Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäri vaatii luopumaan opiskeluoikeudesta yliopistossa

Vierailija
21.09.2018 |

Minulla on opiskeluaika loppu, mutta opiskeluoikeus olemassa. En siis ole opiskelija, mutta työkkäri pitää minua sellaisena. Saadakseni työttömyyskorvausta joudun luopumaan opiskeluoikeudestani. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (257)

Vierailija
21/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole vuoteen opiskellut mitään niin voit pitää opiskeluoikeuden (sinulta pyydetään kirjallinen selvitys asiasta ja opintosuoriteote) ja saada työttömyysrahaa, muttet tietenkään saa opiskella enempää. Jos olet opiskellut viimeisen vuoden aikana, niin olet päätoiminen opiskelija. Tämä ei ole työkkärin vaatimus vaan ihan lakiin perustuva asia.

Jos opintosi ovat olleet yli vuoden keskeytyneenä ja haluat tehdä tutkinnon loppuun, kysy onnistuisiko se omaehtoisena työttömyysetuudella opiskeluna.

Jos olet opiskellut viime ajat töiden ohessa ja jäänyt nyt työttömäksi, niin sitten voi olla mahdollisuus myös saada ne sivutoimisiksi työssäolon perusteella eli siinä tilanteessa saisit myös työkkärin rahaa.

Miten voi olla päätoiminen opiskelija silloin kun opiskeluaika on loppu?

Vierailija
22/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä tarkoittaa: "opiskeluaika loppu, mutta opiskeluoikeus olemassa". Eikö opiskeluoikeus lakkaudu, jos opiskeluoikeusaika on loppunut?

Opiskeluoikeus lakkaa joko valmistumiseen tai opiskeluoikeudesta luopumiseen. Opiskeluihin voi hakea lisäaikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en nyt ymmärrä mikä tässä oli ongelmana. Sulla on tutkintoa jäljellä mutta ei enää opintoaikaa? Sitähän voi anoa yliopistolta lisää. Jos taas sulla ei ole rahaa opiskella eli olet tukikuuaudet käyttänyt loppuun niin silloin ymmärrän, että tilanne tosiaan voi olla tää.  Silloinhan voit kuitenkin hakea toimeentulotukea vai onko sulta toimeentulotukikin evätty?

Vierailija
24/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kirjoilla jossain oppilaitoksessa opiskelijana et voi nostaa työttömyysetuutta muuta kuin poikkeustapauksissa (työkkärin rahoilla opiskelu kun lupa tullut sieltä). Tämä on itsestäänselvyys joka on laissa ja ollut voimassa vuosikymmeniä. Onko tämä sulle jotenkin uusi juttu ja mitä ihmeen kokemuksia penäät muilta? 

Jos opiskeluaika on loppu miksi et ota kirjoja pois yliopistolta? Vai odotatko valmistumispäivää? Silloin saisit työttömyysetuuden.

Jos olisin ollut vuoden tekemättä opintoja olisin oikeutettu työttömyysetuuteen eikä minun tarvitsisi luopua opiskelupaikasta, mutta koska olen puoli vuotta sitten opiskellut, minun täytyy. Aika epäreilua mielestäni. Olen suorittanut vain muutaman maisterin tutkintoon kuuluvan kurssin niin en voi ottaa kirjoja ulos.

Onko sinulla esim masennusta mikä on estänyt opiskelemasta kun et töissäkään ole ollut? Jos on, hae sairaslomaa. Sairaslomakorvauksellakin voit elää.

Vierailija
25/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kumman meinaat valita?

Jos en halua muuttaa telttaan asumaan, niin minulla ei ole vaihtoehtoja. Opiskeluoikeudesta on luovuttava. En vaan ymmärrä, että miten passiivinen opiskeluoikeus tekee minusta opiskelijan.

Jos olet yliopistossa kirjoilla niin olet opiskelija. Monissa tapauksissa valitettavasti näin. Mutta onhan se toisaalta ihan normaalia. Sittenhän monet voisivat hakeutua poissaolevaksi yliopistolle ja jäädä esim. opintotukea korkeammalle työttömyystueelle kirjoittelemaan esim. lopputyötä, jollen opintotukikuukausia säästyisi. 

Poissaolevaksi hakeutuminen on eri asia kuin loppunut opiseluaika. Poissaolevalla on opiskeluaikaa jäljellä.

Vierailija
26/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen opiskeluaikaa? Mitä se tarkoittaa? Ja jos vain muutama kurssi tutkinnosta on suoritettu, miten opintotuki voi olla loppu?

Vierailija
27/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kirjoilla jossain oppilaitoksessa opiskelijana et voi nostaa työttömyysetuutta muuta kuin poikkeustapauksissa (työkkärin rahoilla opiskelu kun lupa tullut sieltä). Tämä on itsestäänselvyys joka on laissa ja ollut voimassa vuosikymmeniä. Onko tämä sulle jotenkin uusi juttu ja mitä ihmeen kokemuksia penäät muilta? 

Jos opiskeluaika on loppu miksi et ota kirjoja pois yliopistolta? Vai odotatko valmistumispäivää? Silloin saisit työttömyysetuuden.

Jos olisin ollut vuoden tekemättä opintoja olisin oikeutettu työttömyysetuuteen eikä minun tarvitsisi luopua opiskelupaikasta, mutta koska olen puoli vuotta sitten opiskellut, minun täytyy. Aika epäreilua mielestäni. Olen suorittanut vain muutaman maisterin tutkintoon kuuluvan kurssin niin en voi ottaa kirjoja ulos.

Laiskaa ja vetelää touhua, jos puolessa vuodessa vain pari kurssia suoritettu. Viet turhaan opiskelupaikan joltain toiselta. Olet päätoiminen opiskelija, eikä silloin ole oikeutta työttömyysetuuteen pois lukien omaehtoinen työttömyysetuudella tuettu opiskelu tai sivutoiminen opiskelu.

Sulla taitaa olla luetun ymmärtämisen kanssa vakavia ongelmia. :D 

Vierailija
28/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran opinnot eivät ole sujuneet niin lopeta koko opiskelu. Et todellakaan tule saamaan koulutustasi vastaavia töitä tuollaisella ceeveellä.

Vierailija
29/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis en nyt ymmärrä mikä tässä oli ongelmana. Sulla on tutkintoa jäljellä mutta ei enää opintoaikaa? Sitähän voi anoa yliopistolta lisää. Jos taas sulla ei ole rahaa opiskella eli olet tukikuuaudet käyttänyt loppuun niin silloin ymmärrän, että tilanne tosiaan voi olla tää.  Silloinhan voit kuitenkin hakea toimeentulotukea vai onko sulta toimeentulotukikin evätty?

Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu opiskeluun. Yritin ilmoittaa itseni työttömäksi työnhakijaksi, koska haluaisin tehdä töitä ja saada työttömyyskorvausta siihen saakka kunnes työllistyn. Minulla ei ole halua tällä hetkellä tehdä maisteriopintoja. Kandin olen siis suorittanut.

Vierailija
30/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä tarkoittaa: "opiskeluaika loppu, mutta opiskeluoikeus olemassa". Eikö opiskeluoikeus lakkaudu, jos opiskeluoikeusaika on loppunut?

Ei. Esimerkiksi valmistumisen jälkeen saa 2 vuotta tehdä täydentäviä opintoja, sen jälkeen vasta loppuu

Vierailija
31/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäys: hain toimeentulotukeakin, mutta kuulemma olisi pitänyt nostaa opintotukea. Opintotukea saadakseen pitäisi kuitenkin saada opintopisteitä (silloin opintoviikkoja), muttavmitään opintoja minulla ei ollut.

Jos opinnot ovat loppusuoralla niin yleensä toimeentulotukea on saanut opintojen loppuunsaattamiseksi. Ainakin silloin sai kun kunnat vielä vastasivat perustoimeentulotuesta. Ensin pitää hakea opintotukea mutta kieltävän päätöksen kanssa voi hakea toimeentulotukea.

Vierailija
32/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla esim masennusta mikä on estänyt opiskelemasta kun et töissäkään ole ollut? Jos on, hae sairaslomaa. Sairaslomakorvauksellakin voit elää.

Valmistuin puoli vuotta sitten kandiksi ja en ole sen jälkeen tehnyt opintoja, koska haluaisin työelämään. En ole oikeutettu sairaslomakorvauksiin, koska en ole sairas.

Vierailija
33/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kummassa opiskeluaikasi voi olla loppu niin, ettet ole suorittanut juuri mitään? Katsopa peiliin!

Vierailija
34/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kummassa opiskeluaikasi voi olla loppu niin, ettet ole suorittanut juuri mitään? Katsopa peiliin!

Sen takia, koska olen tässä viime vuodet kamppaillut itsemurhahalujani vastaan. Mihin peiliin haluat, että katson?

Ja olen suorittanut kandin tutkinnon eli yli puolet tavoitteesta.

Vierailija
35/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäys: hain toimeentulotukeakin, mutta kuulemma olisi pitänyt nostaa opintotukea. Opintotukea saadakseen pitäisi kuitenkin saada opintopisteitä (silloin opintoviikkoja), muttavmitään opintoja minulla ei ollut.

Jos opinnot ovat loppusuoralla niin yleensä toimeentulotukea on saanut opintojen loppuunsaattamiseksi. Ainakin silloin sai kun kunnat vielä vastasivat perustoimeentulotuesta. Ensin pitää hakea opintotukea mutta kieltävän päätöksen kanssa voi hakea toimeentulotukea.

Opintotuki edellyttää tiettyä opintomäärää per kuukausi. Minulla ei ollut opintoja lainkaan, joten en ollut oikeutettu opintotukeen. En saanut mistään rahaa, koska sossu pompotti Kelaan ja Kela sossuun. Työttömyyskorvaukseen olisin ollut oikeutettu, mutta yliopiston pystyi tuolloin keskeyttämään vain syyslukukauden ja kevätlukukauden alussa parin viikon ajan (onneksi tämä epäkohta sentään korjattiin myöhemmin).

Vierailija
36/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran opinnot eivät ole sujuneet niin lopeta koko opiskelu. Et todellakaan tule saamaan koulutustasi vastaavia töitä tuollaisella ceeveellä.

Ensimmäinen kiusaaja ilmoittautunut. Mut ei anneta m*lkkujen voittaa!

Vierailija
37/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on oikeutettua rangaista ihmistä, joka on edes yrittänyt ja epäonnistunut. Samaan aikaan on elämäntapatyöttömiä, jotka porsii urakalla ja elelee monennessa polvessa yhteiskunnan rahoilla?

Vierailija
38/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin puoli vuotta sitten kandiksi ja en ole sen jälkeen tehnyt opintoja, koska haluaisin työelämään. En ole oikeutettu sairaslomakorvauksiin, koska en ole sairas.

Hankala tilanne. Mutta kyllähän sun nyt toimeentulotukea pitäisi saada, jos sulla on esittää ettet voi opintolainaa saada, koska et ole ylipäätään enää oikeutettu opintotukeen? Entä sitten koulusta ns. eroaminen? Jos sulla kuitenkin on kandi niin voithan myöhemmin hakea erillishaussa suorittamaan maisteria esim. täysin muuhun yliopistoon?  Itse kyllä pysyisin viimeiseen asti koulussa kirjoilla ja yrittäisin saada sitä toimeentulotukea ym.

Entä pystyisitkö hakemaan opintotukikuukausien lisäystä? Jos sulla on esittää varteenotettava syy sille miksi opinnot ovat venyneet niin näitä tukikauusia on mahdollista anoa enintään 9kk lisää. ELi tällöin saisit varmasti jo maisterin suoritettua. Tai jollet ehdi siinä ajassa suorittamaan niin ainakin voisit nostaa lainaa ja rahoittaa sillä useamman kuukauden opiskelut.  Näitä lisäkuukausia on mahdollista hakea, jos sulla on lääkärintodistus, esim. masennuksesta. Tällöin lähetät Kelaan tämän hakemuksen sekä lääkärintodistuksen liitteenä. Sitten koulun päästä tarvitset vielä tiedon suoritetuista kursseista ja jonkinlaisen Hops:n tuleville opinnoille. MIlestäni näitä opintoja sai olla jäljellä enää alle 100op tms. valmistumiseen. 

Vierailija
39/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yliopistossakin ole määritelty tutkinnon suorittamiseen enimmäisaika (opiskeluoikeuden rajaus, astunut voimaan vuonna 2005). Kun se on käytetty, on mahdollista hakea lisäaikaa. Jos opiskeluaika on loppunut, eikö silloin ole oppilaitoksesta eronnut, ellei hae lisäaikaa. Onko sinulle siis myönnetty tuo lisäaika?

Vierailija
40/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärihän ei vaadi mitään. Työkkäri kertoo, miten asia lakipykälien mukaan menee. Itse päätät, mitä teet.

Sä et varmaan kykene minkäänlaiseen myötätuntoon. Ootko epäonnistunut omassa elämässä kovinkin pahasti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän