Liikaa vastuuta uusioperheen "äitinä"
Olenko ihan hirvittävän huono ihminen, kun mielestäni seuraava asia ei ole ihan oikein. Ensin hieman taustoja. Miehelläni on kaksi alle kouluikäistä lasta. Vuoroviikoin meillä ja äidillään. Mies ja lasten äiti on yrittäjiä ja hyvin kiireisiä tahoillaan. Itse olen opiskelija ja jäljellä olisi pari vuotta opintoja. Miehen kanssa olen seurustellut kohta 2v ja asumme yhdessä. Isäviikolla jos lapset sairastuvat, mieheni odottaa minun jäävän kotiin hoitamaan, koska en käy töissä ja poissaolot ovat siten ns sallitumpia. Nyt tänä syksynä lapset ovat olleet vuoroin paljon kipeänä isäviikollaan ja olen ollut paljon poissa koulusta. Kotona ei opiskelu oikein onnistu samalla, kun kaitsen lapsia. Asia harmittaa minua, enkä haluaisi opintojen venyvän. Olen ottanut asian puheeksi mieheni kanssa. Hänen mielestään minun on velvollisuus hoitaa lapset, koska hän maksaa suurimmaksi osaksi talouden kulut ja olemme riippuvaisia hänen yrityksensä tuloista. Olin myös kesällä lasten kanssa, kun päiväkodit olivat kiinni. Myös pari lasten äidin viikkoa hoidin heitä, kun äiti ei myöskään voi lomia pitää. Toinen lapsista aloittaa koulun ensi syksynä ja mieheni on kaavaillut, että hoidan menoni niin, että olen kotona kun pääsevät koulusta. Millaisia koulupäiviä ekaluokkalaisilla on? Lasten äiti on myös ehdottanut, että hänen viikoillaan lapsi tulisi meille ja hän hakisi, kun pääsee lähtemään kotiin ja myös tuleva kesäloma menisi minun hoivissani. Koulu on lähempänä meidän kotia. Mitä voin tehdä ja sanoa, kun minusta tämä nyt ei oikein ole oikein? Haluan olla avuksi ja lasten kanssa olen mielelläni, mutta tähtään tulevaan ammattiini ja haluan oman uran. Tuolloin voin myös osallistua paremmin talouden kuluihin tasavertaisesti. Miten lasten hoito tuolloin sitten järjestyisi?
Kommentit (539)
Olet siis tavallaan asuntoa ja ruokaa vastaan lastenpiikana.
Koita saada opinnot päätökseen ja ihan oikeita töitä. Sitten aikanaan voit hankkia oman perheen ja kodin. Nythän olet tavallaan au pair.
Ei tuossa kuviossa ole järjen hiventäkään, sinun näkökulmastasi.
🇺🇦🇮🇱
Ap minkä ikäinen olet?
Sinua käytetään hyväksi. Oma mieheni on yrittäjä, ja meillä on yksi lapsi. Voin kertoa sinulle, että oikeasti yrittäjän on helppo järjestää menonsa lapsen sairastuessa, koska hän päättää itse aikatauluistaan eikä joudu vastaamaan kenellekään pomolle poissaoloistaan, kun on itse itsensä pomo. Osa yrittäjistä vaan on työnarkomaaneja tai muuten itsekkäitä (kuten osa ihmisistä ylipäätään) ja tällaiset yrittäjät väittävät, että eivät voi olla lapsensa vuoksi pois. Kyllä he voivat, jos HALUAVAT. Ja he ovat etuoikeutetussa asemassa, kun heille ei seuraa siitä mitään sanktioita. Ehkä nyt alat selittelemään, että miehesi pitää olla firmassa paikan päällä tekemässä töitä, jotta firma pyörii jne. Sekin on potaskaa. Yrittäjä voi palkata firmaansa työntekijöitä tekemään töitä, jotta hommat pyörii.
Sano nyt, että saat edes taivaallista seksiä siltä mieheltäsi, koska muuten tuossa kuviossasi ei ole järjen hiventä.
Ap, siua käytetään nyt hyväksi ilmaisena lastenhoitajana. Ehdottomasti et suostu enää tuollaiseen. Vaikka lapsista pidätkin ja heidän kanssaan mielelläsi olet, et missään tapauksessa ole velvollinen ilmaiseksi hoitamaan lapsia. Sekä miehesi että tämän ex käyttävät sinua hyväkseen tuossa. Toki jos olet miehen elatuksen varassa, on ihan ok että vastineeksi hoidat joskus hönen lapsiaan.Mutta exän vuoroilla sun ei kyllä tosiaankaan tarvitse heitä hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, siua käytetään nyt hyväksi ilmaisena lastenhoitajana. Ehdottomasti et suostu enää tuollaiseen. Vaikka lapsista pidätkin ja heidän kanssaan mielelläsi olet, et missään tapauksessa ole velvollinen ilmaiseksi hoitamaan lapsia. Sekä miehesi että tämän ex käyttävät sinua hyväkseen tuossa. Toki jos olet miehen elatuksen varassa, on ihan ok että vastineeksi hoidat joskus hönen lapsiaan.Mutta exän vuoroilla sun ei kyllä tosiaankaan tarvitse heitä hoitaa.
Mutta et ap hoida kouluasi uhraten. Jos miehesi elättää sinua eli maksaa asumisesi ja ruokasi, niin on reilua, että vastineeksi hoidat hänen lapsiaan välillä SILLOIN KUN SINULLA EI OLE LUENTOJA TAI TENTTIÄ.
Yrittäjiä on niin monenlaisia, eri aloilla. Jos yksin paiskii hommia, niin huono siitä on lähteä lapsen sairastuessa. Silloin asiasta vastaa suoraan asiakkaalle. Mitä ajattelisit jos olisit kampaajalla. Istut väri päässä tuolissa ja tämä sanoo et sori pitää hakee muksu päikystä, kun on kipee. Tossa on ovi, sori. Tai olet sopinut auton huollon ja saat puhelun ettet saa autoa vielä tänään, kuten piti. Ehkä ylihuomenna sitten toivottavasti, koska lapsi on kotona kipeänä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne. Tiedän, että monen on vaikea ymmärtää koko kuviota, ihan omassa lähipiirissäni ei kaikilta löydy ymmärrystä. Rakkaus on vaan niin kummallinen asia ja tosiaan se, että ne lapset merkitsee minulle todella paljon. Haluan osallistua ja alusta asti olin valmistautunut siihen mitä uusioperheen arki olisi tai voisi olla. Ja kyllä, tiesin että saan miehen mukana ne lapset elämääni ja se ei ikinä ole ollut minulle se ongelma. Ne pienet on minulle kovin rakkaita ja olen yrittänyt olla heille mahdollisimman hyvä. Asiat ovat vain pikkuhiljaa kääntyneet hieman toisin mitä alussa oli mieheni kanssa sovittu ja minulla on nyt paljon enemmän vastuuta. Ja mieheni siis maksaa omistusasunnostaan ja isommat hankinnat yms. Minä hoidan kaikki kotityöt, maksan sähkölaskut, osallistun vakuutusmaksuihin ja hoidan kaupassa käynnit ym. Hoidan omat laskuni ja hankintani. Hän ei minua ei siis ihan täysin elätä.
eli sinä maksat yhteisiä juoksevia kuluja, ja mies maksaa asuntolainaa lyhentämällä itselleen omaisuutta? Huono diili tämäkin sulle, vaikka vuokran säästätkin.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjiä on niin monenlaisia, eri aloilla. Jos yksin paiskii hommia, niin huono siitä on lähteä lapsen sairastuessa. Silloin asiasta vastaa suoraan asiakkaalle. Mitä ajattelisit jos olisit kampaajalla. Istut väri päässä tuolissa ja tämä sanoo et sori pitää hakee muksu päikystä, kun on kipee. Tossa on ovi, sori. Tai olet sopinut auton huollon ja saat puhelun ettet saa autoa vielä tänään, kuten piti. Ehkä ylihuomenna sitten toivottavasti, koska lapsi on kotona kipeänä.
Miksi tämä olisi ap:n ongelma siinä määrin, että oma tulevaisuus kärsii? Itte ovat ammattinsa valinneet ja lapset tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä. Miehesi haluaa tahallaan pitkittää opintojasi ja estää sinua valmistumasta, koska kun valmistut ja menet töihin, et ole enää käytettävissä lastenhoitajana. Et nimittäin ole lasten virallinen huoltaja niin et saa olla pois töistä lasten sairastuessa. Mies tietää tämän ja pelkää, että joutuu itse olemaan pois. Siksi miestä ei haittaa, että olet pois koulusta etkä valmistu. Olet nyt halvempi kuin ulkopuolinen lastenhoitaja, ja aina käytettävissä. Toivottavasti ymmärrät, että jos koulu alkaa kyselemään poissaolojesi perään, niin toisten ihmisten lasten hoitaminen ei luultavasti koulunkaan mielestä ole hyväksyttävä syy poissaoloille. Ainakaan työelämässä se ei ole.
