Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäri vaatii luopumaan opiskeluoikeudesta yliopistossa

Vierailija
21.09.2018 |

Minulla on opiskeluaika loppu, mutta opiskeluoikeus olemassa. En siis ole opiskelija, mutta työkkäri pitää minua sellaisena. Saadakseni työttömyyskorvausta joudun luopumaan opiskeluoikeudestani. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (257)

Vierailija
161/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta perittiin päivärahat takaisin sen perusteella, että olin kerran vuodessa käynyt Otaniemessä. Mitään opintosuorituksia ei ollut yli viiteen vuoteen ja olin elättänyt itseni työnteolla jo muutaman vuoden ja sen jälkeen ollut äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Ne säännöt vaan on jäykät eivätkä kaikilta osin noudata hallituksen esitystä. Minulla tuo "opiskelu" ei millään muotoa estänyt olemasta täysipäiväisesti työmarkkinoiden käytössä, olinhan ollut sitä jo useamman vuoden. Ja elantoni tuli ennen hoitovapaan jälkeistä työttömyyttä töissäkäynnistä, joten sekin täytti hallituksen esityksessä kuvatun tilanteen. Mutta muodollisesti olin täysipäiväinen opiskelija ja jouduin maksamaan takaisin 18000€. (Ystävällisesti hallinto-oikeus antoi 6000€ alennusta alkuperäisestä 24000€ summasta).

Ap näkee aivan turhana peikkona tuon opinto-oikeudesta luopumisen. Jos myöhemmin tulee kipinä, niin onko muka aivan mahdotonta hakea sitä opiskeluoikeutta maisterihaussa? Eikö maisteriohjelmiin ole omat hakunsa, sitä kauttahan esim. AMK:sta valmistuneet jatkavat maisteriksi. 

Minäkin roikuin nuorena pitkään tuollaisessa välitilassa, että en opiskellut enkä osannut mennä töihinkään. Masennuksen vuoksi meni hukkaan monta vuotta ja pari vuotta meni ilman mitään tukia, tilapäisten osa-aikatöiden varassa. Vasta kun minut heitettiin HOASilta ulos, pääsin jollain tapaa eteenpäin tuosta jumitilanteesta. Ei minusta ollut opiskelijaksi, mutta oli vaikea hyväksyä se ja siksi roikuin niin pitkään siinä välitilassa. Vielä senkin jälkeen kun HOAS irtisanoi asuntoni, tein vuoden töitä osa-aikaisena siinä toivossa, että saisin jatkettua opintoja ja vasta sen jälkeen pystyin luopumaan siitä haihattelusta ja jatkoin töissä kokoaikaisena.

Tuollaiset kesken jääneet opinnot vievät ihan kauheasti energiaa, vaikkei niiden eteen tekisi yhtään mitään. Ne painostaa siellä taustalla ja koko ajan se asia painaa. Tuo on vähän sama kuin että olisi parisuhteessa, mutta pitäisi ovea raollaan sille, että löytää jonkun mukavamman kumppanin. Opinnoissa kiinni roikkuminen ajatuksen tasolla on poissa niistä ponnisteluista, joita pitäisi tehdä työllistymisen eteen. Nyt kun ap haluaisi päästä töihin, niin pitäisi pystyä sulkemaan tuo opinto-ovi ja laittamaan kaikki energia työllistymisen eteen. 

Jos sitten jossain vaiheessa työuraa tulee se kipinä, että haluaa suorittaa maisterintutkinnon, niin siinä vaiheessahan voi olla jo oikeus aikuisopintorahaan ja kova motivaatio, jonka avulla siitä maisterihaustakin selvitään. Tai ehkä matkan varrella löytyy jotain muita vaihtoehtoja koulutuksen täydentämiseen työuran vaatimalla tavalla. Ei se peli ole pelattu, vaikka tässä kohtaa taloudellisen tilanteen sanelemana joutuisi opinto-oikeudesta luopumaan. Sen voi saada myöhemmin takaisin, jos tahtoa löytyy.

Vierailija
162/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä nyt on ongelma? Ap on jo ilmoittanut ettei ole opiskellut puoleen vuoteen eikä ole kiinnostunut opiskelemaan jatkossakaan. Tutkinnosta vain muutama kurssi tehty. Mitä varten siihen opiskeluoikeuteen pitää takertua jos ei kerran aio opiskella? Paikka vaan jakoon halukkaammille ja uuden haun kautta sitten myöhemmin jos vielä joskus alkaa kiinnostaa. Ei voi olla niin vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en nyt ymmärrä, selittäkää!

Onko tässä kyse opintoTUKIKUUKAUSIEN loppumisesta? Siinä tapauksessa minä ymmärtäisin, kun ap:lla olisi vielä aikaa jatkaa opintoja.

Luulin ymmärtäneeni asian niin, että OPISKELUAIKA on loppunut. Ap ei siis voi ilmoittautua läsnäolevaksi opiskelijaksi ja jatkaa opintoja vaan hänen pitäisi hakea lisäaikaa. 

Jälkimmäisessä tapauksessa ei opiskeluoikeutta enää ole. Siitä lähetetään todistus työkkäriin ja sillä selvä. Minulla tosin oli kyse toisesta tutkinnosta enkä muista, katsottiinko siinä edes sitä vuoden keskeytyneenä olemista.

Vierailija
164/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hemmetissä luopuisi jos opinnot eivät ole valmiit. Ennemmin hae se opinto-oikeus ja suorita opinnot loppuun

Ongelmaksi muodostuu opintojen rahoitus. Opintotukeen ei ole oikeutta ja töitä ole saanut.

Opintolaina. Etkö oo ollut kesätöissä.viikonloppu töissä????????

Vierailija
165/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ole jo päivänselvä asia, et voi nauttia tukia päällekkäin. Olet joko opiskelija tai työtön.

Jos opiskelet, et voi olla työmarkkinoiden käytettävissä ja saat opiskelijoiden tuet - opintorahaa ja lainaa ja voit asua opiskelijoiden asuntolassa, saat alennusta julkisesta liikenteestä, voit aterioida parilla eurolla yliopistolla, saat asumistukea jne. jne.

Tämä tuet ja etuudet on jos opiskelet, mutta pelkkä opiskelupaikka ei vielä sitä ole.

Jos olet työtön ja saat työttömyyspäivärahaa, olet työmarkkinoiden käytettävissa, mutta et tietenkään saa opiskelijoille kuuluvia tukija ja etuuksia, kun eri tukia ja etuuksia ei makseta päällekkäin.

Vierailija
166/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia joilla on opiskeluoikeus jossakin pitäisi kohdella samalla tavalla. Pois tuo vuoden sääntö kokonaan ja pois omaehtoinen työttömyysetuudella opiskelu ja pois aikuiskoulutustuki.

Perustulo ratkaisisi tämänkin ongelman.

Ja lisää yliopistoja, että kaikki pääsevät sisään roikkumaan opiskelijoina perustulolla. Muutenhan oikeiden opiskelijoiden asema heikkenee.

Vierailija
167/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae opintotukea. Hylkypäätöksen saatuasi hae toimeentulotukea, jos Kela ei maksa niin sossu maksaa.

Vierailija
168/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatöitä opiskelun ohelle luulisi löytyvän kun ei nirsoile.

Mä en ole yrityksistä huolimatta saanut.

Sun pitää yrittää kauemmin kuin nyt oot. Minä hain töitä 3 kesää, enkä saanut. OPintotuet loppui aikaa sitten, 1 tutkinto takana jo, nyt teen 2. tutkintoa. Nyt sain gradun oheen hanttihommia keikkana. Niin ja en saa mitään tukiaisia, en ees toimeentulotukea koska on osakkeita ja rahasto. Haet töitä tai nostat lainan, ei rusinoita noukita  pullasta. Kyllä mullekin ansiosidonnainen kelpais. Senhän siis saan sitte ku valmistun koska päiviä liitolta vielä on 300 kpl :)

Vierailija
169/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä nyt on ongelma? Ap on jo ilmoittanut ettei ole opiskellut puoleen vuoteen eikä ole kiinnostunut opiskelemaan jatkossakaan. Tutkinnosta vain muutama kurssi tehty. Mitä varten siihen opiskeluoikeuteen pitää takertua jos ei kerran aio opiskella? Paikka vaan jakoon halukkaammille ja uuden haun kautta sitten myöhemmin jos vielä joskus alkaa kiinnostaa. Ei voi olla niin vaikeaa.

Öö, kun joku luopuu opiskeluoikeudestaan niin se opiskelupaikka ei ole tarjolla kenellekään muullekaan. Eli ei vaikuta kenenkään muun elämään jos joku luopuu opiskeluoikeudestaa, ei sinne tilalle ketään oteta.

Vierailija
170/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hemmetissä luopuisi jos opinnot eivät ole valmiit. Ennemmin hae se opinto-oikeus ja suorita opinnot loppuun

Ongelmaksi muodostuu opintojen rahoitus. Opintotukeen ei ole oikeutta ja töitä ole saanut.

Opintolaina. Etkö oo ollut kesätöissä.viikonloppu töissä????????

Opintolainaa ei saa jos ei ole oikeutettu opintotukeen. Kannattaisiko vaikka lukea näitä kommentteja ennen kuin kommentoi.

Vierailija
171/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on opiskeluaika loppu, mutta opiskeluoikeus olemassa. En siis ole opiskelija, mutta työkkäri pitää minua sellaisena. Saadakseni työttömyyskorvausta joudun luopumaan opiskeluoikeudestani. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Aikoinaan oli sama ongelma, kun jäin työttömäksi ja opinnot olivat kesken. Juttelin silloin tiedekuntani opinto-ohjaajan kanssa ja otin kiireellä kandin paperit ulos. Oma opinto-oikeus on ns. ikuinen ja edelleen voisin mennä takaisin tekemään maisterin paperit jos aika vain riittäisi kaikkeen, kun nyt olen taas työelämässä. Kannattaa kysyä yliopistolta apua.

Vierailija
172/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en nyt ymmärrä, selittäkää!

Onko tässä kyse opintoTUKIKUUKAUSIEN loppumisesta? Siinä tapauksessa minä ymmärtäisin, kun ap:lla olisi vielä aikaa jatkaa opintoja.

Luulin ymmärtäneeni asian niin, että OPISKELUAIKA on loppunut. Ap ei siis voi ilmoittautua läsnäolevaksi opiskelijaksi ja jatkaa opintoja vaan hänen pitäisi hakea lisäaikaa. 

Jälkimmäisessä tapauksessa ei opiskeluoikeutta enää ole. Siitä lähetetään todistus työkkäriin ja sillä selvä. Minulla tosin oli kyse toisesta tutkinnosta enkä muista, katsottiinko siinä edes sitä vuoden keskeytyneenä olemista.

Opiskeluoikeus on passivoitu eli opiskeluaikaa ei ole jäljellä. Opiskella ei voi eikä työttömäksikään katsota passivoidun opinto-oikeuden vuoksi.

Vierailija
173/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole jo päivänselvä asia, et voi nauttia tukia päällekkäin. Olet joko opiskelija tai työtön.

Jos opiskelet, et voi olla työmarkkinoiden käytettävissä ja saat opiskelijoiden tuet - opintorahaa ja lainaa ja voit asua opiskelijoiden asuntolassa, saat alennusta julkisesta liikenteestä, voit aterioida parilla eurolla yliopistolla, saat asumistukea jne. jne.

Tämä tuet ja etuudet on jos opiskelet, mutta pelkkä opiskelupaikka ei vielä sitä ole.

Jos olet työtön ja saat työttömyyspäivärahaa, olet työmarkkinoiden käytettävissa, mutta et tietenkään saa opiskelijoille kuuluvia tukija ja etuuksia, kun eri tukia ja etuuksia ei makseta päällekkäin.

Tässä ei olla nauttimassa tukia päällekäin. Opiskeluoikeutta ei ole eli ei ole oikeutta opintotukiin tai opiskelija-alennuksiin. Passivoidun opiskeluoikeuden vuoksi katsotaan kuitenkin täysipäiväiseksi opiskelijaksi joten toimeentulotuki jää ainoaksi mahdollisuudeksi. Miten tämän asian ymmärtäminen on av-mammoille näin vaikeaa?

Vierailija
174/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia joilla on opiskeluoikeus jossakin pitäisi kohdella samalla tavalla. Pois tuo vuoden sääntö kokonaan ja pois omaehtoinen työttömyysetuudella opiskelu ja pois aikuiskoulutustuki.

Ja lisää yliopistoja, että kaikki pääsevät sisään roikkumaan opiskelijoina perustulolla. Muutenhan oikeiden opiskelijoiden asema heikkenee.

Paitsi että tässä ei roikuta opiskelijana missään. Ollaan vaan oltu puoli vuotta liian vähän aikaa opiskelematta.

Vierailija
175/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae opintotukea. Hylkypäätöksen saatuasi hae toimeentulotukea, jos Kela ei maksa niin sossu maksaa.

Aika hölmöä olisi hakea opintotukea, kun ei ole läsnäolevana opiskelijana missään.

Vierailija
176/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatöitä opiskelun ohelle luulisi löytyvän kun ei nirsoile.

Mä en ole yrityksistä huolimatta saanut.

Sun pitää yrittää kauemmin kuin nyt oot. Minä hain töitä 3 kesää, enkä saanut. OPintotuet loppui aikaa sitten, 1 tutkinto takana jo, nyt teen 2. tutkintoa. Nyt sain gradun oheen hanttihommia keikkana. Niin ja en saa mitään tukiaisia, en ees toimeentulotukea koska on osakkeita ja rahasto. Haet töitä tai nostat lainan, ei rusinoita noukita  pullasta. Kyllä mullekin ansiosidonnainen kelpais. Senhän siis saan sitte ku valmistun koska päiviä liitolta vielä on 300 kpl :)

Voitko Einstein kertoa, että mistä sitä lainaa pitäisi nostaa? Työttömälle ei lainoja myönnetä ja opintolainaa ei myönnetä ihmiselle, jolla ei ole opiskeluoikeutta missään. Et selvästikään ymmärrä mihin kommentoit.

Vierailija
177/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että tässä ei roikuta opiskelijana missään. Ollaan vaan oltu puoli vuotta liian vähän aikaa opiskelematta.

Huomasitko, että vastasin perustulokommenttiin, en ap:n ongelmaan. Ap voi hakea toimeentulotukea, kun ensin saa kielteisen päätöksen opintotuesta.

Vierailija
178/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hölmöä olisi hakea opintotukea, kun ei ole läsnäolevana opiskelijana missään.

Miten niin? Hylkypäätöksen tultua saa toimeentulotukea. Muuten ei saa. Eikö tässä nyt ollut rahasta kyse?

Vierailija
179/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Hylkypäätöksen tultua saa toimeentulotukea. Muuten ei saa. Eikö tässä nyt ollut rahasta kyse?

Eikö hylkypäätös työmarkkinatuesta riitä? Pääpointti tässä keskustelussa on tuo typerä vuoden sääntö.

Vierailija
180/257 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelyn aihehan on se, että. Iski työttömänä makoilemassa saa yhteiskunnalta enemmän rahaa kuin opiskelemalla, joka voi joskus yhteiskuntaa hyödyttääkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi