Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäri vaatii luopumaan opiskeluoikeudesta yliopistossa

Vierailija
21.09.2018 |

Minulla on opiskeluaika loppu, mutta opiskeluoikeus olemassa. En siis ole opiskelija, mutta työkkäri pitää minua sellaisena. Saadakseni työttömyyskorvausta joudun luopumaan opiskeluoikeudestani. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (257)

Vierailija
121/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin ja opiskele niin kukaan ei kysy ja vaadi mitään.

Olen valmis aloittamaan vaikka huomenna! Palkkaatko sä mut?

Tän ketjun perusteella ei kukaan sua palkkaa! Ihme vänkääjä, vaihtoehdot ovat sinulla selvillä, nyt vain valitset.

Vierailija
122/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vuoteen ei ole rekisterissä op:ita näkynyt, asia ei ole ongelma. Ennen vanhaan saatettiin vaatia opinto-oikeudesta luopumusta, nykyään ei. 

Jokin tässä jutussa siis ontuu. 

No tässä ontuu juuri se, että olen puoli vuotta sitten suorittanut opintoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kirjoilla jossain oppilaitoksessa opiskelijana et voi nostaa työttömyysetuutta muuta kuin poikkeustapauksissa (työkkärin rahoilla opiskelu kun lupa tullut sieltä). Tämä on itsestäänselvyys joka on laissa ja ollut voimassa vuosikymmeniä. Onko tämä sulle jotenkin uusi juttu ja mitä ihmeen kokemuksia penäät muilta? 

Jos opiskeluaika on loppu miksi et ota kirjoja pois yliopistolta? Vai odotatko valmistumispäivää? Silloin saisit työttömyysetuuden.

Jos olisin ollut vuoden tekemättä opintoja olisin oikeutettu työttömyysetuuteen eikä minun tarvitsisi luopua opiskelupaikasta, mutta koska olen puoli vuotta sitten opiskellut, minun täytyy. Aika epäreilua mielestäni. Olen suorittanut vain muutaman maisterin tutkintoon kuuluvan kurssin niin en voi ottaa kirjoja ulos.

Onko tuo oikeasti noin, että jos on yliopistossa kirjoilla opiskelijana mutta ei ole tehnyt kursseja puoleen vuoteen, niin saa työkkäristä rahaa jos hakee? Eikä tarvi kirjautua pois yo:lta?

Ei ole. Jos olisin vuoden ollut suorittamatta opintoja, saisin pitää opinto-oikeuteni ja olisin oikeutettu työttömyysetuuteen. Mutta olen suorittanut kursseja puoli vuotta sitten niin en ole oikeutettu työmarkkinaetuuteen jos en luovu passivoidusta opinto-oikeudestani.

Vierailija
124/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotukea saadakseen pitäisi kuitenkin saada opintopisteitä (silloin opintoviikkoja), muttavmitään opintoja minulla ei ollut.

Opintoviikoista luovuttiin vuoden 2008 tutkinnonuudistuksessa. Kuinka vanhoista asioista ap oikein horisee?

ap ei ole horissut mitään opintoviikoista. Tuo on jonkun muun viesti.

Vierailija
125/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin ja opiskele niin kukaan ei kysy ja vaadi mitään.

Olen valmis aloittamaan vaikka huomenna! Palkkaatko sä mut?

Tän ketjun perusteella ei kukaan sua palkkaa! Ihme vänkääjä, vaihtoehdot ovat sinulla selvillä, nyt vain valitset.

Mee purkamaan omia epäonnistumisiasi jonnekin muualle, kiitos. 

Vierailija
126/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea kokoa ketjua, mutta onko mahdollista olla poissaoleva opiskelija? Tosin sellaiseksi ilmoittautumisen aika taisi jo mennä tältä syksyltä?

Poissaolevana kai saisit työttömyyskorvauksen, selvitä tämä sekä opinahjon että TE-toimiston päästä?

Ehkä joku on jo vastannutkin tähän. Poissaoleva opiskelija ei voi saada työttömyysetuutta. Hänellä on opiskeluoikeus voimassa, mutta ei vain ole läsnäolevana.

Vierailija
127/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kirjoilla jossain oppilaitoksessa opiskelijana et voi nostaa työttömyysetuutta muuta kuin poikkeustapauksissa (työkkärin rahoilla opiskelu kun lupa tullut sieltä). Tämä on itsestäänselvyys joka on laissa ja ollut voimassa vuosikymmeniä. Onko tämä sulle jotenkin uusi juttu ja mitä ihmeen kokemuksia penäät muilta? 

Jos opiskeluaika on loppu miksi et ota kirjoja pois yliopistolta? Vai odotatko valmistumispäivää? Silloin saisit työttömyysetuuden.

Jos olisin ollut vuoden tekemättä opintoja olisin oikeutettu työttömyysetuuteen eikä minun tarvitsisi luopua opiskelupaikasta, mutta koska olen puoli vuotta sitten opiskellut, minun täytyy. Aika epäreilua mielestäni. Olen suorittanut vain muutaman maisterin tutkintoon kuuluvan kurssin niin en voi ottaa kirjoja ulos.

No niin, siellähän se sitten tulikin. 

Et ole vielä riittävän passiivinen. Nyt ttt:tä puoleksi vuodeksi.

Jep, terkkuja hallitukselle.

Vierailija
128/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo oikeasti noin, että jos on yliopistossa kirjoilla opiskelijana mutta ei ole tehnyt kursseja puoleen vuoteen, niin saa työkkäristä rahaa jos hakee? Eikä tarvi kirjautua pois yo:lta?

Ei voi olla noin.

Vierailija
129/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, huomaatka että opinto-oikeus ja läsnäolevaksi ilmoittautuminen yliopistoon ovat kaksi eri asiaa. Samoin eri asia on se kuinka paljon opintotukikuukausia on jäljellä.

Jos ilmoittautuu poissaolevaksi, niin saako silloin käyttää yo:n kirjastokorttia, sähköpostia, yms? Eli voiko itsenäisesti edistää vaikka graduaan?

Tässä pitää erottaa se, mitä yliopisto vaatii, mitä TE-toimisto vaatii ja mitä Kela vaatii ja mikä se sun ongelmasi on.

Jos tarvitset rahaa eli pyrit työttömäksi sitä varten, silloin sun pitää täyttää TE-toimiston ehdot ja he vaativat että eroat yliopistosta. Poissaolo lukukaudelta ei riitä.

Poissaoloa kannattaa käyttää silloin jos haluaa mennä töihin ja palata sitten opiskelemaan.

Jos ongelmasi on se, että opintotuksesi on loppunut ja opintoja olisi vielä jäljellä eli tarvitset rahaa opintojen loppuun suorittamiseen sulla on useampi vaihtoehto:

1. Selvitä Kelasta voitko hakea pidennystä opintotukeen, jos opintosi ovat viivästyneet sairaudesta tai jostain erityisen painavasta syystä. Ohjeet tässä:

https://www.kela.fi/opintotukiaika-tukiajan-pidennys

2. Yleiseen asumistukeen sinulla on joka tapauksessa oikeus.

3. Jos et voi hakea tai saa pidennystä tukikuukausiin, voit yrittää hakea toimeentulotukea

https://www.kela.fi/ajankohtaista-toimeentulotuki/-/asset_publisher/EoI…

4. Maisteriopintojen loppuunsaattaamiseen on mahdollista hakea apurahaa.

https://opintopolku.fi/wp/valintojen-tuki/opintojen-rahoitus/apurahat/

Vierailija
130/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, huomaatka että opinto-oikeus ja läsnäolevaksi ilmoittautuminen yliopistoon ovat kaksi eri asiaa. Samoin eri asia on se kuinka paljon opintotukikuukausia on jäljellä.

Jos ilmoittautuu poissaolevaksi, niin saako silloin käyttää yo:n kirjastokorttia, sähköpostia, yms? Eli voiko itsenäisesti edistää vaikka graduaan?

Kirjastokortillako sitä gradua tehdään? Ei, sähköpostia ei ainakaan voi käyttää, eikä graduohjausta saa, mutta mutta kirjat nyt voi lainata vaikka kaverin avulla. Kannattava diili olisi silti, ja onhan se nähty, miten ihmiset väärinkäyttävät systeemiä jos vain voivat (jopa ex-kansanedustajat sopeutumiseläkettä nostaessaan).

Vierailija
131/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passiivinen opiskeluoikeus näyttää googlen mukaan olevan joku yliopistojen erityisjuttu, joka kirjataan sellaiselle, jonka opinnot eivät ole edenneet. Sillä yritetään patistaa opiskelijoita opiskelemaan. Passiivinen tila ei oikeuta opiskeluetuihin, mutta silloin ei ole oppilaitoksesta virallisesti eronnut.

Työttömyysetuudella voi opiskella päätoimisesti tutkintoon tähtääviä opintoja kaksi vuotta, jos TE myöntää siihen luvan. Opintosuorituksia pitää kertyä 5 op per kuukausi eli 60 op vuodessa. Tuollaisen sopimuksen voi saada silloinkin, jos tekee ensin avoimessa maksullisia opintoja riittävän määrän voidakseen hakea tutkinto-opiskelijsksi avoimen väylähaun kautta.

