Työkkäri vaatii luopumaan opiskeluoikeudesta yliopistossa
Minulla on opiskeluaika loppu, mutta opiskeluoikeus olemassa. En siis ole opiskelija, mutta työkkäri pitää minua sellaisena. Saadakseni työttömyyskorvausta joudun luopumaan opiskeluoikeudestani. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Eikö yliopistossakin ole määritelty tutkinnon suorittamiseen enimmäisaika (opiskeluoikeuden rajaus, astunut voimaan vuonna 2005). Kun se on käytetty, on mahdollista hakea lisäaikaa. Jos opiskeluaika on loppunut, eikö silloin ole oppilaitoksesta eronnut, ellei hae lisäaikaa. Onko sinulle siis myönnetty tuo lisäaika?
Opiskeluaikani on loppu, mutta opiskeluoikeuteni on olemassa ja se on anomuksesta aktivoitavissa eli minun pitäisi palauttaa yliopistolle hops ja aktivoimislomake, jolla haen opinto-oikeuden aktivoimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kirjoilla jossain oppilaitoksessa opiskelijana et voi nostaa työttömyysetuutta muuta kuin poikkeustapauksissa (työkkärin rahoilla opiskelu kun lupa tullut sieltä). Tämä on itsestäänselvyys joka on laissa ja ollut voimassa vuosikymmeniä. Onko tämä sulle jotenkin uusi juttu ja mitä ihmeen kokemuksia penäät muilta?
Jos opiskeluaika on loppu miksi et ota kirjoja pois yliopistolta? Vai odotatko valmistumispäivää? Silloin saisit työttömyysetuuden.
Jos olisin ollut vuoden tekemättä opintoja olisin oikeutettu työttömyysetuuteen eikä minun tarvitsisi luopua opiskelupaikasta, mutta koska olen puoli vuotta sitten opiskellut, minun täytyy. Aika epäreilua mielestäni. Olen suorittanut vain muutaman maisterin tutkintoon kuuluvan kurssin niin en voi ottaa kirjoja ulos.
Onko sinulla esim masennusta mikä on estänyt opiskelemasta kun et töissäkään ole ollut? Jos on, hae sairaslomaa. Sairaslomakorvauksellakin voit elää.
Valmistuin puoli vuotta sitten kandiksi ja en ole sen jälkeen tehnyt opintoja, koska haluaisin työelämään. En ole oikeutettu sairaslomakorvauksiin, koska en ole sairas.
Hankala tilanne. Mutta kyllähän sun nyt toimeentulotukea pitäisi saada, jos sulla on esittää ettet voi opintolainaa saada, koska et ole ylipäätään enää oikeutettu opintotukeen? Entä sitten koulusta ns. eroaminen? Jos sulla kuitenkin on kandi niin voithan myöhemmin hakea erillishaussa suorittamaan maisteria esim. täysin muuhun yliopistoon? Itse kyllä pysyisin viimeiseen asti koulussa kirjoilla ja yrittäisin saada sitä toimeentulotukea ym.
Entä pystyisitkö hakemaan opintotukikuukausien lisäystä? Jos sulla on esittää varteenotettava syy sille miksi opinnot ovat venyneet niin näitä tukikauusia on mahdollista anoa enintään 9kk lisää. ELi tällöin saisit varmasti jo maisterin suoritettua. Tai jollet ehdi siinä ajassa suorittamaan niin ainakin voisit nostaa lainaa ja rahoittaa sillä useamman kuukauden opiskelut. Näitä lisäkuukausia on mahdollista hakea, jos sulla on lääkärintodistus, esim. masennuksesta. Tällöin lähetät Kelaan tämän hakemuksen sekä lääkärintodistuksen liitteenä. Sitten koulun päästä tarvitset vielä tiedon suoritetuista kursseista ja jonkinlaisen Hops:n tuleville opinnoille. MIlestäni näitä opintoja sai olla jäljellä enää alle 100op tms. valmistumiseen.
Kiitos ymmärtäväisestä vastauksesta. Täytyy selvitellä näitä vaihtoehtoja.
Joko alat opiskelemaan tai menet töihin?
En ymmärrä mikä ihmeen venkoilun tarve tässä on. Koska opiskelu ei ole sujunut niin suosittelen jälkimmäistä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä ihmeen venkoilun tarve tässä on. Koska opiskelu ei ole sujunut niin suosittelen jälkimmäistä.
Kummassa sulla on vikaa, käsityskyvyssä vai luetun ymmärtämisessä?
Suomessa on niin tarkkoja nämä jutut. Sinun paras ei ole pääasia, vaan pykälien orjallinen noudattaminen. Muuten maa ajautuu täyteen anarkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kummassa opiskeluaikasi voi olla loppu niin, ettet ole suorittanut juuri mitään? Katsopa peiliin!
Sen takia, koska olen tässä viime vuodet kamppaillut itsemurhahalujani vastaan. Mihin peiliin haluat, että katson?
Ja olen suorittanut kandin tutkinnon eli yli puolet tavoitteesta.
Eli olet sairas. Mene lääkäriin, niin saat apua masennukseesi sekä sen sairasloman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yliopistossakin ole määritelty tutkinnon suorittamiseen enimmäisaika (opiskeluoikeuden rajaus, astunut voimaan vuonna 2005). Kun se on käytetty, on mahdollista hakea lisäaikaa. Jos opiskeluaika on loppunut, eikö silloin ole oppilaitoksesta eronnut, ellei hae lisäaikaa. Onko sinulle siis myönnetty tuo lisäaika?
Opiskeluaikani on loppu, mutta opiskeluoikeuteni on olemassa ja se on anomuksesta aktivoitavissa eli minun pitäisi palauttaa yliopistolle hops ja aktivoimislomake, jolla haen opinto-oikeuden aktivoimista.
Yliopistossa on sitten ilmeisesti erilainen systeemi. Amkeissa on niin, että opiskelija merkitään automaattisesti oppilaitoksesta eronneeksi, kun opiskeluoikeusaika on kulunut loppuun. Lisäaikaa tai opiskeluoikeuden palautusta voi hakea ja saada. Opiskeluoikeuden palautusta voi hakea myöhemminkin, mutta harkinnanvaraista lisäaikaa pitää hakea silloin, kun opiskeluoikeus on vielä voimassa (lukukaudella, jolloin opiskeluoikeus on päättymässä). Jos ei ole hakenut eikä saanut kumpaakaan, status on oppilaitoksesta eronnut.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on niin tarkkoja nämä jutut. Sinun paras ei ole pääasia, vaan pykälien orjallinen noudattaminen. Muuten maa ajautuu täyteen anarkiaan.
Haluisitko siis järjestelmän, jossa yhteisistä säännöistä joustettaisiin sen mukaan kuka kysyy ja keneltä? Sehän vasta oikeudenmukaista olisikin, kun säännöt määräytyisivät kysyjän pärstäkertoimen ja virkailijan mielen mukaisesti!
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, mikä järki tässä on. Ymmärrän, että päätoiminen opiskelija ei ole oikeutettu työtömyyskorvaukseen, mutta sitä en ymmärrä että passiivinen opiskeluoikeus tekee ihmisestä päätoimisen opiskelijan ja vie oikeuden työtötmyyskorvaukseen. Passiivisen opiskeluoikeuden omaava ihminen ei ole millään muotoa päätoiminen opiskelija, koska hänellä ei ole oikeutta opiskella missään, joten en ymmärrä, miten tilanne eroaa työttömän tilanteesta.
Nyt kannattaa mennä oikeasti lääkäriin hakemaan saikkua. Sen jälkeen, kun tulee vuosi täyteen ilman opintopisteitä, voit olla normaalisti työtön. Jos joskus haluat opinnot loppuun, opiskele työttömyysetuudella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluisitko siis järjestelmän, jossa yhteisistä säännöistä joustettaisiin sen mukaan kuka kysyy ja keneltä? Sehän vasta oikeudenmukaista olisikin, kun säännöt määräytyisivät kysyjän pärstäkertoimen ja virkailijan mielen mukaisesti!
Sivusta on pakko kommentoida, että sun kommenttisi on yhtä idioottimainen kuin se, että sellainen ihminen, joka ei opiskele missään katsotaan opiskelijaksi.
Sä olet ainoa, joka tässä pärstäkertoimista on puhunut, ei kukaan muu. Jos kykenisit ajatteluun, niin ymmärtäisit, että tämä sääntö on täysin naurettava. Ihan yhtä typerää kuin sellaisen ihmisen pitäminen työssäkäyvänä, jolla on nollatuntisopimus työpaikkaan, joka ei koskaan kutsu töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä ihmeen venkoilun tarve tässä on. Koska opiskelu ei ole sujunut niin suosittelen jälkimmäistä.Kummassa sulla on vikaa, käsityskyvyssä vai luetun ymmärtämisessä?
No ihan kummassakin. Suosittelen ap.lle sittenkin raivoamista kelan virkailijoille. Kun tarpeeksi jankuttaa niille niin varmasti saa työttömyyskorvausta. Opintoja saa jatkaa ihan omaan rauhalliseen tahtiin. Ei niillä opintoviikkojen suorittamisilla ole niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kummassa opiskeluaikasi voi olla loppu niin, ettet ole suorittanut juuri mitään? Katsopa peiliin!
Sen takia, koska olen tässä viime vuodet kamppaillut itsemurhahalujani vastaan. Mihin peiliin haluat, että katson?
Ja olen suorittanut kandin tutkinnon eli yli puolet tavoitteesta.
Eli olet sairas. Mene lääkäriin, niin saat apua masennukseesi sekä sen sairasloman.
Olin sairas. En ole enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, mikä järki tässä on. Ymmärrän, että päätoiminen opiskelija ei ole oikeutettu työtömyyskorvaukseen, mutta sitä en ymmärrä että passiivinen opiskeluoikeus tekee ihmisestä päätoimisen opiskelijan ja vie oikeuden työtötmyyskorvaukseen. Passiivisen opiskeluoikeuden omaava ihminen ei ole millään muotoa päätoiminen opiskelija, koska hänellä ei ole oikeutta opiskella missään, joten en ymmärrä, miten tilanne eroaa työttömän tilanteesta.
Hänellä on päätoimisiksi lain mukaan katsottavat opinnot kesken. Vasta kun on kulunut vuosi viimeisestä suorituksesta ne katsotaan sillä tavalla keskeytyneeksi, että voi saada työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa mennä oikeasti lääkäriin hakemaan saikkua. Sen jälkeen, kun tulee vuosi täyteen ilman opintopisteitä, voit olla normaalisti työtön. Jos joskus haluat opinnot loppuun, opiskele työttömyysetuudella!
Mä en keksi mitään syytä, että saisin puoleksi vuodeksi saikkua.
Siis et ole sairas, mutta jostain muusta syystä et ole saanut tutkintoa normaalissa aikataulussa tehtyä?
En jaksanut lukea kokoa ketjua, mutta onko mahdollista olla poissaoleva opiskelija? Tosin sellaiseksi ilmoittautumisen aika taisi jo mennä tältä syksyltä?
Poissaolevana kai saisit työttömyyskorvauksen, selvitä tämä sekä opinahjon että TE-toimiston päästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä ihmeen venkoilun tarve tässä on. Koska opiskelu ei ole sujunut niin suosittelen jälkimmäistä.Kummassa sulla on vikaa, käsityskyvyssä vai luetun ymmärtämisessä?
No ihan kummassakin. Suosittelen ap.lle sittenkin raivoamista kelan virkailijoille. Kun tarpeeksi jankuttaa niille niin varmasti saa työttömyyskorvausta. Opintoja saa jatkaa ihan omaan rauhalliseen tahtiin. Ei niillä opintoviikkojen suorittamisilla ole niin väliä.
Mitä ihmettä sä selität? :D Kannattaisi olla hiljaa, kun aikuiset juttelee.
Vierailija kirjoitti:
Siis et ole sairas, mutta jostain muusta syystä et ole saanut tutkintoa normaalissa aikataulussa tehtyä?
Olen ollut sairas, en ole enää.
Luovut siitä maisteriopinto-oikeudesta niin se on siinä. Kandilla nyt ei välttämättä hirveän kummoisia töitä saa, mutta on se alempi korkeakoulututkinto kuitenkin.
Tai sitten et luovu ja haet toimeentulotukea tai töitä.