Liikaa vastuuta uusioperheen "äitinä"
Olenko ihan hirvittävän huono ihminen, kun mielestäni seuraava asia ei ole ihan oikein. Ensin hieman taustoja. Miehelläni on kaksi alle kouluikäistä lasta. Vuoroviikoin meillä ja äidillään. Mies ja lasten äiti on yrittäjiä ja hyvin kiireisiä tahoillaan. Itse olen opiskelija ja jäljellä olisi pari vuotta opintoja. Miehen kanssa olen seurustellut kohta 2v ja asumme yhdessä. Isäviikolla jos lapset sairastuvat, mieheni odottaa minun jäävän kotiin hoitamaan, koska en käy töissä ja poissaolot ovat siten ns sallitumpia. Nyt tänä syksynä lapset ovat olleet vuoroin paljon kipeänä isäviikollaan ja olen ollut paljon poissa koulusta. Kotona ei opiskelu oikein onnistu samalla, kun kaitsen lapsia. Asia harmittaa minua, enkä haluaisi opintojen venyvän. Olen ottanut asian puheeksi mieheni kanssa. Hänen mielestään minun on velvollisuus hoitaa lapset, koska hän maksaa suurimmaksi osaksi talouden kulut ja olemme riippuvaisia hänen yrityksensä tuloista. Olin myös kesällä lasten kanssa, kun päiväkodit olivat kiinni. Myös pari lasten äidin viikkoa hoidin heitä, kun äiti ei myöskään voi lomia pitää. Toinen lapsista aloittaa koulun ensi syksynä ja mieheni on kaavaillut, että hoidan menoni niin, että olen kotona kun pääsevät koulusta. Millaisia koulupäiviä ekaluokkalaisilla on? Lasten äiti on myös ehdottanut, että hänen viikoillaan lapsi tulisi meille ja hän hakisi, kun pääsee lähtemään kotiin ja myös tuleva kesäloma menisi minun hoivissani. Koulu on lähempänä meidän kotia. Mitä voin tehdä ja sanoa, kun minusta tämä nyt ei oikein ole oikein? Haluan olla avuksi ja lasten kanssa olen mielelläni, mutta tähtään tulevaan ammattiini ja haluan oman uran. Tuolloin voin myös osallistua paremmin talouden kuluihin tasavertaisesti. Miten lasten hoito tuolloin sitten järjestyisi?
Kommentit (539)
Muutat tietenkin omaan asuntoon, otat ne tuet jotka sinulle kuuluu, ja käyt töissä päälle. Sen loppuajan mikä tästä jää, voit viettää miehen kanssa. Kätevintä se olisi silloin kun lapset ovat äitiviikolla. Yhtäkkiä löytyykin paljon plussia! Kerkeät opiskella ja käydä töissä kun isä järjestää lapsen asiat viikollaan, ja kun lapset menevät äidille, niin sinulla ja miehelläsi on aikaa olla yhdessä. Jos mies meinaa että tekee enemmän töitä sillä viikolla kun lapset ovat äidillään eikä kerkeä sinua nähdä, niin hän on valintansa itse tehnyt.
Ja minkä takia sinä olet tuon kanssa ??????????????????????????
En katsoisi tuota sekunttiakaan !
Olitko ns 3s pyörä ja sait eron ja miehen ja nyt oma rooli onkin yllätys ?
Miehesi haluaa motittaa sinut kotiin ilmaiseksi piiaksi. Hän ei välitä tippaakaan sinusta tai opinnoistasi tai siitä mitä sinä elämältä haluat. Rahat pois sinulta ja kotiin hoitamaan lapsia (jotka eivät ole sinun lapsiasi) että hän voi luoda uraa, todennäköisesti hänellä on myös toinen nainen tai tulee ainakin olemaan.
Sanot että hänen ja exänsä suhde oli viileä mutta tuo teidän suhteenne ei ole sen kummempi. Se on vielä pahempi. Et ole ilmeisesti elänyt terveessä, ikäisellesi sopivassa suhteessa. Et ole kokenut todellista RAKKAUTTA. Tuo ei ole rakkautta vaan vallankäyttöä.
Älä haaskaa nuoruuttasi ja elämääsi tuollaiseen toisen kierroksen ukkoon joka välittää vain itsestään. Älä usko myöskään mitään mitä hän sanoo pitääkseen sinut siinä.
Olet jo kaksi vuotta antanut elämästäsi tuohon pakkaan. Ne lapsetkin kasvavat pian eivätkä ole enää pieniä taaperoita. Heidän lisäkseen elämääsi tulevat heidän kaverinsa ja joudut selvittelemään asioita jotka eivät sinulle ja ikäisellesi kuulu - mahdollisia päihdekuvioita ym. Ne lapsetkin kasvavat aikanaan ulos kodista - ja ylipäätänsä jo muutaman vuoden päästä kääntävät sinulle selkänsä. Missä sinä olet silloin? Koulutus hankkimatta, ilman omaa rahaa?
Keskity vain ja ainoastaan opintoihisi ja oman elämäsi rakentamiseen. Joudut ehkä luopumaan hetkeksi materiaalisesta mukavuudesta mutta saat valmistuttuasi ja työllistyttyäsi hankittua OMAN asunnon ja omat huonekalut, mahdollisesti yhdessä rakkaan ihmisen kanssa. Omat lapset.
Jos opintopisteitä ei kerry tarpeeksi, sinulta katkeaa opintotuki eikä uuden saaminen ole aivan läpihuutojuttu. Silloin olet pulassa ja miehen armoilla.
Elät soluasunnossa edullisesti ja saat säästettyä vaikka interrail-rahat kesälle. Mene, näe ja koe nyt kun olet nuori ja vapaa, älä jämähdä tuohon rikkinäiseen valmisperheeseen vaan perusta oma sitten kun omat perusasiasi ovat kunnossa. Tutkinto, työpaikka, taloudellinen itsenäisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopultahan tuo päätyy siihen että opinnot kärsii ja pitkittyy, sitten olet viittävaille valmis mutta kun niitä omia muksujakin pitäis pyöräyttää muutama ja se valmistuminen vaan lykkääntyy ja jossain vaiheessa alkaa se narina ja piikittely siitä kun et tuo rahaa taloon etkä edes saanut opintoja suoritettua loppuun ja valivali...
Kannattais ainakin äijältä ja sen exältä vaatia työsopimus ja sovelias palkka lastenhoidosta, saisit edes eläkettä kartutettua kun ne kerran on päättäneet sut lastenhoitajana pitää.
Vastaavasti ap:lle voi esittää esim. 700 e/kk vuokrasopimuksen, ei omakotitalossa (tämä oletuksena) asuminen ilmaista ole muille kuin ap:n kaltaisille.
Kyllä. Ap tekee alivuokralaissopimuksen ja saa opiskelijana asumistuen. Kiireinen maksaa vuokratuotostaan 30% veroa ja aapeelle palkan lastenhoidosta.
Kela ei maksa tukea, koska avoliitto ja toisaalta veroa maksetaan vain vuokratuotosta eli ei välttämättä lainkaan. Nythän ap tienaa joka kuukausi, kun ei tarvitse maksaa vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Ja minkä takia sinä olet tuon kanssa ??????????????????????????
En katsoisi tuota sekunttiakaan !
Olitko ns 3s pyörä ja sait eron ja miehen ja nyt oma rooli onkin yllätys ?
Typerä nainen. Ap on vastannut täällä eron syyn, eikä hänellä ollut siinä osaa tai arpaa. Hän oli valmis uusioperheen kuvioihin ja tietoinen, että lapset tulevat miehen kanssa samassa paketissa. Nyt vaan on ajan kuluessa häneltä alettu vaatimaan enemmän.
Juokse, ap!
En koskaan suostuisi hoitamaan ja kaitsemaan lapsia, jotka eivät ole biologisesti minun. Ladten isä ja äiti hoitakoot lapsensa, sinulla ei ole mitään velvollisuutta siihen. Todella moni mies haluaa hoidattaa ja elätyttää omat lapsensa uudella vaimollaan/tyttöystävällään - se on väärin. Sinulla ei ole ollut osaa eikä arpaa näiden lasten alullepanossa, joten sinun ei tarvitse heistä huolehtia.
Sinuna juoksisin ja lujaa....
Ap täällä taas. Suuret kiitokset teille jotka olette antaneet toden teolla pohdittavaa ja apuja alkaa selvittää tätä tilannetta. Tämä rohkaisee kyllä minua alkaa tekemään asioille jotakin. Olemme siis mieheni kanssa muuten onnellisia, sitä en ehkä ole tajunnut aiemmin mainita. Meillä on perheenä mukavaa ja en kadu siis sitä, että minulla on mies jolla on lapsia. Lapset eivät ole se ongelma tässä. Omia en ikinä pysty ikäväkseni saamaan. Joku kyseli ikääni ja olen hieman alle 25 ja tämä on ensimmäinen vakava suhteeni. Olen asunut omillani lukioikäisestä asti ja ollut hyvin omavarainen, tehnyt koulun ohella töitä. Nyttemmin en ole työskennellyt, juurikin miehen toiveesta. Jos joku tuttu siellä tunnistaa, niin tervehdys sinne ruudun toiselle puolen.
Vierailija kirjoitti:
Nyttemmin en ole työskennellyt, juurikin miehen toiveesta.
Siis mies ei halua, että teet töitä, vaan että hoidat ilmaiseksi hänen lapsiaan (ja samalla mahdollistat miehelle sen että voi panostaa enemmän firmaansa), ja kiitokseksi tästä vielä valittaa kun et tuo talouteene riittävästi rahaa? Et voi olla tosissasi. Ihan uskomattoman persereiän kanssa olet yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Sinua käytetään hyväksi aika rankasti. Kannattaa pitää puolensa, ettei sitten jälkeenpäin kaduta. Itse kierrän nämä uusperheviritelmät kaukaa. Niitä lapsettomiakin on vapaana ihan riittämiin, joiden kanssa voi perustaa oman perheen, eikä tarvitse alkaa ”bonuksena” toisten jälkikasvua hoitamaan omalla kustannuksella. Itse kuitenkin valitset.
Tämä. Heti jos kuulen, että miehellä on lapsia, se on täysin no deal-tilanne. En ala ottamaan riskiä, että joutuisin joskus huolehtimaan toisten ihmisten lapsista.
Ekalla pääsee iltapäiväksi ip- kerhoon. Sinulla ei ole velvollisuutta hoitaa miehesi lapsia. Hoidon järjestäminen on aina vanhempien vastuulla. Sinun ei tarvitse laittaa omaa elämääsi ja opiskeluasi narikkaan tämän takia ja yhtään kirkkaampaa kruunua et hoitamisesta saa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo mies ei arvosta selvästi sinun yliopisto-opintoja pätkän vertaa vaan suhtautuu niihin täysin väheksyen ja vähätellen.
Ja varmaan myös aika huolestuneena ja pelonsekaisin tuntein, kun tietää, että voi lasten- ja kodinhoito loppua kuin seinään, kunhan ap valmistuu ja saa töitä.
Sitä kautta on tapana myös ilmaantua mukavia ihmissuhteita ja kavereita vapaa-ajan viettoon jne.
Ja koska ap pystyy makselemaan töihin päästyään omat kulunsa vakituisesti, on silloin todella härskiä pyytää hoitamaan vielä lapsetkin! Mutta kai ap kieltäytyy töistäkin lapsia ja kotia hoitaakseen, kun nyt jo laiminlyö opintojaankin tuon miehen takia. Tästä ei hyvää seuraa. Hävytön yrittäjäkaksikko!
Hyviä neuvoja sulle ap annettu, mietihän nyt asiaa tarkkaan, mitä olet varmaankin aloituksestasikin päätellen jo alkanut onneksesi tehdä!
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas. Suuret kiitokset teille jotka olette antaneet toden teolla pohdittavaa ja apuja alkaa selvittää tätä tilannetta. Tämä rohkaisee kyllä minua alkaa tekemään asioille jotakin. Olemme siis mieheni kanssa muuten onnellisia, sitä en ehkä ole tajunnut aiemmin mainita. Meillä on perheenä mukavaa ja en kadu siis sitä, että minulla on mies jolla on lapsia. Lapset eivät ole se ongelma tässä. Omia en ikinä pysty ikäväkseni saamaan. Joku kyseli ikääni ja olen hieman alle 25 ja tämä on ensimmäinen vakava suhteeni. Olen asunut omillani lukioikäisestä asti ja ollut hyvin omavarainen, tehnyt koulun ohella töitä. Nyttemmin en ole työskennellyt, juurikin miehen toiveesta. Jos joku tuttu siellä tunnistaa, niin tervehdys sinne ruudun toiselle puolen.