Vierailija
132/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Passiivinen opiskeluoikeus näyttää googlen mukaan olevan joku yliopistojen erityisjuttu, joka kirjataan sellaiselle, jonka opinnot eivät ole edenneet. Sillä yritetään patistaa opiskelijoita opiskelemaan. Passiivinen tila ei oikeuta opiskeluetuihin, mutta silloin ei ole oppilaitoksesta virallisesti eronnut.

Työttömyysetuudella voi opiskella päätoimisesti tutkintoon tähtääviä opintoja kaksi vuotta, jos TE myöntää siihen luvan. Opintosuorituksia pitää kertyä 5 op per kuukausi eli 60 op vuodessa. Tuollaisen sopimuksen voi saada silloinkin, jos tekee ensin avoimessa maksullisia opintoja riittävän määrän voidakseen hakea tutkinto-opiskelijsksi avoimen väylähaun kautta.

Ja sellainen tila on myös, että opiskelija kirjautuu yliopistolle poissaolevaksi.

Missä "tilassa" silloin pitää olla että saisi tuon työkkärisopimuksen? Pitääkö olla kokonaan Poissa yo:n kirjoilta tai opinto-oikeuden menettänyt ja sitä uudelleen anova?

Vierailija
133/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n tilannetta tuo ei auta, koska jos haluaa työttömyysetuudella opiskella omaehtoisesti niin asiasta pitää sopia TE-toimiston kanssa ENNEN opintojen aloittamista.

Ap:lle suosittelen todella gradun tekoa vaikka kuten yllä neuvottiin (pidennys opintotukeen, tt-tuki, tai apuraha). Kannattaa muistaa myös keskustella yliopistolla asiasta oman ohjaajan ja/tai tiedekunnan kanssa, koska yliopistoilla voi olla rahallista tukea tutkinnon loppuun saattamiseen sekä gradutyöpajoja yms. joissa saa listätukea ja ohjausta, että saa hommat kokoon nopeammin.

Lisäksi voisi miettiä selviääkö jonkun pätkän ajasta niin että tekisi gradua mutta olisi osa-aikatyössä ja saisi asumistukea. Voiko lainata rahaa vanhemmilta tai sukulaisilta?

TE-toimiston uhkavaatimuksiin ei kannata suostua, koska silloin gradu jää varmemmin roikkumaan vuosikausiksi.

Vierailija
134/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sellainen tila on myös, että opiskelija kirjautuu yliopistolle poissaolevaksi.

Missä "tilassa" silloin pitää olla että saisi tuon työkkärisopimuksen? Pitääkö olla kokonaan Poissa yo:n kirjoilta tai opinto-oikeuden menettänyt ja sitä uudelleen anova?

Tilalla ei ole väliä, mutta niiden opintojen on pitänyt olla vuosi kesken. Tarkoitus ei ole että opintotuen loputtua siirrytään opiskelemaan työttömyyskorvauksella.

Vierailija
135/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko siitä opiskeluoikeudesta luopua? Minullakin jäi nuorena opinnot kesken, silloin ei ollut kandia eivätkä opintoni olisi kyllä siihenkään riittäneet. Olin sitten muutamia vuosia töissä, mutta ikiteekkarina kävin syksyisin ilmoittautumassa läsnäolevaksi, se oli sellainen vuosittainen rituaali. Sitten kun jäin työttömäksi, kerroin työkkärissä että olen keskeyttänyt opintoni (niin kuin asian itse mielsin, olinhan ollut jo töissä muutaman vuoden ja viimeisestä opintosuorituksesta oli yli viisi vuotta) ja se merkittiin tietoihin. Myöhemmin toinen virkailija kysyi tästä ja asia meni selvitettäväksi ja 1,5 vuoden työttömyystuet perittiin takaisin. Vasta tuossa kohtaa minulle selvisi (juu, olen idiootti kun en selvittänyt) että on olemassa sellainen asia kuin poissaolevaksi ilmoittautuminen tms minkä voi tehdä vuodeksi kerrallaan. Tein sen heti kun työkkäri siitä kysyi ja sitten sain työttömyyskorvausta. Mutta ne edeltävän 1,5 vuoden korvaukset perittiin takaisin ja maksoin niitä yli 10 vuotta. 

Jossain vaiheessa, kun olin valmis hyväksymään sen tosiasian ettei minusta ole opiskelijaksi, luovuin sitten opiskeluoikeudestani, että on työkkärin kanssa helpompaa. (Ja myöhemmin opiskelin kyllä AMK-tutkinnon eri alalta, mutta se on eri tarina.) 

Jos tuo opiskeluoikeudesta luopuminen on mahdollista vieläkin, niin se kannattaisi tehdä. 

