Liikaa vastuuta uusioperheen "äitinä"
Olenko ihan hirvittävän huono ihminen, kun mielestäni seuraava asia ei ole ihan oikein. Ensin hieman taustoja. Miehelläni on kaksi alle kouluikäistä lasta. Vuoroviikoin meillä ja äidillään. Mies ja lasten äiti on yrittäjiä ja hyvin kiireisiä tahoillaan. Itse olen opiskelija ja jäljellä olisi pari vuotta opintoja. Miehen kanssa olen seurustellut kohta 2v ja asumme yhdessä. Isäviikolla jos lapset sairastuvat, mieheni odottaa minun jäävän kotiin hoitamaan, koska en käy töissä ja poissaolot ovat siten ns sallitumpia. Nyt tänä syksynä lapset ovat olleet vuoroin paljon kipeänä isäviikollaan ja olen ollut paljon poissa koulusta. Kotona ei opiskelu oikein onnistu samalla, kun kaitsen lapsia. Asia harmittaa minua, enkä haluaisi opintojen venyvän. Olen ottanut asian puheeksi mieheni kanssa. Hänen mielestään minun on velvollisuus hoitaa lapset, koska hän maksaa suurimmaksi osaksi talouden kulut ja olemme riippuvaisia hänen yrityksensä tuloista. Olin myös kesällä lasten kanssa, kun päiväkodit olivat kiinni. Myös pari lasten äidin viikkoa hoidin heitä, kun äiti ei myöskään voi lomia pitää. Toinen lapsista aloittaa koulun ensi syksynä ja mieheni on kaavaillut, että hoidan menoni niin, että olen kotona kun pääsevät koulusta. Millaisia koulupäiviä ekaluokkalaisilla on? Lasten äiti on myös ehdottanut, että hänen viikoillaan lapsi tulisi meille ja hän hakisi, kun pääsee lähtemään kotiin ja myös tuleva kesäloma menisi minun hoivissani. Koulu on lähempänä meidän kotia. Mitä voin tehdä ja sanoa, kun minusta tämä nyt ei oikein ole oikein? Haluan olla avuksi ja lasten kanssa olen mielelläni, mutta tähtään tulevaan ammattiini ja haluan oman uran. Tuolloin voin myös osallistua paremmin talouden kuluihin tasavertaisesti. Miten lasten hoito tuolloin sitten järjestyisi?
Kommentit (539)
Mieluummin fiksu mies yliopistolta kuin saita yrittäjä. Vietä hauska nuoruus opiskelijaporukoissa ja unohda vanha ukko lasten kera.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä katkeria naisia. Jos mies maksaa viulut niin voi siinä vastineeksi lapsia hoitaa. Opiskelut on tärkeitä, mutta jos siellä jotain humanistisia aineita tai journalistiikkaa luetaan niin sellaisella tutkinnolla ei nykymaailmassa hirveästi tee mitään.
Joku ratkaisu tuohon on tietysti saatava kun ei ap (toivottavasti) loppuelämäänsä ole opiskelija. Kissa pöydälle jne. Mies maksakoon hoitajan jos lapset tarvitsevat päivittäin hoitajaa.
Kas kun et ehdottanut, että lapset otettaisiin kokonaan pois päivähoidosta ja ap hoitaisi lapsia ympäri vuorokauden. Aivan varmasti ap tekee osansa ja vähän liikaakin asumisen korvaamiseksi. Ap pääsisi helpommalla ja halvemmalla kun asuisi jossain muualla yksikseen, aikaa jäisi opintojen ohella myös työssäkäyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä katkeria naisia. Jos mies maksaa viulut niin voi siinä vastineeksi lapsia hoitaa. Opiskelut on tärkeitä, mutta jos siellä jotain humanistisia aineita tai journalistiikkaa luetaan niin sellaisella tutkinnolla ei nykymaailmassa hirveästi tee mitään.
Joku ratkaisu tuohon on tietysti saatava kun ei ap (toivottavasti) loppuelämäänsä ole opiskelija. Kissa pöydälle jne. Mies maksakoon hoitajan jos lapset tarvitsevat päivittäin hoitajaa.
Kukas sinutkin on kouluttanut? Aivan, turhanpäiväiset huuhaa-humanistiopettajat. Suomi on maailman paras maa maailman parhaan peruskoulun takia. Tuollainen kommentti kertoo siitä, ettet ymmärrä yhteiskunnasta mitään. Tai että olet 13-vuotias.