Teidän suhteenne onnellisuus ja tasavertaisuus punnitaan siinä kohtaa, kun irtisanoudut lastenhoitajan tehtävästä ja alat taas panostaa opintoihisi. Jos suhde on hyvä ja mies kunnioittaa sinua, niin teidän on mahdollista ratkaista asia järkevästi. Ja ratkaisu ei ole se, että sinä joustat.
Miksi ap:N velvollisuus on maksaa lastenkin viikoilta sähkölaskut tai ruokakulut? Ala elää opiskelijaelämää ja jätä toi outo perhekuvio, jossa lapset hoidatetaan ilmaiseksi Sinulla.
En jaksa lukea koko ketjua, joten voi olla samaa asiaa kuin muillakin...
Ymmärrän miestä. Jos teidän talous on täysin riippuvainen hänen yrityksensä tuloista, niin millä te elätte sitten kun hän viettää päivänsä lasten kanssa kotona?
Mutta silti täytyisi löytää jonkinlainen kompromissi ja palkata välillä esim. MLL:n lastenhoitaja ja ilmoittaa lapset iltapäiväkerhoon koulun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
No nyt kun kieltäydyt hoitamasta noita lapsia (muutoin kuin silloin tällöin iltaisin ja viikonloppuisin) ja alat keskityttymään opintoihisi, niin teidän suhteen onnellisuus selviää. Jos mies suuttuu ja onni katoaa, niin olet ollut hänelle vain piika. Jos taas onni jatkuu eikä mies suutu, niin hyvä niin :) . Tsemppiä sinulle joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän miestä. Jos teidän talous on täysin riippuvainen hänen yrityksensä tuloista, niin millä te elätte sitten kun hän viettää päivänsä lasten kanssa kotona?
Meinaatko että kaikissa yrittäjäperheissä on kolmantena pyöränä tyttöystävä, joka ratkaisee lastenhoitopulmat?
Yrittäjä ostaa työvoimaa joko yrityksen pyörittämiseen tai lastenhoitoon (jos yhteiskunnan tarjoama hoitoapu ei riitä) tai pitää työmäärän sellaisena, että pystyy huolehtimaan itse sekä yrityksestä että lapsistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että kaikissa yrittäjäperheissä on kolmantena pyöränä tyttöystävä, joka ratkaisee lastenhoitopulmat?
Yrittäjä ostaa työvoimaa joko yrityksen pyörittämiseen tai lastenhoitoon (jos yhteiskunnan tarjoama hoitoapu ei riitä) tai pitää työmäärän sellaisena, että pystyy huolehtimaan itse sekä yrityksestä että lapsistaan.
Ja kun lasten äitikin on kiireinen yrittäjä, niin mitenköhän ajattelivat nämä lastenhoitokuviot järjestää, silloin kun perheen perustivat? Ehkä ero ja lapsenpiiaksi suostuvan tyttöystävän etsiminen oli se tähän suunniteltu ratkaisu :D
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua, joten voi olla samaa asiaa kuin muillakin...
Mutta silti täytyisi löytää jonkinlainen kompromissi ja palkata välillä esim. MLL:n lastenhoitaja ja ilmoittaa lapset iltapäiväkerhoon koulun jälkeen.
Jos olisit vaivautunut lukemaan, niin ap kertoi osallistuvansa kuluihin. Maksaa sähkön, vakuutuksen ja kauppakulut ym. Ja myös omat henkilökohtaiset menonsa. Ei siis elä täysin miehen siivellä, joka maksaa siis omistusasunnosta. Mies siis hyötyy hänestä niin taloudellisesti kuin lastenkin kautta jo paljon
Jos jotain elämässä olen oppinut niin ainakin sen ettei kannata sotkeentua mieheen jolla on lapsia.