Vierailija
136/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on aloittanut opinnot itse, sitten keskeyttää ja haluaa siirtyä työttömäksi, niin kyllä työkkäri vaatii settä opinnot ovat päättyneet. Se päättyminen osoitetaan sitten jollain tavoin. Näin lukee työkkärin sivulla:

"Opintojesi päättymistä osoittaa myös se, että opintosi ovat olleet keskeytyneenä vähintään vuoden. Opintojen keskeytyneenä olo tarkoittaa sitä, ettei sinulla ole opintosuorituksia etkä ole osallistunut opetukseen tai valmistellut ohjatusti esimerkiksi lopputyötäsi."

Eli rekisteriotteessa ei ole merkitty opintoja, etkä ole tavannut ohjaajasi etkä käynyt graduseminaarissa yli 12 kuukauteen.

Nämä kun pystyt todistamaan sitten työkkäri voi hyväksyä sut työttömäksi.

Mutta tyhmäähän tässä on se, että ihminen pakotetaan vuodeksi olemaan tekemättä mitään fiksua. En lähtisi tuohon peliin.

Vierailija
137/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella. Tuo voidaan myöntää vain, jos henkilö on sitä hakiessaan kirjoilla työttömänä työnhakijana, ja TE katsoo, että kouluttautuminen parantaa työllistymismahdollisuuksia. Ei ole automaatti, vaan jokaisen tilanne katsotaan omanaan. Edellyttää myös oppilaitoksen allekirjoittamaa lausuntoa. On omalla tavallaan kannustava opiskelumuoto, koska opintopisteitä on kerryttävä vuoden aikana tietty määrä. Mahdollistaa opiskelun ansiosidonnaisella, jos on sellaisen piirissä työttömänä.

Ei sovi ap:n tilanteeseen.

Poissaolevaksi ilmoittautunut ei voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Silloin pitää olla oppilaitoksesta eronnut.

Vierailija
138/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n tilannetta tuo ei auta, koska jos haluaa työttömyysetuudella opiskella omaehtoisesti niin asiasta pitää sopia TE-toimiston kanssa ENNEN opintojen aloittamista.

Ap:lle suosittelen todella gradun tekoa vaikka kuten yllä neuvottiin (pidennys opintotukeen, tt-tuki, tai apuraha). Kannattaa muistaa myös keskustella yliopistolla asiasta oman ohjaajan ja/tai tiedekunnan kanssa, koska yliopistoilla voi olla rahallista tukea tutkinnon loppuun saattamiseen sekä gradutyöpajoja yms. joissa saa listätukea ja ohjausta, että saa hommat kokoon nopeammin.

Lisäksi voisi miettiä selviääkö jonkun pätkän ajasta niin että tekisi gradua mutta olisi osa-aikatyössä ja saisi asumistukea. Voiko lainata rahaa vanhemmilta tai sukulaisilta?

TE-toimiston uhkavaatimuksiin ei kannata suostua, koska silloin gradu jää varmemmin roikkumaan vuosikausiksi.

Miksi lain noudattaminen on uhkavaatimus? TE-toimisto ei voi tehdä maksavaa lausuntoa, jos etuutta hakeva asiakas on lain mukaan opiskelija eli suorittaa opintoja yliopistolla.

Vierailija
139/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella. Tuo voidaan myöntää vain, jos henkilö on sitä hakiessaan kirjoilla työttömänä työnhakijana, ja TE katsoo, että kouluttautuminen parantaa työllistymismahdollisuuksia. Ei ole automaatti, vaan jokaisen tilanne katsotaan omanaan. Edellyttää myös oppilaitoksen allekirjoittamaa lausuntoa. On omalla tavallaan kannustava opiskelumuoto, koska opintopisteitä on kerryttävä vuoden aikana tietty määrä. Mahdollistaa opiskelun ansiosidonnaisella, jos on sellaisen piirissä työttömänä.

Ei sovi ap:n tilanteeseen.

Poissaolevaksi ilmoittautunut ei voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Silloin pitää olla oppilaitoksesta eronnut.

Nykyään ei ole väliä onko poissaoleva vai läsnäoleva. Vuosi pitää olla viimeisestä suorituksesta ja kuten tässä on lukuisia kertoja todettu, se ei ap:n osalta nyt onnistu.

Vierailija
140/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastokortillako sitä gradua tehdään? Ei, sähköpostia ei ainakaan voi käyttää, eikä graduohjausta saa, mutta mutta kirjat nyt voi lainata vaikka kaverin avulla. Kannattava diili olisi silti, ja onhan se nähty, miten ihmiset väärinkäyttävät systeemiä jos vain voivat (jopa ex-kansanedustajat sopeutumiseläkettä nostaessaan).

Yliopiston kirjastosta saa lainata kuka tahansa. Ei tarvitse kuin pyytää tiskiltä kirjastokortti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi