Minkälaisia mt-diagnooseja teillä on?
Ja miten ne ovat vaikuttaneet elämäänne, töiden saantiin ym.? Itselläni todettiin juuri keskivaikea masennus. Sain sairaslomaa kaksi viikkoa nyt alkuun, alkoi vaan tuntua ettei olisi pitänyt mennä lääkäriin ollenkaan, pelkään menettäväni työpaikkani.
Kommentit (78)
Määrittämätön/vaikea/keskivaikea/lievä masennus riippuen lääkäristä. Epäilen kyllä, että mulla on kakkostyypin bipo. Ei ole ollut mitään vaikutusta töiden saantiin, mutta enpä mt-ongelmiani missään mainostakaan
Paniikkihäiriö. Psykoosin perusteella 2-suuntainen, vaikka olenkin viimeisen vuosikymmenen ollut vain masentunut.
Suosittelen terapiaa. Siitä voi olla pidempikestoinen apu oireisiin. Diagnoosi on tehtävä sen vuoksi, että voidaan suunnitella hoito ja kuntoutus. Olennaisempaa paranemisen kannalta ovat syyt oireen takana.
Vierailija kirjoitti:
Paniikkihäiriö. Psykoosin perusteella 2-suuntainen, vaikka olenkin viimeisen vuosikymmenen ollut vain masentunut.
Niin, työelämä. Sairastuin nuorena eikä minulla ole koskaan ollut vakituista virkaa. Teen pätkä- ja osa-aikatyötä, enkä ole koskaan kertonut sairauksista.
Omia diagnooseja (koska lääkäriin en mene): masennus sekä sos. tilanteiden pelko.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen terapiaa. Siitä voi olla pidempikestoinen apu oireisiin. Diagnoosi on tehtävä sen vuoksi, että voidaan suunnitella hoito ja kuntoutus. Olennaisempaa paranemisen kannalta ovat syyt oireen takana.
Pienituloiselle terapia on taloudellisesti vaikeaa. Toki jos on ihan köyhä, voi saada omavastuut toimeentulotukena.
Tunne-elämältään epävakaa, masennus.
Elämä yhtä kitumista.
Ei ole tutkittu mutta sos.tilanteiden pelkoa jonkin verran on.
Lievä masennus ollut pari kertaa, en mainosta niitä työnhaussa.
Määrittämätön, mutta tietyt tilanteet aiheuttaa minussa paniikkireaktion. Välttelen näitä tilanteita, eivät sinänsä vaikuta elämään. Töissä ei ole tullut, mutta "entisessä elämässä" riidat puolison kanssa meni aivan absurdeiksi ja päättyivät minun hyperventilointiin ja tolaltaan menoon. Ex on kiero ihminen, osasi vetää just oikeista naruista, ihan huomaamatta osasi minut ajaa paniikkiin (ja nautti siitä). Tilanteesta oli vaikea irrottatua, ja suhteen sairauden tajusin vasta pari vuotta eron jälkeen. Nyksän kanssa ei riidellä, mutta joskus joku tilanne aiheutti tunnemuiston ja kohtaus oli päällä, ilman että sinänsä nyksä teki mitään väärin.
Vaikutukset:
Töistä suoriutuminen vaikeaa,vähemmän tärkeitä asioita jää hoitamatta.
Olen oma työnantajani, joten kukaan ei motkota.
Pahimman yli pääsin lääkkeiden ja keskusteluavun turvin.
Taas ollut hieman matalapainetta, mutta kyllä tämä tästä....
An advanced delusionary schizophrenic with involuntary narcissistic rage.
Nykyään: toistuva masennus ja määrittämätön ahdistuneisuushäiriö. Aiemmin: ensin posttraumaattinen stressireaktio sekä myöhemmin keskivaikea masennus.
Ovathan nuo vaikuttaneet monilla tavoin sekä työkykyyn että ihmissuhteisiin. Aika pihalla olen mm. siitä mitä työtä esimerkiksi voisin tehdä, jossa noista ei olisi haittaa. Stressinsietokyky kun ei ole mikään paras mahdollinen.
Skitsoaffektiivinen häiriö, eläkkeellä.
Skitsofrenia, dissosiaatiohäiriö, yleistynyt ahdistuneisuus ja toistuva masennus. Töitä en ole paljoa tehnyt, kun sairastuin jo alaikäisenä...
Joka ikinen diagnoosi. Mikäs tässä, eläkkeellä puuhastellessa.
Ihmisten perseily oireiden taustalla. Nykyään puolustan omat rajani sangen näpeästi. Pistän vähän miettimään.
Parempaa kuin keksi🤗
Sos tilanteiden pelko, keskivaikea masennus, bipo. Töissä olen ollut jo ennen kuin sain diagnoosit.
Vaikka minkälaisia on tässä vuosien mittaan ollut. Diagnoosi vaihtelee sitä mukaa kun uusi psykiatri tulee kuvioihin. Kukaan ei ole kyennyt parantamaan minua vaikka mitä ollaan kokeiltu.