parhaillaan olen tämän vuoden noin kymmenennella viikonloppureissulla yhdessä Euroopan pääkaupungissa. Ei muutaman satasen matkustelu paina missään kun isot linjat on kunnossa)
Vierailija kirjoitti:
Ei jollain eväillä säästetä kuin hiluja. Or haluaa säästää merkittävät summat, on avainasemassa asuminen, autoilu(n lopettaminen) ja lapset(tomuus). Asumisratkaisulla voi säästää kuussa luokkaa 500 - tonnin, autosta luopumalla saman verran, ja lasten tekemättä jättäminen vielä yhden mokoman päälle. Kun kaikki nämä kasaa yhteen, säästyy jo yhdessä kuussa jopa tuhansia euroja - siinä ei paljoa viisi euroa halvempi ravintola-annos paina.
Esim me lapseton pariskunta muutetaan kuun alusta ihan juna-aseman viereen. Vuokra on noin tonni puoliksi. Asumiseen, autoiluun ja lapsiin menee siis yhteensä tonni kuussa (miehen työnantaja maksaa hänen junaliput, mulla ne tekee noin satasen kuussa - saman verran kuin auton parkkipaikka maksaisi).
Isompi asunto +500e, auto pääomakuluineen ja juoksevine kuluineen ainakin 700e, ja lapsi vähintään 700e (täällä kalliimmat hoitomaksut, ei asuta suomessa) maksaisivat yhteensä vähintään sen 2000e. Per kuukausi!!! Kumpikin meistä säästää siis ainakin tonnin kuussa vain muutamalla päätöksellä. Eikä säästämistä tarvitse miettiä päivittäin jokaisen pienen päätöksen yhteydessä.
Tavoitteena: 50v eläkkeelle (turha sanoa että elämä menee säästäessä, parhaillaan olen tämän vuoden noin kymmenennella viikonloppureissulla yhdessä Euroopan pääkaupungissa. Ei muutaman satasen matkustelu paina missään kun isot linjat on kunnossa)
Nää on aika huvittavia pienituloisen silmin. Mulla jää asumistuen jälkeen vuokraa maksettavaksi 240 euroa. Jos autoon menisi 500 olisin vararikossa 😅
Itse pienituloisena olen vetänyt kuukausimenot minimiin. Asumiseen, ruokaan ja muuhun elämiseen menee kuussa 280e. Loppu 1400e laitan arvopapereihin. En omista autoa ja kävelen joka paikkaan. Valintojen maailma, vaatii selkärankaa säästää ja elää edullisesti kun on pienet tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on aika huvittavia pienituloisen silmin. Mulla jää asumistuen jälkeen vuokraa maksettavaksi 240 euroa. Jos autoon menisi 500 olisin vararikossa 😅
Pelkkä parkkipaikka 100e, vero täällä noin 60e, vakuutukset pari sataa, siihen vielä huollot, bensat ja pääomakulu päälle niin 500e on hyvin varovainen arvio.
Ja luonnollisesti köyhä ei varmaan tonneja voikaan säästää - jos elää yhteiskunnan tuilla, on ihan eri asia kuin työssäkäyvän pariskunnan tilanne. Aloittaja kuitenkin oli töissäkäyvä ihminen myös, joten mahdollisuus isompiin säästöihinkin lie olemassa kun joutuu itse maksamaan esim asumisensa.
Mun isovanhemmat kans säästi koko ikänsä. Marketista haettiin wienerit ja kahvit keitettiin kotona koska ei raaskittu maksaa samaa settiä kahvilassa. Juu elivät melkein 90 vuotiaiksi mutta olisivat voineet käyttää rahat itseensä ja palveluihinsa. Perinnön jaossa meitä oli 9 henkeä ja potti oli yli puoli miljoonaa euroa. Kiitos heille siitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse pienituloisena olen vetänyt kuukausimenot minimiin. Asumiseen, ruokaan ja muuhun elämiseen menee kuussa 280e. Loppu 1400e laitan arvopapereihin. En omista autoa ja kävelen joka paikkaan. Valintojen maailma, vaatii selkärankaa säästää ja elää edullisesti kun on pienet tulot.
