Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielenterveys palasina huumeiden jälkeen

Vierailija
20.09.2018 |

14 - 26 v enimmäkseen alkoa ja pilveä, lopuksi kasoittain kaikkea vahvempaakin. Eli lähti ihan käsistä.

Nyt sit kun elelee selvinpäin, niin todellisuudentaju ja luotto ihmisiin on aika lailla mennyttä. Eikä ole oikein kontaktia ja suhdetta siihen tärkeimpään, eli omaan itseenikään.

Kaikista kamalinta on se, että tulkitsen mielessäni ihmisten sanomistet ja vitsit todella helpiosti hyökkykseksi minua vastaan ja se tuntuu 100 % todelliselta vttuilulta, kunnes esim. Seuraavana päivänä tää ihminen onkin mukava mulle.
En ymmärrä, miten en oikeastaan luota siihen, että minusta voidaan myös pitää ja ihmiset ovat usein hyväntahtoisia.

Ehkä se, että olen elänyt omissa maailmoissani ja ollut yhteiskunnan syöpää, on tuhonnut salakavalasti käsityksen itsestäni ja muista.

Olen joka päivä erittäin ahdistunut, koska en oikein enää tiedä mikä on totta ja mikä ei.

Onneks on sentään joitain ihmisiä, kuten puoliso, kenen kanssa pystyn jokseenkin nykyään olemaan vapautuneesti.

Onkohan tästä paluuta enään terveeseen mieleen? Pahin pelkoni, että olen tuhonnut pohjan elämältäni.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nonni, tänki ketjun pilasi joku toisten kärsimyksestä nauttiva reppana. Kiitos hei! T. Ap

Ei kaikki taputa päähän ja et aina saa säälillä tahtoasi läpi.

Vierailija
42/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ap siitä, että olet kuivilla. Muista, että sulla on aloitettuasi päihteiden käytön nuorena, varmaan aika paljon "aikuistumista" tehtävänä sitä kautta, että oot turruttanut normaaleja ahdistukseen ja kasvuun liittyviä tunteita ja prosesseja.

Ne on nyt edessä, mutta olet hyvällä tiellä ja joka tapauksessa vielä nuori. Toisaalta minä, n47 mietin ihan samoja "mitähän toi tolla tarkoitti, oliko piilov**tilua?" Siinä on hyvä vetää happea ja katsoa tilannetta vähän eteenpäin. Kaikkea hyvää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retkahat kummiskin 

Vierailija
44/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Retkahat kummiskin 

aivan varmasti

Vierailija
45/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huumeet ja alko muokkaa persoonaa ja tuo ikä, joilloin käytit aineita, on vielä aika merkittävää aikaa aivojen kehityksen kannalta. Voi olla ettet palaudu ikinä erityisen terveeksi, mutta nyt kun tiedostat asian niin voit kuitenkin ehkä olla projisoimatta omia epävarmuuksia ja negatiivisuutta muihin ihmisiin.

Aivothan muokkautuu ja myös "korjaa itseään" koko elämän ajan,kuolemaan saakka. Jatkuvasti joitakin hermoyhteyksiä kuolee pois kun niitä ei käytetä,uusia luodaan ja toiset vahvistuvat,toiset heikentyvät. Muuttamalla ajatuksiasi,voit muokata myös aivojasi. Käytännössä jos esim.vainoharhaisten ajatusten tullessa kerrot itsellesi että ne eivät ole totta,tiedät mistä ne johtuvat ja alat ajatella eri tavoin ts.korvaat ne terveemmillä ajatuksilla,kyllä se vainoharhaisuus myös hälvenee.

Mutta toisaalta mielenterveysongelmaisena se nyt vain on fakta että ihmiset kohtelevat huonommin. Minäkin olen usein jäänyt ihan hoidonkin ulkopuolelle kun en ole ollut tarpeeksi aggressiivinen vaatimaan hoitoa. Kokemukset vaikuttaa tunteisiin ja ajatuksiin joten itselleen päinvastaisen vakuuttaminen on vaikeaa elleipä järjetöntä. Pitäisi saada niitä hyviä kokemuksia vastapainoksi ja niitähän ei noin vain voi hankkia tai ostaa.

Tunteisiin ei aina voi täysin luottaa, etenkään MT ongelmaisna. Mistä ne muut ihmiset sen tietää ja näkee ja sit kohtelee sen perusteella huonosti?

Ilmaisin itseni varmaan vähän huonosti tai ensimmäinen lauseeni oli ehkä vähän liian yliampuva. Tarkoitan sitä että itse ainakin olen kokenut jääneeni yksin ongelmieni kanssa ja vaikka hoitopuolellakin on tiedetty jaksamattomuudestani, niin silti olen saanut yksin räpiköidä esim. arjen kanssa. Ei kukaan tule auttamaan. Ja täällä palstalla kun olen yrittäyt puhua ongelmistani, niin usein ihmiset löytävät vain ne kohdat mitä kritisoida. Olisi kiva tulla kuulluksi ja ymmärretyksi, vaikka jotkin ajatukset ja mielipiteet olisivatkin vähän vinossa valtaväestöön nähden. Esimerkiksi yhdessä vaiheessa elämää käväisin tuossa huumemaailman puolella niinkuin aloittaja ja kyllähän siihen monilta löytyy kärkäs mielipide. 

Vierailija
46/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että alkaa vehtaamaan aineiden kanssa... kenen syy se on ???

Vierailija
47/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätä haluatko apua vai ymmärrystä. Se, että haluat valita päihteettömän tien ja haet siihen apua tarkoittaa sitä, että joudut tekemään töitä ja sietämään epämukavia asioita (joita pidätte tuomitsemisena). Joku toikin asian aiemmin ilmi eli aikamoinen kasvuprosessi on edessä ja henkinen kasvu aikuisuuteen.

Vierailija
48/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätä haluatko apua vai ymmärrystä. Se, että haluat valita päihteettömän tien ja haet siihen apua tarkoittaa sitä, että joudut tekemään töitä ja sietämään epämukavia asioita (joita pidätte tuomitsemisena). Joku toikin asian aiemmin ilmi eli aikamoinen kasvuprosessi on edessä ja henkinen kasvu aikuisuuteen.

Mä haluan todellakin kasvaa tasapainoiseksi ihmiseksi, eihän tässä muukaan auta. Koska kuitenkin oikeasti olen jo 2 vuotta sitten jättänyt noi kovat aineet; ainoastaan alkoholia, vähän pilveä ja tupakkaa on mennyt välillä tän parin vuoden aikana, mutta nyt sit on jäänyt nekin, koska haluan olla ja elää ihan täysin selvinpäin ja päästä balanssiin tunteideni kanssa.

Vaihtoehtonahan olis tottakai rappiollinenkin elämä, mutta niin paljon jo tehty töitä parin vuoden aikana (vaikka takapakkiakin tullut), että siihen elämään ei ole enää paluuta.

Erittäin herkkä sielu, niin kaikki tuntuu välillä helposti niiiiin suurelta ja vakavalta ja todennäköisesti tämän takia mä niihin huumeisiin rakastuinkin.

Ja täytyy sanoa, että siellä maailmassa on hyvin paljon kaltaisiani; jotenkin monesta huokuu paljon sellaista sydänenergiaa ja herkkyyttä, mutta päihteitä ilman on jo melkein mahdotonta elää. Ja ei mikään ihme, että se itellekin välillä tuntuu tässä prosessissa niin hankalalta. :)

Kiitos teille asiallisista kommenteista!

Vierailija
49/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä minä minä minä minä minä minä jne.

Sähän varmasti jonkun muun kuin itsesi hyväksi elämääsi elätkin?

Et edes tajua miten käpertynyt olet itseesi. Valitat koko ajan ja peilaat omat tunteesi muihin kuin pieni lapsi. Mitä jos vaikka keskittyisit tekemään jotain hyvää. Koska olet viimeksi tehnyt jotain äitisi/mummosi/naapurisi puolesta ilman että tiesit hyötyväsi siitä jotenkin? Niinpä.

Mene sinä nettitrolli muualle leikkimään ja huutelemaan sieltä "ylempää". :D

Ja mene sinä hoitoon. Olet ollut kuivilla vasta 5 vkoa eli et yhtään mitään. Tolla asenteella repsahdat viimeistään kuukauden kuluttua. ":D"

No ei mene sullakaan kovin vahvasti juttujen perusteella... :D

Mikä naurattaa? Sulla on mielenterveys mennyttä omien valintojen vuoksi etkä kykene ottamaan rakentavaa kritiikkiä ha realismia vastaan.

No naurattaa se, kuinka joku voi vaan olla niin ilkeä ja lapsellinen, että jaksaa YRITTÄÄ kääntää veistä toisen haavassa "rakentavalla kritiikillä", eikä tajua yhtään, kuinka pahasti vaan nolaa itsensä trollailuillaan... ;D

Vierailija
50/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

/

Vierailija
51/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huumeet ja alko muokkaa persoonaa ja tuo ikä, joilloin käytit aineita, on vielä aika merkittävää aikaa aivojen kehityksen kannalta. Voi olla ettet palaudu ikinä erityisen terveeksi, mutta nyt kun tiedostat asian niin voit kuitenkin ehkä olla projisoimatta omia epävarmuuksia ja negatiivisuutta muihin ihmisiin.

Aivothan muokkautuu ja myös "korjaa itseään" koko elämän ajan,kuolemaan saakka. Jatkuvasti joitakin hermoyhteyksiä kuolee pois kun niitä ei käytetä,uusia luodaan ja toiset vahvistuvat,toiset heikentyvät. Muuttamalla ajatuksiasi,voit muokata myös aivojasi. Käytännössä jos esim.vainoharhaisten ajatusten tullessa kerrot itsellesi että ne eivät ole totta,tiedät mistä ne johtuvat ja alat ajatella eri tavoin ts.korvaat ne terveemmillä ajatuksilla,kyllä se vainoharhaisuus myös hälvenee.

Mutta toisaalta mielenterveysongelmaisena se nyt vain on fakta että ihmiset kohtelevat huonommin. Minäkin olen usein jäänyt ihan hoidonkin ulkopuolelle kun en ole ollut tarpeeksi aggressiivinen vaatimaan hoitoa. Kokemukset vaikuttaa tunteisiin ja ajatuksiin joten itselleen päinvastaisen vakuuttaminen on vaikeaa elleipä järjetöntä. Pitäisi saada niitä hyviä kokemuksia vastapainoksi ja niitähän ei noin vain voi hankkia tai ostaa.

Tunteisiin ei aina voi täysin luottaa, etenkään MT ongelmaisna. Mistä ne muut ihmiset sen tietää ja näkee ja sit kohtelee sen perusteella huonosti?

Ilmaisin itseni varmaan vähän huonosti tai ensimmäinen lauseeni oli ehkä vähän liian yliampuva. Tarkoitan sitä että itse ainakin olen kokenut jääneeni yksin ongelmieni kanssa ja vaikka hoitopuolellakin on tiedetty jaksamattomuudestani, niin silti olen saanut yksin räpiköidä esim. arjen kanssa. Ei kukaan tule auttamaan. Ja täällä palstalla kun olen yrittäyt puhua ongelmistani, niin usein ihmiset löytävät vain ne kohdat mitä kritisoida. Olisi kiva tulla kuulluksi ja ymmärretyksi, vaikka jotkin ajatukset ja mielipiteet olisivatkin vähän vinossa valtaväestöön nähden. Esimerkiksi yhdessä vaiheessa elämää käväisin tuossa huumemaailman puolella niinkuin aloittaja ja kyllähän siihen monilta löytyy kärkäs mielipide. 

Mmm, eikö tosiaan sinulla ole mahdollisuutta päästä terapiaan ja etsiä itsellesi juuri sinulle sopiva terapeutti? Ja sitä kautta alkaa käsittelemään tunteitasi muun eheyttävän toiminnan ohella.

Vierailija
52/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkyys ei tee narkkia.

Vierailija
53/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkkyys ei tee narkkia.

Mikä tekee?

Syitä monia:herkkyys, mt-ongelmat, kokeilunhalu...

Vierailija
54/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkkyys ei tee narkkia.

Ei niin, mut narkki tekee herkkyyden. Trollaatko muuten Suomi24:ssakin ? Vaiko vaan täällä? Ihan Btw vaan. (Im feeding you my friend!:)"

Vierailija
55/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herkkyys ei tee narkkia.

Mikä tekee?

Syitä monia:herkkyys, mt-ongelmat, kokeilunhalu...

Älä lähe mukaan noihin... :D

Vierailija
56/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et edes tajua miten käpertynyt olet itseesi. Valitat koko ajan ja peilaat omat tunteesi muihin kuin pieni lapsi. Mitä jos vaikka keskittyisit tekemään jotain hyvää. Koska olet viimeksi tehnyt jotain äitisi/mummosi/naapurisi puolesta ilman että tiesit hyötyväsi siitä jotenkin? Niinpä.

Ja mene sinä hoitoon. Olet ollut kuivilla vasta 5 vkoa eli et yhtään mitään. Tolla asenteella repsahdat viimeistään kuukauden kuluttua. ":D"

Mikä naurattaa? Sulla on mielenterveys mennyttä omien valintojen vuoksi etkä kykene ottamaan rakentavaa kritiikkiä ha realismia vastaan.

No naurattaa se, kuinka joku voi vaan olla niin ilkeä ja lapsellinen, että jaksaa YRITTÄÄ kääntää veistä toisen haavassa "rakentavalla kritiikillä", eikä tajua yhtään, kuinka pahasti vaan nolaa itsensä trollailuillaan... ;D

Katsopa noita viestejä, joissa 2 vuotta raittiina ollut vastaa muille. Huomaatko eron itseesi? Jos pystyt sitoutumaan raittiuteen, niin huomaat kyllä myöhemmin oman käytöksesi typeryyden.

Vierailija
57/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsopa noita viestejä, joissa 2 vuotta raittiina ollut vastaa muille. Huomaatko eron itseesi? Jos pystyt sitoutumaan raittiuteen, niin huomaat kyllä myöhemmin oman käytöksesi typeryyden.

No tottakai se 2 vuotta raittiina oleva on edellä kehityksessään. Ihan normaalia olla "typerä" tässä vaiheessa (mitä muutakaan voisin olla) ja varmaan tulenkin sit nauramaan itselleni ja näille jutuille täällä.

Mut miks se sinulle niin suuri ongelma on? Keskittyisit omaan kehitykseen ja mieti näitä kypsiä ja asiallisia viestejä ja vertaa niitä itseesi ja katso huomaatko eron? Ja toivottavasti myöhemmin tajuat käytöksesi typeryyden.

Vierailija
58/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tottakai se 2 vuotta raittiina oleva on edellä kehityksessään. Ihan normaalia olla "typerä" tässä vaiheessa (mitä muutakaan voisin olla) ja varmaan tulenkin sit nauramaan itselleni ja näille jutuille täällä.

Mut miks se sinulle niin suuri ongelma on? Keskittyisit omaan kehitykseen ja mieti näitä kypsiä ja asiallisia viestejä ja vertaa niitä itseesi ja katso huomaatko eron? Ja toivottavasti myöhemmin tajuat käytöksesi typeryyden.

Todellakin voisit olla muuta kuin typerä,mutta sä odotat vain ymmärrystä ja empatiaa muilta. Olet tottunut saamaan tahtosi läpi ja nyt kiukuttaa kun joku ei taivukaan siihen manipulointiin.

Vierailija
59/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä on vielä jonkun verran kasvettavaa.

Vierailija
60/90 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin voisit olla muuta kuin typerä,mutta sä odotat vain ymmärrystä ja empatiaa muilta. Olet tottunut saamaan tahtosi läpi ja nyt kiukuttaa kun joku ei taivukaan siihen manipulointiin.

Juujuu ja sä saat voimaa päiviisi täällä moralisoimalla ja opettamalla ihmisiä. :D

Kasvettaisiinko yhdessä? :)