Mieti nyt vähän ap. Tuollaisen miehen kanssa et tule saamaan mitään tulevaisuutta. Jos saatte yhteisiä lapsia, mies vaihtaa sinut nuorempaan ja häipyy näyttämöltä. Todellakaan sinun ei kannata uhrata omaa koulutustasi miehen vanhan perheen eteen.
Tuu sit kertomaan miten tilanne ratkesi. Älä suostu olemaan tossu!
Lähde ja etsi mies jolla ei ole lapsia. Sitten teette omia. Ei kannata tuhlata voimiaan ennen sitä.
Meillä oli 80-luvulla rivitalossa tuollainen uusioperhe. Miehellä oli oikeastaan 2 vaimoa, he olivat samannimisiäkin. Mies oli aina pois kun pikkuinen tuli isän luo. Uusi avokki oli ihan nuori eikä osannut ees laittaa ruokaa. Hänellä oli jo uusi vauvakin, jota opetteli hoitamaan. Mies ei maksanut elareita exälleen, vaan piilotti palkkansa, ns. yrittäjä. Avovaimolla oli vielä se HOAS-asunto vaikka ei siellä ollutkaan. Murheellinen lapsiparka jota kukaan ei halunnut. Lapsi piti palauttaa tiistaina aamulla toisen kaupungin päiväkotiin, bio-äidillä oli jo kotona uusi boyfrend . Ongelmana oli tämä isä joka ei hoitanut viemistä pakkasella vaikka kulki uudella firman autolla. Se isä käyttäytyi mielestäni törkeästi lastaan kohtaan.Se taisi olla vielä sen vanhan avioliittolain aikaan, silloin ei uusi avovaimo saanut olla virallisesti asumassa samassa osoitteessa tai mies joutuisi syylliseksi eroprosessissa ja voisi juotua maksamaan suuremman osuuden rahana exälleen.
Äkkiä omaan asuntoon. Vanhemmat laistavat vastuustaan ja pitävät sinua ilmaisena lastenhoitajana. Tuo tulee jatkumaan hamaan tappiin. Joudut auttamaan läksyissä, kuskaamaan harrastuksiin, käymään läpi murrosiän haasteet...
Ja joka kerta kun vanhemmilla on jokin meno, oletetaan että sinä hoidat lapset.
Äkkiä omillesi että saat koulut käytyä ja rakennettua OMAN elämän. Tuohan on täysin alisteinen kuvio, mies vetoaa rahaan ja siihen että hän maksaa ja kumpikin vanhempi käyttää sinua surutta hyväkseen. Et ole puoliso vaan piika.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne. Tiedän, että monen on vaikea ymmärtää koko kuviota, ihan omassa lähipiirissäni ei kaikilta löydy ymmärrystä. Rakkaus on vaan niin kummallinen asia ja tosiaan se, että ne lapset merkitsee minulle todella paljon. Haluan osallistua ja alusta asti olin valmistautunut siihen mitä uusioperheen arki olisi tai voisi olla. Ja kyllä, tiesin että saan miehen mukana ne lapset elämääni ja se ei ikinä ole ollut minulle se ongelma. Ne pienet on minulle kovin rakkaita ja olen yrittänyt olla heille mahdollisimman hyvä. Asiat ovat vain pikkuhiljaa kääntyneet hieman toisin mitä alussa oli mieheni kanssa sovittu ja minulla on nyt paljon enemmän vastuuta. Ja mieheni siis maksaa omistusasunnostaan ja isommat hankinnat yms. Minä hoidan kaikki kotityöt, maksan sähkölaskut, osallistun vakuutusmaksuihin ja hoidan kaupassa käynnit ym. Hoidan omat laskuni ja hankintani. Hän ei minua ei siis ihan täysin elätä.
Eli mies kartuttaa varallisuuttaan, sinä maksat muut juoksevat kulut ja kun ero tulee, miehellä on oma asunto, sinulle ei jää käteen mitään. Sinua hyväksikäytetään nyt todella, sekä ilmaisena lastenhoitajana että taloudellisesti. Halvemmalla pääsisit kun muuttaisit opiskelija-asuntoon ja maksaisit vaan siitä itsesikokoisesta asumisesta ja elämisestä. Laita nyt hyvä ihminen oma asunto hakuun ja keskity opiskeluun. Jos erillään asuminen ei miehelle sovi vaan ero tulee, on selvää miksi mies haluaa teidän asuvan yhdessä.
