Oletteko oikeasti tosi harvoin kipeänä?
Itsellä melkein koko ajan joku flunssa päällä kausiaikoina.
Kommentit (51)
Saan flunssan ehkä kerran kolmessa vuodessa, muutoin en ole sairastellut. Olen tainnut elää vähän kuplassa, kun tajusin vasta tästä ketjusta, että aikuisetkin sairastuvat vatsatautiin. Itse kun en ole sairastanut sellaista peruskoulun jälkeen eli yli 20 vuoteen. En kyllä pese käsiä mitenkään hysteerisesti, vessassa käynnin jälkeen tietysti ja ennen ruoanlaittoa, mutta en esim. kotiin tullessa ikinä, ellen ole sattunut tahrimaan käsiäni johonkin. Siivoan myös aika huolimattomasti ja turhan harvoin.
Raju flunssa kerran vuodessa flunssa-aikaan. Vatsatauti noin joka kolmas vuosi, yleensä noro.
Vatsatauti pari kertaa vuodessa, viime syksynä, keväänä ja nyt juuri toivun viimeisimmästä. Kuume nousee 38.5:een, kaikki tulee pihalle järkyttävien mahakramppien saattelemina. En tiedä miten voisi välttää, pesen käsiä ahkerasti enkä mielestäni altistu millekään riskitekijälle.
Vierailija kirjoitti:
Vatsatauti pari kertaa vuodessa, viime syksynä, keväänä ja nyt juuri toivun viimeisimmästä. Kuume nousee 38.5:een, kaikki tulee pihalle järkyttävien mahakramppien saattelemina. En tiedä miten voisi välttää, pesen käsiä ahkerasti enkä mielestäni altistu millekään riskitekijälle.
Niin ja olen siis toimintakyvytön 3 päivää, en pysty syömään enkä juomaan enkä tekemään muuta kuin makaamaan silmät kiinni pimeässä huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi 7 vuotta sitten, ja sitä ennen 10 vuotta meni ilman flunssaa.
Mulla se riippuu eläintuotteista, jos syön lihaa + maitoa joka päivä, tulen kipeäksi, olen siis sekasyöjä, mutta syön eläintuotteita aika harvoin (kalaa en laske tähän, koska en tule kipeäksi siitä).
Kiinnostavaa. Minulla ei aikaisemmin ollut ikinä flunssaa, ja olin silloin kala-kasvissyöjä. Nyt olen taas syönyt lihaa, ja minulla on ollut todella pahoja flunssia. En väitä, että näiden välillä on yhteys, mutta kieltämättä tässä herää ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuodessa tai kerran kolmeen vuoteen flunssa. Mies saa töistä pöpön kun heillä ne flunssat kiertää lähes joka työmiehen ja se tarttuu, jos tarttuu, noin viikon viiveellä. Olin vuosia kuumeeton max.37,4C mutta nyt viime vuosina jos flunssa on iskenyt on aina yhdeksi päiväksi noussut erittäin kova kuume n.39C mutta se on sen yhden päivän ja teen kuolemaa mutta laskee heti yhden päivän jälkeen..?! Erittäin outoa.
Mulle nousee todella harvoin kuumetta, ei edes joka vuosi. Nyt juuri oli yli 38 astetta ja juurikin kuten mainitsit, yhden illan ja yön, aamulla oltiin taas 36 asteessa, eli normaalilämmössä. Mitään kuumetta alentavia en ole koskaan napsinut, ellei nyt lapsuusvuosia oteta huomioon. Antibioottikuureja on ollut äärimmäisen vähän elämäni aikana ja flunssassa käytän ainoastaan nenäsuihkeita, koska menen yleensä todella tukkoon ja jos kurkku on oikein kipeä, niin bafucinia saatan imeskellä pari tablettia. En ole oikein koskaan ymmärtänyt sitä, että vedetään kaikenmaailman särkylääkkeet ja antibiootit ja finrexinit joka kerta kun nenä on vähän tukossa.
Vierailija kirjoitti:
Varsinaisesti en ole pitkään aikaan ollut kunnolla sairaana, mutta yhden päivän sairauksia kyllä on. Nytkin syksyllä yksi päivä nenä vuosi jatkuvasti ja aivastutti koko ajan, mutta siihen se flunssa jäikin.
Allergiaa ehkä?
Minulla puhkesi siitepölyallergia 30+ vuotiaana ja tajusin sen vasta, kun olin yhden kevään ja syksyn kärsinyt yhden päivän mittaisista flunssista, joita tuli ja meni ajoittain. Silloin nenästä vuoti "vettä", aivastelin tauotta ja menin ihan tukkoon, seuraavana päivänä saatoin olla taas ihan ok. Syksyllä on paljon maahomeita, mitkä aiheuttavat samoja oireita kuin kevään ja kesän siitepölyt ja katupölyt. Olen toistaiseksi selvinnyt näistä oireista sillä, että käytän ennaltaehkäisevästi allergianenäsuihketta keväästä syksyyn joka päivä. Ei yhtään aivastelu-vesinuhakohtausta tule. Tämän vuoden kevät oli kuitenkin paha, koska siitepöly ja katupöly olivat niin voimakkaat, sain jopa hengitystieoireita keväällä, mutta niin sai moni muukin, joilla ei normaalisti ole ongelmia edes sen siitepölyn kanssa.
Tukkaan tarttuu pöpöt, pesen aina tukan illalla kotiin tultua, varsinkin flunssa-aikoina. Vaihdan kotivaatteet. Joskus talvisin on flunssa pari päivää, muttei kestä kauaa.
Sairastelen harvoin, välillä saattaa mennä vuosikin, ettei ole edes nuhaa. Kuumetta mulla ei ole koskaan, mahatauti oli vuosi sitten, sitä edellisen kerran yli 20 vuotta sitten kun olin ala-asteella. Elän ja syön ihan normaalisti, ilmeisesti on hyvä vastutuskyky luonnostaan.
Normivatsataudit ei tule mutta noron olen sairastanut pari kertaa ( vanhempi lapsi kohta 9v ). Flunssa tulee n.kerran vuodessa. Kuumetta ei ole käytännössä koskaan, viimeeksi noro nosti myös kuumeen.
Flunssassa en ole edes vuosittain. Silloin kun olen, on tauti pikaista mallia ja ohi 2-3:ssa päivässä, ei nouse edes kunnon kuume. Viimeksi kunnon flunssataudissa olin 14 vuotta sitten, saikkua ja antibioottia tarvittiin silloin.
Mahataudin saan helpommin ja se vie petipotilaaksi moneksi päiväksi. Niitä on kerran vuodessa tai kahdessa. Nyt kun lapset on jo isoja koululaisia, noita mahatauteja ei enää niinkään tule. Päiväkoti-ikäiset toi noroa tms. vähintään kerran vuodessa päiväkodista.
Jos joskus saikulla muuten olen, se johtuu työtapaturmasta tai muusta työperäisestä seikasta.
Noin kolmen vuoden välein sairastan flunssan. Pesen käsiä paljon enkä koskettele kasvoja pesemättömin käsin, enkä tietenkään ruokia. Mukaan lukien pastillit yms. Ihmiset katsoo arvostellen niin kuin oisi neuroosi, mutta eipä se haittaa.
Viimeisen kahden vuoden aikana ollut päivän pois töistä päänsäryn takia.
Vatsatauti jotain 5 vuotta sitten.
Otan joka aamu pakkasesta yhden tyrnimehujääpalan. Jos flunssaa pukkaa, hunajaa, inkivääriä ja sinkkiasetaattia. Viimeinen on kuin liitua imeskelisi, mutta mitä sitä ei ihminen tekisi töissäkäyntinsä eteen! Kolme flunssa selätetty alkuunsa näillä - olkoon lumevaikutus, mutta pääasia että toimii.
*edit* Unohtui, että pari vuotta sitten söin antibiootin varvasnivelen tulehdukseen. Varsinaisesti en ollut kipeä, mutta kävely ei onnistunut alkuunkaan.
Flunssa oli viimeksi kaksi vuotta sitten ja sitä edelliseen oli yli 10 vuoden tauko. Vatsakipuja en pode vaan voin syödä mitä tahansa. Näin ollen sairastan mielestäni aniharvoin ja syynä on se että lihansyöjänä saan elimistööni riittävästi karjalle syötettyjä suojaavia antibiootteja.
Oksennus/mahatauti viimeksi 1990 ja flunssa varmaan vuosia sitten. Minuun ei koskaan tartu kiertävät taudit. Syön normaalisti ja vitamiinit päivittäin purkista ja olen työssä asiakaspalvelijana, jossa kyllä kaikenmaailman pöpöjä pärskivät ihmiset altistaa minut päivittäin, mutta ehkä sen takia vastustuskykyni on hyvä.
Vatsatauti viimeksi vuonna 2004, influenssan olen sairastanut kahdesti kolmekymppisen elämäni aikana.
Flunssan sairastin viimeksi syksyllä 2015, mutta viime syksynä sairastin mahataudin ensimmäistä kertaa aikuisiässäni. Olin silloin töissä paikassa, jossa moni muukin sairasti sen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Pikkunuhaa on valitettavasti vähän väliä. Mutta se ei estä työntekoa. En ole vuosiin saikuttanut eli sikäli kohtuu terveenä pysynyt.
Harvemmin. Nyt tälläkertaa sattu menemään vähän huonosti.
Ei kai joku oikeasti kuvittele, että kaulalle osuvalla tuulenvireellä on jotain tekemistä immuniteetin kanssa?