Mitä ajattelit tehdä niillä arvopapereilla?
Tiedän omasta kokemuksesta, että kun on kerran nuukaksi ja säästäväiseksi oppinut, se jää helposti päälle. Minä olen pikkuhiljaa pakottanut itseni etsimään kultaista keskitietä. Yksinkertaistaen: Puolet pakollisten menojen jälkeen säästöön ja puolet elintason kohottamiseen. Ja kyllä: Ylimääräinen etelänmatka tai uusi elektroninen härveli piristää mieltä siinä kuin pankkitilin saldokin.
Olen vasta 22 enkä ole tehnyt elämässäni muuta kuin säästänyt. Kun olin lapsi, niin silloinkin vain säästettiin ja pihisteltiin, aina sanottiin ettei mihinkään ollut varaa kun rahat laitettiin säästöön oli sitten kyse koulutarvikkeista tai harrastuksista. Säästäminen ja niukasti eläminen on peritty tapa ja siitä on vaikea päästä irti, en ole koskaan tehnyt irtiottoja enkä pitänyt hauskaa. Vapaa-ajankin vain istun yksin sisällä kotona ja kärsin vain siksi että se on paljon halvempaa kuin yksin kaupungilla pyöriminen. Masentaa ja ahdistaa olla yksin, mutta pelkään käyttää rahaa.
Noh, opettajat saavat lomansa vähän edullisemmin kuin muut, Holiday Clubin ansiosta
https://www.oaj.fi/cs/oaj/virkistys ja lomapalvelut_p
Virkistys- ja lomapalvelut
OAJ:n jäsenillä on käytössään upeat virkistys- ja lomapalvelut mm. Holiday Clubin lomakohteissa ympäri Suomea sekä OAJ:n omassa lomakohteessa Valkealassa. Lisäksi OAJ:n yhteistyökumppanit tarjoavat loma- ja majoituspalveluja edulliseen jäsenhintaan.
Holiday Club
OAJ omistaa noin 700 lomaviikkoa Holiday Clubin korkeatasoisissa lomakohteissa Suomessa ja Ruotsin Åressa. Yhä suurempi osa lomaviikoista on nyt koulujen, päiväkotien ja oppilaitosten yleisinä loma-aikoina. Joukossa on sekä kaupunkilomia Tampereen kylpylässä että hiihto- ja ulkoilulomia useassa eri paikassa. Holiday Clubin viikkovuokrat ovat alle puolet markkinahinnoista.
OAJ kustantaa jäsenilleen lomamatka vakuutuksen:
https://www.oaj.fi/cs/oaj/Vakuutusedut
Vakuutus turvaa jäsenen vapaa-ajan matkoilla ja tapaturmatilanteissa:
* matkustajavakuutus
* matkatavara- ja matkavastuuvakuutus
* tapaturmavakuutus, katso yksityiskohdat tästä
Matkavakuutustodistus tarvittaessa matkalle mukaan
OAJ:n jäsenkorttisi toimii myös matkavakuutuskorttina. Jos et ole vielä saanut OAJ:n jäsenkorttia tai se on hukkunut, voit tulostaa matkavakuutustodistuksen matkalle Jäsensivujen Vakuutusedut-sivulta (vaatii kirjautumisen).
Matkustajavakuutukseen sisältyy nyt myös turvaa kriisitilanteiden varalle. Jos matkakohde joutuu terrori-iskun kohteeksi tai luonnonkatastrofin koettelemaksi ja vakuutettu haluaa palata matkaltaan ennenaikaisesti kotiin, Turva korvaa paluumatkan kustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Noh, opettajat saavat lomansa vähän edullisemmin kuin muut, Holiday Clubin ansiosta
OAJ:n jäsenillä on käytössään upeat virkistys- ja lomapalvelut mm. Holiday Clubin lomakohteissa ympäri Suomea sekä OAJ:n omassa lomakohteessa Valkealassa. Lisäksi OAJ:n yhteistyökumppanit tarjoavat loma- ja majoituspalveluja edulliseen jäsenhintaan.Holiday Club
OAJ omistaa noin 700 lomaviikkoa Holiday Clubin korkeatasoisissa lomakohteissa Suomessa ja Ruotsin Åressa. Yhä suurempi osa lomaviikoista on nyt koulujen, päiväkotien ja oppilaitosten yleisinä loma-aikoina. Joukossa on sekä kaupunkilomia Tampereen kylpylässä että hiihto- ja ulkoilulomia useassa eri paikassa. Holiday Clubin viikkovuokrat ovat alle puolet markkinahinnoista.
* matkustajavakuutus
* tapaturmavakuutus, katso yksityiskohdat tästäMatkavakuutustodistus tarvittaessa matkalle mukaan
OAJ:n jäsenkorttisi toimii myös matkavakuutuskorttina. Jos et ole vielä saanut OAJ:n jäsenkorttia tai se on hukkunut, voit tulostaa matkavakuutustodistuksen matkalle Jäsensivujen Vakuutusedut-sivulta (vaatii kirjautumisen).
Matkustajavakuutukseen sisältyy nyt myös turvaa kriisitilanteiden varalle. Jos matkakohde joutuu terrori-iskun kohteeksi tai luonnonkatastrofin koettelemaksi ja vakuutettu haluaa palata matkaltaan ennenaikaisesti kotiin, Turva korvaa paluumatkan kustannukset.
Surkeata, timpurina lomailen ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OAJ:n jäsenillä on käytössään upeat virkistys- ja lomapalvelut mm. Holiday Clubin lomakohteissa ympäri Suomea sekä OAJ:n omassa lomakohteessa Valkealassa. Lisäksi OAJ:n yhteistyökumppanit tarjoavat loma- ja majoituspalveluja edulliseen jäsenhintaan.Holiday Club
* matkustajavakuutus
* tapaturmavakuutus, katso yksityiskohdat tästäMatkavakuutustodistus tarvittaessa matkalle mukaan
Ilmaiseksi voi lomailla myös pysyttelemällä vaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
* matkustajavakuutus
Ilmaiseksi voi lomailla myös pysyttelemällä vaan kotona.
Köyhien touhua.
Vierailija kirjoitti:
Soinähän se otsikossa tulikin. En jaksa venyttää penniä koko ajan ja joka paikassa. En kie iloa siitä että raahaisin eväitä kaupunkiretkellä/lomalla, en halua ravintolassa ostaa porukassa vain halvinta pääruokaa, en jaksaa kiertää kirppareita ja ostaa vasta viimeisessä hädässä. En jaksa leipoa leipää itse enkä syödä juuressosekeittoa tofurouheella viikkotolkulla.
Miten jotkut jaksaa pihistellä koko elämänsä vaikka olisi ok tulotkin?
No sitten sun on hankittava parempipalkkainen duuni tai lisätuloa jostain.
Itse en harrasta mitään kaupunkiretkiä, lomailla osaan kotonakin joten joka vuosi ei tarvitse matkailla ja teen ravintolatasoista ruokaa kotona koska pystyn ja pidän uusien ruokien kokeilemisesta. Vaatteet ostan vain tarpeeseen alesta, kirppareilta teen toisinaan kivoja löytöjä tavarapuolelta ja leipää tai tofua en ees syö. Sun mielestä varmaan pihistelen vielä sua enemmänkin mutta fakta on on se ettei mua tämä nykyinen pakonomainen kuluttaminen ole koskaan kiinnostanut. Mulla on ihan kiva koti ja auto jolla pääsen töihin. Muuhun kuin työmatkoihin en sitä käytä.
En minä koe pihisteleväni. Mitä säästöön jää, sen laitan arvo-osuustilin kautta sijoitukseen ja saan sitä kautta säästöni tuottamaan minulle lisätuloa. Muutamassa vuodessa siitä muutamasta kympistä kuussa tulee ihan mukava summa ja sijoitettavat summat kasvavat satasiin.
Onko sinulla joku tietty tavoite mitä varten säästät? Jos on, niin sitten ymmärrän. Vai onko vaan opittu tapa, mistä et osaa päästää irti? Nauti elämästä!