Melko kyyninen näkemys sinulla ihmisestä! Itse näkisin sen niin, että mies ajattelee ap:n voivan opiskella lasten läsnäollessa tai myöhään illalla tai varhain aamulla. Hänen näkemyksensä mukaan siis ap:n on helpompi joustaa velvoitteidensa kanssa, toisin kuin hänen täytyy olla yrittäjänä paikalla tai työt ei edisty. Sitäpaitsi lapset ovat hoitoiässä enää muutamia vuosia. Ei koululaiset jatkuvasti sairastele, en ainakaan itse muista olleeni kipeänä kuin muutaman päivän pari kertaa vuodessa.
Minä taas näen sen niin, että ap voi opiskella päiväsaikaan kuten kuuluukin ja viettää muulloin vapaa-aikaa. Ei kahden päiväkoti-ikäisen kanssa opiskelusta tule mitään, siinä on keskeytystä keskeytyjsen perään. Jos muu ei auta, niin ap voi mennä opiskelemaan oppilaitoksen kirjastoon aamulla ja tulla sieltä pois illansuussa. Ap ehtii silti olla lasten kanssa iltaisin.
Kerrot, että avomiehelläsi on kaksi pientä lasta, toinen aloittaa koulun vuoden päästä, eli on nyt 5-vuotias tai 6-vuotias, ja toinen nuorempi, mutta perusmatikalla arvioiden noin 3-vuotias. Kerrot lisäksi, että olet seurustellut tuon miehen kanssa kaksi vuotta. Eli lapset oli 1-v. ja 3-v. kun aloitte seurustelemaan. Luen rivien välistä, että et ollut avomiehesi ja tämän exän eron syy, vaan aloit olemaan miehen kanssa vasta heidän eron jälkeen. Eli he ovat eronneet, kun nuorempi lapsista oli vauva tai 1-vuotias, tai ehkä jopa raskausaikana jo?
Kuinka hyvin tiedät heidän eron syyt? Miten he suunnittelivat hoitavansa lapset, kun lastentekoon ryhtyivät? Ei kai taustalla vain ole se, että he halusivat lapsia, mutta vauva-arki ja pikkulapsi-arki olikin liian rankkaa, niin he erosivat ja kumpikin pakeni pikkulapsiarjen rankkuutta työelämään eli yritykseensä? Ja nyt tarvitaan, joku joka hoitaa heidän lapset, kun heitä ei niin nappaa? Ja se joku olet sinä.
Vierailija kirjoitti:
Jos yksinyrittäjä päättää hankkia lapsia (tässä tapauksessa kaksi lasta), niin hän on varmasti ennen raskauksia miettinyt miten yrityksensä hoitaa sitten kun ne lapset siinä on.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne. Tiedän, että monen on vaikea ymmärtää koko kuviota, ihan omassa lähipiirissäni ei kaikilta löydy ymmärrystä. Rakkaus on vaan niin kummallinen asia ja tosiaan se, että ne lapset merkitsee minulle todella paljon. Haluan osallistua ja alusta asti olin valmistautunut siihen mitä uusioperheen arki olisi tai voisi olla. Ja kyllä, tiesin että saan miehen mukana ne lapset elämääni ja se ei ikinä ole ollut minulle se ongelma. Ne pienet on minulle kovin rakkaita ja olen yrittänyt olla heille mahdollisimman hyvä. Asiat ovat vain pikkuhiljaa kääntyneet hieman toisin mitä alussa oli mieheni kanssa sovittu ja minulla on nyt paljon enemmän vastuuta. Ja mieheni siis maksaa omistusasunnostaan ja isommat hankinnat yms. Minä hoidan kaikki kotityöt, maksan sähkölaskut, osallistun vakuutusmaksuihin ja hoidan kaupassa käynnit ym. Hoidan omat laskuni ja hankintani. Hän ei minua ei siis ihan täysin elätä.
Nyt ihan oikeesti sun mies käyttää sua hyväkseen. Naisen ei koskaan tulisi maksaa juoksevia menoja ilman, että omistaa osan asunnosta. Sitten ku tulee ero, mies on saanut sinun ansiostasi taloa maksettua enemmän ja sulle ei jää käteen mitään. Ei omia säästöjä eikä omaisuutta.
Ap yritin etsiä aloituksestasi ja kommenteistasi syitä sille, että miksi uhraat koulusi miehen lasten vuoksi ja miksi annat miehesi hyväksikäyttää sinua. Perustelet kuvion sillä, että rakastat miestäsi ja rakkaus saa tekemään asioita, joita ei muuten tekisi. Hmm. Mietin tässä kuitenkin nyt sitä, että rakastaako miehesi sinua, kun hän vaatii sinua laiminlyömään koulusi. Se mitä minä ymmärrän rakkaudesta niin jos rakastaa jotakuta, niin haluaa kannustaa ja tukea häntä opinnoissa, ei hankaloittaa opintoja.
N41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ihan oikeesti sun mies käyttää sua hyväkseen. Naisen ei koskaan tulisi maksaa juoksevia menoja ilman, että omistaa osan asunnosta. Sitten ku tulee ero, mies on saanut sinun ansiostasi taloa maksettua enemmän ja sulle ei jää käteen mitään. Ei omia säästöjä eikä omaisuutta.
Eikä edes ammattia eikä työtä eikä palkkatuloja, kun et ole pystynyt valmistumaan sieltä koulusta miehen lasten takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä edes ammattia eikä työtä eikä palkkatuloja, kun et ole pystynyt valmistumaan sieltä koulusta miehen lasten takia.
Tai muistoja vapaa-ajan vietoista, koska vapaa-aikaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ap minkä ikäinen olet?
Sinua käytetään hyväksi. Oma mieheni on yrittäjä, ja meillä on yksi lapsi. Voin kertoa sinulle, että oikeasti yrittäjän on helppo järjestää menonsa lapsen sairastuessa, koska hän päättää itse aikatauluistaan eikä joudu vastaamaan kenellekään pomolle poissaoloistaan, kun on itse itsensä pomo. Osa yrittäjistä vaan on työnarkomaaneja tai muuten itsekkäitä (kuten osa ihmisistä ylipäätään) ja tällaiset yrittäjät väittävät, että eivät voi olla lapsensa vuoksi pois. Kyllä he voivat, jos HALUAVAT. Ja he ovat etuoikeutetussa asemassa, kun heille ei seuraa siitä mitään sanktioita. Ehkä nyt alat selittelemään, että miehesi pitää olla firmassa paikan päällä tekemässä töitä, jotta firma pyörii jne. Sekin on potaskaa. Yrittäjä voi palkata firmaansa työntekijöitä tekemään töitä, jotta hommat pyörii.
Yrittäjä nainen tässä.
Teen 7 päiväistä viikkoa ilman lomia.
Ei varaa palkata sijaista.
Ei omia lapsia.
Tulot näin suht ok..mutta en vaurastu
Puoliso menisi vaihtoon sekunnissa, jos hän kiristäisi minua rahalla. Vaikkei lapsia olekaan. Huhhuh mitä meininkiä taas.
Miettiikää nyt itse, kiristäisittekö rakastamaanne ihmistä tekemään jotain mitä hän ei halua? No ette tietenkään. Johtopäätös on ap:n tapauksessa, valitettavasti, ettei mies rakasta ap:ta vaan tämä on hänelle vain ilmainen lastenhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli sinä maksat yhteisiä juoksevia kuluja, ja mies maksaa asuntolainaa lyhentämällä itselleen omaisuutta? Huono diili tämäkin sulle, vaikka vuokran säästätkin.
Tämä särähti korvaan...nyt alat maksaa esim 30% kämpän lyhennyksistä ja sut merkataan omistajaksi sille 30%
Lisäksi vaadi päästä naimisiin.
Miksi mies ei huoli sinua vaimokseen?
Oot pelkkä pantava aupair?
Voi Ap. Kirjoitit ihanasti näistä lapsista ja näyttää siltä että haluat tämän kuvionne toimivan. Aktiivisuuttasi kuitenkin käytetään hyväksi ja olet lastenhoitaja etkä miehesi puoliso. Mielestäni ei ole lainkaan normaalia, että hoidat lapsia myös äitiviikon aikana. Isäviikon aikaan ymmärrän, että joustat, mutta tämän tulisi tapahtua vain jos se sinun aikatauluusi sopii. Suhtaudu opiskeluun kuin työntekoon. Mene päivittäin vaikka kirjastoon opiskelemaan, jotta miehesikin käsittää opintojen vievän aikaa - opinnot ei etene itsestään.
On lasten kannalta huippua, että heillä on kaltaisesi aikuinen heidän elämässään, mutta liika on liikaa. Nyt hyväntahtoisuuttasi käytetään hyväksi.
Eka ap:lle sanotaan kuinka on itse osansa valinnut, syyttäkööt itseään. Kuinka miehen mukana tulee lapset ja voi voi. Sit kuinka hän siipeilee, vaikka tosiassa maksaakin perheen kuluja. Sitten kuinka muka poissaolot ei voi vaikuttaa, että on provo. Sitten kuinka opiskelee jtn turhaa, kun voi olla pois. Moneltako teiltä puuttuu lukutaito ja tekstin sisäistäminen! Ap on halukas olemaan apuna ja ymmärtää uusioperheen idean. Hyvin harva uusiomamma huolehtii tuossa määrin toisen ihmisen lapsista. Hän osallistuu taliuden kuluihin. Ja opiskelee mitä opiskelee, mutta on nimenomaan huolissaan opinnoistaan! Tyhmää sakkia. Tsemppiä paljon ap:lle haastavaan tilanteeseen.