Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Totuus karppaamisesta/VHH:sta/ LIFW:tä

VMP
23.09.2018 |

Tämä on tietenkin vain minun totuus mutta veikkaan että aika monella muullakin on ollut samanlaisia kokemuksia, että vhh ei vaan toimi tai sovi. Aikoinaan kun karppausbuumi alkoi 2010 niin ketokarppasin Atkinsin ja Heikkilän ohjeilla melkein vuoden. Kunnes mukaan astui krooninen närästys ja kyllästyminen rajoittavaan ruokavalioon. Silloin sitä alkoi pikkuhiljaa huijaamaan itseään leipomalla "karppiherkkuja" joihin hupistakeikkaa meni kermaa, suklaata ja makeutusaineita. Ja jos ja kun niitä repusja sokeriin alkoi tulla seurasi siitä järkyttävä olo kun taas yritti palata ketoosiin. Painoa ei vuoden aikana pudonnut kuin 5 kiloa.

Nyt elokuussa päätin, että OK, annan vielä mahdollisuuden ja kokeilen LIFW- haastetta 5 viikkoa. Jätin oikein maitotuotteetkin pois kun sitä niin hehkutetaan että kaikki vaivat poistuu. 5 viikkoa ilman viljoja, maitoja, sokeria. Riisiä taisin syödä kerran. Lopputulos - koko 5 viikon ajan paska olo. Se on näköjään aina vakio kun lähtee karppaamaan - mitään muuta hyvää ei ole kuin suuri kasvisten määrä. Sitä kuuluisaa energiaa ei todellakaan ollut vaan aamusta lähtien heikottava, ontto olo, ei nälkää eikä kylläisyyden tunnetta. Liikuntaa ei jaksa harrastaa yhtään, voimaa lihaksissa ei ole vaan heti vetää hapoille. Siinä ei Burner 400 vedellä.

Välillä tuntuu että ihmiset ei kehtaa myöntää että vhh on ihan perseestä koska siinä tulee sellainen epäonnistumisen tunne että miksi tämä ei toimi minulla, miksi minä en saa upeaa oloa vaan ihan paskan? Ja hiilihydraattien vähentäminen on lyhyellä tähtäimellä kuten 5 viikon aikana vaan sellaista valelaihtumista koska soluista lähtee nesteet kun hiilihydraatteja ei ole. Nestelaihtumista ja ehkä 1 hassu kilo rasvaa ja lihasta. Siinä sitten ollaan innoissaan kun ollaan niin "timmeinä" kun kroppa on vaan kuivana.

Luin sitten että se mun huono olo voisi johtua elektrolyyttien eli suolojen poistumisesta - natrium, kalium ja magnesium. Joka taas johtuu siitä että dieetti on diureetti eli hyvät suolot poistuu. Kehoitettiin sitten syömään näitä purkista. No mikä ihmeen hyvä ruokavalio se sellainen on missä elimistölle välttämättömät kivennäis ja hivenaineet poistuu ja niitä pitäs alkaa purkista syömään?! Kysyn vaan. Ja mulla nää ei ollu mitään ensi päivien tai ekan viikon oireita vaan jatkui koko ajan.

Sitten tulin järkiini ja palasin normaalin, ruokaympyrän ruokavalioon kaikkea syöden, myös paljon kasviksia, proteiinia, hyviä rasvoja ja tummia viljoja - paino lähti välittömästi putoamaan ja energiaa on aamusta lähtien kuin pienessä kylässä! Itse koen että juttu on nimen omaan siinä, että vaihtaa vaaleat viljat ruis/tai täysjyvään eli viilaa vähän hiilareiden laatua hitaammin imeytyviksi. Maidon poisjättämisestä en hyötynyt mitään, kun se ei aiheuta ongelmia niin myöskään sen poisjättäminen ei tuonut mitään hyötyjä. Heti valtasi sellainen ihana vapauden tunne ja stressi poistui kun mikään ei olekaan kielletty ja voi syödä samoja ruokia kuin muukin perhe. Ei tarvitse miettiä mitä voin syödä jos kutsun vieraita tai menen juhliin.

Mitäs kokemuksia muilla? Hyökkääkö karppi-uskovaiset nyt? ;)

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/laihdutus/art-2000000503812.html

Antti Heikkilän mukaan hedelmät on kielletty VHH:ssa.

Missähän kohtaa tossa jutussa ne hedelmät kielletään?

Vierailija
22/104 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jonkun juttailun väitetään olevan karppausta?  Hiukan rasittavaa, kun ihmiset keksivät itse mitä karppaukseen muka kuuluu ja sitten kritisoivat sitä omaa kuvitelmaansa.

Saman olen huomannut :)  Tyhjät tynnyrit ne eniten kolisee :D:D

Vierailija
24/104 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä karppauksen tarkkaa määritelmää, mutta mulle sopii runsasrasvainen, vähä/hillittyhiilarinen "ruokavalio". En punnitse mitään, mutta leipä, pasta, peruna tai riisi ei kuulu ruokavalioon.  Rasvaa lisään "normaalin" päälle hiukan. varisnaista ylipainoa ei ole ollut, mutta olen lapsesta lähtien ollut kova sokerihiiri ja herkästi sokeriöverit vetävä, enää se ei ole ongelma.  Ei iske nälkäshokki töiden jälkeen kaupassa tai ruokaa laittaessa mutta lähinnä kasviksista ja satunnaisista hedelmistä tulee hiilareita niin että juoksu kulkee.  Liian syvä ketoosi tekee helposti sen että unohdan syödä- se ei ole hyvä. Olen syönyt samalla tavalla vuosia, jossain vaiheessa liikuin enemmän ja siinä piti vähän säätää hiilareiden kanssa, mutta arkilenkkeily sujuu hyvin näinkin. 

Vierailija
25/104 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta 5: luovu hedelmistä.

Vierailija
26/104 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta 5: luovu hedelmistä.

Tuo ei ole kielto.

Vierailija
27/104 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon, ettei karppaus sovi kaikille. Minulle taas ei viljat sovi, menen niistä ihan raiteiltani. Suosikkiruisleipäni ennen karppausta oli sellainen yli 100-vuotiaasta juuresta valmistettu, valmistusaineet ruis ja suola, eikä muuta. Ihan taivaallista oli! Mutta ei minun syömiset pysyneet mitenkään hallinnassa, kun söin ruisleipää. Siinä meni sitten karkkia ja muutakin. 

Nyt kun karppaan rennolla otteella (=en mittaa enkä punnitse mitään enkä laske kaloreita) niin syöminen on hallitumpaa. Voin syödä herkkuja silloin tällöin, määrät on pieniä kun niihin ei ole himoa ja jatkan sitten karpimmalla ruokavaliolla enkä jää mihinkään herkuttelukierteeseen. Nälkä ei vaivaa, välipaloja ei tarvitse popsia eikä tämä tunnu miltään dieetiltä. Vuodessa on paino tippunut 25kg ilman liikuntaa. Välillä on korvienvälin kanssa vaikeuksia kun paino tippuu niin hitaasti, mutta toisaalta kun en koe olevani millään laihdutuskuurilla vaan noudatan ruokavaliota joka sopii minulle ja jota voin noudattaa koko loppuelämäni, niin mikäs kiire tässä. Suunta on kuitenkin oikea ja olo on paljon kevyempi kuin 25kg sitten, vaikka matkaa normaalipainon puolelle vielä onkin. En ota mitään paineita liikunnasta, arjen liikkuminen on lisääntynyt kun kävely ei ole niin työlästä, mutta en myöskään pakota itseäni kuntoilemaan ennen kuin tuntuu siltä. Sekin on minulla mennyt aiemmin överiksi, samaten kuin hiilareiden kanssa kiivailu. Rennompi ote ja hitaampi vauhti ilman tiukistelua tuntuu sopivan minulle paremmin.

Enkä tosiaan kaipaa niitä leipiä, jotka olen jättänyt taakseni. Kun verensokeri pysyy tasaisena, ei tule myöskään niitä hiilarihimoja.

Minä olen aivan samanlainen karppaaja. Hiilihydraattipitoinen ruoka ei sovi minulle, koska saan siitä diabetesoireita. Syömällä hyviä rasvoja, kasviksia ja marjoja pysyn kylläisenä ja olen laihtunut normaalipainoon. En mittaa enkä laske enkä punnitse mitään, koska tasapaino on jo löytynyt, ja voin vaivatta jatkaa samaan tyyliin. Olen oppinut laittamaan monipuolista vhh-ruokaa, jonka valmistaminen ei onneksi vie paljon aikaa. Leivon myös toisinaan käyttämällä manteli- ja kookosjauhoja. Hedelmiä syön hyvin harvoin, koska ne maistuvat suussani aivan liian makeilta. Minulle karppaaminen sopii erinomaisesti, eikä minulla ole mitään syytä vaihtaa toiseen ruokavalioon.

Vierailija
28/104 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos karppaajat olisivat väärässä, kyllä se olisi saatu jo todistettua yhteisvoimin elintarviketeollisuuden ja "asiantuntijoiden" voimin, ovathan ne kaikki karppausta vastaan. Mutta ei - tutkimus tutkimuksen jälkeen osoittaa karppauksen parantavan lähes kaikkia terveyteen liittyviä veriarvoja, laskevan painoa, auttavan diabetekseen ja kaikkiin neurologisiin sairauksiin ja jopa syöpään.

Vierailija
29/104 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinikä on tosiaan noussut metsästäjä-keräilijäajoista, mutta tässä huikea plot twist: se ei välttämättä ole leivän tai perunan "terveellisten hiilihydraattien" ansiota.

Vierailija
30/104 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
31/104 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin jos joku ruoka-aine kuten viljat aiheuttaa ongelmia niin ei tietenkään niitä kannata syödä. Mutta sellaiselle jolle hiilarit kuten viljat tai maitotuotteet sopivat niin miksei niitä voisi syödä koska tekevät ruokavaliosta monipuolisemman?

Mielenkintoista seurata mikä ruoka-aine seuraavaksi demonisoidaan. Ensin se oli rasva, sitten hiilarit, viljat ja maito. Varmaan proteiini on seuraava..

Vierailija
33/104 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin jos joku ruoka-aine kuten viljat aiheuttaa ongelmia niin ei tietenkään niitä kannata syödä. Mutta sellaiselle jolle hiilarit kuten viljat tai maitotuotteet sopivat niin miksei niitä voisi syödä koska tekevät ruokavaliosta monipuolisemman?

Mielenkintoista seurata mikä ruoka-aine seuraavaksi demonisoidaan. Ensin se oli rasva, sitten hiilarit, viljat ja maito. Varmaan proteiini on seuraava..

Järkevä ihminen osaa ihan itse syödä kuten omalle keholle sopii. Vain tyhmät menee syömisissään keltaisen lehdistön mukaan.

Vierailija
34/104 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoko se on vetää sillä ketoosilla.

Vierailija
35/104 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/laihdutus/art-2000005477175.html

”Olen aiemmin ollut vuosia vähähiilihydraattisen ruokavalion kannattaja ja suositellut sitä myös liikkuville asiakkailleni. Kokemukseni tästä olivat erittäin huonoja. Hiilihydraattipitoisempi ruokavalio on saanut asiakkaiden tulokset tuplautumaan, Marin sanoo.

Samaa pätee, jos haluat pudottaa painoasi.

– Mitä enemmän rajoitteita, sen todennäköisemmin repsahduksia ja jokolaihduttelua”

Niinpä...

Vierailija
36/104 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä esimerkki ihmisestä, joka uskoo lehtiartikkeliin kun ravinnosta on kyse. Tieto puuttuu, mutta mielipide löytyy.

Jatka ihmeessä samaan malliin, taivaspaikka on tiedossa :)

Vierailija
37/104 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen on vaikea syödä viljatuotteita oikea määrä. Ne on niitä juttuja mihin tulee himo. Pullaa joka päivä työpaikalla, juustovoileipää illalla telkkaria katsoessa, lihapasteijaa vähän välipalaksi. Viljatuotteiden kanssa pitää olla tarkkana, ne on usein niitä juttuja mitä napostellaan aterioiden välillä turhaan. Itselleni on ollut helpompi luopua kokonaan kuin syödä oikea määrä.

Vierailija
38/104 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä se nähdään että kultainen keskitie olisi paras ;)

Sekä liian korkea että matala hiilareiden saanti nostaa kuolleisuutta.

https://edition-m.cnn.com/2018/08/17/health/low-carb-high-carbohydrate-…

Vierailija
39/104 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Olen aiemmin ollut vuosia vähähiilihydraattisen ruokavalion kannattaja ja suositellut sitä myös liikkuville asiakkailleni. Kokemukseni tästä olivat erittäin huonoja. Hiilihydraattipitoisempi ruokavalio on saanut asiakkaiden tulokset tuplautumaan, Marin sanoo.

Samaa pätee, jos haluat pudottaa painoasi.

– Mitä enemmän rajoitteita, sen todennäköisemmin repsahduksia ja jokolaihduttelua”

Niinpä...

Eikö se nyt ole aika loogista että jos ei ole rajoituksia ei ole repsahduksiakaan. Mistä sitä silloin repsahtaisi. Mutta yleensä laihtuminen vaatii kuitenkin näkyviä muutoksia siihen mitä syö. Jostain täytyy luopua ja jonkun tietyn ruoka-aineen karsiminen on helpompaa kuin koko ajan vähemmän syöminen.

Vierailija
40/104 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja sitten se kun aina vedotaan, että suomalaiset vaan lihoaa vaikka on ruokaympyrä, että se olisi todiste siitä ettei se toimi. Ongelma on se , ettei ihmiset noudata sitä ja tai syö yli kulutuksen. On sama mitä syö jos syö yli tarpeen. 

Miksi ihmiset ei noudata ruokaympyrää ja suosituksia? Voisko olla siksi, että niiden mukaan ei pysty syömään, vaan ne altistaa jollain tavalla yli kulutuksen syömiseen? Esim sisältämällä liikaa hiilaria ja liian vähän rasvaa ja liian monta ateriakertaa päivälle.