Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin olla kaunis ja tyylikäs

Vierailija
20.09.2018 |

Jotenkin aina onnistun näyttämään kulahtaneelta. Ja aina tuntuu ettei ole hyviä vaatteita, vaikka vähän aikaa sitten muka olisin ostanut kaikkea kivaa. Tai sitten yritän liikaa enkä tunne olevani oma itseni vaan näytän enemmän tätimäiseltä. Mikä avuksi?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä pukeutumisneuvojaa, ovat maksuttomia yleensä. Ja halpisliikkeistäkin saa joskus myyjän etsimään pari asusettiä valmiiksi.

Aina ei ostaa laatua. Olen itse tosella köyhästä rupusakkikodista ponnistanut, ja yliopisto-opintoja rahoitin työllä ja lainalla. En saanut mitään tukea kotoa. Ekat työvuodet olin rutiköyhä kun palkka meni lainan takaisinmaksuun ja asp tilille. Opin köyhäilemään mutta tyylillä.

Esim HM, only, zara jne eivät ehkä ole kärkilaatua mutta niistä ostin aina esim kotelomekon, housut tai jakun ja asustin ne laadukkaasti. Kirpparilta löyty nahkakenkää, hermes huivi, laukkuja. Halven mekon sai huijattua paremman näkoiseksi vaikka silkkihuivilla.

Toki laatutietoiset huomasivat varmaan että en ole varakas, mutta hyvällä pukeutumisella (sen hetkisen varakkuuden mukaan) pääsin uralla eteenpäin.

Nyt palkkani on siinä 7ke ja viimein on varaa ostaa Andiataa, Rilsiä jne. Mutta vielä silloin tälläin saatan ostaa kotelomekon jostain Vilasta ja asusteilla viimeistellä lookin.

Ja sitten heräsit unestasi.

Ihan oikeasti aloilla, missä tienataan 7 donaa kuussa, ei kellään ole aikaa kytätä toisten vaatemerkkejä, saati että jaeltaisiin niiden perusteella ylennyksiä.

Vierailija
22/34 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää vinkit on joillekin varakkaille. Ei köyhällä ole muuhun varaa kuin niihin farkkuihin ja t-paitaan tai verkkareihin.

Itse oon huomannut, että jos olisi varaa edes panostaa hyviin kenkiin ja takkiin niin pääsisi pitkälle mutta kun ei ole.

Olet väärässä. Esim:

HM bleiseri 29e

HM liituraitahousut 19e

Zara kotelomekko 29e

Vila paitapusero 24,90e

Eivät ne huippulaatua ole mutta siistimpää kuin farkut kuitenkin.

Mihin köyhä tarvii huonoa bleiseriä ja halpoja liituraitahousuja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää vinkit on joillekin varakkaille. Ei köyhällä ole muuhun varaa kuin niihin farkkuihin ja t-paitaan tai verkkareihin.

Itse oon huomannut, että jos olisi varaa edes panostaa hyviin kenkiin ja takkiin niin pääsisi pitkälle mutta kun ei ole.

Olet väärässä. Esim:

HM bleiseri 29e

HM liituraitahousut 19e

Zara kotelomekko 29e

Vila paitapusero 24,90e

Kaikissa töissä ei tarvitse sitä liituraita jakkupukua ja niissä töissä joissa tarvitaan, niin eivät osta sitä hm

Vierailija
24/34 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt vaan asustele jotain tummia kaapuja tai muutenkaan värikkäillä huiveilla, se jos mikä on tanttamaista. Ymmärrän kaulahuivin talvella/viimalla, mutta sellainen löysästi aseteltu huivi sisätiloissa (tai puoli päätä peittävä kuten Minna Kuukalla) on kammottava..

Vierailija
25/34 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytä pukeutumisneuvojaa, ovat maksuttomia yleensä. Ja halpisliikkeistäkin saa joskus myyjän etsimään pari asusettiä valmiiksi.

Aina ei ostaa laatua. Olen itse tosella köyhästä rupusakkikodista ponnistanut, ja yliopisto-opintoja rahoitin työllä ja lainalla. En saanut mitään tukea kotoa. Ekat työvuodet olin rutiköyhä kun palkka meni lainan takaisinmaksuun ja asp tilille. Opin köyhäilemään mutta tyylillä.

Esim HM, only, zara jne eivät ehkä ole kärkilaatua mutta niistä ostin aina esim kotelomekon, housut tai jakun ja asustin ne laadukkaasti. Kirpparilta löyty nahkakenkää, hermes huivi, laukkuja. Halven mekon sai huijattua paremman näkoiseksi vaikka silkkihuivilla.

Toki laatutietoiset huomasivat varmaan että en ole varakas, mutta hyvällä pukeutumisella (sen hetkisen varakkuuden mukaan) pääsin uralla eteenpäin.

Nyt palkkani on siinä 7ke ja viimein on varaa ostaa Andiataa, Rilsiä jne. Mutta vielä silloin tälläin saatan ostaa kotelomekon jostain Vilasta ja asusteilla viimeistellä lookin.

Ihan oikeasti aloilla, missä tienataan 7 donaa kuussa, ei kellään ole aikaa kytätä toisten vaatemerkkejä, saati että jaeltaisiin niiden perusteella ylennyksiä.

Niin no, eivät vaatteet sitä ylennystä tuo, vaan määrätietoinen tynteko, mutta olen aina työssä pukeutunut ns yksi ylöspäin -periaatteella. Eli niinsanotusti senhetkistä asematasoa paremmin. Ei tämä ihan huono strategia ole ollut koska nyt työskentelen johtajana. Mutta aloitin aikanaan assistenttina, ja siitä on ollut kova tie kiivetä ylöspäin. En usko että farkkuasulla olisi onnistunut.

Vierailija
26/34 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Esim:

HM bleiseri 29e

HM liituraitahousut 19e

Zara kotelomekko 29e

Vila paitapusero 24,90e

Mihin köyhä tarvii huonoa bleiseriä ja halpoja liituraitahousuja?

Jos köyhällä on työpaikalla dresscode niin silloin tarvitaan. Parempi silloin halpa bleiseri kuin farkut.

Vierailija
27/34 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi valokuvista, eli joo, kun katson muutama vuosi sitten otettuja kuvia, näytän jotenkin tyylikkäämmältä ja laitetummalta.

No mitä jos katsot niitä vanhoja valokuvia missä mielestäsi näytät tyylikkäältä, ja sitten pukeudut kuten siinä kuvassa olet pukeutunut.

Oisko turhan helppoa ja loogista?

Vierailija
28/34 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa siinä että ei varmasti kukaan saa ylennystä pelkällä pukeutumisella, mutta voi olla että jos pukeutuu huonosti ei ylennetä, koska vaikuttaa henkilönä epäsopivalta. Olen itse ollut toissä tällaisella alalla. Mottona siellä on "dress for the job you want, not the one you have."

Enkä myöskaan usko että varakkaat "kyttää" kenenkään toisen ihmisen pukeutumista tai vaatemerkkejä, panevat vain sivumennen merkille. Ihmiset jotka ostavat kalliita merkkejä tunnistavat ne kyllä heti. Ei se tarkoita että he tuomitsisivat niitä jotka pukeutuvat halvemmin. T. Ei itse rikas

Vierailija
29/34 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa siltä että Ap:lla on ensinnäkin itsetunto kateissa äitiyden myötä ja toisekseen erityistä silmää tyylikkyydelle ei välttämättä ole.

Etsi pinterestistä tai instassa tyylikkäitä ihmisiä, joilla samanlainen ruumiinrakenne, joiden asut voit vaikka kopioida. Jos mahdollista, panosta myös laatuun. Hm:n trikoopaidat näyttävät hyviltä pari käyttökertaa.

Vierailija
30/34 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa sanonta: "Köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa ja halpaa".

Laadukkaat, hyvät ja tyylikkäät vaatteet ovat sijoituksia. Laadukas klassikkovaate kestää käytössä vuosia. Jos vaate hajoaa alle vuodessa, se on asiakkaan huijaamista. Vaatteen, jota käytetään harvemmin, esim. vain kuukausittain (ei päivittäin tai viikoittain), pitäisi säilyä käyttökelpoisena jopa viisi vuotta. Lisäksi vaatteen materiaalin pitäisi olla sellainen, että korjausompelu kannattaa. Vanhan vaatteen korjaaminen tai muokkaaminen on aina halvempaa ja ekologisempaa kuin uuden ostaminen.

Pidän 5 euron paidan ostamista pienenä "ympäristörikoksena". Jokainen meistä tietää, minkä tasoisia vaatteita halpaliikkeet myyvät. Ne alkavat venyä, vanua ja kulua jo ensimmäisen tai toisen pesun jälkeen. Pahimmillaan vaatteet kuluvat jo kaupassa kulahtaneen oloisiksi, kun niitä sovitellaan. Saumat ratkeilevät, housut kuluvat haaroista puhki puolen vuoden kuluessa. Ja sitten käydään ostamassa uudet. 

Onko se jotenkin edullista? 

Second hand ja kirpparit ovat hyvä lääke tähän. Ammattimaiset second hand -liikkeet eivät ota myyntiin halpaketjujen vaatteita juuri siksi, että ne eivät ole käytettyinä enää uusiokäyttökelpoisia eivätkä mene second handina kaupaksi. Kirpputoreilla ja second handissa pitää tietysti nähdä vähän vaivaa ja kierrellä, mutta sieltä ne laadukkaat vaatteet ja asusteet kannattaa edullisesti ostaa. Jos sitten löytää uutenakin jotain laadukasta, ostamisen arvoista ja riittävän edullista, voi siihenkin tarveharkinnan jälkeen tarttua. 

Sanon vielä sen, että jos oma käsitys kirppareista on peräisin vuodelta 2000 siitä vaatelaatikkoliikkeestä, kannattaa käydä katsomassa, millaisia kirppareita ja second hand -liikkeitä esim. Helsingistä löytyy vuonna 2018. Ero on huomattava. 

Bonus: Jos on varaa yhtään matkustella, Tukholman kirpparit ja second handit ovat todella käymisen arvoisia. Matkailua voi jatkaa toki myös Keski-Euroopan suuriin kaupunkeihin. Ihan aarreaittoja!

Vierailija
31/34 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Esim:

HM bleiseri 29e

HM liituraitahousut 19e

Zara kotelomekko 29e

Vila paitapusero 24,90e

Olen tästä kyllä eri mieltä. Nuo rytkyt, jotka käytännössä kulahtavat muovikassissa matkalla kaupasta kotiin, eivät juuri KOSKAAN ole siistimpiä kuin farkut. (Paitsi ehkä silloin kun farkut on samaa halpisryönää). Eikä ne päällä kyllä näytä tyylikkäältä. Trendikkäältä voi näyttää, muttei tyylikkäältä.

Farkut + t-paita + neule on oikein siisti ja tyylikäs asu, jos mainitut vaatteet ovat kohtuullisen laadukkaita ja sopivan kokoisia. Jos taas vyötärö puristaa vatsan makkaroille ja liian tiukka lörppätoppi korostaa niitä, niin se ei paranna asiaa, ettei ne ole farkut ja t-paita.

Vierailija
32/34 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden laadun parantamiseen on vaikutusta ainoastaan ostavalla asiakkaalla. Jokaisella kerralla, kun ostamme vaatteita halpaliikkeistä tai kalliimmista merkkiliikkeistä, annamme suoraa taloudellista tukea kyseiselle kaupalle. Samalla hyväksymme materiaalin, valmistuksen laadun tai laaduttomuuden ja annamme hyväksyntämme myös niille työoloille, joissa vaatteet ja kankaat tehdään. Halpaliikkeestä ostaessa annamme hyväksynnän kertakäyttöajattelulle. 

Paras suora keino vaikuttaa tähän on olla ostamatta halpaliikkeistä. Toisaalta toinen keino, jota monien pitäisi käyttää laajasti, olisi viedä virttynyt ja puhki kulunut vaate kuitin kanssa (se kannattaa skannata talteen!) takaisin kauppaan ja vaatia rahoja takaisin tai korvaavaa, laadukkaampaa tuotetta tilalle. Pitäisi antaa mille tahansa huonoa laatua (vaikka vain yhden vaatekappaleen kohdalla) myyneelle kaupalle selkeä ja avoin viesti siitä, että tämä laatu ei riitä, en ole tyytyväinen ostokseen, joka kesti käytössä vain puoli vuotta tai joka pitäisi ostaa kuukauden välein uudestaan. 

Vierailija
33/34 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen muuten oikeasti duunissa, jossa saan 7000/kk. En ole vielä ihan huipulla, mutta kun katselen ympärilleni niin voin huomata, että monikaan nainen täällä ja tällä tai ylemmällä tasolla ei pukeutuisi palstalaisten mielestä tyylikkäästi. Meillä on käytössä paljon arkisia "tanttavaatteita". On siis sitä suoraa housua (ei liituraitoja) ja väljiä farkkuja ja marimekon laatikkojakkua ja vogliaa, toki myös rilsiä, andiataa mutta samalta ne meidän päällä näyttää. On villatakkia ja trikootunikaa, riemunkirjavaa. On tennareita ja balleeriinoja ja urheiluanorakkeja ulkokäyttöön. Useimmat meistä pukeutuvat tarkoituksenaan se, että on ulkkonäkö on neutraali ja unohdettavissa, ei vedä puoleensa mitään huomiota hyvässä tai pahassa, vaan kaikki yleisön huomio ohjautuu  sille, mitä sanomme tai teemme.

Meitä on myös joka kokoisia lyhyistä pitkiin ja pulleista kuivanlaihoihin. Osa panee vähän ripsiväriä, isompi osa ei. Edelleen tässäkin pätee tuo että kaikki ulkoiset asiat häivytetään.

Mut sekin on toki totta, että kellään ei ole piukkaa eikä niukkaa vaatetta, tai jos on, niin ihan entry level positioissa. Iho on peitossa ja makkarat mahtuvat vaatteen sisään pullistelematta. Kaikkien tukka on aamulla pesty ja kammattu, vaikka useimmiten ihan vain wash-and-go-tyyliin.

Tässä tyylikkyyden tärkein kriteeri on siis se, että vaate on ehdottoman sopiva, ehjä, ja kaikin tavoin neutraali.

Vierailija
34/34 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvään ulkotakkiin ja kenkiin kannattaa panostaa. Monesti näkee jopa näyteikkunoissa aivan hirveän huonolaatuisen näköisiä takkeja. Kangas laadukasta ja malli omalle vartalolle sopiva. Takkejakin olisi hyvä olla eri käyttötarkoituksiin (myös villakankaisia pari-kolme).

Kenkiä kannattaa pitää muitakin kuin sitä yhtä paria. Sanoisin, että mustat ja ruskeat kävelykengät, saapikkaat ja korkeakorkoiset kengät näin syksyyn. Kaikki nahkaa. Huolla myös niitä eli poista päivittäin pöly, kura ja plankkaa.

Kannattaa ostaa myös mekot, hameet, paidat ja housut laatua. Niitäkään ei hirveän montaa tarvita, kun ostaa sellaisia, joita yhdistämällä saa monta eri kokonaisuutta. Huiveilla ja koruilla saa myös lisäpiristystä. Ne kuitenkin hillittyjä, mieluiten jalometallia.

Ja tosiaan joka päivä kiinnittää huomiota myös siihen kampaukseen, hillitty meikki ja hyvä ryhti. Käyttäytyminen muita kohtaa joka paikassa ystävällistä ja rauhallista.