Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäri vaatii luopumaan opiskeluoikeudesta yliopistossa

Vierailija
21.09.2018 |

Minulla on opiskeluaika loppu, mutta opiskeluoikeus olemassa. En siis ole opiskelija, mutta työkkäri pitää minua sellaisena. Saadakseni työttömyyskorvausta joudun luopumaan opiskeluoikeudestani. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (257)

Vierailija
1/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kumman meinaat valita?

Vierailija
2/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärihän ei vaadi mitään. Työkkäri kertoo, miten asia lakipykälien mukaan menee. Itse päätät, mitä teet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hemmetissä luopuisi jos opinnot eivät ole valmiit. Ennemmin hae se opinto-oikeus ja suorita opinnot loppuun

Vierailija
4/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lisäaika hae että saat opinnot pakettiin *kolmonen

Vierailija
5/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos en halua muuttaa telttaan asumaan, niin minulla ei ole vaihtoehtoja. Opiskeluoikeudesta on luovuttava. En vaan ymmärrä, että miten passiivinen opiskeluoikeus tekee minusta opiskelijan.

Vierailija
6/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kirjoilla jossain oppilaitoksessa opiskelijana et voi nostaa työttömyysetuutta muuta kuin poikkeustapauksissa (työkkärin rahoilla opiskelu kun lupa tullut sieltä). Tämä on itsestäänselvyys joka on laissa ja ollut voimassa vuosikymmeniä. Onko tämä sulle jotenkin uusi juttu ja mitä ihmeen kokemuksia penäät muilta? 

Jos opiskeluaika on loppu miksi et ota kirjoja pois yliopistolta? Vai odotatko valmistumispäivää? Silloin saisit työttömyysetuuden.

Vierailija
7/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hemmetissä luopuisi jos opinnot eivät ole valmiit. Ennemmin hae se opinto-oikeus ja suorita opinnot loppuun

Ongelmaksi muodostuu opintojen rahoitus. Opintotukeen ei ole oikeutta ja töitä ole saanut.

Vierailija
8/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ja opiskelija ei voi olla samanaikaisesti. Töissä voi käydä ja opiskella. Hae siis töitä ja tee opinnot loppuun.

Vierailija
9/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus edelliseen, ei siis välttämättä yliopistolta vaan oppilaitoksestasi.

Vierailija
10/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tämä tarkoittaa: "opiskeluaika loppu, mutta opiskeluoikeus olemassa". Eikö opiskeluoikeus lakkaudu, jos opiskeluoikeusaika on loppunut?

Vierailija
11/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan yliopistosta pystyi "eroamaan" vain kahdesti vuodessa, muutaman viikon ajan.

Olin kuukausia nalkissa, koska minulla ei ollut opintoja eli en ollut oikeutettu opintotukeen, mutta toisaalta työttömyyskorvausta saadakseni minun olisi täytynyt keskeyttää yliopisto (mikä ei ollut mahdollista).

Vierailija
12/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatöitä opiskelun ohelle luulisi löytyvän kun ei nirsoile.

Vierailija
13/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kirjoilla jossain oppilaitoksessa opiskelijana et voi nostaa työttömyysetuutta muuta kuin poikkeustapauksissa (työkkärin rahoilla opiskelu kun lupa tullut sieltä). Tämä on itsestäänselvyys joka on laissa ja ollut voimassa vuosikymmeniä. Onko tämä sulle jotenkin uusi juttu ja mitä ihmeen kokemuksia penäät muilta? 

Jos opiskeluaika on loppu miksi et ota kirjoja pois yliopistolta? Vai odotatko valmistumispäivää? Silloin saisit työttömyysetuuden.

Jos olisin ollut vuoden tekemättä opintoja olisin oikeutettu työttömyysetuuteen eikä minun tarvitsisi luopua opiskelupaikasta, mutta koska olen puoli vuotta sitten opiskellut, minun täytyy. Aika epäreilua mielestäni. Olen suorittanut vain muutaman maisterin tutkintoon kuuluvan kurssin niin en voi ottaa kirjoja ulos.

Vierailija
14/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatöitä opiskelun ohelle luulisi löytyvän kun ei nirsoile.

Mä en ole yrityksistä huolimatta saanut.

Vierailija
15/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys: hain toimeentulotukeakin, mutta kuulemma olisi pitänyt nostaa opintotukea. Opintotukea saadakseen pitäisi kuitenkin saada opintopisteitä (silloin opintoviikkoja), muttavmitään opintoja minulla ei ollut.

Vierailija
16/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole vuoteen opiskellut mitään niin voit pitää opiskeluoikeuden (sinulta pyydetään kirjallinen selvitys asiasta ja opintosuoriteote) ja saada työttömyysrahaa, muttet tietenkään saa opiskella enempää. Jos olet opiskellut viimeisen vuoden aikana, niin olet päätoiminen opiskelija. Tämä ei ole työkkärin vaatimus vaan ihan lakiin perustuva asia.

Jos opintosi ovat olleet yli vuoden keskeytyneenä ja haluat tehdä tutkinnon loppuun, kysy onnistuisiko se omaehtoisena työttömyysetuudella opiskeluna.

Jos olet opiskellut viime ajat töiden ohessa ja jäänyt nyt työttömäksi, niin sitten voi olla mahdollisuus myös saada ne sivutoimisiksi työssäolon perusteella eli siinä tilanteessa saisit myös työkkärin rahaa.

Vierailija
17/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön ja opiskelija ei voi olla samanaikaisesti. Töissä voi käydä ja opiskella. Hae siis töitä ja tee opinnot loppuun.

Miten voin olla opiskelija, kun minulla ei ole tällä hetkellä mahdollisuutta opiskella, koska ei ole opiskeluaikaa jäljellä? Eli en ole kuin työtön. Ja töitä haen koko ajan.

Vierailija
18/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos en halua muuttaa telttaan asumaan, niin minulla ei ole vaihtoehtoja. Opiskeluoikeudesta on luovuttava. En vaan ymmärrä, että miten passiivinen opiskeluoikeus tekee minusta opiskelijan.

Jos olet yliopistossa kirjoilla niin olet opiskelija. Monissa tapauksissa valitettavasti näin. Mutta onhan se toisaalta ihan normaalia. Sittenhän monet voisivat hakeutua poissaolevaksi yliopistolle ja jäädä esim. opintotukea korkeammalle työttömyystueelle kirjoittelemaan esim. lopputyötä, jollen opintotukikuukausia säästyisi. 

Vierailija
19/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka yllätytte tai järkytytte tuollaisesta, että pitää valita, onko opiskelija vai työtön, olettehan aina äänestäneet perustuloa kannattavia puolueita? Siis Vihreitä tai Vasemmistoliittoa.

Vierailija
20/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin ollut vuoden tekemättä opintoja olisin oikeutettu työttömyysetuuteen eikä minun tarvitsisi luopua opiskelupaikasta, mutta koska olen puoli vuotta sitten opiskellut, minun täytyy. Aika epäreilua mielestäni. Olen suorittanut vain muutaman maisterin tutkintoon kuuluvan kurssin niin en voi ottaa kirjoja ulos.

Laiskaa ja vetelää touhua, jos puolessa vuodessa vain pari kurssia suoritettu. Viet turhaan opiskelupaikan joltain toiselta. Olet päätoiminen opiskelija, eikä silloin ole oikeutta työttömyysetuuteen pois lukien omaehtoinen työttömyysetuudella tuettu opiskelu tai sivutoiminen opiskelu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän