YLE: Lasten ylipaino räjähti käsiin! Pitäisikö vanhempia syyttää vammantuottamuksesta?
https://yle.fi/uutiset/3-10400293
Ylipaino aiheuttaa mm. diabetesta, fyysisiä vammoja, sydänsairauksia ja mielenterveysongelmia.
Onko mielestänne ok, että lapsensa lihottavat vanhemmat pääsevät kuin koira veräjästä, vaikka ylipaino jättää lapselle pysyvät vammat?
Kommentit (411)
Hm.. Olin eilen esikoisen koululla, ala-asteella eräässä tapahtumassa ja näin vain hoikkia lapsia, vanhemmissa sitten oli ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Mun molemmat lapset on ylipainoisia, ikä 4 ja 5. Alkoivat lihoa molemmat, kun aloittivat päiväkodin ja leivän ja sokerin kulutus pompsahtivat reilusti. Päiväkodissa myös vannotaan rasvattomien maitotuotteiden nimeen...
Tätä paskaa et usko itsekään. Päiväkotiruuan ravintoarvoista voi olla mitä mieltä tahansa, mutta ei lapsi liho, jos ei syö määräänsä enempää.
Hus, pois linjoilta karppitrolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti pitäisi tehdä vähintään lastensuojelutarpeen arviointi. Surullista nähdä kun vanhemmat lihottaa lapsensa. Kokemusta löytyy, huono itsetunto ja vaikea suhde ruokaan edelleen. Minulla on bulimiaoireita ja muistan lapsenakin saaneeni ahmimiskohtauksia. Kumpa joku olis tajunnut puuttua asiaan jo silloin.
Tällä perusteella pitäisi myös mielialaongelmista kärsivän vanhemman lapset ottaa huostaan, sillä mielenterveysongelmat tulevat perheistä. He eivät myöskään tuota yhteiskunnalle, toisin kuin töissä käyvät läskit.
Eikai kukaan huostaanotosta puhunut vaan arvioinnista...
Vierailija kirjoitti:
Hm.. Olin eilen esikoisen koululla, ala-asteella eräässä tapahtumassa ja näin vain hoikkia lapsia, vanhemmissa sitten oli ylipainoisia.
On suurempi todennäköisyys siihen että silmäsi on tottunut tukevampiin lapsiin ja että he siksi näyttävät silmämääräisesti normaalipainoisilta kuin että koko tapahtumassa ei olisi ollut ylipainoisia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti pitäisi tehdä vähintään lastensuojelutarpeen arviointi. Surullista nähdä kun vanhemmat lihottaa lapsensa. Kokemusta löytyy, huono itsetunto ja vaikea suhde ruokaan edelleen. Minulla on bulimiaoireita ja muistan lapsenakin saaneeni ahmimiskohtauksia. Kumpa joku olis tajunnut puuttua asiaan jo silloin.
Tällä perusteella pitäisi myös mielialaongelmista kärsivän vanhemman lapset ottaa huostaan, sillä mielenterveysongelmat tulevat perheistä. He eivät myöskään tuota yhteiskunnalle, toisin kuin töissä käyvät läskit.
Eikai kukaan huostaanotosta puhunut vaan arvioinnista...
Mitä ideaa siitä arvioinnista on? Tuloksena voisi olla ohjaus ravitsemusterapeutille, jonka onnistumismahdollisuus on 5/100. Todella kallista yhteiskunnalle.
Ei ole ok. Pitäisi joutua edesvastuuseen. Varsinkin jos vanhemmat ovat itse ns. läskejä, he ovat olleet tietoisia lapsensa kohonneesta lihavuusriskistä, mikä on tietenkin raskauttava tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Kalorit kuluvat kirjoitti:
Mun mielestä on huolestuttavaa, että tässäkin keskustelussa ylipaino yhdistetään heti syömiseen. Karu faktahan on kuitenkin se, että liikunnan määrä on ratkaiseva tekijä.
Nykylapsilla on kyllä liikuntaharrastuksia, mutta pari kertaa viikossa ei paljoa auta, jos loput viisi päivää istutaan autossa ja netin äärellä. Lisäksi monet liikuntaharrastukset ovat lähinnä pelkkää kikkailua ja mailoihin nojaamista.
Ennen lapset liikkuivat paljon enemmän ja vanhemmat eivät kuskailleet. Tästä sai jokapäiväistä liikuntaa. Hyväkuntoisena lapset jaksoivat kuluttaa paljon energiaa.
Liikuntaa tarvitsee niin hoikka kuin lihava, nuori kuin vanhakin.
Paitsi että ylipainossa on aina kyse liiallisesta syömisestä. Laihdutuksessakin kyse on enemmän syömiestä, ei liikunnasta.
Nykyajan lapset syövät liikaa. Yksinkertaista. Nykyajan kotiruuatkin mitä väitetään terveelliseksi ovat luokkaa kermajauhelihakastike spagetilla, kermainen kinkkukiusaus, makaroonilaatikko. Välipalaksi on sitten aina leipää juuston ja kinkun kanssa.
Ihmiset tietää nykyään yhä vähemmän ja vähemmän miten syödä terveellisesti.
Nykyajan?
Noita ruokia tehtiin jo 30-40 vuotta sitten ja eipä ylipainoisia paljon näkynyt. Meidän luokalla ala-asteella 80-luvulla oli vain yksi tyttö ylipainoinen ja hänkin yht'äkkiä laihtui kesäloman aikana 5-6 luokkien välissä.
Minä en sen kummemmin tiedä mikä lihottaa lapsia. Itse epäilen liikkuvuuden vähentymistä, koska nykyään lapset ja aikuiset tuijottavat noita älyluureja missä ikinä ovatkaan. Ja tietenkin kaikkialle mennään autolla. Myös lisääntynyt 'roskaruoan' syöminen ihan arjessa, kun ennen nuo olivat saatavilla vain erikoistapauksissa.
Esim. meitä on kolme sisarusta, niin 80-luvulla saimme limsaa ainoastaan saunapäivänä lauantaisin ja sellainen pieni pullo ( reilu 3dl ) jaettiin kolmeen osaan. Sipsejä en muista tuolta ajalta, vaan poppareita tehtiin kattilassa ja näitäkin, kuten karkkia, vain viikonloppuisin.
Tyttäreni on 9vuotta, nyt 148cm/ 49 kg. Suurin ongelma mahan kasvu, muuten ei näytä tukevalta. Häpeää ja suree itsekin mahaansa, joku kai sanonut siitä jotain rumaa :(
Kesällä mitat tippuivat kuin itsestään lukemiin 148cm/ 38 kg kun kävi päivittäin uimassa eikä juuri syönyt mitään helteiden takia. Luuta ja nahkaa koko tyttö. Mutta kun tuli syksy, taksikyydit kouluun ja kurjat ilmat paino alkoi taas nousta! Tulee koulusta, syö ja menee makaamaan sänkyyn kännykkä kädessä, Jos ystäviä tulee kylään, tuijotetaan kännykkää! Kaikki ehdotukset että pyöräilkää puistoon, menkää hyppimään narua tms kuitataan että "njääh". Jos lähden nuoremman kanssa pyörälenkille tai leikkipuistoon, esikoista on turha houkuttaa mukaan. Eikä toista voi oikein pakottaakaan ! En usko ruuan olevan ongelma, vaan liikkumisen vähyyden mutta laitan tähän nyt vähän esimerkki-syömisiä jos joku haluaa sanoa niistä jotain.
- Aamulla sämpylä jonka välissä kurkkua ja leikettä ja/tai vähäsokerista jugurttia, kofeiiniton kahvi mustana (joo, kiitos vaan iskä kun opetit .D ) , lasi vettä sillä ei tykkää maidosta
- Koulussa mitä siellä nyt sattuu olemaan
- Koulun jälkeen leipää välipalaksi. Koetin tarjota hedelmiä mutta banaanista ei tykkää ja appelsiini sekä kiivi kirveltävät suuta, omena taas kutittaa kurkkua...
- Päivällinen milloin mitäkin, tänään tulee kalakeittoa
-Iltapala mannapuuro/kaurapuuro mehukeitolla tai vähäsokerisia muroja.
Karkkipäivä virallisesti lauantai, mutta kyllähän nuo siellä kaupassa juoksevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huolissani samasta asiasta. Mutta lisäksi olen miettinyt sitä, missähän kunnossa mahtavat olla monet normaalipainoisetkaan lapset. Etenkin kesäaikaan näki pitkin puistoja ja rantoja lapsia, jotka kauhoivat jatkuvasti sisäänsä sipsejä ja limsaa yms. ja saattoivat olla ihan normaalipainoisia. Mitähän ravinteita he saivat ruoasta? Minusta painoa tuijotetaan ihan liikaa. Tiedän itse teinityttöjä, jotka ratkaisivat lihomisongelman sillä, että syövät edelleen ranskalaisia yms., mutta vähensivät syömistä. Yleisen näkökannan mukaan he ovat terveitä, kun ovat normaalipainoisia. Sen sijaan lievästi ylipainoinen, joka syö monipuolisesti (ja saa siis ravintoaineita) on sairaampi. Näinköhän? Mutta toki se runsas ylipaino itsessään on iso terveysriski, en kiellä sitä yhtään.
No tuo nyt ei ole mikään uusi asia että lapset syö sipsejä ja juo limsaa. Kyllä sitä tehtiin jo 80-luvullakin.
No, ei sekään ole uusi juttu, että ihmiset ovat sairaita. Eli ehkä ne eivät tehneet terveydelle hyvää silloinkaan. Pointtini oli, että ravitsemuksen terveellisyys ei näy suoraviivaisesti painossa. Tietysti jos on sairaalloisen lihava, se on terveysriski, vaikka olisikin syöty vitamiini poikineen.
Itse olin lapsi juuri 80-luvulla ja väitän kyllä, että se syötyjen herkkujen määrä oli aika pieni nykyiseen verrattuna. Ei silloin ollut megamättöpusseja ja puolentoista litran limsatonkkia. Kymmenenvuotiaat eivät syöneet pienen pöydän kokoisia pizzoja. Toisekseen herkut saattoivat olla jotain mitä äiti leipoi kotona, ja vaikka en tosiaan väitä pullaa ja kakkuja terveysruoaksi, ei niissä ainakaan niin paljon ollut lisäaineita kuin niissä herkuissa, mitä nykyisin syödään. (Vaikka toki silloinkin syötiin esim. karkkia.) Tiedä häntä, mutta jotkut väittävät monien lisäaineiden lisäävän sellaista mättämistä, syömistä syömisen takia, eli ei osata lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Pitäisi joutua edesvastuuseen. Varsinkin jos vanhemmat ovat itse ns. läskejä, he ovat olleet tietoisia lapsensa kohonneesta lihavuusriskistä, mikä on tietenkin raskauttava tekijä.
Mikä olisi sanktio? Samalla logiikalla lähes kaikki sairaudet ovat vanhempien aiheuttamia. Erityisesti naiset kantavat suurinta osaa tunnetuista sairauksista perimässään. Pitäisikö sellaiset naiset estää lisääntymästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ulos leikkimään. Harrastusryhmiä myös näille joista ei ole tulossa seuraavaa "huippu-urheilijaa". Suurella hämmennyksellä kuuntelen urheilua harrastavia lapsia joista on kaikista tulossa seuraava Selänne. Siellä ei sitten viihdy samoissa ryhmissä ne jotka ei aio olla seuraavia Selänteitä.
Samaa mieltä. Pitäisi järjestää erilaisia matalan kynnyksen urheiluharrastuksia ihan lähipuistoissa ja -kouluissa. Ainakin meidän keskikokoisessa kaupungissamme kaikki ohjattu urheiluharrastus keskittyy tiettyihin halleihin toiselle puolelle kaupunkia, eikä täällä pääse bussilla liikkumaan sujuvasti. Jos vanhemmat eivät voi kuskata, ei voi harrastaa noita. Jotain asennevikaa on tosiaan siinä, että vain tavoitteellinen valmentautuminen on "oikeaa liikuntaa". Lapseni pelaa sählyä harrasteryhmässä, vaikka toki sekin on siellä hallissa oikean valmentajan ohjaamana, vaikka monelle riittäisi ihan hyvin lähikoulun sali ja joku hyvä aikuinen ohjaamassa, ei sarjatason pelaaja. Kun kerron, että lapseni pelaa sählyä, yleensä kuulija kiinnostuu ja kun jatkan "kerran viikossa harrasteryhmässä", lopahtaa mielenkiinto täysin. Lisäksi seura kerran tiedotti jossain, kuinka paljon heillä on pelaajia ja sitten tauon jälkeen tuli "ja sitten ovat vielä lisäksi nämä hobby-ryhmäläiset"!
Kouluissa on erilaisia kerhoja vaikka ja kuinka, osallistumaan pystyisi jäämään suoraan koulusta.
Tuleeko näihin osallistujia? Ei tule. Vaikka niitä vetää ihan se sama urheiluseura jossa harrastetaan sitten maksua vastaan. Ei kelpaa. Meillä koulussa näistä tulee jatkuvasti värväysviestejä, "4.-5. Luokkalaisten salibandykerho kaipaa pelaajia". Poikani oli SM-sarjassa pelaavan seuran ohjaajien vetämässä koriskerhossa. Siellä oli yhteensä 6 osallistujaa, usein poika oli kaverinsa kanssa kahdestaan. No, tuli ilmaista yksityisopetusta.
Aina näitä höntsäilyjoukkueita ja -ryhmiä huudetaan, mutta poikkeuksetta ne kärsivät osallistujapulasta. Vaikka olis ilmaista. Tai ehkä just siksi.
Tämäkin on kyllä totta. Täällä oli vuosi sitten jokin kampanja, jossa kouluissa oli erilaisia taidekerhoja laidasta laitaan, vetäjinä alan ammattilaisia. Kiinnostus oli aika pyöreä nolla. Voisin kuvitella, että sama koskisi urheilukerhoja. Ehkä joillekin vanhemmille sitten on kunnia-asia pingottaa naama kurtussa ja kuskata lapsia harrastuksiin sen sijaan, että nämä voisivat hoitaa ne itse.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin lihoin lapsena ihan kotiruuasta. Ei meidän perhe käynyt useasti ulkona syömässä. Itseasiassa aika harvoin.
Koska toinen lapsista oli laiha, niin kai vanhemmat kuvittelivat että vika on vain minussa, koska lihon. Nyt sitten kärsin vielä aikuisenakin tästä.
Meillä sama. Ja sit äidin kanssa sovituskoppiin, jossa toinen epätoivoisena syyllistää, kun mä en tuohonkaan vaatteeseen mahdu. Isä taas pilkkasi ylimääräisistä kiloista, pitihän sitä jotain hupia saada ylipainoisesta tyttärestä (äijä itsekään ikinä ollut hoikka, päin vastoin). Aina oli kaapissa keksiä, kakkua, pullaa.. Ja sitä tarjottiin välipalaksi ihan joka ikinen päivä. Kai mun olisi pitänyt 8-vuotiaana osata kyseenalaistaa tämä, ja etsiä kaapista järkevämpää syötävää.
Huono mutsi(ko) kirjoitti:
Tyttäreni on 9vuotta, nyt 148cm/ 49 kg. Suurin ongelma mahan kasvu, muuten ei näytä tukevalta. Häpeää ja suree itsekin mahaansa, joku kai sanonut siitä jotain rumaa :(
Kesällä mitat tippuivat kuin itsestään lukemiin 148cm/ 38 kg kun kävi päivittäin uimassa eikä juuri syönyt mitään helteiden takia. Luuta ja nahkaa koko tyttö. Mutta kun tuli syksy, taksikyydit kouluun ja kurjat ilmat paino alkoi taas nousta! Tulee koulusta, syö ja menee makaamaan sänkyyn kännykkä kädessä, Jos ystäviä tulee kylään, tuijotetaan kännykkää! Kaikki ehdotukset että pyöräilkää puistoon, menkää hyppimään narua tms kuitataan että "njääh". Jos lähden nuoremman kanssa pyörälenkille tai leikkipuistoon, esikoista on turha houkuttaa mukaan. Eikä toista voi oikein pakottaakaan ! En usko ruuan olevan ongelma, vaan liikkumisen vähyyden mutta laitan tähän nyt vähän esimerkki-syömisiä jos joku haluaa sanoa niistä jotain.
- Aamulla sämpylä jonka välissä kurkkua ja leikettä ja/tai vähäsokerista jugurttia, kofeiiniton kahvi mustana (joo, kiitos vaan iskä kun opetit .D ) , lasi vettä sillä ei tykkää maidosta
- Koulun jälkeen leipää välipalaksi. Koetin tarjota hedelmiä mutta banaanista ei tykkää ja appelsiini sekä kiivi kirveltävät suuta, omena taas kutittaa kurkkua...
Karkkipäivä virallisesti lauantai, mutta kyllähän nuo siellä kaupassa juoksevat.
Noin sokeripitoinen ruoka ja sanot, että ruuassa ei ole syy lihomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tätä moni hyväksy, mutta rasvattomuus ja liika hiilari pitää nälkää yllä ja saa ihmisen syömään yli tarpeensa. Jospa minun elinaikanani rasvakammosta lopulta päästäisiin.
Vielä mun vanhempien ikäpolvi eli velillä, puurolla, perunoilla ja ruskealla kastikkeella. Toki se maito jota juotiin oli rasvasita ja liha myös, mutta hiilareilla ne ennenkin eli. Eivätkä olleet lihavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tätä moni hyväksy, mutta rasvattomuus ja liika hiilari pitää nälkää yllä ja saa ihmisen syömään yli tarpeensa. Jospa minun elinaikanani rasvakammosta lopulta päästäisiin.
Vielä mun vanhempien ikäpolvi eli velillä, puurolla, perunoilla ja ruskealla kastikkeella. Toki se maito jota juotiin oli rasvasita ja liha myös, mutta hiilareilla ne ennenkin eli. Eivätkä olleet lihavia.
Kyllä se hiilarimäärä on nykyisin suhteettoman suuri. Ja kun rasvaa ei juurikaan syödä, niin hiilarikuorma kasvaa entisestään.
Ennen ei myöskään naposteltu, suu avattiin syömiselle vain ruoka-aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ruokavalioon kuului reilummin rasvaa, rasvaista lihaa, oikeaa voita, täysrasvaiset maitotuotteet, niin nälkä pysyi pidempään pois, eikä tarvinnut puputtaa parin tunnin välein leipää tai välipalavalmisteita. Sokeriakin syötiin hyvin vähn. Päivittäinen kalorimäärä saattoi helposti jäädä pienemmäksi, koska rasva pitää paremmin nälkää kuin hiilarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ruokavalioon kuului reilummin rasvaa, rasvaista lihaa, oikeaa voita, täysrasvaiset maitotuotteet, niin nälkä pysyi pidempään pois, eikä tarvinnut puputtaa parin tunnin välein leipää tai välipalavalmisteita. Sokeriakin syötiin hyvin vähn. Päivittäinen kalorimäärä saattoi helposti jäädä pienemmäksi, koska rasva pitää paremmin nälkää kuin hiilarit.
Uusimpien tutkimusten mukaan esimerkiksi maitorasvat vähentävät sydäntauteja ja pidentää ikää. Nykyiset lapset ja heidän vanhempansa on kuitenkin opetettu uskomaan rasvattomuuteen ja moneen muuhun "tieteellisesti validiin" asiaan. Tällöin ei millään voi syyttää vanhempia, vaan niitä, jotka ovat olleet ajamassa ravitsemussuosituksia ja muuta vastaavaa ihmisten mieliin. Erityisen merkittävää tämä on siksi, että ihmisten koulutustaso on noussut merkittävästi samaan aikaan kun lihavuusepidemia on kasvanut.
Kalorit kuluvat kirjoitti:
Mun mielestä on huolestuttavaa, että tässäkin keskustelussa ylipaino yhdistetään heti syömiseen. Karu faktahan on kuitenkin se, että liikunnan määrä on ratkaiseva tekijä.
Väärin. Huolestuttavaa on se että puolustat ylensyömistä. Ylipainossa on aina kyse siitä että syö liikaa verrattuna kulutukseen. Karu fakta on se että "you cant outrun a bad diet". Eli mikään liikunta ei tehoa jos vetää pullamössöä, karkkia, ja energiajuomia päivästä toiseen.
Huono mutsi(ko) kirjoitti:
Toivottavasti tämä on täyttä soopaa. Yli 10kg:n ja 20%:n painon lasku kasvuikäisellä lapsella kesän aikana. Jos ei ole tervettä ylipaino niin huolestuttavanpa noin raju laihtuminen on!
Ongelman ydin: Virallisterveellinen ruokavalio yhdistettynä lasten liikaan (vuosien saatossa lisääntyneeseen) sokerinsyöntiin.