Säännöllinen seksi, ilmainen lastenhoitaja, siivooja ja joku joka vielä maksaa sähköt sun muut sillä aikaa kun MIES luo uraa ja kartuttaa varallisuuttaan.
Sinä häviät tuossa kaupassa ja pahasti. Omia lapsia tuskin tulet saamaan koska mies ei hoida edes jo olemassaolevia. Etsi joku lapseton samassa elämäntilanteessa oleva mies ja perustatte sitten samalta viivalta oman perheen.
Rakkautta tuo ei miehen puolelta ole kun joudut lasten takia jättämään opintojakin väliin. Usko pois. Juokse ja lujaa.
110 jatkan vielä. Siis erothan ovat aivan arkipäivä, mutta aivan pienten lasten tullessa tapaamaan sitä etävanhempaansa, olisi kai sentään kohtuullista, että tämä itse olisi kotona silloin. Vieraalle ihmiselle voi olla liian raskasta syöttää ja vahtia heitä yksin.
Eli sä olet lastenhoitaja, piika ja miehen patja? Lisäksi maksat vielä kuluja ja mies kerryttää omaisuuttaan rauhassa, sähän olet miehelle melkoinen kauppa, kun sua saa hyväksi käyttää niin paljon kun huvittaa, etkä edes nipota.
Nyt ap herätys! Sua viilataan linssiin.
Kerrot, että läheiseskään eivät ymmärrä kuviota, sinun kannattaa nyt todella miettiä.
Kun maksat yhtrisiä kuluja ja mies maksaa omaa omsitusasntoaan, se on todella typerää sinulta ja röyhkeää miehen puolelta.
Sinulla on oikeus opiskella rauhassa ja myös oikeus omaan vapaa- aikaan ja kesätyöhön.
Hei ap. Saat kyllä ainakin soluasunnon samantien, asumistuen ja opintorahan ja lainan. Pärjäät paremmin yksin. Fakta on että sinulta loppuvat opintotukikuukaudet tuolla menolla ja sen jälkeen olet totaalisesti riippuvainen miehestä ja tämän rahoista ja sitten se kiristäminen vasta alkaa.
Nyt lähdet samantien tuosta kuviosta pois, asuntohakemus vetämään ja kannat kamasi ulos, lakkaat piikomasta, alat maksaa vain omaa elämääsi, rakennat oman elämäsi. Opiskele, vietä normaalia opiskelijaelämää muiden nuorten kanssa. Tutustu uusiin ihmisiin, lähde vaihtoon, valmistu, perusta OMA PERHE.
Ihan oikeasti, näin viisikymppisenä ikäistesi opiskelijoiden äitinä sanon että tilanteesi kuulostaa aivan kamalalta. Tulet katumaan jos et tuosta lähde. Voittehan tapailla erillään asuen jos siltä tuntuu. Miehen puolelta tuo ei kuitenkaan ole rakkautta. Mies kartuttaa varallisuuttaan, sinä maksat ruuat, mies saa seksiä, ilmaisen siivoojan, kokin, kotipiian ja lastenhoitajan. Aivan absurdi kuvio. Tee elämäsi paras päätös ja lähde, heti. Sinut heitetään tuosta ulos ennen pitkää kuitenkin jos et alistu jatkossakin laittamaan omat tarpeesi vasta toiselle sijalle.
Täysin vastuuttomat nuo vanhemmat, eron partaalla väsätty vielä yksi lapsi ja kumpikaan vanhemmista ei hoida heitä.
Ala elää itsellesi ja ikäistesi normaalia elämää, älä pilaa elämääsi tuossa. Et ole vastuussa noista lapsista ja omia tuskin tulet koskaan saamaan jos tuohon jäät.
Sinulta jää oma elämä elämättä kokoaan jos et nyt lähde. Sinuna lähtisin samantien, mene aluksi vaikka jonkun kaverin nurkkiin. Tuossa ei miehen puolelta ole rakkaudesta tietoakaan, sinut on yksinkertaisesti kusetettu tuohon tilanteeseen.
Järkyttävä tilanne! Kuuluisa kynnysmatto 😭
Valitettavasti en ole koskaan ymmärtänyt uusperheitä enkä tule ymmärtämään. Onneksi olen jo sen ikäinen että ei tarvitse moista miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap. Saat kyllä ainakin soluasunnon samantien, asumistuen ja opintorahan ja lainan. Pärjäät paremmin yksin. Fakta on että sinulta loppuvat opintotukikuukaudet tuolla menolla ja sen jälkeen olet totaalisesti riippuvainen miehestä ja tämän rahoista ja sitten se kiristäminen vasta alkaa.
Nyt lähdet samantien tuosta kuviosta pois, asuntohakemus vetämään ja kannat kamasi ulos, lakkaat piikomasta, alat maksaa vain omaa elämääsi, rakennat oman elämäsi. Opiskele, vietä normaalia opiskelijaelämää muiden nuorten kanssa. Tutustu uusiin ihmisiin, lähde vaihtoon, valmistu, perusta OMA PERHE.Ihan oikeasti, näin viisikymppisenä ikäistesi opiskelijoiden äitinä sanon että tilanteesi kuulostaa aivan kamalalta. Tulet katumaan jos et tuosta lähde. Voittehan tapailla erillään asuen jos siltä tuntuu. Miehen puolelta tuo ei kuitenkaan ole rakkautta. Mies kartuttaa varallisuuttaan, sinä maksat ruuat, mies saa seksiä, ilmaisen siivoojan, kokin, kotipiian ja lastenhoitajan. Aivan absurdi kuvio. Tee elämäsi paras päätös ja lähde, heti. Sinut heitetään tuosta ulos ennen pitkää kuitenkin jos et alistu jatkossakin laittamaan omat tarpeesi vasta toiselle sijalle.
Täysin vastuuttomat nuo vanhemmat, eron partaalla väsätty vielä yksi lapsi ja kumpikaan vanhemmista ei hoida heitä.
Ala elää itsellesi ja ikäistesi normaalia elämää, älä pilaa elämääsi tuossa. Et ole vastuussa noista lapsista ja omia tuskin tulet koskaan saamaan jos tuohon jäät.
Sinulta jää oma elämä elämättä kokoaan jos et nyt lähde. Sinuna lähtisin samantien, mene aluksi vaikka jonkun kaverin nurkkiin. Tuossa ei miehen puolelta ole rakkaudesta tietoakaan, sinut on yksinkertaisesti kusetettu tuohon tilanteeseen.
Ap tässä viestissä oli paljon viisaita sanoja, ja suosittelisin, että noudatat noita neuvoja. Usko itseesi, tulet saamaan vielä mukavan lapsettoman miehen, jonka kanssa perustaa oma perhe eikä niin, että joudut piikomaan toisten rakentaman perheen raunioita.
N43
Tässä on myös se, että jos hoidat paljon lapsia ja tulee ero et kiitosta saa uhrauksistasi.
Hyvä ihminen tietenkin ajattelee lapsia ja heidän tunteitaan. Se kuite k7n oikeasti katkeroittaa jos hoidat hyvästä sydämestä toisten lapsia ja loppujen lopuksi saat vain mahdollisesti haukut.
Kauheaa hyväksikäyttöä. Minäkin olen kiltti ihminen, ja toisinaan hoidin miehen lapsia, mutta en ikimaailmassa olisi suostunut tuollaiseen. Jos mies kerran vetoaa siihen, että maksaa enemmän (niin, sitä OMAA asuntoaan), niin silloinhan hänelle pitäisi kelvata se, että menet esim. kesätöihin ja saat enemmän rahaa. Suosittelen kyllä, että alat pitää puoliasi jo ennen ensi kesää. Miksi ihmeessä olet hoitanut myös exän vuorolla?
Minkäikäinen olet? Minkälaisesta perhetaustasta itse tulet? Onko kyseessä ensimmäinen suhteesi? Vaikuttaa siltä, ettet osaa laittaa rajoja itsellesi. Menneisyydelläsi varmasti vaikutusta asiaan. Kuten täällä jo useasti todettu, sinua hyväksikäytetään isolla H:lla. Jätä kuvio ennen kuin on liian myöhäistä (ammatti hankkimatta & kaikki raha mennyt juokseviin kuluihin).
Tämä.