Liikaa vastuuta uusioperheen "äitinä"
Olenko ihan hirvittävän huono ihminen, kun mielestäni seuraava asia ei ole ihan oikein. Ensin hieman taustoja. Miehelläni on kaksi alle kouluikäistä lasta. Vuoroviikoin meillä ja äidillään. Mies ja lasten äiti on yrittäjiä ja hyvin kiireisiä tahoillaan. Itse olen opiskelija ja jäljellä olisi pari vuotta opintoja. Miehen kanssa olen seurustellut kohta 2v ja asumme yhdessä. Isäviikolla jos lapset sairastuvat, mieheni odottaa minun jäävän kotiin hoitamaan, koska en käy töissä ja poissaolot ovat siten ns sallitumpia. Nyt tänä syksynä lapset ovat olleet vuoroin paljon kipeänä isäviikollaan ja olen ollut paljon poissa koulusta. Kotona ei opiskelu oikein onnistu samalla, kun kaitsen lapsia. Asia harmittaa minua, enkä haluaisi opintojen venyvän. Olen ottanut asian puheeksi mieheni kanssa. Hänen mielestään minun on velvollisuus hoitaa lapset, koska hän maksaa suurimmaksi osaksi talouden kulut ja olemme riippuvaisia hänen yrityksensä tuloista. Olin myös kesällä lasten kanssa, kun päiväkodit olivat kiinni. Myös pari lasten äidin viikkoa hoidin heitä, kun äiti ei myöskään voi lomia pitää. Toinen lapsista aloittaa koulun ensi syksynä ja mieheni on kaavaillut, että hoidan menoni niin, että olen kotona kun pääsevät koulusta. Millaisia koulupäiviä ekaluokkalaisilla on? Lasten äiti on myös ehdottanut, että hänen viikoillaan lapsi tulisi meille ja hän hakisi, kun pääsee lähtemään kotiin ja myös tuleva kesäloma menisi minun hoivissani. Koulu on lähempänä meidän kotia. Mitä voin tehdä ja sanoa, kun minusta tämä nyt ei oikein ole oikein? Haluan olla avuksi ja lasten kanssa olen mielelläni, mutta tähtään tulevaan ammattiini ja haluan oman uran. Tuolloin voin myös osallistua paremmin talouden kuluihin tasavertaisesti. Miten lasten hoito tuolloin sitten järjestyisi?
Kommentit (539)
Säätidotus ap:lle, odotettavaissa aluksi heikkoa idänpuoleista tuulta ja puolipilvistä ja pientä tihkusadetta ( harmin itkua mekein).Neljän kuukauden kuluttua voimistuvaa pohjois tuulta joka yltyy navakaksi,välillä rakkaa sadetta.
Ensi syksynä rajuja myrskyjä ja rankkasadetta.( silloin eroatte viimeistään)
Ts. Oleet siis olleet miehesi kanssa vasta 2 vuotta,on meneillään vielä se lähes rakkauden huuma,mutta pikkuhiljaa silmäsi alkaa avautua ja huomaat ,ettei tämä olekkaan ihan sitä,mitä kuvittelit.
No-, mitä tästä seuraa ,jos jatkat elämistä muiden toiveiden mukaan.Okei miehesi ja hänen ex ovat yrittäjiä ja omasta mielestään, ja jopa sinun silmissäsi korvaamattomia.Mutta, mutta lapset on tehty ja heillä nimenomaan on vastuu lapsista,ei sinulla .Sinä olet vain bonusta.
Nyt uhraudut,opiskelut ei edisty,et voi tuoda rahaa perheeseen.Siihenhän se mieskulta vetoaa.Sitten ,kun käyttäydyt niinkuin tervejärkinen aikuinen,etkä suostu uhrautumaan lasten tähden, alatte reippaasti riidellä ja mies leppaa sut pihalle ilman mitään omaisuutta ja tukea.Jos vielä erehdyt tulemaan raskaaksi !Se on pahinta mitä voit nyt tehdä.
Kuluu pari -kolme vuotta ja mies nappaa uuden uranaisen ja lapsetkin pärjää jo yksin.
Sinulla ei ole ammattia, ei rahaa-ei hyvä.Mietippä sitä. Olet alkupisteessä ja elämästä on mennyt monta vuotta hukkaan.
Elikkä ,jos et saa opiskella just niinkuin tahdot,anna olla ja hyppää tuosta perheestä pois.Siis-EI JATKOON.
Isä on keksinyt, että opiskelijatyttö, joka hoitaa lapsia ja jakaa sängyn on halvin ja helpoin ratkaisu.
Sekä mies että ex kohtelevat sinua ilman mitään kunnioitusta. Sinua ei kerta kaikkiaan arvosteta ihmisenä lainkaan, olet pelkkä ilmainen lastenhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne. Tiedän, että monen on vaikea ymmärtää koko kuviota, ihan omassa lähipiirissäni ei kaikilta löydy ymmärrystä. Rakkaus on vaan niin kummallinen asia ja tosiaan se, että ne lapset merkitsee minulle todella paljon. Haluan osallistua ja alusta asti olin valmistautunut siihen mitä uusioperheen arki olisi tai voisi olla. Ja kyllä, tiesin että saan miehen mukana ne lapset elämääni ja se ei ikinä ole ollut minulle se ongelma. Ne pienet on minulle kovin rakkaita ja olen yrittänyt olla heille mahdollisimman hyvä. Asiat ovat vain pikkuhiljaa kääntyneet hieman toisin mitä alussa oli mieheni kanssa sovittu ja minulla on nyt paljon enemmän vastuuta. Ja mieheni siis maksaa omistusasunnostaan ja isommat hankinnat yms. Minä hoidan kaikki kotityöt, maksan sähkölaskut, osallistun vakuutusmaksuihin ja hoidan kaupassa käynnit ym. Hoidan omat laskuni ja hankintani. Hän ei minua ei siis ihan täysin elätä.
Ei, ei, ei, ei ja vielä kerran ei näin! 😱 Mies kerryttää omaisuuttaan ja maksattaa sinulla kaikki juoksevat kulut. Nyt valoja päälle!
Pakko sanoa, että ollakseen AV vauva, niin tässä ketjussa kommentoivilla on harvinaisen yksimieliset mielipiteet ap:n tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa, että ollakseen AV vauva, niin tässä ketjussa kommentoivilla on harvinaisen yksimieliset mielipiteet ap:n tilanteesta.
Tämä on ollut harvinaisen mukava ketju seurata. Ihan konkreettisia neuvoja sadellut ap:lle ja tuotu esille eri asioita joihin asioilla on vaikutusta. Näitä turhaakin turhempia lynkkaajia ollut vähän ja hekin ilmeisesti eivät ole lukeneet aloittajan tekstejä tuolta välistä. Toivon kovasti, että tilanne ratkeaa mahdollisimman parhaalla tavalla. Ap vaikutat hyvältä ihmiseltä ja toivotan paljon onnea matkaan ja opintoihisi. Toivottavasti miehesi ymmärtää millaisen helmen hän on löytänyt ja tekee muutoksia asioihin.
Ap, sanoit ettet voi saada lapsia. Mihin tuo väite perustuu? Joka tapauksessa en lasten kaipuuta täyttäisi hyväksikäytetyksi tulemisella. Eivätkä ne ja eritä suomi tilannettasi kateuttaan vaan siksi että he ovat sinusta huolissaan!
Ap, olette onnellisia tasan niin kauan kuin sinä teet miehen tahdon mukaan. Todellinen onnellisuus ei perustu tuollaiselle oudolle kuviolle jossa sinua vedätetään kuus-nolla. Kaverisi ovat sitä mieltä, jopa av-raati on harvinaisen yksimielinen. Kuuntele näitä neuvoja. Voitte jatkaa tapailua erillään asuen. Huomaat että rakkauteen alkaa tulla ryppyjä kun et enää toimikaan miehen käsikirjoituksen mukaan.
Kun löydät tasaveroisen suhteen jossa sinua arvostetaan, ymmärrät millaisessa oudossa suhteessa olet elänyt. Mies, jopa exänsä käyttävät sinua surutta omien lastensa hoitajana ja ilmaisena piikana. Mies ei edes halua että valmistut, menet töihin ja alat tienata. Hän haluaa että vähäkin raha tulee hänelle, suorasti tai epäsuorasti, niin että olet hänestä taloudellisesti riippuvainen ja hänestä tulee rikkaampi. Jos sinulla ei ole mitään tuloja, hän voi painostaa sinua enemmän ja enemmän tekemään tiettyjä asioita ”maksuksi” asumisesta. Suuntahan on jo nähtävissä.
Et saa penniäkään itsellesi tuosta, pelaat miehen pussiin koko ajan ja jäät lopulta tyhjän päälle. Sitten kun sinua ei enää tarvita, joudut ulos.
Nyt järki käteen. Olet ehkä kiintynyt liikaa noihin lapsiin jos et omia saa mutta muista että sinulla ei ole mitään sananvaltaa eikä mitään oikeuksia näiden lasten elämässä, ainoastaan velvollisuudet. Sekä mies että exänsä vaikuttavat ihmisiltä jotka kaatavat syyt sinun niskaasi jos asiat eivät suju niin kuin pitäisi mutta kiitosta et tule saamaan.
Nimeäsi ei ole asunnon papereissa, ette ole naimisissa, olet siis todella heikoilla jos mies päättää heittää sinut ulos elämästään - ja se tapahtuu sitten kun sinua ei tarvita. Hän on eronnut exästään lasten ollessa todella pieniä! Mitä se ihmisestä kertoo?
Jos hän todella välittäisi sinusta, hän kannustaisi sinua opiskelemaan ja tukisi sinua niin että voit valmistuttuasi tuoda enemmän rahaa YHTEISEEN kotiin. Tuohan ei ole yhteinen koti vaan hänen kotinsa ja hän päättää kaikesta. Vielä enemmän sitten kun olet täysin rahaton.
Sen jälkeen kun sekaannuin naiseen jolla oli kolme lasta, päätin vakaasti ettei enää ikinä lapsellista kumppania vaikka olisi kuinka täydellinen ja muuten kaikki hyvin. En ole katunut päätöstäni.
Kohtelikohan mies entistään samalla tavalla ja siitähän se ero tuli? Naisen vastuulle jäävät lapset, ovat ne sitten omia tai eivät.
Hienoa, että mies ihan itse on suunnitellut puolestasi miten saat menosi hoitaa, että ehdit huolehtimaan HÄNEN lapsistaan. Ja ex myös tietää että kyllä piika hoitaa huh huh! Ap, nyt selkärangan kasvatusta vauhdilla, tuollainen kuvio ei toimi (paitsi tietenkin miehen ja ex vaimon kannalta)
Pahoin pelkään, että ap:ta tullaan syyllistämään rankastikin, mikäli päättää lopettaa kynnysmaton virassa.
Muista, että et tee mitään väärää, vaan ajattelet vaihteeksi itseäsi miehesi ja hänen eksänsä sijaan.
Lasten vikahan tämä ei ole, ja voit heillekin kertoa ikätason mukaisin sanakääntein, että sinun täytyy opiskella, jotta teillä KAIKILLA olisi kivempi tulevaisuus edessä (siltä varalta että lapsille vihjailtaisiin ettet haluaisi heitä hoitaa).
Pidä kirjastopäiviä, ilmoita niistä ennalta, ja mene lukemaan rauhassa. Pidä kiinni päätöksistäsi, ja jos mies tästä kehtaa vielä kitistä, kertoo se enemmän hänestä ja suhtautumisestaan sinuun kuin mistään muusta.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Ap vastailee täällä. En ollut vanhempien eroon syynä. Mies oli minulle tavallaan aiemmin tuttu jo, mutta tutustuimme varsinaisesti vasta eron jälkeen. Eron syitä oli eniten ehkä tuo kiire, molemmat menossa jatkuvasti. Heidän suhde oli myös hyvin viileä. Toinen lapsi ilmoitti tulostaan heidän erottuaan ja he eivät halunneet enää yrittää yhdessä. Kumpikin siis yksityisyrittäjiä ja siksi joustoa on hyvin vähän töistä johtuen. Opiskelen yliopistossa ja tosiaan nuo poissaolot ovat se isoin ongelma, en saa kursseja suoritettua ilman läsnöoloa. Kesätöihin haluaisin kovasti, kun silloin voin osallistua myös paremmin niiltä kuukausilta talouden maksuihinkin. Minun on vaikea yrittää perustella miksi olen tämän kuvion sallinut, se vain on ajautunut tähän jotenkin. En osaa sanoa ei ja koen velvollisuudekseni jollakin tavalla tämän järjestelyn. Mielenkiintoista lukea teidän näkemyksiänne tästä tilanteestani. Saan uutta näkökantaa asioihin, kun niille itse jotenkin sokaistuu. Niin hyvässä kuin pahassa. Yritän nyt suunnitella jonkinlaisen toimintasuunnitelman tälle kaikelle.
Voi kamala ap. Olet joku random tuttu menneisyydestä, jonka mies muisti, kun ero tuli. Voi kun tajuaisit, missä mennään, ennen kuin on liian myöhäistä. Inhottava lukea, kuinka sinua käytetään hyväksi.
Ihan jokainen työssä oleva vanhempi on samojen ongelmien edessä - kuinka hoitaa lapset kipeinä / tai koulujen loma-aikoina. Miehesi on ratkaissut ongelman ovelasti - ja samalla sinä ikään kuin hyväksyt, että on ihan Ok - että et hanki relevanttia työkokemusta ensi kesänä vaan hoitelet lapsia kotona. Oletko tyhmä? Irrota jo pallo jalastasi.
Sinuna muuttaisin välittömästi pois!
suhteestanne ei tule koskaan mitään noilla ehdoilla
T: yh-iskä
Kaiken muun lisäksi (kuten jo moneen kertaan on todettu, kuvio on kaikin puolin epäreilu): älä tuhlaa ainutta nuoruuttasi. Et saa sitä koskaan takaisin.
Ap tiedät itsekin, että tuo kuviosi on sairas, tai siis että mies on velvoittanut sinut rooliin, joka ei ole kannaltasi ollenkaan terve rooli. Olet nimittäin otsikoinut tämän aloituksesi niin, että olet uusperheen "äiti". Sitä todella olet, vaikka sinulla ei ole lapsia. Haluatko uhrata elämäsi toisten tekemien lasten äitinä ilman että saat mitään oikeuksia niihin lapsiin?
Voiko olla, että suret sitä että et voi saada biologisia lapsia ja siksi takerrut noihin lapsiin? Ja sen vuoksi suostut siihen, että avomiehesi hyväksikäyttää sinua?
Onko mies sinua paljon vanhempi?
Ap se aika, jonka olet käyttänyt noiden toisten tekemien lasten hoitamiseen ilmaisena orjana, sen olisit voinut käyttää tuhat kertaa paremmin ja hyödyllisemmin. Opiskella, hankkia työkokemusta, harrastaa, nauttia nuoruudesta, käydä opiskeluriennoissa, verkostoitua oman alan väkeen, hankkia itsellesi omaisuutta jne. Nyt olet heittänyt kaiken sen ajan hukkaan. Mitä olet saanut vastineeksi? Pyynnön hoitaa ekaluokkalaista iltapäivät kotona ja luopua taas opiskeluista.
Jos yrittäjä tekee lapsia niin hän on joko pois töistä tai palkkaa lastenhoitajan kun lapset sairastuu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä tiesit mitä tuleman pitää, kun muutit yhteen miehesi kanssa. Miksette voinut asua erillään ja seurustella siten? Ei olisi tullut tuota ongelmaa.
Siis että mitä!? Mistä ap olisi voinut tietää että miehen aikomus on käyttää häntä lastenhoitajana? Se minkä ap tiesi oli että miehellä on lapsia aiemmasta liitosta jotka kuuluvat tiiviisti miehen elämään, mutta miksi lähtökohtainen oletus olisi ollut että ap ne lapset hoitaa? Toimeen on tultava puolison lasten kanssa ja kohdeltava heitä reilusti ja ystävällisesti, mutta siinäpä se sitten onkin! JOS itselle sopii voi tietysti osallistua hoitamiseen ja/tai lasten kuluihin, mutta se ei kyllä mikään velvollisuus ole. Tämän nyt pitäisi olla itsestään selvyys!
Ap on kertonut maksavansa ruokaostokset, vakuutuksia, ilmeisesti sähkölaskuja ja omat vaatehankintansa ja sellaiset omat menonsa. Mies maksaa asumisen siten, että lyhentää yksin omistamansa asunnon lainaa eli kerryttää omaisuuttaan.
Ap:n täytyy keskittyä opintoihin alkaen nyt heti, koska vain valmistumalla hän saa ammatin ja pääsee ok-palkkaiseen työhön.
t. maisterinainen, joka elättää start up -yrittäjä miehensä